Dank zij Hightech en niet anders Heren!!!!

Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-01-2003 11:58

Over det van vroeger heeft Celavita nu een mooie reclame over, vroeguh!!

Er bestaat geen echte karpervisser, er bestaat wel een echte visser. Dit is mijn stelling. Iemand die gewoon (zo goed als) alles over heeft voor het vangen van zijn belaagde "prooi". Het houdt van het aanwezig zijn in de natuur. Natuur en dieren respecteerd, al zit hier nu eenmaal door het vangen van de vis wel een tegenspraak in. Het is nu eenmaal zo dat mannen van vroeger uit jagers en vissers zijn en voor het brood op tafel moesten zorgen. Dat we de vis nu in de supermarkt kunnen kopen en het vangen ervan verheven is tot een hobby/passie, wil niet zeggen dat het jachtinstinct van de man verdwenen is. Dat "jachtinstinct" is dan ook wat die echte vissers drijft tot het vissen.

Een voorbeeldje wat ik wel mooi vindt:

Ik had een meningsverschil over LDB met enkele kamaraden van mij. Hun vonden dat hij, sinds het stoppen met het gericht vissen op karper, hij geen echte karpervisser meer was. Anders zou hij wel doorgevist hebben. Ik gaf aan dat hij geen echte karpervisser was, maar een echte visser. Dit blijkt nu dan ook wel uit zijn witvissuccessen.

Dan het, ik zal het maar betitelen als het gezeik van de oude garde voornamelijk, steeds weer veroordelen van de huidige commerciele gang van het karpervissen. Ik snap jullie niet, allemaal (en daarop naar mijn mening geen uitzondering) hebben jullie wel iets wat met de huidige commercie te maken heet. Ook jij Wilko. Ik ken je helemaal niet, maar ook jij hebt danwel een carbon hengel, een optonic, een swinger, een comfortabele stoel of stretcher, danwel eens met de boilie gevist.

Ik snap wel waar jullie je aan storen, dat zijn de "meelopers" die meegesleurd worden in deze commercie en zich ook een luxe uitrusting aanschaffen en pronken met een zwaargewicht (al dan niet met een 28mm lens) op de foto. Maar dit zijn de mensen die hun uitrusting ook weer te koop aanbieden op het board. Deze mensen komen en gaan en de toestroom van deze "meelopers" zal nooit gestopt worden. Leer er dus maar mee te leven en kan je dit niet verdragen dan stop maar met karpervissen en ga bijvoorbeeld op snoek jagen in de polder of op brasem met de feeder. Maar ook daar heb je die meelopers en is er meegegaan met de tijd. Steeds lichtere hengels, gevlochten lijnen, 8 keer gelagerde molens en 32 delige zitmanden.

Ik zou in iedergeval niet anders meer willen en ben blij als ik super precies en gericht kan vissen op dat stenen talud 100 meter uit de kant met mijn voerbootje.

Dat ik minder vissen verspeel door de luxe carbon hengel met een goede molen en daarop een gevlochten lijn. Dit alles perfect afgestemd.

Dat ik met een boilie kan vissen waardoor ik niet 10 keer gewekt wordt door andere mooie vissen, maar die ik op dat moment liever laat zwemmen dan te bewonderen.

Dat ik fijn op mijn lichte (anders is het zo'n gesjouw) stretcher in het zonnetje lig om over het water te kijken

Dat ik een optonic heb, zodat ik ook van de natuur kan genieten, over het water naar de vogels kan turen, genieten van die zonsondergang of even rustig me kan terugtrekken door het lezen van een goed boek. En dus niet de hele tijd naar die aluminium koker hoef te staren.

Ik ben dus zeker wel een voorstander van de commercie en maak ik daarmee mijn visserij gerichter, gemakelijker, aangenamer, comfortrabeler en zo uiteindelijk EFFECTIEVER. Want door de huidige moderne middelen ben je effectiever aan het vissen, al blijven deze dingen hulpmiddel tot en niet het ding om... Natuurlijk zijn watersense, inzicht, e.d. belangrijker. Dat de een de huidige commercie volledig gebruikt en de ander er maar delen uit oppikt met beiden hetzelfde doel, de visserij effectiever te maken. Dan heb ik voor allebei even veel respect. Zowel voor die verdwaalde ziel als die result minded nieuwe generatie. Ik kan daarintergen (immers, :smile: ) geen respect opbrengen voor de mensen die de visserij gebruiken voor zelfverheerlijking, machogedrag, wangedrag en kroegentochtgevoel. Dat dit momenteel meer mensen dan ooit tevoor en ze overal zijn is triest voor de visserij algeheel en voor het beeld wat mensen van buitenaf hebben.

Dan is er nog een grote groep gezelligheidvissers. Deze mensen vissen puur voor het plezier en drinken daar bij eens een pilsje of vissen eens met zijn drieen bij elkaar. Maar wel altijd met het doel om vis te vangen. Ik denk dat deze groep het grootst is binnen de visser en ik heb daar persoonlijk geen moeite mee. Ook zij vangen hun vis en hebben inzicht, maar ze missen in mijn ogen het echte doorzettingsvermogen om een topvisser te worden. Dit is alleen maar goed, want als alle vissers met hetzelfde fanatisme zouden vissen dan zou het wel heel moeilijk worden en krijg je engelse taferelen aan het water. Gelukkig kan je hede ten dage nog steeds met de goede inzichten en meer dan gemiddelde inzet je doelen bereiken aan een water en boven de rest uitstijgen. Voor veel mensen hoeft dat niet en willen ze gewoon een mooie vis vangen, ik ben jaloers. Voor mij zit die prestatiedrang er wel in het vissen en probeer ik gewoon de beste te zijn. Dit was al op school (begint door het vissen nu heel anders te worden, ideaal dat niet verplicht onderwijs) en is nu overgeslagen in het vissen. Ik geef 101% inzet en laat alles voor het vangen van die geliefkoosde vis, dat anderen dat niet op kunnen op willen brengen kan ik volstrekt begrijpen en toon/heb ik ook begrip voor. Of ik deze manier van vissen vol kan blijven houden weet ik niet, dat moet de toekomst uitwijzen.

Het zou een mooi slot geweest zijn, maar er is nog een ding wat ik kwijt wil. Dat gezeur over het wel niet wegen en de grotevissencultuur. Door de populariteit van het vissen gaat er steeds meer voer te water en dit zorgt ervoor dat de gewichten momenteel stijgen als nooit tevoren. Ook worden er steeds meer rassen uitgezet die ervoor zorgen dat de gemiddelde gewichten stijgen. Dat vroeger een twintiger speciaal was en dit nu soms een gemiddelde vis is, dat komt door het voer wat de afgelopen dertig jaar te water is gegaan. Ik respecteer iedere vis die ik vang, maar vang gewoon nu liever een grotere. Viste ik 20 jaar geleden al dan was ik achter die dertiger aangegaan, nu ga ik achter die 45 plussers aan die er zwemmen. Toch blijvt het even knap om die dertiger toen te vangen (misschien nog wel knapper door de mindere aanwezigheid van informatie) als die 45 er nu. Je moet het dus in verhouding zien. Als het voor jouw niet meer groter hoeft of kan in de directe omgeving, dat is dan toch fijn dan ben jij ook weer diegene die tot die grote groep pleziervissers behoort. Fijn toch, en Hans Peter, dat eeuwige gezeur over dat wel of niet wegen van de vissen. Heb je dan meer respect voor de vis, als je daar dan toch zo over moet preken laat ze dan zwemmen en ga een middag met heet weer met je waadpak tussen de zonnende vissen staan om ze te observeren (dit doe ik trouwens ook heel graag en is uiterst leerzaam). Ik weeg mijn vissen wel en zo ook 99% van de andere karpervissers. Off topic, let trouwens maar op met die nash mat die je hebt de rits beschadigd de staart van de vis. Maar dit wist je natuurlijk al als respectvol en diervriendelijk visser! Het wegen is een soort prestatiedrang die je in je hebt. Dat anderen het als statussymbool gebruiken, tja dat zijn die mensen zonder respect in de tweede groep. Een beetje hetzelfde als die duitse patsers in mercedes en met een rijtjeswoning. Waar de rijtjeswoning symbool staat voor de bagage viskennis die ze hebben.

Maar goed, dit is mijn mening over het karpervissen en de huidige gang van zaken,

"Oudjes", richt anders het CVV op binnen het karpervissen - Club Van Vroeguh - en maak u sterk voor de anticommercie. Ik wens u en allen veel plezier in jullie "Quest for the Holy Grail" of dit dat pleziermoment, die zonsondergang of die speciale vis mag zijn is zelf in te vullen

mvg

Bart van den Hurk

PS Leuke titel voor een boek trouwens, zou Steven Spielberg patent op die titel hebben sinds Indiana Jones? :smile:
Arjan van den Berg

13-01-2003 13:00

Cor,

Zeer wijze woorden. De twee heren zijn de enige echte vissers, zonder unsters en weegnetten en zijn overal tegen.

Maar anderen helpen ho maar.

Laat ze iets gaan doen wat nuttig is, laat ze bij een HSV gaan, lid worden van de KSN en actief jeugd begeleiden, nee schreeuwen op een discussieboard, jezelf vermaken tot held door overal te roepen dat je niet meer weegt wow dan ben je pas een echte visser.

MVG

Arjan
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2003 13:17

Wilko,

Ik vind het bijzonder jammer om er achter te komen dat ik ineens geen echte karpervisser meer ben.

Ook wist ik niet dat het in kaart brengen van karperbestanden - wat voor mij een hobby binnen een hobby is - mijn geloofwaardigheid als karpervisser zou aantasten.

Groeten Laurens, een echte high-tech-nep-karpervisser.
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

13-01-2003 13:18

Arjan, ik ben het helemaal met je eens, ik denk ongeveer hetzelfde. Je zou het alleen ook iets subtieler kunne brengen tenzij jij net als Wilko wel houdt van een beetje provocatie :wink:
Hoe je je visserij precies tot in detail invult moet je helemaal zelf weten. Als kje niet wil wegen of fotograferen is dat je goed recht, je wordt er geen betere of slechtere karpervisser van. Jij beleeft je visserij alleen op een andere manier. Zo zijn er nog tientallen voorbeelden te noemen zoals bijvoorbeeld het vissen met een bamboehengel vs. de 'beste' en duurste uitrusting die er is.

Het gaat gewoon om de basis: Het respecteren van de vis, de natuur, je medemens, een beetje verstand van zaken en bovenal weten waar je mee bezig bent. Nu kun je op het één wat meer nadruk leggen als op het ander maar dat is gewoon een deel van je eigen belevingswereld. Een ander zal weer iets anders belangrijker vinden.
Tijden veranderen en met de betere tijden worden er veel nieuwe dingen ontwikkeld zoals al eerder genoemd. We leven in een consumptiemaatschappij en dat uit zich vanzelfsprekend ook in onze visserij. Of je daar blij mee bent is ook iets wat je fijn zelf kan bepalen. Mijn visserij is er in elk geval ook effectiever en comfortabeler op geworden. Ik kan er dus wel mee leven. :roll:

mvg Rob
Gebruikersavatar
Mark van Balveren
Berichten: 79
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: In the middle of Brabant

13-01-2003 13:35

Hmmm,

Dacht dat Internet en dan met name in ons geval, carpboards, ook hightech zijn? :smile:

Groet, Mark

ps het wordt geloof ik hoog tijd dat het ijs van 't water verdwijnt... :wink:
Jeroen Leuven

13-01-2003 13:41

Mark,

Het begint hier al aardig te dooien...dat word woensdag weer vissen, yeah!

Met een ik kan haast niet wachten(de) groet.
Wilko Bloem

13-01-2003 13:48

Ach heren wat is...... wijsheid? Een unster en een weeg zak, deze zit in mijn standaard uitrusting! Maar gebruik, deze slechts zelden, behalve dan in gewichtig extreme gevallen. Hartelijk dank Arjan namens Hans en mij, voor het "predikaat" van een echte karper visser te zijn! Helaas te veel eer voor wat mij betreft, maar bedankt voor deze sympathieke hulde kerel,
wat een humor toch, en wat tere zieltjes al niet te weeg kunnen brengen!!!

Ach beste Arjan het staat mij dacht ik vrij, of wie dan ook, om zijn energie in zaken te stoppen waar men 100.%. achter staat en waar men vertrouwen in heeft, en die men dan ook nog is leuk vindt. Ik vertel jou ook niet waar en hoe jij je energie moet aan wenden. En van welke religie je lid moet worden, dat moet een ieder voor zich zelf bepalen lijkt mij zo, ik laat mij in niets bepalen.

Met vrijdenkende en doende groet Wilko.
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

13-01-2003 14:22

Heb je plezier? ja?
Vis je op karper? ja?
Heb je respect voor de natuur?? ja?
Houd je de sociaal maatschappelijke waarden in eer? ja?
Maak je duurzaam ("gebruik maken van viswater zodat hier aan de huidige vraag voldaan wordt, zonder dat de mogelijkheden van andere gebruikers en toekomstige generaties gebruikers worden beperkt" )gebruik van je viswater?
Dan ben jij een (echte) karpervisser.

Ik wilde in dit rijtje nog iets opnemen ?? zit je continu commentaar te leveren en te zeuren naar andere (karper)vissers die in jou ogen niet deugen?? dan ben je GEEN echte karpervisser; Wilco ben jij ECHT?? ??"wilco vist zoals het hoort" ??



vriendelijke groeten....
Wilko Bloem

13-01-2003 14:27

Ha vriend Laurens, gecondoleerd met deze ontdekking kerel! Kan jij mij een definitie geven, van wat een echte karpervisser heet te zijn? Helaas kerel, ik moet je teleurstellen.......die bestaat niet, ik heb mij rot gezocht maar niet te vinden Laurens! De enigste "persoonlijke" vormgeving die ik er aangeef. Is een vergelijk....... het heden met het verleden, dat is de enigste
toets die volgens mij valt te maken in deze materie.

Met het in kaart brengen van karperbestanden t.b.v privé doeleinden is volgens mij niets mis mee Laurens. En heeft mijn inziens niets te maken met de door jou genoemde geloofwaardigheid....... enz. Behalve wanneer jij deze privé bestanden in de openbaarheid brengt, met alle nadelige gevolgen van dien.......duidelijk? Even in het "algemeen" dan, Ik heb toch een beetje de indruk dat men mijn postings iets te snel leest.
Met vriendelijke groet Wilko.

I kill people :lol:
I kill people for money :lol:
But you are my friend :lol:
I kill you for nothing :lol:
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

13-01-2003 14:30

Ik volg deze posting nu 2 dagen en ik heb een paar keer willen reageren, ondanks toch niet gedaan.
Ik vind het jammer Wilco.
Waarschijnlijk kun jij niet verzinnen wat ik hier mee bedoel, zou wel komen omdat jij zo kortzichtig ben, zal de leeftijd wel zijn.
Jammer jammer jammer.
Met teleurgestelde groet Robert Campbell.
Wilko Bloem

13-01-2003 14:33

Heren ik stop met reacties,morgen is weer een dag.Denk aan Uw bloeddruk dat deze niet te hoog wordt,foei,foei!!
Methumoristische groet Wilko.
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

13-01-2003 14:42

Nee toch maar niet ik laat het hierbij.
Robert Campbell.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2003 15:17

Wilko,

Jouw postings zijn ook niet altijd even 'leesbaar', met punten en hoofdletters terwijl het nog steeds dezelfde zin is!? Is het te snel lezen, of onduidelijk leesbaar?

Buiten dat vind ik persoonlijk dat je de zaken veel te ongenuanceerd schetst. Wanneer het gaat om het belang van de karper en allerlei weidelijke onderwerpen ben ik dit dan ook niet van jou gewend. Getuige je provocerende groeten doe jij dit bewust, maar ik denk persoonlijk dat mensen het in dit geval door jouw formulering veel te zwart wit gaan zien, zich (onterecht) aangesproken voelen en er vervolgens een discussie van niks uitrolt.

Bovendien claim jij in je openingsposting in de eerste zin van jouw vierde alinea dat er geen echte karpervissers meer zijn.

Toch knap dat je dit kan beweren terwijl je in je reply op mij beweert dat jij daar geen omschrijving of definitie voor kan geven.

Denk niet dat ik boos ofzo ben, ik geef je alleen een lesje in genuanceerd nadenken.

Groet, Laurens

I give people knowledge
I give people knowledge for money
But you are my friend
For you my knowledge is free
gert-jan terluin
Berichten: 74
Lid geworden op: 23-09-2002 02:00
Locatie: Steenwijk

13-01-2003 15:19

klopt robert... mensen van dergelijke leeftijd hebben de eigenschap iets te veel naar vroeger te kijken. het heden en het verleden? Vroeger was het spannend!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-01-2003 15:24

Bart van den Hurk,

Ik ga grotendeels mee in je posting (behalve dat ik een hekel heb aan voerboten) maar was erg benieuwd wat je precies bedoeld met het gebruiken van je visserij voor het kroegentochgevoel?

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

13-01-2003 15:59

Ik zeg "haha" en "sjongejonge".
Wat een discussie zeg!

Het wordt tijd dat de dooi eens goed door gaat zetten zodat we weer met z'n allen kunnen gaan vissen, want sommige mensen zitten nu echt te lang thuis achter hun pc-tje.

Dhr. W. Bloem probeert provocerend te zijn en dat is hem heel aardig gelukt.

En hij heeft ook een beetje gelijk, want zonder die high-tech bende was ik waarschijnlijk niet voor 90% karpervisser geweest. Want een jaartje of 10 geleden viste ik al aardig veel op allerlei schubbig-gespuis, totdat ik kennis maakte met de "boilie-manier" van vissen, en het was toen "gemakkelijk" om "grote" en sterke vissen te vangen, en dat is toch verrekte leuk.

Was die hele "boilie-manie" niet ontstaan, en was de karpervisserij nog net zoals -tig jaar geleden, dan had ik misschien voor 10% op karper gevist, en de rest met de picker op die platten, of was ik misschien wel snoekvisser geworden, of ik zou minder zijn gaan vissen of misschien helemaal gestopt zijn.....

En wanneer Wilko Bloem zegt:

"Nee, nee, mijn inziens zijn er geen echte karpervissers meer, die tijd is geweest Heren! Daarvoor inde plaats hebben we nu, gepreoccupeerde hightech-karpervangers!"

Tsja, ....

Of ik mijzelf zie als "karpervisser", dat bepaal ik zelf nog wel, en niet een of andere 59-jarige Amsterdammer met een pc, (sorry).

Wat maakt het uit, ik doe wat ik doe, en niemand heeft last van mij. En als iemand mij een "karpervisser" noemt, ok. Als iemand mij een nep-karpervisser noemt omdat ik het toevallig leuk vind om af & toe te pickeren of om een snoek te vangen en omdat ik een Opel Kadett heb, vind ik ook harstikke ok.

De vraag: "Wat is een karpervisser??" vindt ik wel interresant, maar de vraag die Wilko in principe stelt (misschien onbedoeld) is: "wat is een visser, en wie is een visser".
Kortom: "Bent u een visser??"

Ik denk dat iedereen volmondig "Ja!" zal antwoorden, en terecht, maar een beetje nadenken over wat je doet is nooit verkeerd. Ik kan me indenken dat mensen (zonder dat ze het weten) het fenomeen "karpervissen" misbruiken om ook vissies te vangen om te kunnen laten zien: "kijkeenswatgoedikbenwantikhebeen20-ergevangen!!" dit om zichzelf te kunnen "meten" met andere mensen.

Daar storen sommige mensen zich aan.
Maar dit is echt niet alleen met karpervissen, kijk eens kritisch naar het wedstrijdvissen, sjongejongejonge... wat een praktijken.

"Zucht!"

Dat is eruit. Het bovenstaande zal voor velen wel aardig wazig zijn maar ach, ik doe ook eens lekker mee met dit geouwehoer.

Niemand weet alles, maar er zijn mensen die zijn wijzer dan ons, die lezen alleen maar en reageren niet! Haha.

Luitjes, de mazzel, en maar hopen dat er een onverwachte warmte-stroming deze kant op komt zodat alle kanaaltjes en meertjes weer eens lekker snel ontdooien.

En ik ga maar weer eens helderop studeren voor mijn levensmiddelenchemiepracticum1-tentamen dat ik morgen heb.

Dooow

Wouter Steggink
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

13-01-2003 16:30

Bart, jongen,
wat je zegt.
Mensen, doe wat je moet, maar doe het met respect (in ieder opzicht).
Laurens, volgens mij is dat 'kroegentochtgevoel' iets in de aard van:
"Hey kerel, gaan we nog eens een keertje vissen?"
"Ha ja man, zorg jij voor wat aas en dan zorg ik voor een bak of twee Jupiler!"
MVG Rob
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

13-01-2003 16:45

In een tekst van de ter ziele gegane Nederlandse groep "Tröckener Kecks" komt dit stukje voor:

...maar doe alles wat je doet met hart en ziel.

Dat zou bij velen al volstaan om de karperwereld een stukje leefbaarder te maken.

Ach, waar maak ik me eigenlijk druk om. Hoe ik het op dit moment beleef is het leefbaar. Gewoon de mensen die niet in je eigen visie passen MIJDEN ALS DE PEST. That should do it.

MVG, Mark
Niels Kleijn
Berichten: 422
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: amsterdam, alphen a/d rijn

13-01-2003 19:11

ach ik ben wel zeer blij met deze ontwikkeling, ik vis op veel wateren waar sowieso staisch gevist moet worden ivm de afstand. En nu elektronisch onder een tentje gevist kan worden, doe ik af en toe nog wat aan mijn studie ook. Nu is het helaas winter en loop ik alweer achter, dus ga maar weer proberen wat te doen.

Niels
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

13-01-2003 20:12

Oja, ik bedacht me net nog weer een high-tech noviteit.

Heren van de hengelsportartikelenproducerende firma's, en mobieletelefoonaanbieders opgelet, deze tip is bijna voor niks (10% vd winst of meer is welkom).

Het is ongetwijfeld mogelijk om kleine peilzender-chipjes te ontwikkelen.
Iedere visser moet dan een of ander kastje kopen waarmee een foto gemaakt kan worden van de vis, waarmee de vis gewogen en gemeten wordt. Dat kastje koppelt die gegevens over de karper aan het chipje, het chipje wordt in de vis ge-implanteerd, de gegevens worden ge-uploadt en iedereen kan op <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.waarhangendemooisteengrootstevissenuit.nl" target="_blank" class=bericht>www.waarhangendemooisteengrootstevissenuit.nl</a><!-- BBCode auto-link end --> een vis uitzoeken aan de hand van de foto, dan moet er een geldbedrag worden betaald en dan krijgt de "koper" de gegevens van de vis, en een link naar de peilzenderchip van die desbetreffende vis. Mbv van zijn mobieletelefoon kan die vis ge-trackt en ge-traced worden zodat het nog makkelijker wordt om je top-vis te vangen (vinden).

Dat lijkt mij nou eens een goed idee!!

doow
Buteneers Rob
Berichten: 395
Lid geworden op: 13-01-2003 01:00
Locatie: Genk

13-01-2003 20:39

Doen mannen!
Ik bied...
Hehehehe.
MVG Rob.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

14-01-2003 00:21

Tja, een echte Wilco Bloem discussie. Ik krijg vaak de indruk van meneer Bloem dat hij liever discussies aangaat dan vist.

Meneer Bloem, vroeger was vroeger en het heden brengt positieve en negatieve dingen met zich mee. Dat kun je accepteren of niet, gebruik van maken of niet! Ieder zijn meug, als jij daar "blijkbaar" gelijk je conclussies uit trekt en daarom iemand geen echte karpervisser meer vind dan is dat jou goedrecht.

Het kan mij niet boeien als jij mij geen echte karpervisser vind. Ik zal er niet minder plezier aan beleven!

Verder veel plezier nog met deze onzinnige discussie.

Groet
Bart.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-01-2003 09:20

Laurens,

Rob had helemaal gelijk, alleen gaat het hier in de buurt om een krat of twee bavaria in plaats van jupilner! Ikzelf drink helemaal niet als ik vis (zowiezo weinig, die alcoholnuttiging), ik heb die fout 1 keer gemaakt en mede daardoor een vis verspeeld. Nooit meer dus en drinken voor de gezelligheid mag, maar knoke zat aan de waterkant (zelfde effect als bij een kroegentocht) dat gaat ten koste van het welzijn van de vis en natuur.

Je kan trouwens tegen die boten zijn, ze leveren zeker weten extra vissen op!

mvg

Bart van den Hurk
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

14-01-2003 10:16

och och, van die heerlijke sublieme truukjes, je meerderwaardigheidsgevoel vorm geven door een paar simpele techniekjes.... bijvoorbeeld mensen inneens met Mijnheer aan te gaan spreken (schrijven in dit geval)

dit effe terzijde....

Bart:
je schreef o.a.: Ik had een meningsverschil over LDB met enkele kamaraden van mij. Hun vonden dat hij, sinds het stoppen met het gericht vissen op karper, hij geen echte karpervisser meer was. Anders zou hij wel doorgevist hebben. Ik gaf aan dat hij geen echte karpervisser was, maar een echte visser. Dit blijkt nu dan ook wel uit zijn witvissuccessen.

sorry hoor, maar mijns inzien is het najagen van een karper, als individuele vis, en het in kaart brengen van karpers onder water, en het najagen van grote eenzame vissen, zoals luc dit gedaan heeft, totaal niet te vergelijken met het in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk lengte, danwel gewicht in het leefnetje zien te scoren, zoals dat met het wedstrijdvissen gebeurt. Dat hij in beide succesvol is zegt iets over zijn enorme bereidheid in beide vormen te investeren; maar maakt een karpervisser nog niet een gewone visser. Sorry, maar ik wens niet als visser gezien te worden. Daar zie ik het nut niet zo van in namelijk.

Maar goed, als ik kijk in hoevere de moderne visser van vandaag de dag (ten onrechte afgespiegeld als hi-tech-visser, hi-tech is namelijk slechts een weerspiegeling van de tijd, en niet van de visser) spiegelt aan scoren, begrijp ik wel dat deze vergelijking bestaansrecht krijgt.

zoals je al stelde bijv: Je kan trouwens tegen die boten zijn, ze leveren zeker weten extra vissen op... En dit gerechtvaardig dan alles?... het levert zeker weten extra vissen op.... dit klinkt zo vreselijk gulzig... En zonder die extra vissen dan??

Mijns inzien waren de karpervissers van vroeger veel meer bezig met het NIET vangen, danwel het wel vangen. Mede door de leringen die getrokken uit dit niet-vangen zijn nieuwe ontwikkelingen ontstaan, die in mijn ogen veelste ver zijn doorgetrokken. Het levert een sport op die simpel stelt: alles is ok, mits het meer vis oplevert.

Dit zie je hier op het board, in magazines, dit proef je in de winkels etc...

Er is niets mis mee, om gebruik te maken van nieuwe methoden, mits ze worden gehanteerd om eenzelfde verlangen te bevredigen. Het gevaar erin is steeds, dat men de werkelijkheid uit het oog verliest. Zich inneens een betere visser gaat wanen, omdat men meer vangt.... En daar komt wilco aanzetten door te stellen dat een en ander qua beleving aardig verstoord is...

Ik bedoel maar, als ik een seizoen lang een karper probeer te pakken op een pieper, van mijn part als targetvisserij met een voorwaarde zegmar, kan alleen mij die karper gevangen door een pieper werkelijk bevredigen. Ik zeg niet dat je dit moet doen, ik ben allang geen pieper-visser meer, maar mocht ik in dit voorbeeld deze vis met een boillie vangen, moet ik dan tevreden zijn? nee, het is mijn quest voorbij gegaan.

Dit soort kleine bedenkingen zijn er vandaag de dag veelste weinig. Scoren draait het om, en de moderne technieken dienen slechts ter gebruik dit te doen geslagen.

De oude stempel teert wel op het geluk deze technieken, een soort van uitgevonden te hebben, met hun, nu in jullie ogen domme vasthoudendheid om niet zo goed werkende systemen verder uit te perfectioneren. En geloof mij maar, dit kost heel wat meer werk dan effe surfen op het net, en de beste technieken er uit te filteren en aan de slag te gaan.

Maar goed, dit betekende voor die ouwe stempel dat ze bezig waren met hun visserij te ontwikkellen. Te leren door te vissen hoe een karper in elkaar steekt. Door op je bek te gaan, en zelfs in extreme gevallen, te kicken om op je bek te gaan, want daarna komt me een bevrediging als je toch eindelijk door eigen leringen iets verder komt.

En deze euforie is zovele male groter en intenser, dan de beginnende karpervisser zal beleven als hij op het internet effe uitgepluist heeft waar hij een bak goud kan vangen en dit dmv moderne technieken kopieren, en naverhand materiaal te gebruiken, nog zal slagen ook. Hij heeft de beleving: Haa, yes, ik heb er ook een, net als jullie...

en de oude stempel? och die vis, de grote, het gewicht..... Hij kickt op het feit dat ie het bereikt heeft.

afsluitend: Ik ben erg blij nu al op een danige leeftijd te zijn, dat ik de explosie van ontwikkelingen net voor ben geweest, want ik weet zeker, dat vandaag de dag, mij het moderne karpervissen, absoluut niet meer kan boeien, zoals het wedstrijdvissen mij dat al nooit heeft kunnen doen, juist vanwege dit scoringselement. Ik zou vandaag de dag er dus ook niet meer me starten. Volhouden lukt me wel, maar dit slechts door het teren op vroeger, die sentimenten koppig te blijven hanteren en koesteren.

Ik vis omdat ik wil leren. DAT is rede nr 1. Die lering wordt bevestigd door een vangst, maar maakt de vangst an sich irrelevant.


Overigs vond ik de rest van je reaktie's best te pruimen ;o)

Groeten ed

ps: ik denk dat men het feit dat luc is gestopt ook niet helemaal los kan koppelen aan het feit dat ie misschien het gevoel heeft gekend, niets meer te ontwikkellen te hebben. Niets meer te leren te hebben. Ik wil niet zeggen dat dit de oorzaak is, maar ik kan mij niet voorstellen dat dit niet mee heeft gespeeld

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2003-01-14 10:24 ]</font>
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-01-2003 10:21

Wouter,

Die link van je werkt niet :lol:

Jammer hoor..... :wink:

_________________
techno inside!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Martijn Julien op 2003-01-14 10:22 ]</font>