Haken

Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-12-2002 08:00

Ben ik de enige bij wie de haken van ESP na 1 vangst al vervangen dienen te worden door afbrekende of verbogen haakpuntjes?

Kiron
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

18-12-2002 11:21

Kiron,
Ik ga er niet aan beginnen om iedere keer de haak te vervangen. Ik vind niet dat het nodig is en bovendien gaat me daar teveel tijd inzitten. Wat ik wel altijd probeer te doen is na elke sessie en vangst is de haak op scherpte controleren, vaak slijp ik ze bij als het nodig is en als de haak te ver heen is gegaan of als de onderlijn beschadigd is dan vervang ik ze wel. Ik vind het overigens(als ik zo vrij mag zijn) vrij kortzichtig om te zeggen dat het "fout" is om met een haakmaat vier te vissen. Ten eerste richt ik met mijn Hayabusha maat vier met platgeknepen weerhaak minder schade aan als bij een haak 8 met een grote weerhaak. Ten tweede kan een maat 4 van merk Of type 1 veel groter of kleiner zijn dan een haak van merk of type 2.
Maar da's mijn visie.
Mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-12-2002 12:05

Rob,

Er gaat je teveel tijd in zitten? Komt op mij over als een beetje simpel antwoord. Onderlijntje is zo geknoopt en je kan ze ook van te voren maken. Ook ik zou ze het liefst niet vervangen, maar ik merk gewoon dat de haakpunt vaak niet meer scherp is na een vangst, daar kan en wil ik dus niet mee verder vissen. het bijvijlen van een haakpunt verzwakt de haakpunt alleen maar en is dus voor mij geen optie.

Gelukkig vang ik dan ook niet zoveel, dus de kosten blijven beperkt :grin:

Ik kan me niet herinneren dat ik heb gezegd dat haakmaat 4 fout is, ik neem aan dat dit stukje uit jouw posting niet aan mij gericht is, helaas komt het wel zo over. Ik zou zelf nooit met maatje 4 vissen, maar ik kan me voorstellen dat in sommige extremen een iets grotere haak gewenst is.

Gr.
Kiron
Gebruikersavatar
nick rademakers
Berichten: 219
Lid geworden op: 02-05-2002 02:00
Locatie: lommel

18-12-2002 18:19

Ik vis nu met de haken van E.S.P, Fox of ashima haken wel altijd met de weerhaak dichtgeknepen!! Ik heb ook nog nooit problemen gehad met losschieters!

vriendelijke karpergroeten nick
andy schroeder
Berichten: 32
Lid geworden op: 04-03-2002 01:00
Locatie: groningen

18-12-2002 20:33

ik vis met maatje 6,8 van owner,die met een draai erin,en ik knijp het weerhaakje voor de helf weg,alleen niet als ik met popup vis..
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

19-12-2002 09:00

Een (goede) haak kost, afhankelijk van het merk, rond de € 0,50. Aangezien de haak het allerbelangrijkste onderdeel van je rig is vind ik het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die hierop bezuinigen. Bezuinigen kost je vaak veel meer (vissen)...

Gr. Tinuz
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

19-12-2002 09:03

O ja, en Andy, ik ben erg nieuwsgierig waarom je je weerhaak wel bij liggend aas plat knijpt en niet als je popup vist.

Vertelvertel!

Gr. Tinuz
Martijn Schild

19-12-2002 10:20

Ik vis met Gamakatsu Super Rig Hooks maatje 6. Deze zijn naar mijn mening scherp, sterk en ook lekker klein. Deze haken hebben wel weerhaakjes. De haak wordt door de maat snel gevuld met vlees (Luc de Baets, red.:smile:), wat ik een vereiste vind. Ik heb tevens ook weinig losschieters. Vanaf 2003, ga ik trouwens na elke drie vissen op 1 haak, de haak verwisselen met een nieuwe. Om zo het aantal losschieters nog meer te verkleinen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

19-12-2002 11:25

martijn...ja kan beter je haak vervangen op het moment dat ie bot is, nl wanneer ie niet meer in je nagel prikt!

mvg martijn
Martijn Schild

19-12-2002 11:27

Ja, dat kan natuurlijk ook. Had ik zelf ook kunnen bedenken... stomstomstom :grin:
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

19-12-2002 12:08

ALs het haakpuntje krom staat kan de haak nog vlijmscherp zijn, hij prikt dan dus gewoon nog in je nagel. Toch worden ook deze haken door mij naar de prullenbak verwezen, want een omgebogen punt breekt snel(ler) af.

Ik heb het hier dus niet om een uitgebogen haak, maar om het uiterste puntje. Als dit iets verbogen is haakt een haak al een stuk minder.....

Gr. Kiron
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

19-12-2002 15:35

Kiron,
Wat die haakmaat betreft, dat was idd niet aan jou gericht, mijn excuses.
Wat betreft de scherpte, Ik vis meestal op wateren met een zachte bodem, geen stenen of mosselbanken o.i.d., en met karpers met een niet al te harde bek. Bij de eerste sessies en vissen blijft mijn haak doorgaans vlijmscherp. Daarna ga ik er een aantal keren mee over de slijpsteen en dan is hij wederom vlijmscherp en ik geloof niet dat hij dan al zwakker is. Ik gebruik de haken meestal 5 tot 10 sessies tot ze echt te bot worden en slijpen de zaak ook niet meer kan redden. Omgebogen punten (dat gebeurt natuurlijk wel sneller als ze geslepen zijn)verwijs ik overigens ook naar de prullenbak.
mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

19-12-2002 16:27

Door het slijpen verwijder je de buitenmantel van de haak, de haak wordt dus dunner en dus zwakker. Waarom willen bezuinigen op toch wel een van de belangrijkste onderdelen van het vissen? Zoveel kost een haak toch ook niet.

Zoveel aanbeten krijg ik niet, dat komt door de wateren waar ik op vis. Elke aanbeet moet dus hangen, dus nemen we geen risico!
Willem Barnas

19-12-2002 17:11

Gouden tip:

Terry Eustace (Gold lable tackle) pentrator 2 maatje zes, weerhaakloos welteverstaan... Op een gevlochten onderlijn zéér, zéér goed! Ook een haak waar je verschrikkelijk hard op kunt drillen en trouwens, die lijn strak houden tijdens het drillen is toch geen probleem, gaat toch vanzelf(...)?

Deze haak is sowieso een aanrader, ook op stiff-rigs werkt ie redelijk, maar ik gebruik dan liever een G4 van ESP, maat vier. Bij stiffpiks werkt een wat ruimere haak 't beste, het mag dan overigens best een viertje zijn hoor, kwestie van haken met lange punten uitzoeken en niet gaan lopen sjorren als een idioot, dan valt het gevreesde uitscheuren reuze mee, nou ja...

De groeten!