wie heeft er karpertjes gekocht op carp!

Plaats reactie
jacco noordermeer

11-02-2006 22:33

er zijn ongeveer 4 a 500 karpertjes verkocht in zwolle
hardstikke leuk natuurlijk
maar hoeveel zouden het overleven?

wat ik wil zeggen is; in wat voor situatie zijn deze visjes terecht gekomen
en wat is er voor nodig om deze visjes op te laten groeien tot fatsoenlijke vissen
en dan als ze groot zijn, wat dan?

ok de meeste zullen nu hun rondjes zwemmen in een aquarium,en dat kan prima
tot dat ze groter worden en meer voedsel nodig hebben en hun onderkomen kompleet vervuilen
hoe los je dit probleem op
idd met een filterinstalatie

maar ik lees dat sommige personen er totaal geen verstand van hebben
en rommelen maar wat aan,totdat de visjes ineens niet meer zwemmen

graag wil ik een aantal belangrijke punten aankaarten die je kunnen helpen om de vis met succes te laten opgroeien

als eerste de filtratie
het is zeer belangrijk dat je een goed en groot filter hebt als je karper wilt houden
een filter voor een aquarium met karper moet minimaal 2 maal de inhoud van je aquarium door kunnen filteren in 1 uur
dus 100 liter aquarium heeft een filter nodig van 200 ltr per uur
dan de vulling van je filter
zelf gebruik ik al jaren het volgende

keramische pijpjes/filter watten/actief kool
de pijpjes zijn bedoelt om bacterién op te laten hechten die zorgen voor de afbraak van amoniac(uitwerpselen bestaan voornamelijk uit deze stof)
belangrijk is dus dat je zoveel mogelijk van deze pijpjes in je filter stopt
om zoveel mogelijk bacteriën te laten hechten

filter watten
deze zijn alleen bedoelt om fijne stofdeeltjes op te vangen en daarom is het niet nodig om er veel van in je filter te doen
vervang dit materiaal bij elke spoel beurt

actief kool
dit is ideaal spul om vieze geurtjes en (sommige)giftige stoffen aan je water te onttrekken
ook haalt het kleurstoffen uit je water zodat het je doorzicht bevordert
vervang dit kool eens per 2 maanden

dan komt het schoonmaken van het filter (en daar zie ik de meeste fouten)
het spoelen van de keramische pijpjes mag [b]NOOIT[/b]onder de kraan
door het kraanwater dood je zeer veel bacteriën en zal je filter nooit optimaal gaan werken
pak een schone emmer en vul deze met water uit je aquarium!
doe de pijpjes uit het filter in de emmer en roer ze zo schoon
giet het water weg en plaats de pijpjes terug in het filter
spoel de kool uit en plaats deze ook terug in het filter
doe een nieuwe hoeveelheid filter watten erbij en vul de filter af met water uit je aquarium
sluit het filter en zet hem weer aan
vul nu je aquarium weer bij met leiding water(evt op temperatuur van het aquarium en klaar ben je

als je dit elke week doet kan er weinig fout gaan

succes met de karpertjes

mvg jacco
jacco noordermeer

11-02-2006 22:37

ik heb voor de liefhebbers een speciaal voer om karpertjes op te kweken wat gebruikt word door prof kwekers
mocht je dit willen hebben kan je me mailen of laat een pb'tje achter

mvg jn
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

11-02-2006 23:35

jacco,


Ik heb dus een spiegeltje gekocht op de beurs.

en de overlevingskans van dit spiegeltje? 100% naar mijn mening

ik had al een stukje geplaatst bij het topic over aquariums maar hier nog even een keer.

De keramische pijpjes gebruik ik in mijn filter niet zo zeer voor de bacterieen maar meer om de uitwerpselen te vermalen

In mijn filter had ik altijd in het onderste mandje(5 mandjes in de filter) van die schuimrubberen filtermatten.
Echter zaten deze meestal al naar een dag of 2 verstopt door de hoeveelheid poep en de grote van de uitwerpselen.
Nu ik echter in de onderste 2 mandjes van die keramische pijpjes heb worden de uitwerpselen door de stroming van de pomp uit elkaar getrokken en verdeelt het zich wat lekkerder door mijn filter instalatie.

Hierdoor blijft het water goed krachtig circuleren en hoef ik maar 2 keer in de week mijn pomp schoon te maken in plaats van een keer of 4.

Het gaat mij dus niet hoofdzakelijk om de bacterien die op de pijpjes komen.
Ik spoel ze dus ook gewoon af onder de kraan, maar boen ze dus ook niet schoon, de gulden middenweg zeg maar.

Mijn vissen zijn nu ongeveer 20 cm groot en vind ze persoonlijk al te groot worden voor in het aquarium en ze gaan er dus ook uit.

In het voorjaar komt de vijver in mijn tuin met een echt goede filter dus dat komt wel goed.

en verder?

beetje rustig aan met voeren en op zijn tijd wat schoon water en die karpers vinden het helemaal geweldig in mijn woonkamer.

Het spiegeltje is trouwens de kleinste van het stel maar vreet echt niet gezond veel korrels weg
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

12-02-2006 10:52

Mannen,

Kan me goed vinden in de reactie van Jacco. Zelf kweek ik ze op in een aquarium, zit op dit moment aan +- 3 kg karper op de 100 l water. Dit vraagt heel veel inspanning om je vissen gezond te laten groeien. Een setje om organische stikstofhoudende stoffen te meten daar ontkom je niet aan wil je het verantwoordt doen (Tetratest NO-2). Heb al verschillende jongens gesproken die het afgelopen jaar aan de lijve ondervonden hebben dat het zeker niet eenvoudig is om ze verantwoordt op te kweken. :oops:
Voer je maximaal 1 keer per dag, en is je water temperatuur beneden de 20 graden is het een stuk eenvoudiger en kan je voldoen met de eisen die Jacco terecht stelt.

Peter
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

12-02-2006 10:53

En dan overleven ze het aquarium en dan?

Een aantal zullen een vijver hebben die ook op termijn groot genoeg is,
maar een hoop mensen niet.

Prive-spiegelkarperprojecten?
Ik hoop het niet maar weet zeker van wel


Groeten,

René.
Size doesn't always matter
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

12-02-2006 11:11

3 kilo vis op 100 liter water?

ik heb nu dus ongeveer 1.5 kilo vis op 400 liter water dus heb nog wel even ruimte.

En je moet er zeker over nadenken wat je ermee doet na het aquarium.

Zelf gaat er in het voorjaar een tijdelijke vijver de tuin in.
In het huis waar ik nu woon blijf ik nog ongeveer 2 jaar wonen en dan wil ik naar een ander huis(eengezinswoning)

in het voorjaar gaat er een polyester bak de grond in van 2200 liter voor mijn 5 karpertjes dus dat gaat makkelijk lukken in die bak.

Mijn water temperatuur schommeld trouwens rond de 18 graden en ik voer ze 1 keer in de twee dagen
Sam Bos

14-02-2006 11:01

ik heb er 3 gekcoht haha leuke visjes :roll:
Plaats reactie