Aan de andere kant word het ons gemakkelijk gemaakt. Internetaanbieders adverteren met 'Download snel mp3's met onze snelle verbinding'. Dat komt ook doordat downloaden niet illegaal is in Nederland, het aanbieden mag niet. Achterlijke regel want alvorens het te kunnen te downloaden moet iemand anders het eerst aanbieden.
Komt bij dat het downloaden en uploaden vooral op een dusdanige grote schaal voorkomt dat er geen beginnen aan is voor de instanties (stichting Brein o.a.) om dat allemaal de kop in te drukken. Ze halen zo af en toe wel eens een grote server uit de lucht waarop ik weet niet hoeveel films en muziekbestanden staan die je dan tegen betaling kunt downloaden maar daar houd het dan ook mee op.
Voor mezelf zie ik het dubbel. Ik download wel, geen films, maar bepaalde muziek had ik ook niet gekocht als ik het niet eerst gedownload had. En voor weer andere muziek geldt dat ik blij ben dat ik het eerst gedownload heb, alvorens te kopen.
Van bepaalde artiesten/bands wil ik alles orgineel hebben. Behalve verzamel cd's. Dat vindt ik de grootste 'geldbinnentrekkerij' die er bestaat. In veel gevallen word er nog een bonus-cd bijgedaan waar nooit uitgebracht werk opstaat (lag toch in de kast) zodat mensen die niet de verzamel cd gekocht zouden hebben alsnog over de streep worden getrokken.
Waar ik me ook wel aan stoor is dat sommige artiesten bepaalde oudere albums opnieuw uitbrengen (geremasterd) en dan dan compleet met extra cd erbij met nooit uitgebrachte liveopnames erop. Leuk, ik heb dan die al lang in mijn bezit. En om dan die extra cd te krijgen moet ik het desbetreffende album opnieuw aanschaffen. Of de extra cd downloaden......