30-01-2006 12:16
Ik lees dat mensen vallen van de halve kolom van de karperwereld in mijn artikel, heb daar zelf niet zo'n moeite mee. Kijk, ik verwijs zelf in mijn artikel naar een vorige uitgave van de Karperwereld, wellicht dat mensen daardoor geboeid zijn en ook interesse hebben in vorige uitgaves. Vandaar het stukje, dat je weet waar je die kan krijgen. Het blijft een commercieel blad en ik geef de mogelijkheid in het artikel.
Reclame en sluikreclame
Van reclame in artikelen, tja, het is gewoon zo dat het gros van de artikelen in de landelijke bladen geschreven wordt door karpervissers die verbonden zijn met een firma, dit omdat ze zelf ervoor kiezen wat meer in de picture te staan (waardoor ze interessanter zijn om te sponsoren) of omdat de firma verlangt dat ze af en toe van zich laten horen (als voorwaarde van de sponsoring). Dat er mijn inziens een grens is binnen de reclame in de tekst is ook duidelijk, anders verlies je simpelweg je geloofwaardigheid. Vangsten ophangen aan een bepaald onderdeel van je visserij (zoals het aas waar je mee vist, in dit geval het gesponsorde aas) is mijn inziens geen goed iets, dit omdat het maar een klein onderdeel is van waarom je die vis hebt gevangen en ook wellicht helemaal niet het belangrijkste onderdeel. Ik zou het iig nooit doen in welk artikel dan ook en voor de vele mensen die inmiddels mijn lezing hebben gezien weten ook dat ik zelfs juist niet te veel mijn nadruk op het aas probeer te leggen, het is simpelweg maar een klein onderdeel...
Zakjes e.d. vasthouden dan wel op de achtergrond, tja, dat is iets wat je uit Engeland over ziet waaien. Niet enkel tekstgewijs het product/merk vermelden, maar ook visueel. Daar is het nog vele malen erger met de bewuste auteur die een rolletje vashoudt, een zak ballen of wat dan ook. Een andere manier van productfotografie die mijn inziens wat doorslaat...
Tja, dergelijke foto's vallen natuurlijk in de smaak bij een sponsor, moge duidelijk zijn.
Het gezeur van reclameuitingen en advertenties in de Karperwereld vind ik onterecht, dat hoort er nu eenmaal bij! Een commercieel bedrijf wat geld wil verdienen en dat doet met abonnementen en de reclames. Het is wel zo dat ze mijn inziens wel op de grens bezig zijn, want gaat het reclamegehalte de overhand krijgen dan zal de consument het abonnement simpelweg laten vallen, omdat ze dan wel een folder uit de hengelsportzaak meenemen en niet 8,75 per boekje gaan betalen (wat trouwens meer dan behoorlijk is...).
mvg
Bart van den Hurk