Wat bezielt ons

Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2006 17:49

Karpervissers zijn einzelgängers, dit leidt tot een soort van afkeer tegen de maatschappij..

Einzelgänger kan ik inkomen.
Het leid niet tot een soort afkeer van de maatschappij..

Hij kon eerder al niet aarden in het afgebakende hokjescultuur en wil niet deelnemen aan voorgekauwde eenheidsworsten dinertjes.

Hou je trouwens van witlof Bart? :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

04-01-2006 18:41

Het is grappig om eens te kijken welk type mens er karpervisser is, vergelijk dit bijvoorbeeld eens met vliegvissers, wedstrijdvissers of snoekvissers. Deze groepen vormen een soort maatschappelijke categorie. Bezoek voor de grap eens verschillende beurzen, voor verschillende takken binnen de hengelsport. Ik ben ervan overtuigt dat je de verschillen al snel ziet. Veel karpervissers zijn erg materialistisch en houden van veel toeters en bellen. Dat terwijl de vliegvisser het zo sober mogelijk houdt.

Spreek ik andere vissers, bijvoorbeeld snoekvissers, die kunnen niet zolang op de luie reet zitten als wij. Deze vissers moeten lopen langs de waterkant en hun prooi besluipen. Evenals de snoekvissers zijn de vliegvissers mensen die graag actief bezig zijn. Een vliegvisser bij mij uit de buurt zegt wel eens, "het is een moeilijke manier om weinig vis te vangen" hierin heeft ie gelijk, maar hij geniet ervan. Dit genieten put hij niet alleen uit het vangen van vis, maar ook door het buiten zijn en de omgeving waarin hij zich bevindt.
Dan nog de wedstrijdvissers, fanatieke personen die alles uit hun visserij willen halen, prestige is hierbij wellicht het goede woord.

Ieder zijn meug zou ik zeggen, iedereen zoekt een hobby die bij hem of haar past. Zelfs binnen de groep hengelsporters zijn er mensen die onze hobby niet snappen, laat staan buitenstaanders. Pas als ze zien waarop je vist (foto's) krijgen ze iets meer interesse. Maar dan nog zeggen ze vaak moet je zo lang zitten vissen en voeren voor die ene vis.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

04-01-2006 19:52

Henk ter Maat schreef:Karpervissers zijn einzelgängers, dit leidt tot een soort van afkeer tegen de maatschappij..


Maatschapij tegen karvervissers? Of andersom?
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

04-01-2006 19:58

Beste Bart:

Karpervissers zijn einzelgängers, dit leidt tot een soort van afkeer tegen de maatschappij..

1) een karpervisser hoeft geen einzelgänger te zijn, ik gebruik mijn hobby tevens als uitlaatklep om even alleen te zijn en te kunnen relativeren. Vind het ook heerlijk om met meerdere mensen te vissen, ben ik daarom een einzelgänger ? in mijn visie niet heb verder graag mensen om me heen waarmee ik kan communiceren op elk vlak en thema.

2) in welk perspectief bedoel je afkeer bart ? heb eerder afkeer van de zaken en het gedonder die binnen de karpervisserij spelen. Ook karpervisser zijn daarin tegen een afspiegeling van de maatschappij dus je vraag bevreemd me.

3) je relatie tussen karpervissers en niveau ontgaat me ook al denk ik het wel te begrijpen. Kan je vertellen dat er ook voldoende hoger opgeleiden zijn die de sport beoefenen als je hierop doelt.

groet,
P
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-01-2006 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

04-01-2006 20:19

Bas,
Karpervissers zijn einzelgängers, dit leidt tot een soort van afkeer tegen de maatschappij..
Zei Bart dus..,

wat eronder staat zei ik :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
anton eckhardt
Berichten: 357
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Wageningen en Nijverdal

04-01-2006 23:01

In het dagelijks leven ben ik alles behalve een ëinzelganger. Ben graag onder de mensen. Met vissen echter ben ik het liefst in mijn eentje, en mijn laatste sessie die ik niet in mijn eentje had is al jaren geleden. Heerlijk drie nachten alleen aan het water zitten, met alleen af en toe wat vismaten die langs komen (bij voorkeur s ochtends om foto's te maken (ja ik zak vissen (soms)))

Spreek ik andere vissers, bijvoorbeeld snoekvissers, die kunnen niet zolang op de luie reet zitten als wij. Deze vissers moeten lopen langs de waterkant en hun prooi besluipen. Evenals de snoekvissers zijn de vliegvissers mensen die graag actief bezig zijn


Bedoel je hiermee dat luie mensen karperen?

Ik denk dat als je mensen uit mijn omgeving vraagt of ik lui en rustig bent je een verbaasd iemant te zien krijgt. Ergens op dit board las ik ook iets over ADHD en karpervissen. Denkt dus als je dit bedoelt dat het onzin is.
Bovendien, penvissen is ook jagen, sluipen, zoeken, lopen, vinden, vangen en nog meer lopen.

mvg Anton
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-01-2006 11:33

Henk schreef:

Hou je trouwens van witlof Bart?


Ja, maar wel met kaas en ham.. :wink:




Peter P schreef:

1) een karpervisser hoeft geen einzelgänger te zijn, ik gebruik mijn hobby tevens als uitlaatklep om even alleen te zijn en te kunnen relativeren. Vind het ook heerlijk om met meerdere mensen te vissen, ben ik daarom een einzelgänger ? in mijn visie niet heb verder graag mensen om me heen waarmee ik kan communiceren op elk vlak en thema.


In elke groep mensen bestaan uitzonderingen. Wanneer jij echter aangeeft dat je vissen ook gebruikt als uitlaatklep om even alleen te kunnen zijn denk ik toch dat je weldegelijk iets van "einzelgängertrekjes"vertoont.



2) in welk perspectief bedoel je afkeer bart ? heb eerder afkeer van de zaken en het gedonder die binnen de karpervisserij spelen. Ook karpervisser zijn daarin tegen een afspiegeling van de maatschappij dus je vraag bevreemd me.


Afkeer is het verkeerde woord, ik bedoel het in de zin van: Terugtrekken uit de maatschappij. Oftewel, de maatschappij even laten voor wat het is.
Dat ook karpervissers een afspiegeling van de maatschappij zijn klopt. Ik zie echter dat veel mensen mede gaan vissen om zich even terug te trekken uit de maatschappij (als het ware). Wanneer zij echter dan in hun eigen karperviswereldje dezelfde problemen en kwesties tegenkomen als waar ze zich juist aan wilden onttrekken, zorgt dit niet voor een grote daling van de mate van plezier die ze hebben in hun hobby?
Oftewel, vormt het vissen nog wel een uitlaatklep voor de scrupules van de huidige maatschappij?



3) je relatie tussen karpervissers en niveau ontgaat me ook al denk ik het wel te begrijpen. Kan je vertellen dat er ook voldoende hoger opgeleiden zijn die de sport beoefenen als je hierop doelt.


Er bestaan veel vooroordelen over karpervissers, 1 daarvan is dat het vaak laag opgeleide mensen zijn. kloppen deze vooroordelen? Bedenk hierbij weer dat er in elke groep uitzonderingen bestaan, dus neem een gemiddelde.

Anton schreef:

Bedoel je hiermee dat luie mensen karperen


Misschien zijn luie mensen vissers op karper en niet luie mensen karpervissers...??


Volgende stelling:

Doordat ook karpervissers een afspiegeling zijn van de maatschappij is het in weze onmogelijk je nog te onttrekken aan deze maatschappij door te gaan vissen.


Groeten Bart
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 05-01-2006 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

05-01-2006 11:45

Ik vind dat je moeilijk doet.

Vissen in welke vorm dan ook is een vrije tijds besteding/hobby. Dat dat een uitlaadklep voor mensen is, is logisch. Elke hobby is dat.

Iedereen kan vissen, oftewel heel de samenleving kan vissen. Daarom heb je allerlei mensen die vissen, van verschillend niveau.

Begrijp echt niet waar je heen wilt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2006 11:49

Okay Bart,

Met kaas en ham,
with love..Henk 'een sociale prutser'!
Groet'n Henk..

still growing Old.
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

05-01-2006 11:51

Probeer eens gebakken wiflof,
witlof in lenge doormidden snijden dan het bittere hart eruithalen vervolgens langzaam en voorzichtig lichtbruin bakken in klont roomboter en bestrooi ze wanneer ze lichtgaar zijn met poedersuiker en zout.
Lekker met aardappelpuree en stukkie vlees.
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Arwin Bos

05-01-2006 12:06

Lexus Cuyten schreef:Ik vind dat je moeilijk doet.




INDERDAAD! Ga lekker vissen als je daar zin in hebt... en als je dat niet hebt ga je toch wat anders doen :wink:


...


mvg arwin
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

05-01-2006 13:26

Wat bezielt mij dat ik vanavond weer lekker mag :oops: neuken?!
Ik vind het gewoon lekker.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Willem Barnas

05-01-2006 13:41

Bart,

Gewoon in de goede sfeer hoor, maar nu wil ik het toch weleens weten:

Waarom vis jij eigenlijk op karper?

Zou jij je niet eens terug willen trekken uit deze maatschappij?

Wil jij je hoofd nou nooit eens helemaal leeg laten lopen aan het water?

Bart jong, je vist teveel in de stad!!! :P

Groet'n,
Boer Barnas 8)
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

05-01-2006 15:52

Amen :D
Gebruikersavatar
Bas Borkes
Berichten: 81
Lid geworden op: 15-11-2003 01:00
Locatie: Varsseveld

05-01-2006 17:32

Ooow , zei Bart dat.

Dat verklaart een hoop. :wink:

Groet'n bas.
Iedereen is van de wereld, en de wereld is van iedereen.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-01-2006 19:17

Anton,

Ik heb het hierbij niet over penvissers maar over de huis tuin en keuken bivvy vissers. Je zit tenslotte de ganze dag naar een paar hengels te kijken, andere vissers zien ons als luie vissers, kan er ook niks aan doen. Beetje gelijk moet ik ze wel geven, hoevaak verversen wij ons aas etc. Af en toe lopen we een rondje om onze zo mooi opgestelde rod-pod met alle luxe equipment, maar vaak blijft het daarbij.

Dit wil nog niet zeggen dat karpervissers luie mensen zijn, maar het is een hobby waarbij je goed lui kunt zijn :lol: zoiets
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-01-2006 19:39

Wel eens van het woord "PASSIE" gehoord!
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-01-2006 21:18

'Passie' Jeroen,
wa's dat??

Kennelijk zoiets meegemaakt bij de fietstrainingen, des te meer 'passie' ik er in legde, des te harder werd het gevloek achter me..Ja en veel gerammel van derailleurs ook. :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-01-2006 21:32

Lexus, Arwin,

Het is daarom ook koffietafelpraat en geen discussie hoek..
Het is niet dat ik me er serieus over druk maak, maar soms heb ik wel eens gesprekken met vismaten over dit onderwerp.. En ach wat is er nou leuker dan je eigen hobby relativeren :P

Trouwens voor de duidelijkheid: Ik heb nog zeer veel plezier in mijn Hobby en zal er ook (voor zover ik nu kan zien) nooit helemaal mee ophouden.. eens een karpervisser altijd een karpervisser...
Ik zal altijd nieuwsgierig een blik werpen op wateren waar ik bij toeval langskom, en ik zal altijd een soort van zesde zintuig houden die alles wat ook maar te maken kan hebben met vissen in het achterhoofd opslaat.

Barnas ouwe rotzak :P

Waarom ik vis? Deels wat ik hierboven beschreven heb.. Het is een gevoel wat in me zit en wat ik niet los kan laten.
Zal deels te maken hebben met het verblijven in de natuur (alhoewel.. sommige stekken zijn moeilijk natuur te noemen..) en het onttrekken aan verplichtingen. Gewoon de tijd hebben om in alle rust met datgene bezig te zijn waar je je graag mee bezig houdt. Het is echter wel zo, dat ik behoorlijk gericht ben op het vangen van vis. Wanneer ik zoals nu in de winter zin krijg om te vissen, en ik heb geen stek aangevoerd en heb geen water waar ik "gemakkelijk" even wat vis ga vangen, dan zal ik waarschijnlijk toch kiezen voor een biertje met wat vrienden..

Jeroen,

Ja wel eens van gehoord, omschrijf het eens...

Gr Bart
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-01-2006 22:00

Bart,

Ik voel me niet geneigd dit uit te leggen, het is voor iedereen anders. Ik sprak dan ook puur vanuit mijzelf.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

06-01-2006 07:49

Passie? Heb ik wel eens in het bladenschap van de benzinepomp zien liggen :P

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-01-2006 12:49

Eddy Norder schreef:Wat bezielt mij dat ik vanavond weer lekker mag :oops: neuken?!
Ik vind het gewoon lekker.

Gr.
E.


Eddy,

Het is the day after .......

Was 't lekker zoals jij jezelf bij voorbaat belooft had?

:wink: :wink: :wink:
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

06-01-2006 17:33

Passie Mark, het was pure Passie!

Vandaag maar weer denk ik :oops: .

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.