manier van peilen

Plaats reactie
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

29-12-2005 21:12

hoe kun je het beste peilen op afstand er is me al verteld gewoon 80gram lood uitwerpen en als het lood de oppervlakte raakt beginnen tellen 8sec is dan ong. 8meter daar heb ik mijn twijfels bij peilen met een dobber is het gemakkelijkste volgens mij maar zit dan met de vraag wanneer ik de dobber op het lood trek voel je dit goed als je 70gram lood gebruikt of moet dat zwaarder zijn en welke kleur van dobber is het beste zichtbaar ook bij slechter weer
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Gebruikersavatar
Erik de Roos
Berichten: 143
Lid geworden op: 29-08-2004 22:13
Locatie: rijswijk ZH

29-12-2005 21:43

zou eerder 100 gram of zwaarder gebruiken ook is pijlen met gevlochten lijn het prettigst je hebt direct contact en geen rek in je lijn.
en de meeste pijl dobbers hebben van zichzelf al een goed zichtbare kleur vel oranje is volgens mij het meest gebruikte.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-12-2005 10:08

1 tel per meter is slechts een indicatie maar als je bijvoorbeeld ergens op een plateau vist van 3 meter diep dat omringd is met water van 6 meter diep is het een aardig hulpmiddel.

Ook als je op een nieuwe stek vist heb je een beetje idee hoe diep het er ongeveer is.
Door het lood aan een strakke lijn te laten afzinken kun je tevens voelen op watvoor bodem het lood landt.
Voel je duidelijk een tik is het een harde bodem, voel je nauwelijks iets is het een zachte bodem, met alle tussenvormen natuurlijk.

Je kunt dit heel eenvoudig doen door je lijn op het laatst af te remmen zodat de lijn strekt, met de hengeltop omhoog gericht is het het beste voelbaar.

Voor wat peilen met de peildobber aangaat zou ik ook 100 gram pakken, ook een beetje afhankelijk van het formaat peildobber.
Mocht je op zachte bodem aan de slag gaan is het aan te raden om het lood aan een amnesia lijntje van een cm of 10-15 te monteren.

Als je dit niet doet en het lood zakt een stuk de bodem in komt je peildobber niet omhoog, iets wat zeer irritant is kan ik je uit ervaring vertellen.

Door het lood zachtjes naar je toe te trekken tussen elke keer dat je de dobber omhoog laat komen, kun je ook voelen met watvoor soort bodem je te maken hebt, zand voelt bijvoorbeeld heel anders als kiezels of mosselen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Plaats reactie