En weer een nieuw wereldrecord!!

Gebruikersavatar
koos walters.
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-11-2005 00:33

25-11-2005 00:54

Dus als een wereldrecord gevangen word op een betw. telt hij in 1 keer niet meer omdat hij vetgemest is?
Ik denk dat we ons met z'n allen schuldig maken dat de karper structureel zwaarder aan het worden is door veel te voeren met steeds beter aas. Of denken jullie dat dat geen effect heeft op karpers op openbare wateren.
Ik denk dat de eigenaar van rainbow gewoon een water heeft met een uitmuntende waterkwaliteit en met een ongehoord goed ras vis. Daarbij gaat er idd veel voer in dus kunnen er zeer veel grote vissen groeien. Of heeft hij al die zestigers en zeventiger in 1 keer gestolen?

Groetjes Koos
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-11-2005 08:20

Beste Koos, die telt wel maar de waarde die eraan gehecht wordt verschilt aanzienlijk. Het regenboog water (of moet ik de oorspronkelijke Franse naam, Lac de Curton, gebruiken toen iedereen er nog kon vissen?) is voedselrijk, dat staat buiten kijf. En inderdaad zaten er al wat grote vissen op, alleen niet het huidige aantal...
En inderdaad stijgen overal de gewichten en ook vanwege het vele voeren. Maar wel vreemd dat, voordat het Rainbow ging heten, die gewichten en een aantal van die grote vissen daar absoluut niet voorkwamen...
Ongehoorde goede visrassen bestaan NIET!!! De grootste vissen komen voort uit een kruising van twee rassen.
De commercie zal er dankbaar gebruik van maken, helaas leven vissen die zo snel groeien, gegroeid zijn aanzienlijk minder lang dan onder natuurlijke omstandigheden, but who cares? Bussiness must go on...
Gebruikersavatar
koos walters.
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-11-2005 00:33

25-11-2005 15:07

Beste Aart, dat er vissen op rainbow uit zijn gezet lijkt me duidelijk. Karper word toch tegenwoordig overal uitgezet? Ik ken de viskweker die rainbow gestockt heeft, eerst van lac de Causse en vervolgens met zijn "eigen" ras die hij opkweekt van eitje af aan.
Het betreft hier idd een ras die extreem snel groeit en maar een levenverwachting heeft van +/- 30 jaar. Oorspronkelijk werden deze vissen snel naar 3-5 kilo opgekweekt en verkocht naar duitsland met de kerst.
Wel is het een feit dat de wateren rond rainbow (etangs de Hostens) ook vis(sen) doen tot over de 30 kilo. Rainbow en de andere wateren in de directe omgeving hebben een uitzonderlijk waterkwaliteit doordat er veel carbon in de grond zit wat geloof ik een van de beste natuurlijke filters is die er bestaat.(het zijn nl oude carbon mijnen).Ik geloof dat dit de hoofdoorzaak is van de enorme hoeveelheid grote vis.
Of ongehoorde goeie karperrassen bestaan of niet zullen we maar in het midden laten, waar iedereen andere zaken belangrijker vind in een karper. Dat het ene ras het andere niet is weten we allemaal.

Dat er nu een aantal wateren ontstaan waar alle puzzelstukjes op hun plek vallen doordat er met een commercieel beheer veel meer mogelijkheden zijn als met een normaal beheer financieel gezien is meer dan logisch.
Ik hoop dat het beheer op openbare wateren ook zo gevoerd gaat worden dan kunnen we met ons allen straks mooie grote biggen vangen op de openbare wateren en wie weet worden dan de betaalwateren straks allemaal overbodig als we ons ook nog eens een keer met z'n allen aan de waterkant weten te gedragen.

Wel wil ik er nog aan toevoegen dat ik nog nooit op rainbow gevist heb en dat ik hoop volgend jaar een aantal keer te kunnen gaan. Maar dat is "my cup of tea" dat begrijp ik.

Zonder commercie was het karpervissen nooit zo groot geworden als dat het nu is. De vraag is alleen ligt dat aan de commercie of aan ons zelf?

groeten Koos
Als het maar naar vis ruikt!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

25-11-2005 21:36

Koos, moet je toch bekend zijn dat er een verschil is in uitzetten, en uitzetten. Wat ik verantwoordt vindt is een gecontroleerde karperuitzetting, waarbij de kweker planmatig te werk gaat. Zelf vissen kweekt die vrij zijn van virusinfecties, bij uitzetting op ander water deze steekproefsgewijs laten onderzoeken door een erkend laboratorium. Dit is de enige basis om in deze tijd verantwoordt bezig te zijn. Bij alle andere verplaatsingen van karper van het ene naar het andere water ben je onverantwoord bezig, duidelijker kan ik het niet omschrijven.

Puzzelstukjes die in elkaar vallen is jezelf in de maling nemen.
Met commerciële activiteiten is inderdaad heel veel mogelijk of het allemaal in het belang is van karper en karpervisser daar denk ik heel anders over
Ik stel vast dat er een levendige handel is in grote karper waar heel veel geld in omgaat. Je ogen hier voor sluiten, en het niet vreemd vinden dat water wat tot voorkort niet van dergelijke zware vissen bevatten, en nu plotseling wel, klink erg vreemd in de oren. Wat er commercieel mogelijk is dat hebben we zeker onder vonden, op water waardoor met slepen van vissen het grootste gedeelte van het oude bestand naar de klote is gegaan, zwemt het jaar er op weer een aantal vissen rond van 50 pond, met dank aan je commercie.

Het waterverhaal is kul van de eerste orde, goed water komt gelukkig op veel plaatsen voor. Zeker als ik kijk naar je carbon verhaal, Carbon is de gangbare benaming voor een composiet materiaal dat bestaat uit koolstofvezels en kunsthars.
Je levens verwachting van deze karpers stel je op 30 jaar waar is dat opgebaseerd?
Een nog grotere denkfout is dat je stelt dat het karpervissen nooit zo groot zou zij geworden zonder de commercie, als je het hebt over de groothandel en commercie prima. De link met BTW commercie, en
het aantal karpervissers in ons land zal je toch eens nader moeten uitleggen.

Je verhaal rammelt aan alle kanten, een verschijnsel wat we meer tegen komen bij personen die denken iets te weten als het om dergelijk water gaat. De KSN voert al jaren internationaal overleg met belangen organisaties in de karpervisserij, die ervaringen geven een stuk reëler beeld van wat jij hier schetst, wel een stuk minder rooskleurig.

Peter
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

27-11-2005 17:26

als er een nieuw record was zouden er allang fotos zijn geweest
dus is dit waarschijnlijk gelul
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
stef houben
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-10-2005 21:20
Locatie: kinrooi-belgie

28-11-2005 20:55

ik heb de foto van de vis maar weet niet hoe ik die erop moet zetten :oops:

greeettss
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

28-11-2005 20:57

kan je er ook geen link opzetten
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
stef houben
Berichten: 16
Lid geworden op: 26-10-2005 21:20
Locatie: kinrooi-belgie

28-11-2005 21:05

nogmaals bedankt eh gideon :D dit zou de vis dan moeten zijn.

greettss
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

28-11-2005 23:21

De vraag is niet wanneer er op een openbaar water in NL een 60er/70er word gevangen maar hoesnel deze vis op een betaalwater beland als het in het nieuws komt??????

:cry: :( :-? :evil:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-11-2005 23:26

Daar zwemt hij waarschijnlijk al Robin
Neemt niet weg dat het wel een mooie dikke vis is...

Groetjes
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

28-11-2005 23:29

Ruud,

Ik doelde hierbij niet op deze ene vis. Over het algemeen gezien, als er ooit een 70er in Nederland op openbaar water gevangen word hoelang zwemt hij daar dan nog????

Of bedoelde je dat een 70er geen 70 kan worden als die op 60 pond al op btw zit???

Robin Nieuwhof
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

28-11-2005 23:32

Sorry haha ik las je vraag verkeerd. Het is al laat he :oops:
Ligt helemaal aan de visser die hem vangt Robin...
Misschien zwemt hij er al wel en misschien zelfs wel 2.......

Welterusten Ruud.
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

29-11-2005 14:32

op de foto staat de datum >15 janauri 2005 dus dan zou het oude wereldrecord nooit een wereldrecord zijn geweest , maar toch een bak van een vis! zijn er nog meer fotos?
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
robin nieuwhof
Berichten: 488
Lid geworden op: 11-01-2003 01:00
Locatie: krimpen aan den ijssel

29-11-2005 14:34

Er staat toch echt 15-11-2005. Dus 15 november 2005. dit is dus 2 weken geleden geweest.


Robin Nieuwhof
Gebruikersavatar
raymond van der burgh
Berichten: 90
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Locatie: rijswijk

29-11-2005 17:22

Afbeelding


is dit dezelfde vis ? :roll:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

29-11-2005 17:26

Ja...
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

29-11-2005 17:42

sorry heb het fout gezien ,foutje
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

13-12-2005 18:07

zijn er nog wat meer fotos? met een foto krijg je mij niet om.
nie lulle maor bewaarzakke vulleh
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

20-12-2005 16:26

Geef mij maar een mooie rijenkarper van 20 pond, op openbaar water, dan een "wereldrecord" op een btw. Vind dat het eigenlijk ook niet in de boeken mag gaan als er een nieuw record op een btw wordt gevangen. Is toch veel mooier om een vis op een openbaar water te vangen.

Koos, wat zijn eigenlijk carbonmijnen nog nooit van gehoord?



mvg Maik
Carpe Diem...!
Bjorn Borg

01-01-2006 20:44

Die foto stond een tijdje terug volgens mij al in de beet weet niet zeker maar lijkt er wel op :P