Kon wel janken --- Zo moet het dus zeker niet !!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-10-2005 23:13

Ja,

Jullie zien het goed !
Een papegaaienbek van de ergste soort en dan ook nog eens een geheel gespleten onderbek/kaak :evil:

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 17-10-2005 23:43, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

17-10-2005 23:24

Oke, ik vat hem maar,
iedereen haat kapotte bekken,
iedereen haat die rare praktijken,
en toch zit dat overbekende water elke week weer barstens vol!
Al doe je nog zo je best om het goed te doen ook jij helpt hier aan mee.
Kilo's versus moraal!
En ja, ook ik kom er nog 2 keer per jaar een dagje vissen.
groetjes henk
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

18-10-2005 00:02

henk kostense schreef:Oke, ik vat hem maar,
iedereen haat kapotte bekken,
iedereen haat die rare praktijken,
en toch zit dat overbekende water elke week weer barstens vol!
Al doe je nog zo je best om het goed te doen ook jij helpt hier aan mee.
Kilo's versus moraal!
En ja, ook ik kom er nog 2 keer per jaar een dagje vissen.


Beste Henk,

Allereerst gefeliciteerd met je schitterende vangsten :wink:

Ook ik vang uiteraard graag ponden maar vind het ook "leuk" als de vissen er nog een beetje normaal uitzien.
Ik ben het niet eens met je opmerking dat ik meehelp aan het mismaken van de vissen.
Ik probeer zo verantwoordelijk als mogelijk om te gaan met de vissen die ik vang en hoop te vangen.
Ondanks het feit dat er een flink aantal mensen bezig zijn met het mismaken van de vissen aldaar,ben ik niet van plan daarom af te druipen.

Mvrgr Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 18-10-2005 00:57, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Willem Barnas

18-10-2005 00:11

Nee Henk,

Ik ken een vis hier in Friesland die al zeker meer dan 15 keer gevangen is en die NERGENS last van heeft, je ziet NIKS aan zijn bek, dus die opmerking dat wij daar aan mee doen is gewoon onzin. Het zijn die klootzakken die niet vissen kunnen, maar wel zichzelf te goed voelen die het verzieken.

Goeie haken, materiaal in balans, juiste vistechniek, juiste drilwijze, juist onthaken enzovoorts, veilige systemen, heel kalm op je onderarm drillen met dyneema en ga zo maar door.

HET HOEFT NIET ALS JE WEET HOE JE HET MOET DOEN!!!

Dennis is gewoon erg boos en gefrustreerd hierdoor en al kan ik geen foto's plaatsen van dit soort vissen (ik vang alleen puntgave vissen hier), ik deel zijn oprechte gevoel en ho ehij dit uit. Het is hard, maar laat het maar eens zien!!!

Dat gekloot met die beesten moet een keer over zijn, de maat begint echt vol te raken. Karpervissen wordt uitgedragen als een weidelijke hobby, maar ondertussen.......... Aanpakken die honden.

Zo,
WB :wink: of nee, doe maar een :evil:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-10-2005 13:06

Heren,


Ik ken een vis met maar 1 haakwond. De mijne. Het schaamrood op de kaken. Het zag er dus niet uit. Ben ik nu een klootzak?

Klein beetje geevalueerd.

Nee, niet zwaar gedrild. Zeker niet.

Wel: klauwhaakje 2 keer vlees in de zijkant van de bek.
Wel: bleef de vis een poosje rondjes zwemmen onder de hengeltop.


Remedie: stoppen met vissen.
Optie: Neen

We hebben dus wit, we hebben dus zwart, maar er is heeeeeeel veel grijs.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

18-10-2005 13:25

Klauwhaakjes: het zou verboden moeten worden...

Ik ben dat al vaker tegengekomen in de berichtgeving van karpervissers, zou dus een optie zijn om een andere haak te kiezen.

Optioneel: zo een water die op een dermate manier verpest wordt, zou men eens een jaar of 2 moeten sluiten.
Betere controle op hoe en waar men vist.
Je zou bijv. met een groep vrijwilligers , met in je hand de foto's van de verminkte karpers, de vissers eens met een bezoekje kunnen vereren.
Op een rustige manier met elkaar praten om dit soort excessen in de toekomst te mijden, waardoor iedereen op een prettige manier kan vissen, ook al zal niet iedereen hier gehoor aan willen geven, omdat men bakken MOET vangen(anders hoor je er niet bij).
Uiteindelijk keert de grote menigte zich dan wel tegen dit soort "karpervissers".

grt Harnold
Gebruikersavatar
henk kostense
Berichten: 467
Lid geworden op: 14-10-2004 19:31
Locatie: Almere

18-10-2005 20:46

Dennis,
dank je.

Ben het met je eens over het zo voorzichtig mogelijk omgaan met de vissen en meestal zal er niet veel fout gaan. Maar de vissen komen in de publiciteit en dat trekt allerhande "vissers" aan.

Willem,
leuk voorbeeld, ik zal hem eens doen van dit water.
Meeste vissen zijn uitgezet in de jaren 70, zeg ze worden 2 keer per jaar gevangen is toch al 70 keer een haak in zijn bek. Kun je nog zo je best doen om alles goed te doen maar dat laat zijn sporen na.

Neemt niet weg dat iedereen zijn best moet blijven doen om zo netjes mogelijk om te blijven gaan met de vissen.
groetjes henk
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-10-2005 21:06

is wel de meest verkochte haak Harnold.

Of ie nu van Fox, PB,\Drennan of weet ik veel wie is.

Laat het nu mi de meest weidelijke haak zijn. Door de kromme punt en de korte steel, prikt ie laat. De kans op door de bek heen rossen tijdens de dril is dus al een stuk kleiner.

MVG

Klaas
Willem Barnas

18-10-2005 21:40

Henk,

Oké, daar heb je een duidelijk punt, ik begrijp je helemaal. Scheuren echter zijn niet nodig.

Harnold,

Klauwhaakjes verboden? Hou op zeg, het is net wat Klaas zegt.
Ik vis zelf ook niet anders dan met klauwhaken maat 8, 6 en soms 4 en ik gebruik ook wel eens mini-maatjes Longshanks, maar heb dus echt nevernooit last van die scheuren. En nee ik vang niet alleen maar mosselvreters op open, kalkrijk water en ook niet allemaal wippertjes onder de top.

Combinatie van factoren wederom, maar als je de combi niet goed kunt maken en de boel niet in balans brengt ga je brokken maken. Ongeveer in 75% van de gevallen is dat zo (ruwe schatting Klaas). Er wordt gewoon zo ontzettend veel gekloot langs het water en dat allemaal terwijl de relevante en zeer waardevolle informatie allemaal voorhanden is, met name in een boek waarvan de titel in ieders bekje bestorven ligt....

Ook zijn veel mensen bang voor langere hairs, zachtere hengels (ook met dyneema) kleinere haken en noem maar op. Alles moet maar 'met het oog op Orient' zeg maar.

Geen pestposting hoor, is gewoon een constatering.

Groeten,
Willem :wink:
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

18-10-2005 22:15

Dennis van den Bogaert schreef:Bij deze wil ik graag alle HUFTERS bedanken die direkt en indirekt meewerken aan het VERMINKEN van karpers zoals bovenstaande !!!!

Deze vis is helaas geen uitzondering(zie eerder geplaatste foto)op een (te) bekend Amsterdams water.

Helaas trekt deze plas de meest GROTE en ACHTERLIJKE imbecielen die ons karperwereldje kent.
Mensen die willens en wetens BLIJVEN vissen tegen obstakels waarbij de kans op verspelen bijna 100% is !
Maar goed,gewoon een nieuw onderlijntje en loodje en wie weet heb je bij de volgende meer geluk..... :evil:

Even wat voorbeelden van wat er zich op dat water afspeelt:

Mensen die 200 tot 500 meter uitroeien om vervolgens te vissen tegen betonnen paaltjes met daarachter open water.

Mensen die op korte afstand tegen betonnen schoeiingen vissen waar de vissen onderdoor kunnen zwemmen en waarbij het grootste deel wordt verspeeld tijdens het grootste deel van het jaar)waarin de vissen op hun sterkst zijn.

Mensen die bovenstaande martel en moordpartijen uitvoeren mbv gevlochten lijnen waarmee je een NZH bus kunt slepen en soms zelfs stalen lijnen :evil: :o
Wel eens voorgesteld wat voor vreselijke snijwonden dat teweeg kan brengen op de flank van een vis.

Even wat voorbeeldjes van kortegeleden en gisteren.

Een paar jongens vissen op een bekende ``verspeelstek`` en krijgen zo´n 70 runs.
Alleen jammer dat ze er nog geen 10 op de kant krijgen......

Gisteren zie ik een of andere INBECIEL zijn lijn)en minimaal 500 tot 600 meter uitroeien tege obstakels aan :o

Ook `leuk`om te zien overigens dat iemand gisteren een snoek van om en nabij 100 cm te pletter laat vallen op de bodem van de boot tijdens het fotograferen.
Eenmaal raden hoe het met snoekemans is afgelopen... :cry:

Met hoofdschuddende groet,
Dennis


je doet er zelf ook aan mee! iedereen die op karper vist doet er direct aan mij. ook ik. en alle andere mensen op dit board. je beschadigd nou eenmaal de bek van een vis als je hem haakt.
er daar kunnen we nog eeuwe over medderen.
ik snap je reactie maar je moet nou eenmaal de gevolgen van onze hobby onder ogen zien want 50 jaar geleden zwommen ze er niet!
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

18-10-2005 22:44

Harnold,je weet het zo onderhand wel ik ben het niet snel met je eens maar nu moet ik je dan toch gelijk geven.
Ik vis zelf dus nooit met klauwhaken maar veel kennissen/maten waar ik mee gevist heb vissen er mee en ik moet zeggen dat het onthaken van de vissen gaf vrij wel altijd problemen,en had echt het idee dat er veel te grote wonden achter bleven,zeker als je het vergelijkt met het onthaken van mijn eigen vissen.(ashima 310 mtje 6)
Ik heb het trouwens ook op een waterje bij mij in de buurt gezien waar ik 3 jr geleden een seizoen gevist heb en het grootste deel van het bestand gevangen heb,de vissen hadden op een uitzondering na allemaal gave bekken,ik ben er dit seizoen weer een paar x wezen vissen en als ik nu zag hoe slecht de bekken er van veel karpers uit zagen die 3 jr geleden nog gaaf waren dan springen de tranen in je ogen.
Ik weet dat vrij wel iedereen hier met klauwhaken vist.
Gr Mark
mark res
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-05-2004 20:04
Locatie: Castricum

18-10-2005 22:49

Dat die haak(te)vast zit ben ik volledig met je eens,maar het probleem zit hem juist in het onthaken je moet vaak veel kracht zetten om de haak er uit te halen en als je de haak er dan uit hebt blijft er nog vlees achter de weerhaak,hier door ontstaan er grote gaten in de bek en zal in dan poreus worden als de vissen maar vaak genoeg gehaakt worden.
Gr Mark
Willem Barnas

18-10-2005 23:12

Zucht,

Het is altijd en eeuwig maar één ding dat de schuld krijgt en zoals wel heel vaker is dat ook nu de haak weer.............

Ik haak af.
WB :wink:
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

18-10-2005 23:37

Halloa,

Zelf vis ik ook in 99% van de situaties met klauwhaakjes en ik kan zeggen dat ik bijna nooit problemen heb met kapotte bekken. Natuurlijk gebeurd dit weleens maar dat is niet te wijten aan de haak of vismethode. Sommige dingen zijn nu eenmal niet voor 100% te voorkomen.

Wat mijnsinziens het belangrijkste is bij een klauwhaak,overigens nog meer bij een long shank, is het afscheremen van de haakpunt. Nu doet een klauwhaak dit voor een deel zelf al maar zelf verleng ik de haaksteel meestal nog met 2 a 2, 5 centimeter krimkous, die ik dan behoorlijk stijl nar binnen laat aflopen. Door deze afscherming haakt de klauwhaak altijd op het laatste moment waardoor hij bijna altijd in de onderkant zit. Ook de onderlijnlengte kun je dan nog veder terugschroeven waardoor je de vis nog minder bewigingsruimte geeft tussen de aasopname en de inhaking. In 9 van de 10 keer krijg ik hem dan in de onderlip gehaakt wat nooit voor uitgescheurede bekken zorgt. Die ene keer dat er dan eens een bek voor een klein deel uitscheurt is dan ook nog meestal in de bij hakig in de zijkant van de bek..!!..Iets wat toch maar heel moeilijk kan worden voorkomen.

Dat de situatie ook hier (zoals met alles) per water verschilt is mij deze zomer nogmaals duidelijk geworden. In Frankrijk viste ik met dynema en 180 gram lood op afstanden van 300 meter. Van de meer als 50 vissen loste ik er niet een. Alle vissen die ik ving zaten muurvast en vertoonden in geen geval scheuren in hun bek. Dit twerijl ik op mijn thuiswater beslist niet zwaarder durf te gaan als 100 gram omdat je anders steevast vissen verspeelt, door het gebungel van het lood tijdens de dril.

Zoals al vaker aangegeven. Het is gewoon een kwestie van veel kennis en daar goed mee omgaan. Kennis die, zoals Willem al zegt, wel voorhanden is, maar helaas te weinig gebruikt wordt.

Vr. Gr.,

Martin
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

18-10-2005 23:55

Loop voor jezelf eens het moment van stekkeuze/aanvoeren tot de uiteindelijke landing door.

Kijk dan eens wat je tussentijds tegenkomt en wat daar allemaal fout/goed kan gaan. Hopende dat het dan allemaal ietsje duidelijker wordt :oops: ..

Gr,

Martin
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2005 11:29

Nog 1 dan.

Wie zet zijn slip lichter als de vis onder de hengeltop komt?

Jij niet? Goed joh. Lijn aan de paal. slip afstellen en nooit meer aan komen. Perfect, volgens een bekende hengelauteur bouwer dan.


Alleen:

de werkelijke kracht op de haak op 20 meter is de helft dan die met 5 meter lijn uit. Daarnaast nog de weerstand door de houding van de hengel. Ofwel op 20 meter trek je een unster een kilo of 2. Op 5 meter loopt dat op tot 4. En dan is er qua soort hengel niet eens zoveel verschil.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

19-10-2005 14:32

dat is een hele goede van je klaas!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-10-2005 15:50

@willem barabas,

ik geef met mijn uitdrukking aan dat mensen die hun zaken niet op elkaar afstemmen , klauwhaak, voorslag, lomp lood, en onder de hengeltop(ook opmerking Klaas v/d H) de slip niet lichter zetten wanneer zij een karper drillen, een beste trap onder hun ballen moeten hebben.

Ikzelf gebruik daarentegen geen klauwhaak meer, ondanks dat imo de zaken goed op elkaar waren afgestemd, er toch duidelijk enkel sneetjes in de bek zaten , maar daar was de haak niet gezet!

Dat deed mij besluiten om deze haak niet meer te gebruiken, had hem overigens niet verlengd met krimpkous.
Wellicht dat dit een andere inhaking geeft?

gr Harnold
Thijs van Dijck
Berichten: 51
Lid geworden op: 20-08-2005 13:02

20-10-2005 00:32

Hallo...

Ik verschoot echt toen ik deze vissen zag. Ik kan me er niet bij inkomen dat zoiets kan gebeuren en hoe? Ikzelf vis nog niet zo heel erg lang maar ik heb het beste met de vissen voor. Ik probeer alles zo karpervriendelijk mogelijk aan te pakken maar toch ben ik bang voor dat de karper wonden krijgt? Want ik weet nog niet hoe alles moet en wat de goede methodes zijn met het vissen? Toen jullie allemaal begonnen hoe wisten jullie dat hoe je dat moest aanpakken met lood en binnenhalen geleerd van iemand of geprobeerd? Ik heb nog geen vis verspeeld met lijnbreuk of zo en nog geen lossers op 1tje na die liet los toen die hengels nog op de steunen lagen. Ik ben benieuwd wat nou de goede manier is van vissen. Ik vis met maathaakje 6 met lood van 35 gram en een lijn van 30/100 en ik vis altijd met een tube van 50 cm op de hoofdlijn boven me onderlijn. Ikzelf weet niet of alles goed af is gesteld en of dit echt wonden kan verkomen. Ik dril altijd vrij lang vind ik en pas me slip altijd aan tijdens de dril maar ik weet nog steeds niet of het goed is. Ik weet niet wat slechter is? Zo binnenhalen met een strakke slip of gewoon de vis laten trekken? Ik weet nog lang niet hoe alles moet of hoort maar ik probeer zoveel mogelijk schade te beperken maar ik vang liever geen vis die door mij schade heeft dan een vis die ik schade aan het gebracht.
peter andrae

20-10-2005 06:07

Ik deel de mening van Dennis vooral in het obstaksel vissen het scheur en trekwerk slip dicht en trekken maar :cry:,en dan nog in hun tent gaan liggen,een vis kan toch niet zo een stukkende bek krijgen van een normale dril hier is een beul aan het werk geweest.


Wat word een vis nou per jaar gevangen niet zo vaak dat dit het gevolg hoeft te zijn,haken ja er zijn er die meer schade aanbrengen aan de bek dan je zou willen maar keuze zat toch,en de zaak op elkaar afstemmen ook prima,maar wij zijn niet de enige die vissen was het maar waar :wink:.

Maar er mocht op de wateren van de AHV toch niet meer worden uitgevaren of zit ik mis :o.


Stelletje lullen zijn het :oops:,sorry moest er ff uit.



mvg peter.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-10-2005 08:00

Zijn we dus rond met de andere topic over rommel verkopen.


Stel nu dat het zo is, dat klauwhaken onnodige wonden veroorzaken. Ik ben er zelf wel voorzichtig mee. Maar heb er geen bewijs van.


klauwhaak 1 wordt brug verslaander genoemd. Impliceert dat het een haak is, waar je stevig mee kan drillen.

Wie heeft nu gelijk?


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2005 10:11

Dennis,
Heb je de vis weer terug gezet?..als ik dat zo zie, dan zou ik echt serieus overwegen om die karper uit zijn lijden te verlossen en hem in een hele hele diepe kuil te begraven
HB
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-10-2005 10:45

Hans,

Daarop kan ik alleen maar hetzelfde antwoord geven als eerder in deze topic.


"Ik ben van mening dat wannneer een karper nog in staat is om te eten,ik geen reden heb om hem dood te maken.
Zou het zo zijn dat ie erg vermagerd zou zijn en dus zou lijden zou ik het wellicht overwegen.

Want hoe erg het er ook uitziet,ik heb niet het recht om zo'n vis af te maken. "

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 20-10-2005 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-10-2005 12:27

Maareh

Mischien eens handig om het ouderwetse

educaten weer van zolder te halen.

MVG

Klaas
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

20-10-2005 13:33

Kan een karper met zo'n bek nog meer pech in zijn leven hebben???
b.v. een virus-je. :cry:
en dan denken dat je er goed aan doet om het pech vogeltje in een rustig watertje over te zetten.
Lullig hoor. weer een populatie naar de eeuwige jachtvelden. laatst het eind resultaat gezien op Du Der... :( :( :(
ik wijk niet van die goude regel af. Zet de vis terug waar die vandaan komt en verlos het uit 't lijden indien nodig. Amen
Dit laatste is nog nooit voorgekomen maar dat heeft met de water keuze te maken (denk ik)

Rob