wat te doen bij een aan beet op 2 hengels tegelijk

Plaats reactie
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

16-09-2002 11:14

stel ik zit met 2 hengels te vissen op een rodpod en ik krijg beet op allebij de hengels
wat moet ik dn doen ze allebij binnenhalen ik heb maar 2 handen (kben vast niet de enigste)

:???:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-09-2002 11:40

ten eerste..niet in paniek raken! door al dat gepiep lijkt het of de karpers met 50km/u ervandoorgaan maar dat is niet zo(trek zelf maar es aan je lijn)pak eerst een hengl op en dril deze vis een stukje doe hetzelfde met de andere hengel waarna je een keus maakt welke hengel je als eerste gaat afdrillen de ander leg je terug in de steunen met de baitrunner open vaak loopt ie nog een tijdje door waarna hij stopt de vis is er vaak niet af maar ligt gewoon ergens stil! lekker laten liggen en je eerste vis uitdrillen waarna de volgende hengel aan de beurt is


mvg martijn
Martijn Schild

16-09-2002 11:48

Hierbij dus goed voelen welke de zwaarste is :smile:

Ook moet je kijken of de vis die je laat gaan, niet obstakels in laat zwemmen.
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

16-09-2002 13:46

ik heb geen beet runners wel een slip die ik heel los kan zetten kan dat ook
en als ze nou door elkaar zwemmen(de lijn)
in mun tuin kan ik niet naar de zijkant(heg) lopen weg van de andere hengel wat dan

:???:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-09-2002 14:04

als de vis die je dril door ja andere lijn gaat hef je gewoon de andere hengel en haal je je eigen hengel onderdoor meestal is dit geen probleem, vergeet niet dat juist door in pamiek te raken de meeste vissen verspeeld worden ik heb es es twee hengels neergelegd om de linen te ontwarren terwijl er nog een karper aan hing omdat ik niks deed bleef het beest ook rustig en kon ik later verder drillen


mvg martijn
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

16-09-2002 14:11

Hoi Benjamin, als je bang bent dat de lijnen door elkaar komen bij twee aanbeten lig je waarschijnlijk met twee hengels op dezelfde stek te vissen (?) Als je iedere hengel op een andere plek legt, bijvoorbeeld verschillende dieptes zul je zowiezo niet zo vaak twee runs tegelijkertijd krijgen en als dat wel zo is ben je goed bezig. Vaak is de verleiding groot om je hengels op een productieve plek te gooien, maar met een hengel kan je ze ook vangen. Ga dus zoeken met die tweede hengel.
vang ze!
Jeroen
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

16-09-2002 14:45

ik zal het eens proberen bedankt voor de info

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-09-2002 14:47

eerst maar weer es 2 runs tegelijk krijgen!! :wink:
Gebruikersavatar
Marc Hoge
Berichten: 22
Lid geworden op: 27-05-2002 02:00
Contacteer:

16-09-2002 23:09

Ik heb laatst precies hetzelfde gehad, ik heb gewoon rustig de 1e karper afgedrild en snel teruggezet, ondertussen heb ik wel het volume van mijn andere optonic wat zachter gezet, want het bleef maar piepen, maar wel steeds in kleine beetjes. De karper was waarschijnlijk gewoon rustig verder aan het zwemmen. Toen ik de 2e hengel ophaalde voelde ik de karper er nog aanzitten, helaas was deze de bocht om gezwommen met lijnbreuk tot gevolg. Toch was het een leuke ervaring die ik nog niet eerder had meegemaakt.

Groeten,
Marc
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

17-09-2002 00:08

1 tip als je net een vis gevangen hebt & je hebt zo'n Fox-schepnet wat je in kan klappen om de vis op de mat te leggen; zet het direct na de dril weer in elkaar!!!
Ik had laatst een almost-doublerun & moest met 1 hand een schepnet in elkaar zetten & met de andere mijn lijn strak houden....hele nacht niks & binnen 10 minuten twee 20-ers....vreemd...hele nacht & morgen bleef het verder rustig.....
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Kelly Adegeest
Berichten: 167
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zoetermeer

17-09-2002 00:47

Ik heb het een tijdje geleden ook meegemaakt. Ik zat een nachtje in mn eentje (op zo'n moment mis je je vismaat). Ik was een minuut of 2 met mn vis bezig toen ik een run op mn andere hengel kreeg. Ik die hengel ook maar aangeslagen maar al snel werd het duidelijk dat het niet eenvoudig is om 2 vissen tegelijk te drillen. De 1e vis zwom in de buurt van takken en daarom koos ik ervoor om de 2e hengel maar terug op mn steunen te leggen (wel ff mn pieper uitgezet). Op dat moment kan de dril van de 1e vis je dus niet snel genoeg gaan, vooral als je je waker ziet bewegen en regelmatig je slip hoort tikken. Om de vis maar binnen te sleuren is geen goed idee en dus proberen je rustig te houden en de karper goed uit te drillen.
Het leek wel een uur te duren voordat de 1e vis eindelijk in mn schepnet zat. Ik had al een tijd geen beweging meer gezien op mn andere hengel en verwachtte dus dat de vis er af was. Ik heb toen rustig, voor zover ik me rustig kon houden, de vis onthaakt en in een bewaarzak gestopt. Toen de hengel weggelegd en mn andere hengel opgepakt om binnen te draaien. Bleek dus dat de vis er nog aan zat. Deze had dus vreemd genoeg minstens 5 minuten zo goed als stil op de bodem gelegen. Uiteindelijk bleken de vissen 23 en 23.5 pond te wegen. Mijn sessie kon niet meer stuk!
Ik vraag me trouwens echt af hoe een karper het in zn hoofd haalt om 5 minuten stil te gaan liggen terwijl ie aan je lijn vastgehaakt zit..... Iemand suggesties?
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

17-09-2002 04:26

Wat ik doe bij twee runs tegelijk is het volgende. De eerste aanslaan en terug leggen op de rodpod, uiteraard met de baitrunner er op, slip los, en de obtonic uit anders wordt je knettergek, andere hengel aanslaan en die afdrillen. Dan onthaken en eventueel zakken. Dan pak ik de andere hengel en dril die af. Ik heb het nu een paar keer meegemaakt en wat mij opviel was dat de karper aan de liggende hengel zich heel rustig hield. De enige verklaring die ik daar voor heb is het volgende.

De karper zit wel gehaakt maar heeft verder geen last van druk en zal daarom rustig verder zwemmen of gaan liggen, waarschijnlijk zonder in de gaten te hebben dat hij/zij gehaakt zit. Tot nu toe dus geen problemen mee gehad. Ik kan me wel voorstellen als dit op een opstakelrijk water gebeurd je (en/of de karper) wel in de problemen kunt raken. Maar dat heb ik gelukkig nog niet meegemaakt.

Bart
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 08:59

weet je wat ook best wel lelijk is...

Als je tot je l*l in het water staan een bewaarzak vast te knopen, en je krijgt dan een bloedrun op je andere hengel. dat overkwam mij deze vakantie. Ik wou gelijk terugrennen om aan te slaan, maar ik dahct:'Tja, ik kan deze karper ook niet aan zijn lot overlaten!' Dus eerst beheersd de zak vastgeknoopt en daarna pas de andere aangeslagen, die ik verspeelde, maarja toch grappig, zo snel na elkaar beet...

groetjes, Sjoerd

Ps. Bart houden ze van 3FM baits? :razz:

Of houden ze van meer dan 3FM baits, bijvoorbeeld 4 of 5? :razz: :grin:
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

17-09-2002 09:11

als een karper met een haak in zijn bek stil blijft liggen wil dat mischien ook zeggen dat hij er niks van voelt want als ik een haak in m'n mond krijg dan blijf ik echt niet rustig zitten of ga er bij liggen

:wink:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 09:21

Ik geloof dat een karperminder zenuwen hebben in de mond als wij. In de mond bevind zich de bijna gevoeligste huid van ons lichaam :wink: . En als dat wel zo is, dan voelen ze er nog niet zo heel veel van denk ik. Mosselschelpen kunnen ook vlijmscherp zijn, en karpers op bijvoorbeeld het kanaal prikken zich daar ook heus wel eens aan.

Als ik een haak door m'n lip krijg, blijf ik zitten, en haal em er weer uit. k ga niet rondrennen :smile:

Met onthakende groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
benjamin Mazereeuw
Berichten: 1141
Lid geworden op: 09-09-2002 02:00
Locatie: Enkhuizen NH
Contacteer:

17-09-2002 10:01

als ze niet zo veel voelen met hun lippen voelen ze dan wel de onderlijn als die aan de boilie (of wat anders)zit want daar schrikken ze toch van
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

17-09-2002 10:49

het kan ook zo zijn een karper net als bij het aqarium experiment van de baets een rustig plekje opzoekt om de haak uit zijn bek te werken maar omdat de vis eerst is aangeslagen/half gedrild zit de haak te diep om dit een twee drie klaar te spelen, maar omdat er geen druk op hem word uitgeoefend raakt hij niet in paniek


mvg martijn
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-09-2002 12:25

Mocht je vaak meerdere runs tegelijkertijd hebben dan kan ik je de recoilrig aanraden. dit heeft alles te maken met het feit dat een karper in een stil hoekje gaat proberen die haak er uit te krijgen.

Een vismaat die fanatiek voorstander is van staafwakers had door zijn slechte beetindicatie een aanbeet gemist. De karper had een scherende beweging gemaakt en de volgende ochtend lag zijn lijn totaal de andere kant op. Toen de grote bos wier werd binnengetakeld bleek daar toch een karper tussen te zitten! Die vis zat waarschijnlijk zo'n 8 uur aan de haak (de andere hengels leverden meerdere vissen op die nacht en we vonden het al vreemd dat die nog niet was gegaan) en voor mij is het aan de rek te danken dat deze vis die haak niet kwijt kon.

groeten jeroen
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

17-09-2002 13:08

Op 2002-09-17 10:01, schreef benjamin Mazereeuw:
als ze niet zo veel voelen met hun lippen voelen ze dan wel de onderlijn als die aan de boilie (of wat anders)zit want daar schrikken ze toch van


Ik heb het dan wel over pijn he... niet over gewoon dingen voelen
Plaats reactie