Eindwerk voor school

Plaats reactie
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-09-2002 14:43

Ik heb eindelijk het 6e jaar in het middelbaar onderwijs bereikt. Maar nu moet ik een eindwerk maken,heb nog niet echt een idee maar had gedacht aan karpervissen. Zou dit een goed idee zijn, en kan je me soms tips geven, of is er iemand die dit al ooit gemaakt heeft
gr lode
Karpers vangen die je met http://www.borntofish.be
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-09-2002 16:52

Kijk eens bij de artikelen op deze website. Ik geloof dat er ook artikelen bijstaan van een jongen die, de inhaking bij verschillende loodgewichten en haken e.d heeft onderzocht.

'T ligt er natuurlijk maar aan wat voor profiel je op school hebt. (ik neem tenminste aan dat je een profielwerkstuk bedoelt?) Maar als ik dat zo hoor dan heb jij een exact vakkenpakket? Dat is natuurlijk van belang voor het bepalen van je onderwerp, en om te kunnen zien of er iets is wat met karpervissen te maken heeft, wat ook bij je vakkenpakket past.

groetjes, Sjoerd
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

04-09-2002 19:40

Lode, voor welk vak wil je het profielwerkstuk maken? (neem tenminste aan dat je dit werkstuk bedoelt)

Mvg,
Bart
Lode Hermans
Berichten: 415
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-09-2002 20:04

Dit moet niet voor een bepaald vak zijn, gewoon over een bepaald onderwerp, er zijn er bij die hebben eht over een bepaald bedrijf, anderen weer over oorlogen,enz
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-09-2002 20:17

Het moet wel voor een vak uit je profieldeel zijn. Dus bijvoorbeel als je N&T hebt, dan moet het voor natuurkunde, wiskunde, scheikunde o.i.d. Tenminste, bij ons op school moest dat destijds wel.

Groetjes, Sjoerd
Bart Smeets
Berichten: 73
Lid geworden op: 31-05-2002 02:00

04-09-2002 20:18

Misschien een leuk idee om het over de biologie van de karper te hebben. Ikzelf heb een tijdje geleden een werkstuk gemaakt over de erfelijke eigenschappen van karpers. Over dit onderwerp is een beetje info te vinden op de kw site onder wetenschap ook kan je bij de ovb hier info over aanvragen.

Mvg,
Bart
Eat... Sleep... Go Fishing...
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

08-09-2002 10:40

Beste Lode,

Uit ervaring weet ik dat je om een hoog cijfer te halen het beste een werkstuk kan maken over een controversieel onderwerp. Zo heb ik eens een spreekbeurt gehouden over het geweld tegen homo's , homohuwelijk en op dit moment lijkt het immigratie beleid het topic van dit moment. Als ik nog op het VWO zou zitten had ik dat (lastige) onderwerp gebruikt aangezien het actueel en controversieel is. Verwerk erin de opmerking van de minister dat een criminele Marrokaan met zowel een Nederlands als Marrokaans paspoort het land uitgezet mag worden. Ik heb wel eens een presentatie gehad waar ik van mezelf vond dat het wat minder was, maar omdat het onderwerp zo goed gekozen was ik toch een zeer hoog cijfer behaalde. Karpervissen vind ik meer een onderwerp voor op de basisschool en ik weet dat je met zulke onderwerpen meer je best zal moeten doen om hetzelfde te bereiken.

Greetings,

Brad
Rob Jacobs
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Ridderkerk/Helmond
Contacteer:

08-09-2002 10:55

ik sluit me geheel bij brad aan!!!
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

09-09-2002 21:29

Je kunt het ook zo zien: als je iets over vissen doet, kom je tenminste niet aanzetten met een actueel oderwerp, waar vast al wat meer mensen hun werkstuk over maken. Misschien kun je een biologisch of wetenschappelijk aspect van karpervissen kiezen, als je het dan per se over karpervissen-vissen wil houden...

Groetjes, Sjoerd
brad reeve
Berichten: 57
Lid geworden op: 24-08-2002 02:00

10-09-2002 18:06

Beste Sjoerd,

Er is niets zo afgezaagd als het houden van een presentatie over je hobby. En als Lode zegt dat hij in zn 6e jaar zit neem ik aan dat hij VWO doet. Als VWO-er vind ik dat je in staat moet zijn om een goede presentatie neer te zetten. Als je je presentatie voor de klas houdt over karpervissen kan je er vanuit gaan dat (minstens) de helft niet luisterd, maar wanneer je een controversieel onderwerp aankaart kan je je klasgenoten erbij betrekken en ik garandeer je dat je leraar dat waardeerd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

10-09-2002 22:46

Natuurlijk Brad,

Ten eerste is een profielwerkstuk een schriftelijk werkstuk dat je bij je mentor inlevert.

Ten tweede, heb ik het ook niet over dat je het over je hobby moet doen. Je hoeft niet eens te zeggen dat je vist. Je kunt het ook algemener houden, bijvoorbeeld over de spijsverteren van vissen.

Maar je hebt gelijk, dat actuele onderwerpen goed scoren.
Maar persoonlijk haal ik liever een 7 met een origineel onderwerp wat ik gekozen heb omdat ik dat zelf wil, dan een 8 met een onderwerp dat ik gekozen heb omdat ik weet dat het goed zal scoren.

Dat vind ik net zoiets als waardeloze prutliedjes maken, om goe dte scoren. Ik maak muziek waar ik zelf achter sta, en niet omdat het goed zal scoren. Als ik daar in de toekomst dan ook nog wat mee kan verdienen, is mooi meegenomen, maar daar doe ik het iet om.

Je maakt natuurlijk wel een werkstuk om een goed cijfer te halen. Maar je moet voor jezelf maar uitmaken hoe je wilt scoren. op de moeilijke of de makkelijke manier. Als ik nu nog HAVO scholier was zou ik gewoon voor de makkelijkste optie kiezen, dan was ik er snel van af. Maar als je er echt je best voor wil doen, wete ik niet wat beter is om te doen. Iets kiezen wat waarschijnlij niet veel mensen zullen kiezen, is natuurlijk heel origineel, en het ligt er natuurlijk ook maar hoe je het weet te brengen...

Wij kregen een lijst met onderwerpen en daar moest je er een uit kiezen. Ach het stelt helemaa niet zoveel voor dat werkstuk, het moet voldoende zijn, je krijgt er niet eens een cijfer voor, gewoon een voldoende of onvoldoende. Dus izo zeggen maak die prut ff, want anders mag je niet slagen, en datn lekke rnaar de Universitet of het HBO, en ik kan je verzekeren. Dan begint je echte studietijd pas! Daar ben ik nu wel achter hehe :razz:

Groetjes, Sjoerd
Plaats reactie