Weten jullie hier iets over??

Plaats reactie
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

05-08-2005 22:15

Vandaag belde me pa en ma op van vakantie en ze las in de krant dat er een artikel stond over karpervissers.
Jongeren gooien een hengeltje uit en gaan dan helemaal lazerus blabla..
en als de politie komt als excuus hebben dat ze aan het vissen zijn :roll: :evil:
Ze willen voor serieuse vissers pasjes ofzo iets maken, zodat mensen zonder pasje ze wegkunne schoppen..(in die richting)
Hoe wouden ze zoiets doen.. er stond volgens me pa en ma als ze drank aantreffen etc. ze geen pasje geven..

Hebben jullie er wat overgehooord??
Want dit lijkt me hardstikke moeilijk te controleren... ( En Ja me ouders kunnen lezen)
Ik zou er graag meer over willen horen want ik ben nu nieuwsgierig..
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Pieter de Jongh

05-08-2005 22:19

Stond in de telegraaf, is sensatiekrant.
Maar wel een kern van waarheid natuurlijk.
In sommige gemeente is er al een pasjessysteem.
Maar het is goed dat de NVVS vraagt om maatregelen te nemen.
Want als dit zo doorgaat is de gewone karpervisser straks weer de lul, totaal nachtverbod is een heel gemakkelijke maatregel natuurlijk.

pieter
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

05-08-2005 22:20

weet je misschien ook hoe het in werking gaat bij sommige gemeentes??
Want het zou mooi zijn als ze het OVERAL toepassen
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Pieter de Jongh

05-08-2005 22:29

ik dacht dat indien je s nachts controle krijgt en er een kaartje aan je bivy hangt, je ze met rust laten.
Heb je overlast gegeven, kunnen ze je pasje afnemen, en word je dan 's nachts gecontroleerd, kun je vertrekken.

Iets in die geest dan.
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

05-08-2005 22:33

hoe kan je dan zo'n pasje in bezit krijgen.. want straks zit ik te vissen en word ik weggestuurd omdat ik geen pasje heb.. :roll:
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

06-08-2005 00:07

miss. bij een hengelsportzaak bij jou in de buurt of bij de visvereniging(van het water dat je wil bevissen)

Maar het wil nog niet meteen zeggen dat het bij jou in de regio al zover is hoor,met die pasjes
Heb er hier op het board ook al iets over gelezen,(weet niet precies meer waar)dat ze die pasjes pas volgend jaar willen invoeren.

mvg....
Robbie Faber
Berichten: 1008
Lid geworden op: 09-04-2005 22:39

06-08-2005 00:15

verwijderen aub..
Laatst gewijzigd door Robbie Faber op 10-12-2005 04:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

06-08-2005 10:17

goede oplossing weer :wink: jatten ze niet alleen je hengels maar
ook nog je kaartje
Je mag hem wel vastnaaien

gr Gerrit
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-08-2005 11:08

Gerrit, buiten de kaart die aan je tent hangt heb je ook nog een aparte vergunning bij je die er bij hoort. Is de zaak gejat kan de persoon in kwestie er niets mee naam en nummer staan geregistreerd. Je valt al snel door de mand je loopt de kans dat je vergunning wordt ingetrokken is het landelijk systeem inwerking kom je nergens meer aan de bak.
Binnen hengelsport organisaties wil men die kant op, moet maar eens over zijn met zaken die de hengelsport in diskrediet brengen.

MVG,
Peter
Gebruikersavatar
Peter Venema
Berichten: 32
Lid geworden op: 27-07-2004 20:08
Locatie: Groningen

06-08-2005 11:08

In het Dagblad van het Noorden stond ook een stuk over nachtvissen en wangedrag.

Wangedrag nachtvissers aangepakt

Louis van Kelckhoven

veendam - Hengelsporters gebruiken nachtvissen in toenemende mate als excuus om een stevig feestje aan de waterkant te bouwen. In het recreatiepark Borgerswold en langs het zeilmeer Langebosch in Veendam worden bungalow- en partytenten opgezet, kampvuren gestookt, overmatig drank gebruikt en oh, ja, er wordt ook nog gevist.

Parkwachter Jan Hendrik Bloem constateerde de afgelopen tijd wantoestanden bij het populaire nachtvissen op karpers. "Er worden complete kampeerplekken ingericht met kampvuren, barbecues en kratten bier aan de waterkant. Vervolgens blijft er veel troep achter. Er wordt met teveel hengels gevist en met auto's door het park gereden. Dat is niet alleen verboden, het veroorzaakt ook veel overlast."

Karpervissen is bijzonder populair onder hengelsporters. Bloem: "Men gaat soms meerdere dagen op pad, voorzien van eten en drinken. De hengel wordt uitgegooid en dan is het een kwestie van geduld totdat de karper honger krijgt en ook nog eens langs jouw stek komt."

Wildkamperen

De gemeente Veendam heeft over de uitwassen overlegd met de politie en de Hengelsportfederatie Groningen en Drenthe en de Karperstudiegroep Nederland. "De laatste twee gaan bekijken of de regelgeving voor het vissen op karpers aangepast moet worden", zegt hoofd communicatie van de gemeente Veendam, Petra Rollema. "Wij als gemeente gaan onderzoeken of de Algemene Plaatselijke Verordening op dit punt voldoende duidelijk en sluitend is."

De APV is wel duidelijk over het kamperen in Borgerswold; dat is niet toegestaan. Rollema: "Het nachtvissen is voorlopig alleen toegestaan met de speciale visparapluus en vistentjes. Met de politie zijn afspraken gemaakt dat er in Borgerswold streng gecontroleerd wordt op wildkamperen en nachtvissen."

In de kleinere vijvers in Veendam en Wildervank is het nachtvissen inmiddels verboden om overlast voor omwonenden te voorkomen. De gemeente Menterwolde verbood onlangs om dezelfde redenen het nachtvissen op een aantal plaatsen.


Vergunningen

Het viswater in de gemeente Veendam is verpacht aan de Hengelsportfederatie Groningen en Drenthe. De federatie zorgt voor het beheer, bijvoorbeeld wanneer er vis uitgezet moet worden. Wie in deze wateren wil vissen dient niet alleen in het bezit te zijn van een sportvisakte, maar ook lid te zijn van een hengelsportvereniging. Alleen via deze vereniging kan een zogeheten grote vergunning worden verkregen.
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

06-08-2005 11:38

Gerrit Pook schreef:goede oplossing weer :wink: jatten ze niet alleen je hengels maar
ook nog je kaartje
Je mag hem wel vastnaaien

gr Gerrit

Lijkt mij juist een goede oplossing!!
Zou mooi zijn als dit bij elk water van nvvs toepassen..
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

06-08-2005 11:41

Maar ik snap nog steeds niet hoe ze de nepvissers van de Serieuse vissers onderscheiden als ze die pasjessysteem ingaan voeren..
Oke wij karpervissers zien het verschil.
Maar of hun elke nepvisser kan onderscheiden van de serieuse vissers??
Lijkt me een moeilijke opgave...
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-08-2005 12:53

Mag ik zeggen dat niet alleen die jeugdige vissers dat doen maar dat ik ook wel eens heb meegemaakt dat volwassen mannen tussen hun tenten een torentje van kratjes bier hadden gebouwd.... En zullen die stiller en minder luidruchtig zijn dan die jeugdige vissers?
Neemt niet weg dat het niks met vissen te maken heeft iedereen drinkt wel eens wat tijdens het vissen, anders droog je uit :wink: en helemaal met dorstig weer :lol: Maar ja houd a u b rekening met omwonende, ander vissers en de karpers! Mooi stukje hier over stond een paar jaar terug in de karperwereld 'Joris en de houligan
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-08-2005 13:22

Lesley Adamzek schreef:Maar ik snap nog steeds niet hoe ze de nepvissers van de Serieuse vissers onderscheiden als ze die pasjessysteem ingaan voeren..
Oke wij karpervissers zien het verschil.
Maar of hun elke nepvisser kan onderscheiden van de serieuse vissers??
Lijkt me een moeilijke opgave...


dat zal misschien lastig zijn ja
maar aan de andere kant wordt je pasje ingenomen als je in overtreding bent. Zonder pasje kom je er dan als het goed is niet meer in bij de vereniging. Dus zo zullen ze naar mijn weten het kaf van het koren scheiden.

Ik zweer bij deze maatregel!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-08-2005 13:25

ik ben al 2 jaar nog geen 1 x gecontroleerd........
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

06-08-2005 13:31

De Commissie BelangenBehartiging (CBB) van KSN regio Noord heeft in overleg met zowel de hengelsportfederatie Groningen-Drenthe als de gemeente Veendam de karpervisserij voor Borgerswold kunnen behouden. Hiervoor was zelf overleg op 'hoog niveau' noodzakelijk met de betreffende wethouder.
Over hoe het een en ander gereguleerd gaat worden in Borgerswold zal nog de nodige ruchtbaarheid worden gegeven. Maar ga er maar van uit de de controle geintensiveerd zal worden en dat de regelgeving aanzienlijk aangescherpt zal worden.
Dankzij CBB Noord is er weer een water behouden gebleven voor de karpervisserij.

Ik heb enkele jaren fanatiek en met veel plezier in Borgerswold gevist. Zo'n 2,5 jaar geleden heb ik echter ook de handdoek in de ring gegooid. Op het moment dat je zelf bedreigd wordt moet je eieren voor je geld kiezen. Dat de oorzaak jaloezie en afgunst is zal menigeen duidelijk zijn. Goed vangen is onder sommige groeperingen nog steeds not done. En het is de laatste jaren alleen maar erger geworden. Soms hoorde ik nog wat van een goede vriend die er nog wel eens viste. En dan dacht ik met weemoed terug aan die paar mooie jaren.

Goedwillende jongens worden weggestuurd van een stek omdat er iemand anders er wil vissen (of zegt er gevoerd te hebben). Complete sectoren worden geclaimd omdat iemand daar in het betreffende jaargetijde altijd vist, elkaar begluren met verrekijkers, anderen zwart maken bij andere karpervissers, het water met het eigen kliekje claimen als ware het prive eigendom, andere (succesvolle) karpervissers niet dulden, kanovaarders bekogelen met lege bierflessen, schreeuwen tegen wandelaars, karpers dood laten gaan in bewaarzakken, bedreigingen, kampvuren, feesten en ga zo maar door.
Het mooie karperwater wat Borgerswold eens was is geworden tot een hoer.

En wat is het dan nuttig dat de CBB Noord van de KSN erg actief is in de noord Nederlandse hengelsport. Zonder de CBB Noord waren enkele wateren inmiddels voorgoed afgeschreven voor de karpervisserij en was Borgerswold hetzelfde vergaan.

Aan de andere kant is het eigenlijk triest dat een CBB zich noodgedwongen met dergelijke excessen moet bezighouden. De oorspronkelijke doelstellingen hadden namelijk andere zaken voor ogen. Het wordt onderhand eens tijd dat het kaf van het koren gescheiden wordt. Keihard optreden tegen personen die zich schuldig maken aan vorenstaande praktijken is wat mij betreft de enige remedie. Anders blijven we puin ruimen...

In mijn vakgebied is het een trend om overtreders met naam en toenaam te noemen op een website. Wat mij betreft mogen we deze trend doortrekken naar de karpervisserij. Ik heb al wel een paar namen.

Groet,
Roelof
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-08-2005 17:30

Die trend neemt wel de overhand onderhand! De vooroordelen die zo over karpervissers ontstaan zijn ook niet misselijk. Alle rotzooi die er ligt is bij voorbaat al afkomstig van karpervissers en zo kun je nog wel even doorgaan. Er moet echt harder opgetreden worden, als het kan moeten boosdoeners gewoon geroyeerd worden zodat ze nergens meer kunnen vissen. Als dat een paar keer gebeurd dan gaat het praatje snel rond en misschien worden de boosdoeners een beetje rustiger. Pasjes systemen zijn al een begin maar vindt het wel een beperking voor onze hobby omdat niet iedereen dan overal kan vissen.
beetje bij beetje
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

06-08-2005 19:56

Peter

In het geval van een goede ,water dichte .consructie die echt kan leiden tot het uitzeven van de met andere bedoelingen vissende "collegaas"
dan is zo'n pasjes systeem alleen maar toe te juigen en moet het zeker landelijk ingevoerd worden.
Het artikel in de telegraaf van donderdag jl maakt in ieder geval duidelijk
dat niet alle karpervissers hetzelfde zijn.
Alleen ben ik bang dat de weg van de minste weerstand gekozen wordt.
Het is veel makkelijker om het (nacht)vissen helemaal te verbieden.
Ben in ieder geval blij dat er instanties zijn die er zich voor willen inzetten

gr Gerrit
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2005 23:04

Dit jaar wordt een begin gemaakt met centrale landelijke registratie van alle sportvissers. Dit is een gigantische klus en hiervoor moeten alle ca. 1000 HSV-en hun leden centraal aangeven. Binnen afzienbare termijn (hopelijk 1-1-2007) zal iedere sportvisser een soort vispas krijgen (vergelijk het maar met een ANWB lidmaatschapskaart) waarop aangegeven is van welke vereniging(en) hij lid is etc. en in welke wateren hij mag vissen. Bij grove overtredingen kan zo'n vispas ingenomen worden en door de landelijke registratie zal die bewuste sportvisser dan daarna nergens meer lid kunnen worden, dus in principe ook nergens meer kunnen vissen. Natuurlijk is meer en betere controle daarvoor ook een vereiste.
Iedere karpervisser dient zich wel te realiseren dat b.v. meerdere malen betrapt worden op nachtvissen wanneer dat niet is toegestaan en b.v. evenzo meerdere malen met 3 hengels vissen waar dat niet is toegestaan ook kan leiden tot intrekking van zijn vispas...
Er gaat heel wat veranderen t.a.v. de huidige Sportvisakte en vergunningen maar dit zal z'n tijd nodig hebben daar het geheel een enorm karwei is om te realiseren. Kortom, het laatste woord is hierover nog lang niet gezegd.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-08-2005 23:06

krijgen we dan ook allemaal maar meteen onze chip in onze lijer??
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

06-08-2005 23:26

ik vind het wel belangrijk om misschien idd een maximum maat voor karper in onze vergunning te krijgen....
Lesley Adamzek
Berichten: 355
Lid geworden op: 25-07-2005 23:18

08-08-2005 17:42

bedankt weer voldoende! :) dus het duurt nog wel ff :roll:
Je moet 't niet ondergaan, maar beleven.
Plaats reactie