logboekgegevens

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

29-07-2005 21:22

Ik vroeg mij af hoeveel mensen een logboek bijhouden en welke gegevens je daarin noteert. Houden jullie alleen het bestand bij met plaats van vangen en dergelijke, of alleen het weer en de hoeveelheid aanbeten die je daarin krijgt???

m.v.g. Stefan Gooijert
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

29-07-2005 21:25

Ik steun alleen op mijn geheugen, vind het heel leuk om allerlei dingen op te nemen en te noteren, maar heb er zelf vrij weinig aan.. Als ik KAN vissen en daar zin aan heb ga ik gewoon vissen, kan ik niet vissen (maar zijn de omstandigheden mss wel goed volgens 'mijn' logboek) dan kan ik dat niet.. Heb het zelf niet nodig vind ik dus
Gebruikersavatar
raymond van ommeren
Berichten: 453
Lid geworden op: 12-01-2004 20:13
Locatie: Vijfhuizen

29-07-2005 21:30

ik noteer eigenlijk niks, ik onthoudt alles wel. en dat werkt goed
Ik hou van het geluid van een pieper in de vroege ochtend...
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

29-07-2005 21:32

Joris,

ik zit zelf vrijwel alleen maar op een kanaal te vissen. Hier gaan of staan de vangsten met een goede voorbereiding, en hoe kan ik me beter voorbereiden dan een logboek bij te houden? Na verloop van tijd kan ik dan inschatten in welke tijd van het jaar ze zich waar ophouden. Als ik op andere wateren vis houd ik dat ook niet echt bij, daar is mijn voorbereiding goed observeren voor aanvang van de sessie.

Ik zou graag willen weten hoe andere mensen dit aanpakken en welke gegevens ze noteren. Misschien zie ik er nog een over het hoofd...

Stefan Gooijert
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

29-07-2005 21:40

Ik begrijp heel goed waarvoor een logboek nut zou kunnen hebben, maar voor iemand die niet weet wanneer hij tijd heeft om te vissen is het eigenlijk meer werk om het te noteren dan dat hij tijd heeft om te vissen :P
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

29-07-2005 21:46

Ik heb mijn eigen logboek via microsoft exel, naast het vissen vind ik dit een fantastische bezigheid.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

29-07-2005 21:47

Ik heb trouwens wel een logboekprogramma op de pc staan.. Heeft al eerder op dit forum gestaan om te downloaden, als het nodig is kan ik je die wel versturen (PB dan ff)
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

29-07-2005 21:48

Jeroen,

ik weet niet wat voor soort water jij bevist, maar wat voor gegevens vermeld je in je logboek? ik heb zelf ook in excel een opzet gemaakt en het werkt idd perfect. Naast dat logboek houdt ik een apart logboek bij over mijn vangsten. Hierin heb ik gegevens van de vissen van het betreffende gedeelte kanaal + een foto. Heb al meerdere vissen gedubbeld op verschillende stekken. leuk om dit terug te kunnen zien.
rik van heugten
Berichten: 26
Lid geworden op: 11-07-2005 00:29
Locatie: someren
Contacteer:

30-07-2005 17:13

ik hou het wel bij als volgt

-waar en waneer
-lengte en gewicht
-welke onderlijn en welk aas
-watertemp. en windrichting
- bijzonderheden aan de vis

ik hoop dat ik je hiermee kan helpen
Tight lines,
Rik van Heugten
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

30-07-2005 20:47

Ik noteer in mijn logboek:
- de voerstrategie en ander voorbereidingen;
- het voer en aas, tevens de hoeveelheden;
- het weertype (zon, bewolkt, windkracht en richting, regen, enz...) week, voorafgaande aan sessie;
- het weertype tijdens sessie;
- de luchttemperatuur;
- de luchtdruk;
- de watertemperatuur;
- de maanstand;
- de waterstand en waterafvoer week voorafgaande aan sessie;
- de waterstand en waterafvoer tijdens de sessie;
- de vistijden;
- de gebruikte vissystemen en vistechnieken;
- de activiteit van karpers en vis in het algemeen;
- de eventuele bijvangsten;
- indien er karpers gevangen zijn, hoe, wat, waarmee, waardoor, waarom, enz...;
- verder alle grote en kleine dingen die me opvallen en wel of niet mijn visserij hebben beïnvloed.

Dus kort samengevat, ik ben bijna altijd wel met mijn logboek bezig, behalve als mijn visserij een tijd stil ligt.
Het voordeel hiervan is dat ik van alles een analyse kan maken. Aantal sessies, vistijden (bijv. ook gemiddeld) per sessie, totale hoeveelheid vistijd, gemiddelde vistijd per gevangen vis, hoeveelheid gebruikt voer, totale kosten per jaar, ga maar door.

Wat trouwens wel akelig kan zijn is hoe hard de waarheid is. Soms heb ik het gevoel dat ik in bepaalde periodes in het verleden heel veel gevangen heb. Als ik dan naar sommige periodes terugkijk is dit alleen maar een gevoel. Ander periodes daarentegen zijn dan weer prachtig te noemen.
Maar al deze gegevens zijn enorm waardevol!

Meten is weten! Ach, noem het maar een tic. Ik doe dit in mijn werk ook zo. Iets wat daar trouwens ook van me wordt verwacht.

Met controlerende groet,

Raymond

PS. Ik doe dit trouwens niet op deze wijze vanaf het begin van mijn karpervishobby. Het is dus door de jaren zo gegroeid.
Eigenlijk is mijn logboek uitgegroeid tot een enorm informatiegedrocht... :oops:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

31-07-2005 07:54

volgende dingen noteer ik:

- soort karper
- gewicht
- lengte
- speciale kenmerken
- soort aas
- tijd en datum
- welke water
- weersomstandigheden (regen/droog etc)
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

31-07-2005 09:55

Raymond,

dat is een antwoord waar ik iets mee kan. zo had ik zelf nog niet aan de maanstand gedacht, terwijl men wel zegt dat een volle maan niet ideaal is.

Maar pas jij je visserij ook aan op je logboek gegevens? Ik kwam laatst langs het stuk kanaal waar ik een vis een oude karpervisser tegen en die kon me precies vertellen wat het bestand was en waar die op welk moment moest gaan zitten om de meeste kans te hebben (theoretisch gezien dan). Hij kon voor het betreffende stuk kanaal terugkijken tot 1988! Die man paste zijn visserij er geheel op aan, zelfs zo erg dat wanneer hij volgens zijn logboekgegevens weinig kans had, hij maar gewoon thuis bleef.

Dit vind ik een beetje extreem, want vissen betekend voor mij ontspanning en daar kan ik niet zonder. Maar zo perfect en feilloos als die man zijn gegevens bijhield, is natuurlijk wel een streven.

m.v.g. Stefan Gooijert
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

31-07-2005 11:10

Stefan,

Het klopt inderdaad dat ik door al deze gegevens beter ben gaan vissen. Ik meet het succes van mijn visserij dus inderdaad af aan het aantal gemiddelde visuren t.a.v. de hoeveelheid vissen. Ik moet zeggen dat dit aardig goed gaat. Ik ga inderdaad op de meest slechte momenten cq tijden niet meer vissen waardoor de gemiddelde vistijd per gevangen vis kleiner is geworden door de jaren heen.

Ik moet wel eerlijksheidshalve bekennen dat ik er toch nog altijd heel erg vaak naast zit. Het is uiteindelijk ontzettend complex en de karper is gelukkig nog altijd een levend wezen dat zich niet geheel laat vastleggen in vaste regels en patronen. Het aantal factoren dat een rol speelt in het gedrag van karpers is héél erg groot.

De kracht van alle grote of kleine misschien wel onbelangrijke zaken noteren is dat je vaak pas jaren later een link ontdekt. Maar het is dan fantastisch om de gegevens er even bij te kunnen zoeken en misschien je conclusies kunt trekken.
Het is uiteindelijk maar een kleine moeite om al die gegevens te noteren al kost het natuurlijk wel wat discipline.
Een voorwaarde is uiteindelijk wel dat je in het begin als basis iedere week gaat vissen ongeacht de omstandigheden zodat je goede en slecht periodes meeneemt.

Gr,.

Raymond
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
rik van heugten
Berichten: 26
Lid geworden op: 11-07-2005 00:29
Locatie: someren
Contacteer:

31-07-2005 12:40

ga maar eens naar http://www.vbk.be dan naar vbk rotary
en dan naar vbk rotary letter magazine 18

ik hoop dat je hier ook wat aan hebt
Tight lines,
Rik van Heugten
Gebruikersavatar
Ad van Workum
Berichten: 75
Lid geworden op: 08-08-2005 15:59
Locatie: Delft

08-08-2005 16:45

Hi allemaal,

Eerste post. Dus here we go.

Stefan,

Ik ben er de afgelopen jaren door allerlei redenen uit geweest. Echter sinds deze grote vakantie weer fanatiek begonnen.. Waarmee? Als eerste met het lezen van mijn logboeken. Het was zoals sommige broeders ook al beschreven erg leuk om terug te lezen hoe ik toen het één en ander voor elkaar kreeg.

Ook kwam ik weer wat stekken tegen die ik eerlijk gezegd een beetje vergeten was! Stekken waar ik de afgelopen weken ben wezen kijken en zo te zien ben ik niet de enige die ze vergeten is :) Dus in mijn geval was ik blij met mijn logboeken. Ook ik hield en ga ik weer bijhouden de volgende zaken.

Datum vangst:
Voorbereiding op die stek:
Tijdsduur sessie:
locatie:
Bodemgesteldheid:
Soort:
Driltijd:
Rig:
Type aas:
Weertype:
Temp.
Windrichting:
Barometerstand:
Bijzonderheden:

Suc6 met je keuze.
That dreams may come true.
Plaats reactie