Kon wel janken --- Zo moet het dus zeker niet !!!!

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny Grauwels
Berichten: 47
Lid geworden op: 30-06-2003 02:00
Locatie: Kudelstaart

24-07-2005 19:33

Aart Lokhorst schreef:... m.i. zou je n.l. al niet eens moeten willen vissen op dergelijke wateren



Het laatste punt is precies waarom ik daar alleen maar loop, en niet vis. Ik ga ook liever daar de vissen voeren in het bos, dan dat ik een hengeltje zal uitgooien in de bosbaan.

*No offense tegen de mensen die daar vissen en wel weten wat ze doen.
Laatst gewijzigd door Danny Grauwels op 24-07-2005 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

24-07-2005 19:33

wat een HORROR foto's
--
Om wat te lachen (iedere dag actueel):
FokkE&SukkE=@ http://www.foksuk.nl

Dringend gezocht: -> link naar een site met dagelijks een nieuwe DirKJaN strip!!!!
Afbeelding
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2005 21:15

Ruud, nog één keer dan. Pakweg 25-35 jaar geleden bestonden er ook al vissen met kapotte bekken op overbezette putjes. 22/100 was toen al dik evenals een hengel van 2 LB toen al zwaar was. 'Sleuren' was dus toen eigenlijk onmogelijk, maar toch kapotte bekken. Ik heb zelf in die tijd meegemaakt dat een HSV alle vissen met kapotte bekken (en dat waren de meesten) met een zegen van het putje verwijderde en in groot water weer uit liet zetten. Alleen bestelde men toen weer zoveel pootkarpertjes dat hetzelfde zich na enige jaren weer voordeed.
Dergelijke uitwassen komen gelukkig de laatste jaren niet meer voor maar vanuit het verleden (ook recente verleden) is een zeer forse overbezetting nog op veel wateren (watertjes) te vinden.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

24-07-2005 21:56

Aart ben je er dan voor 100% van overtuigd dat het alléén komt door het veelvuldig vangen van desbetreffende vissen ?
En dat onbekwaamheid hier dan geen of heel weinig rol inspeelt ?

Gr RUUD
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-07-2005 22:15

Nee Ruud, maar het veelvuldig gevangen worden is op overbezette watertjes wel oorzaak nr. 1
En daarnaast is natuurlijk ook 'onbekwaamheid' (zoals jij het noemt) een factor van belang op deze en alle overige wateren.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

24-07-2005 22:32

het lijkt me juist dat door het vangen,het wel meevalt.Eerder als je een vis verspeeld,gaan ze toch raar doen,om die haak kwijt te raken.Door onkunde zie ik meer gepebekkies,dan door het vangen zelf.Naar binnen sleuren van de vissen,slecht onthaken,bij riskante plekken vissen en verspelen.Tuurlijk doet vangen ze geen goed,maar onkunde is in mijn ogen ook nummer 1!
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Rudi van Vliet

25-07-2005 05:39

[quote="Ruud de gouw"][quote="Frank van Amerongen"]Danny,

Wil even in gaan op hetgeen wat je gepost heb.
Dat vissers met 45/00 zulke bekken maken geloof ik geen snars van.
Liever een te dikke lijn dan een te dunne lijn. Mee eens?

Groet, Frank[/quote]

Hier ben ik het ook niet mee eens, 40/00 - 50/00 , voorslag , haak maatje 2 - 4 dat maakt in mijn ogen allemaal niets uit [b]"" A L S "" [/b]je maar weet hoe en wanneer er mee om te gaan.
Het komt door die eikels die de vis geen duimbreedte willen geven sleuren en takelen en pompen is bij dat soort figuren de enige manier een vis te landen, er is toch niets mooiers dan dat de vis vecht en lijn van je spoel neemt en je weer opnieuw moet beginnen.
Het moet natuurlijk geen 30 min of uren gaan duren.

Gr Ruud[/quote]

het komt wel door die zware vorslagen dat de beesten zo verminken ...

Vastzwemmen met een afgebroken voorslag is nu bijna dodelijk namelijk

Waarschijnlijk is dit ook de reden van deze verminking.

een paar dagen vastzitten met een lijn in je bek en dan trekken is denk ik de reden.

Groeten
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-07-2005 06:34

Mannen,

Geen mooie foto's, dat lijkt me duidelijk.

Wel hebben we allemaal verantwoordelijkheden, hoe moeilijk ook.

Vis die het overduidelijk niet meer gaat redden uit zijn lijden helpen. Ja voor sommigen lastig moeilijk en erg maar hoort er wel bij.

En ondanks de verzachtende omstandigheden, vis overzetten uit puur medelijden is nooit een goed idee. Je weet niet wat je er mee veroorzaakt daar zijn we het allemaal over eens lees ik in andere topics. Nu hebben we het over een visje overzetten, waarmee we hele populaties in het gedrang kunnen brengen.

Jij hebt gevraagd jou hier niet op aan te vallen, dat doe ik dan ook niet maar blijf het een slecht idee vinden. Zeker als het alleen maar uit medelijden is gedaan. De vis heeft een minder fraaie bek maar verder blijkbaar gezond, gezond genoeg om een 25mm naar binnen te werken. Verder ook geen echte tekenen van ellende.

Ik wil een ieder toch vragen om het overzetten te heroverwegen.

Greets Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-07-2005 08:37

Barry en Rudi, willen jullie dan s.v.p. een verklaring geven waarom er 25-35 jaar geleden ook al op heel veel putjes karpers met dezelfde kapotte bekken voorkwamen als nu op deze foto's te zien zijn. Nogmaals: met voorslagen werd er toen nog niet gevist, nog met gevlochten lijnen en zelfs de gemiddelde hengeldruk was toen ook nog een stuk lager.
En natuurlijk veroorzaken voorslagen etc. de laatste pakweg 10-15 jaren ook een deel van deze ellende.
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

25-07-2005 08:42

Met het overzetten van een vis, zeker naar buitenwater, zul je niet snel een populatie in het gedrang brengen. Ik vind dat hier heel begrijpelijk en humaan gehandeld is. De vissers inhet putje hebben een vis mider om te vangen, en de vis zelfkan in relatieve rust zijn leven afmaken.

Misschien is het een goed idee om, zeker op dergelijk water, weerhaakloos vissen te verplichten? Alle beetjes helpen, nietwaar? Dit soort dingen zijn een prachtig punt voor de dierenbescherming bijvoorbeeld, en het zou jammer zijn als dit leidt tot het verbieden van vissen. Het is dan beter om zelf te laten zien dat je er alles aan doet om je hobby zo humaan mogelijk te houden.
Laatst gewijzigd door Arjan Kop op 25-07-2005 09:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-07-2005 08:52

Wie het nog steeds niet geloofd dat alleen al het vaak vangen van dezelfde vissen kapotte bekken veroorzaakt moet ook maar eens even de topic 'Het blauwe meer en de Hengelhoef ' doorlezen, daar op zo'n zandputje van 1 ha voorslagen niet aan de orde zijn.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

25-07-2005 10:01

25-30 jaar geleden had je ook onkunde aart! ik zie het als een combinatie van meerdere dingen,waarbij ik onkunde als nummer 1 zie.Op de bosbaan word heel veel gevist en idd ook veel gevangen,maar dat heb je ook op de sloterplas en die zien er een stuk beter uit als op de bosbaan(hoe zacht zijn de bekken op elk water),heeft het niet met voedselaanbod te maken? Alhoewel op de bosbaan ook een vracht mosselltjes zitten.Op de bosbaan zie ik gewoon meer theater figuren dan op de sloterplas.Kijk maar is op lac du der,nooit 1 gevangen met een stukke bek,daar zijn ze knoerdhard,maar een buurman van mij,was aan het sleuren en gebruikte in mijn ogen verkeerde haken,dat het door vangen komt,ben ik met je eens,maar aan de manier hoe je hem vangt,dat is ook belangrijk!
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 10:28

@ Marc Schrikkema

Ik snap je punt ook en overzetten van de vis gebeurde niet uit medelijden de vis was sterk en gezond genoeg.
Maar vond dat de vis zijn rust nu wel had verdient, ik heb dit ook gedaan in de wetenschap dat er regelmatig knappe vis van het grote water op de kleine put word gedeponeerd en andersom.
Dus ziektes denk ik dat in deze dan ook niet aan de orde zijn, maar neemt niet weg dat overzetten gewoon goed is daar ben ik het mee eens.

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

25-07-2005 12:46

Echt gewoon niet gezond wat je hier ziet, maar daar zijn we het gelukkig allemaal wel over eens.

Maar toch wil ik even iets zeggen over het matteriaal.

Veel mensen vissen de laatste jaren met zeer kleine haakjes, maat 8 en kleiner, onder invloed van (vooral) de dunne lijn.
Deze vullen zich natuurlijk goed, waardoor ze minder snel loskomen. Right.

Alleen.... Met obstakelvissen is dit anders. Klauwhaakjes uitgezonderd, opteer je dan (in mijn ogen) toch echt voor een goed grote haak, die meteen in de onderlip prikt.

Zo heb ik zelf het afgelopen jaar voor drie meter takkenbossen gevist, met als voorslag meer dan een meter tube, wat overigens perfect werkt en zeker visveilig is. Hier gebruikte ik de Gamakatsu Superhook (nu A1 geloof ik) in maat 4, met de weerhaak platgeknepen.
De vissen hier zijn echte geweldenaars. Schubs van dik in de twintig pond, en zonder uitzondering rond de 90 cm. 2.75 ponders tot over de molenhouder krom.....

En nu het mooie: Met kleinere haakjes had ik enkele keren snijwondjes (maatje 6). Na overstap naar maat 4 geen snijwonden meer. Ik kan zelfs zeggen dat ik nog nooit zulke kleine haakwonden gehad heb. Alleen een miniem gaatje. En alle vissen nog kerngezond :wink:

Toch wel het overdenken waard lijkt me. Als je ziet dat iets niet werkt, ga er dan niet gewoon stug mee door, maar verander het op een wijze die voor de karper en jou goed is. Worden beide partijen beter van :wink:

Boekenwijsheid is niet alles....
8)
Gr. Erik!
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

25-07-2005 14:15

Hoi Erik,

Ik begrijp wat je verteld echter is in mijn ogen een kleine haak juist maat 4,6,8 en de maten 2 en 1 dat vind ik groot....

Maar goed elke obstakel situatie verschilt!

Het gaat hier juist om hoe bepaalde pipoos hun materiaal misbruiken...

grtz
HnZ
In het land der blinden is éénoog koning!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

25-07-2005 16:09

Veel mensen begrijpen niet hoe je moet obstakelvissen, en dat is erg jammer!

Zelf vis ook regelmatig bij obstakels, maar ik pas mijn visserij er wel op aan, gebruik nooit inline lood (iets wat velen wel doen).
verder gebruik ik 2 meter leadcore en nog eens een stuk voorslag.

De molens stel ik dusdanig af dat als de vis een run neemt hij mijn hengel et water intrekt... Betelent dus dat ik op 20 cm van mijn hengels zit en bij iedere piep mijn hengel oppak en 2 stappen naar achter doe om de de vis bij obstakels weg te krijgen.

Op deze manier verspeel ik nooit een vis en zal de vis ook niet verkracht kunnen worden.

het is een leuke manier van vissen, maar je moet wel 100% scherp achter de stokken zitten, en niet even een rondje lopen...

Het is alleen erg zonde dat er veel mensen zijn die dat niet doorhebben en rustig de baitrunner openzetten... Na 3 seconden zwemt de vis zich totaal vast.. En dan maar lekker trekken aan het zooitje...

Dan krijg je dat soort papegaaienbekken..

Op de stek die ik bevis vang ik ook af en toe dit soort vissen... Dan vang je een erg mooie en zware vis, maa als je de bek dat bekijkt... Dan lopen de rillingen af en toe over je lijf.
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

25-07-2005 16:20

Zeer, zeer droevige foto's!! Goede actie dat je ze overgezet hebt!! Ik heb zelf een keer ook een vis gevangen die zo'n verrotte bek had als op de eerste foto. Het was m'n eerste dertiger een pracht spiegel van 32 pond, foto's heb ik niet gemaakt, de tranen stonden in m'n ogen toen ik die bek zag. Ik had ook nog een andere vis gezien van dat water, een schub van 32 pond met net zo'n bek, echt droevig :cry:

Groeten, Harmen.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

25-07-2005 16:38

Volgens mij vind je deze vissen op de "makkelijke" wateren, oftewel wateren waar het vangen van een karper redelijk eenvoudig is. Veelal veroorzaakt door een overbezetting. Deze overbezetting en het feit dat het hierdoor een makkelijk water is, leidt veelal ook tot overbevissing. Ideaal voedingsbodem voor de met name jongere vissers. Enkel door te vissen én vis te vangen kun je het vissen in zijn totaliteit leren. Hoe sneu en vreemd het ook moge klinken, maar dergelijk overbezet en dientengevolg overbevist water heeft in mijn optiek zeker een (vis-educatief) bestaansrecht.
Rudi van Vliet

25-07-2005 17:04

[quote="Aart Lokhorst"]Barry en Rudi, willen jullie dan s.v.p. een verklaring geven waarom er 25-35 jaar geleden ook al op heel veel putjes karpers met dezelfde kapotte bekken voorkwamen als nu op deze foto's te zien zijn. Nogmaals: met voorslagen werd er toen nog niet gevist, nog met gevlochten lijnen en zelfs de gemiddelde hengeldruk was toen ook nog een stuk lager.
En natuurlijk veroorzaken voorslagen etc. de laatste pakweg 10-15 jaren ook een deel van deze ellende.[/quote]

Misschien omdat er toen niet echt met een slip werd gewerkt.
Tevens was gevlochten nylon een gebruikt product
Ook werd karper belaagd door mensen met dik draad en de vaste stok

Beeld je maar eens in wat er dan gebeurt.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 17:18

Ron van Setten schreef:Volgens mij vind je deze vissen op de "makkelijke" wateren, oftewel wateren waar het vangen van een karper redelijk eenvoudig is. Veelal veroorzaakt door een overbezetting. Deze overbezetting en het feit dat het hierdoor een makkelijk water is, leidt veelal ook tot overbevissing. Ideaal voedingsbodem voor de met name jongere vissers. Enkel door te vissen én vis te vangen kun je het vissen in zijn totaliteit leren. Hoe sneu en vreemd het ook moge klinken, maar dergelijk overbezet en dientengevolg overbevist water heeft in mijn optiek zeker een (vis-educatief) bestaansrecht.


Het water waar dit gebeurde is nou niet bepaald een makkelijke put , er zit zeker een vorm van dressuur op !
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-07-2005 20:46

Rudi, onzin! Ook toen werden er molentjes met een slip gebruikt en was 22/100 nijlon al dik en een 2lb hengel al zwaar. En niks met de vaste stok met superdik draad op karper vissen op die putjes.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 22:12

@Gideon

Die vis bloeit anders ook nog flink na :o ken je diegene op die foto of....?
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 22:51

Nee niet de vis op mijn foto mijne is namelijk een schubje.
Mischien die foto van Dennis ?
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Aart Appel

25-07-2005 22:58

Gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaap.

Iemand wel is een vis geschept, waarbij dit soort wonden door je eigen dril zijn onstaan?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-07-2005 22:59

vast wel Ruud, maar dan een paar maanden later?