Visuren

Plaats reactie
Arnold Haandrik

26-08-2002 19:07

Hallo karperaars,
zit nu weer een tijdje alles te volgen en zo nodig comentaar te geven.
nu is mijn vraagje aan jullie:
hoeveel vissen jullie per dag/week/maand,en of jullie daarbij dan ook een target hebben.
zelf probeer ik elke dag van 18:30 tot een uur of 23:00 te vissen(minimaal 4 dagen in de week)en sweekends van vrijdagavond 19:00 tot zondags een uurtje of 13:00

die vele doordeweeksevisuren maak ik omdat ik zo graag een target wil vangen die er in (rond)deze tijd uitkomt.zit er op een 18 ponder na al 300 uur te blanken maarjah dan weet je welke tijd je er volgend jaar niet moet gaan zitten toch?ffies doorbijten dit jaar en volgend jaar word het makkelijker (hoop ik)want afgaan op andere vissers vind ik persoonlijk net zoiets als de prive ofzo lezen.(dan praat ik over de locals hier in de buurt die al niet zn goede naam hebben maar dat terzijde.bij jullie is het natuurlijk anders)
ik ben benieuwd naar jullie "visuren"
observeren en peilen hoort er natuurlijk ook bij.

met uitzoekende groet
Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-08-26 19:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

26-08-2002 19:20

Ik heb niet echt een standaard aantal uren per week ofzo. Op dit moment zit ik in een situatie van erg onregelmatige en lange schooldagen en onregelmatig werk. Op dit moment is het veel als ik 2 nachten per maand vis. Maar als de verplichtingen het toelaten zit ik ook wel 3 nachten per week aan waterkant.

Verder zit ik vaak in een paar losse uurtjes tussen school en werk bijvoorbeeld van 3 tot 5 te observeren aan het water, of te peilen. En wanneer ik het te druk heb voor langere dagen/sessies vis ik vaak 's avonds met de korst tot het donker is, of met de rodpod tot een uurtje of 12.
Als ik bovengenoemde dingen niet doe, lees ik veel over karpervissen, of surf ik veel op internet, draai ik boilies of knoop ik rigs. Natuurlijk doe ik ook wel andere dingen die niet met vissen te maken hebben :razz:

Maar op school en op werk enzo, ben ik toch wel vaak bezig met plannen smeden voor het vissen. Dus ook al vis ik soms niet zo veel, dan ben ik nog wel veel met dingen om het het vissen heen bezig. (maar niet de hele dag hoor!)

groetjes, Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2002 20:36

Mijn visserij is het intensiefst als de R in de maand zit. Die zomermaanden kunnen me inmiddels gestolen worden. Vissers, boten, zwemmers etc. Neem dan vaak een "vrije dag". Uren? Hangt er van af, vind ik niet zo belangrijk. Reken maar op veel sessies van 24 uur.

Maar hoe lukt het je om 300 uur in het topseizoen 1 vis te vangen? Zelfs bij de targetvisserij is het moeilijk om alle vissen van je aas te houden.

Kees
Arnold Haandrik

26-08-2002 22:44

ik vang er wel meer vis Kees maar dat is niet noemenswaardig,laat staan de bergen witvis. die 18 ponder was ter illustratie.


verder wil ik nog op mn topic toevoegen of het op een of meerdere wateren betreft,
zelf bevis ik een stuk kanaal en een plas van ong 16 ha.maar mn voorkeur gaat nu voorlopig ff uit naar het kanaal waar"ie"rondzwemt samen met andere.

met-speurende-groet
Harald
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-08-2002 23:21

Hmmm, witvis??? :eek:

Tja, tamelijk nomadisch ingesteld. Meerdere wateren dus. Maar ik beperk me in reistijd. Een uurtje met de auto is doorgaans wel zo'n beetje het maximum. Maar ja, daar zit bij ons veel water tussen.

Kees
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-08-2002 09:58

Harald,

Ik vis alleen ochtenden. In de wintermaanden met de pen en vanaf maart vooral statisch. Dit doe ik standaard op de zater- en woensdagochtend. De sessies duren gemiddeld zo'n 4 uur per keer, omdat de actie dan meestal wel uit het water is. Ik pak hierbij twee tot drie kanalen (het liefst verschillende types), waarbij ik de 'hit and run' techniek hanteer: Twee of drie dagen voeren, vissen. Bij goed of geen resultaat ga ik naar de volgende stek, in de wetenschap dat ik de grootste vissen van de stek er dan gevangen heb of dat ze er op dat moment niet zaten. De trefkans is zo veel groter en je pakt meer grote vissen. Ook hoef je je niet zo druk te maken over concurrentie: Je gaat in zo'n geval gewoon naar de volgende (bewezen) stek.

Succes!

Frank

PS: Zodoende nu nog geen 130 statische uren gemaakt maar wel 34 sessies!
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

27-08-2002 10:18

Nou euhh harald,

Ik ben jaloers op je! Als ik zoveel vis als jij dan staat er thuis een vrouwtje met een deegroller op me te wachten..!!!

Moet beknnen dat tijdens mijn vrijgezelle periodes ik ook vrijwel continu aan het water zat. Ook in de winter!

Tegenwoordig ga ik twee avonden in de week en van zaterdag op zondag en soms plan t ik daar een vrije maandag aan vast. Los van een aantal complete weekend of week sessies in france.

Ik zou echt graag meer willen zoals ik dat eerder altijd deed maar dan begint het vrouwtje te knorren!! En das ook wel begrijpelijk. Maar ik ben inmiddels zover dat ze zich begint te intresseren voor de karper. En de vriendin van mijn vismaat ook. Dus er zit hengelen vergunning uitbreiding aan te komen. Ik hoop dat mijn vismaat en ik ze aan het vissen krijgen dan kunnen wij ook wat meer gaan!

Groetjes Tim
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

27-08-2002 12:31

Het aantal visuren verschilt per week. Meestal probeer ik wel een nachtje te pakken en dan met name op vrijdag want zondag zitten we weer op de MTB.

Voor de rest vis ik redelijk veel met de pen. Het voordeel is dat ons huis grenst aan een vijver met een leuk bestand aan karpers. Na het eten etc. is het makkelijk om eventjes de vijver af te struinen.

Vissen gaat wel in overleg, anders hebben we ruzie met de vrouw. Een precies aantal uren is dus inet te zeggen.

Pascal
"everyone has the right to be stupid, but some people abuse the privilege" (Joseph Stalin)
Thijs de Weerd
Berichten: 252
Lid geworden op: 12-05-2002 02:00
Locatie: Eefde

27-08-2002 14:14

Ik denk dat ik nu op een gemiddelde van 2 tot 3 nachten in de week zit....
Ik vis bijna iedere zaterdag en in de vakantie's lijkt het me duidelijk he..
LINKSOMDRAAIENDE MET RECHTS EFFECT ANDERSOMHAKENDE SIMSALABIMRIG.
Arnold Haandrik

27-08-2002 17:30

Kees,
bedoel je dat ik nomadisch ben of de vis waar ik op "jaag"?volg je ff niet zo goed.
witvis vang ik alleen zo veel omdat ik een hengel met duivenvoer be-aas en dus ook voer. aan de andere hengel bungelt gewoon een boulie.en op de 3e hengel expirimenteer ik veel:o.a.tijgers,maples,dynamite-baits(lijkt op smac)trouvit,frolic en ga zo maar door.

Frank,
jij praat over 'standaard vaste avonden".
als je daarvan afwijkt(wat ik niet weet of je dat ooit geprobeerd hebt)vang je dan beter of meer of juist niet?

Tim,
ik kan me er iets bij voorstellen dat je vrouwtje dat niet leuk vind,is het een optie dat ze mee gaat?
mijn vriendin gaat 95% van de visuren mee ook met het voeren en andere zaken en heeft ook een vergunning zodat ik met 3 en zelfs met 4 hengels mag vissen(waar ik bijzonder blij mee ben).

ik vind het leuk om es te horen hoe andere karperaars zn tijd indelen en dan vooral met karpervissen!het gaat natuurlijk niet alleen puur over het vissen maar ook alles wat erbij hoort.(knikkers maken,peilen,observeren en zo door)

met-uitzoekende-groet
Harald
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

27-08-2002 18:56

Nee, dat ben ik zelf. IK vis nooit maanden achtereen op hetzelfde water, laat staan dezelfde stek.

Ik begreep niet zo goed dat je een specifieke grote karper wil vangen en je dan bedient van een zo weinig selectief aas. Vandaar mij vraagtekens. Maar het is jouw visserij, dus trek je van mijn onbegrip niks aan.

Succes, Kees


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kees Ouwehand op 2002-08-27 18:58 ]</font>
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

27-08-2002 20:00

Harald,

Ik kan nu eenmaal niet op andere ochtenden.
De woensdagochtend heb ik geregeld op mijn werk, de zondag is dan voor mijn (ook af en toe op karpers vissende) vrouwtje. Ik kan wel op andere avonden, maar die zijn praktisch altijd minder productief gebleken dan ochtenden.
Je vraag was eigenlijk of ik dat wel eens geprobeerd heb. Ja, in het verleden wel, zowel statisch als met de pen. Qua drukte hoef ik hier in Drenthe me er niet druk over te maken en zorgt dat niet voor extra vissen. Véél bepalender is waar ik de vis zie in het kanaal en wat voor weer het is/wordt.

Gr,

Frank
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-08-2002 16:07

Nee, iedere vangst is leuk, maar het is wel leuk om in 't achterhoofd te hebben dat je ook kans maakt op 'HEM'!

Groetjes, Sjoerd
Arnold Haandrik

28-08-2002 17:46

Op 2002-08-27 22:33, schreef Ronnie braakhuis:



Wat blijft er dan nog over nadat je die vis gevangen hebt ?????

Met afvragende groet
®b




Ronnie dan bliven de andere vissen op andere stukken water over en het is niet zo dat ik alleen maar voor die vis zit te vissen ik blijf gewoon voor mn lol vissen en hopen op die ene.en als ik m zou vangen zijn er nog 5 andere maar die ene is gewoon speciaal voor me,andere targetvissers snappen precies wat ik bedoel.ik zie het als een kroon op mn inspanningen.ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Sjoerd met jou ben ik het een keer eens
:lol:

met-blankende-groet
Harald
Michiels Gino M W
Berichten: 203
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Locatie: Michiels GINO België Bredene (kust)
Contacteer:

28-08-2002 19:22

Ha lorenzo geelstaartje zit die in ....
peins van wel he je weet wel waar ik bedoel.Ik kom in september vanaf de 2 é week terug wekelijks vissen daar.
Voor de topic:Meestal vis ik van s'morgens een uur of 4 tot 19u s'avonds.Meestal ga ik voor 1 vis dan ben ik content dat ik er voor niks heb gezeten.Een blank gebeurt zelden,in de winter en voorjaar komt dit natuurlijk wel voor,maar de "gewone" periode heb ik steeds men vis(sen).Als ik bv ver moe rijden ( bv 200 km van mij heb ik ook een thuiswater) verwacht ik wel van dat water dat er meerdere exemplaren uitkomen.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

29-08-2002 15:05

Als je weet waarvoor je vist (een target vis) dan is het makkelijker om de uren te maken, je weet wat je uiteindelijke beloning is. Voorheen deed ik dit ook en zat ik op een gemiddelde van 3 nachten in de week. Dit jaar zit ik eigenlijk zonder target, en ik vis dan ook veel minder dan ik zou willen. Maar dat komt dan ook door de zomer, veel te druk langs en op het water.

Dus nu snel weer een targetvis zoeken (Olivier lijkt me wel wat) zodat ik van de winter tenminste iets te doen heb.

Met groet,
Kiron
Gebruikersavatar
marcel vanhommerig
Berichten: 148
Lid geworden op: 06-02-2002 01:00
Locatie: Bocholtz

29-08-2002 16:58

middag,

vissen op een "target'vis doe ik niet.

vis meestal drie tot vier nachten per week als het weer het toelaat. (zondags tot woensdags)('s morgens weer werken)

seizoensplanning: in het voorjaar op rivier tot twee a drie weken na de paai. en vanaf begin september weer terug. uit voorgaande jaren blijkt dat vooral gedurende de maanden juli en augustus weinig op de rivier hier gevangen word. dan zit ik gewoon lekker op een vijvertje in de buurt en probeer daar een paar visjes te vangen (topvis in water is 14.5 kilo) dus voor een nieuw PB hoef je het niet te doen.

je zit daar echter leuk, normale mensen om je wat te vertellen en schitterend rustig in de natuur.

voor de statuten:

dit jaar 72 nachten gevist tot nu toe en ongeveer 950 uur in totaal gevist

groeten van marcel
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-08-2002 21:44

Marcel, jij bent me ook een visjunkie xtra large he :smile:. Je moet me eens mailen, wisselen we het tel.nr. uit, dat gaat makkelijker als ik eens wil komen kijken oid.

mvg
stefan
Arnold Haandrik

12-11-2002 21:39

Zo zit je op te scheppen hoeveel je kunt en wilt gaan vissen,Zo is het ook weer afgelopen.
ik ben per 1 okt een eigen bedrijf begonnen en ik kan jullie verzekeren dat zoiets mn visserij niet ten goede komt.
ik moet nu mn hele tactiek die ik jaren heb gevolgd rigoreus omgooien en het maximale uit minimale tijd halen.
Ik kan nu nog "maar"een doordeweekse dag vissen en de rest zal ik echt uit de weekenden en vakanties moeten halen.
Gelukkig is er op visgebied ook wat veranderd voor me maar daar lezen jullie nog wel een artikel over.
Toch ben ik blij dat ik nu wat vaker een dikke portemonee vasthoud,in plaats van een dikke vis. :lol:
want daar doe je toch voor?de tijd zal het leren.

met-zelfstandige-groet
Harald.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-11-12 21:42 ]</font>
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

12-11-2002 22:57

Even uit het logboek van het jaar 2000: 1740 uur gevist. ja je leest het goed, 1740 UUR.
Dit zijn pure visuren, dus vanaf het moment gerekend dat het aas de waterspiegel doorklieft tot het moment dat de 2e hengel opgehaald wordt.

Als ik daar observeren, voorbereiding en alle andere dingen er bij reken dan schat ik dat ik er nog wel 500 of meer uur bij op mag tellen.

Let wel, 2000 was een uitzonderlijk jaar voor mij, ik had namelijk een blessure waarmee ik vanaf het voorjaar tot en met het einde van de zomer absoluut niet mocht werken. Alle tijd heb ik toen in het vissen gestoken, je moet toch wat :roll:

Misschien wel leuk om er bij te vermelden, ik had niet eens erg veel vis gevangen dat jaar, ook vanwege deze blessure. Ik kon namelijk niet fatsoenlijk uitgooien (meer dan 15 meter was onmogenlijk), roeien, spullen sjouwen naar goede stekken etc.

Sinds 2001 houd ik het allemaal niet zo nauwkeurig meer bij maar ik vrees dat ik deze jaren de 1000 pure visuren wel weer gehaald heb net als alle andere voorgaande jaren.

De tijden per week/maand kan ik niet veel zinnigs over zeggen, dat hangt heel veel af van hoeveel tijd en zin ik heb. Dit kan dus erg verschillen.

Ook ik vrees dat het de aankomende jaren wel wat minder wordt, dit omdat ik binnenkort op mijzelf ga wonen (eindelijk).
maar ja wie weet wordt het wel meer, nu geen gezeur meer: ga je alweer vissen????

Target vissen doe ik niet aan, ik zal niemand het verwijten dat ze het wel doen maar ik heb zelf zo iets van: laat mij het onbekende maar zien, het wilde ongerepte.
Vandaar dat ik ook op de grote rivieren begonnen ben en maar relatief weinig vis op zandputten met vissen die een naam hebben.

Met tijdloze groet, Bob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bob van Biemen op 2002-11-12 23:05 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-11-2002 23:48

Harald

Ik probeer aan een gemiddelde van twee nachten per maand te komen. Het ene jaar is het gemiddelde hoger dan het andere jaar. Dit jaar zit ik al aan het gemiddelde van vorig jaar. En ik heb nog wat tijd om te gaan vissen dus.... Ik vis uiteraard het liefst twee keer per week maar je kunt niet alles hebben is mij geleerd.

Cheers
Plaats reactie