Pop-up hoog aanbieden?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-04-2005 16:24

Ik las van de week een artikel uit een karpermagazine en hierin werd gesproken over een pop-up presentatie. Op zich niets vreemds aan, maar het ging mij om de hoogte waarop de pop-up werd aangeboden. Deze bedroeg zo'n 40 cm. De auteur zei dat hij op deze hoogte verreweg de meeste resultaten boekte, op een water diepte van een kleine 1,5 meter.

Dit sprak mij wel aan en ik ging een beetje op internet rondzoeken. Ik kwam er al vrij snel achter dat er niet veel te vinden was hierover, dus vandaar dat ik de vraag dan toch maar hier stel:

Hebben jullie ook wel eens een pop-up hoog in het water aangeboden? Dan ben ik ook gelijk erg benieuwd naar jullie ervaringen hierover en de rig die jullie hiervoor gebruikt hebben (of nog steeds gebruiken).
Schrikt het de karpers juist niet af, of merken ze de verticaal lopende lijn vanaf de bodem niet op?

Ik zou graag jullie ervaringen horen hierover, want de manier sprak mij zelf wel erg aan.

Tot horens, Denny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

22-04-2005 16:26

http://www.google.nl en zoeken op zig-rig

http://www.carpforum.co.uk en via de zoekfunctie zoeken naar zig-rig

Ook hier op dit board kan je genoeg vinden erover.

Tip:

Gebruik een niet al te dikke nylon of fluor-carbon onderlijn.Braid valt veel te veel op.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-04-2005 16:32

Oow, wist niet dat het de zig-rig heet.
In ieder geval bedankt hiervoor.

Waar moet ik specifiek op letten bij deze rig. En welk onderlijnmateriaal kan ik hier dan het beste voor gebruiken?
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

22-04-2005 17:48

haha,kheb op een putje met een pop-up gevangen met een onderlijn van 2m,dus de pop-up 2m :o boven de bodem!!het was toen boven de 30 graden en de vissen zwommen hoog kheb hem toen 30 cm onder de oppervlakte aangeboden het bleek later wel de sleutel van succes(meerder vissen) terwijl de rest aan het blanken was
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

22-04-2005 20:09

Dit is inderdaad weer de bizarste kant. :o :o :o

Wat voor onderlijn had jij toen gebruikt? Welk materiaal etc.
Gebruikersavatar
arnold buurman
Berichten: 333
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: ede

22-04-2005 21:17

gewoon kryston en een standaard onderlijn
Laat een ieder in zijn waarde
Gun elkaar toch een vis
De natuur beware
Dan zal je zien hoe mooi onze hobby is
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-04-2005 16:19

Doe ik er nog een schepje bovenop.

Een diepe afgraving hier in de buurt waar het overdag een kwestie is van vogeltjes kijken.
Na 32 uur blanken een zig-rig op het diepste stuk en de pop-up zo'n 8 meter boven de bodem aanbieden (stuk dat ongeveer 9 meter diep is) door middel van een buldo en een schuifloodje (schuiflood werkt als katrol en de buldo moet zorgen voor het drijfvermogen om de lijn naar boven te trekken).
En ja hoor... binnen een uur een run. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

23-04-2005 22:15

Dit is dan ook weer de extreemste kant van het verhaal.
Je moet er maar net opkomen.

Misschien was het makkelijker geweest en zinker direct onder een dobber te vissen, op een meter diepte. :P 8)

Of het even goed werkt, weet ik niet.

Andere mensen nog ervaringen?
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

24-04-2005 08:37

Dus ik maar denken dat dit nog niet bestond. Het spreekt eigenlijk vanzelf dat wanneer de vis hoog zit en lekker ligt te zonnen, de zogenoemde Zig Rig voor een verassend resultaat kan zorgen.

Binnenkort dan toch maar eens proberen.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

26-05-2005 12:52

Maar kan je deze rig ook toepassen op licht stromend water?

Als je bijvoorbeeld een water hebt waar de diepte afloopt tot 6,5 meter en waar lichte stroming staat, lijkt me dat als je hier een pop-up 5 meter boven de bodem aanbied, dat hij flink gaat dansen. Dit wordt dan toch onnatuurlijk, of zie ik dit verkeerd?

Dan heb ik gelijk nog iets:
als je bijvoorbeeld een pop-up van 10 mm of 14 mm 3 meter boven de bodem vist met een D-rigje van fluor carbon. Wordt het totale gewicht van de haak en de onderlijn (die 3 meter) dan niet te zwaar voor zo'n mini pop-upje, zodat hij gaat afzakken?

En als je hem op hoog water aanbiedt vanaf het lood, dan heeft hij totaal geen spelingsruimte. Als een karper de pop-up dan van 10 cm hoger wil opzuigen, lukt dat niet. Wekt dit geen argwaan op?

Ik hoop jullie me antwoord kunnen geven op deze twijfels, zodat ik ook met een gerust hart de rig kan gebruiken. Vertrouwen vind ik toch echt heel erg belangrijk.

Denny
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

26-05-2005 14:42

[quote]En als je hem op hoog water aanbiedt vanaf het lood, dan heeft hij totaal geen spelingsruimte. Als een karper de pop-up dan van 10 cm hoger wil opzuigen, lukt dat niet. Wekt dit geen argwaan op[/quote]

dat maakt niet (altijd) uit, want ik ken genoeg mensen die vis hebben gevangen op een pop-up rechstreeks op het lood...dus dan kan hij het ook niet hoger opzuigen.. maar er word wel op gevangen dus dat maakt niet uit denk ik dan..

groeten jasper
Prutser
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

26-05-2005 17:19

Denny Verdoold schreef:Dan heb ik gelijk nog iets:
als je bijvoorbeeld een pop-up van 10 mm of 14 mm 3 meter boven de bodem vist met een D-rigje van fluor carbon. Wordt het totale gewicht van de haak en de onderlijn (die 3 meter) dan niet te zwaar voor zo'n mini pop-upje, zodat hij gaat afzakken?

En als je hem op hoog water aanbiedt vanaf het lood, dan heeft hij totaal geen spelingsruimte. Als een karper de pop-up dan van 10 cm hoger wil opzuigen, lukt dat niet. Wekt dit geen argwaan op?

Ik hoop jullie me antwoord kunnen geven op deze twijfels, zodat ik ook met een gerust hart de rig kan gebruiken. Vertrouwen vind ik toch echt heel erg belangrijk.

Denny



Denny,


Ik heb weinig ervaring met deze situatie's maar zoals je zegt dat het geheel kan zinken als je een kleine pop-up gebruikt......Het zou kunnen.
Is dat inderdaad het geval dan kan je toch gewoon kurk nemen, of zelf je pop-up's maken?
Gebruik wel een goed drijvende pop-up mix, Mainline Polaris Pop-Upmix drijft zeer goed!
Met kurk.....? In stukjes snijden op gewenst formaat een weekje in de dip en hopla! :)

Succes met de zig-rig. :wink: en je pop-up's natuurlijk!
Vriendelijke groet,

Koen de Been
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

26-05-2005 18:11

Als je bang bent dat het gewicht van de lijn de pop-up naar beneden trekt kan je ook gewoon een buldo of iets anders met heel wat drijfvermogen een stukje van de pop-up monteren.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

26-05-2005 21:08

Ik heb zelf vorig jaar mijn pr op zoiets gevangen. De karpers zwommen op een water met een gemiddelde diepte van 1,2m allemaal aan het oppervlak en ik had nog geen beetje gehad op de bodemrigs, en niets bij voor aan het oppervlak. Een boilie gepop-upt op een dikke 60cm met nog 20cm onderlijn op de bodem dmv een loodje (zeg 80cm onderlijn dus) maar dat had achteraf niet eens gehoeven. 2 die dag, 1 voor mij en 1 voor mn vismaat (28p voor mij, 18,5 voor hem) en de dag daarop ik nog een van 24p :D

Zorg wel dat je zorgt dat je een soort afschrikker op 5cm van de haak hebt zitten, ik gebruikte een stukje 10/00 nylon. De eerste vis had namelijk diep geslikt vanwege de lange onderlijn en dat onthaakt voor geen meter en is nog eens slecht voor de vis ook :wink:
Nothing can beat a well-sized carp in the morning
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

27-05-2005 12:35

Even een mischien wel gek vraagje he:

Ik heb er ook al eens vaker aan gedacht om een dergelijke rig te gaan gebruiken, maar wat mij toen tegenhield: zou je niet in de problemen kunnen komen door andere beesten die je aas pakken, zoals watervogels?

Het lijkt mij niet geheel onwaarschijnlijk dat een fuut je pop-up ziet en hem dan niet kan versmaden en hem pakt, waardoor je dus misschien onbedoeld op vogels aan t vissen bent.

Jordi
Plaats reactie