Europese grondwet

Plaats reactie

Europese grondwet: voor of tegen

Peiling eindigde op 02-06-2005 13:37

Voor
22
21%
Tegen
83
79%
 
Totaal aantal stemmen: 105
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

18-05-2005 23:09

Meer dan jij en ik weten Kees. Ik vind dat de politiek zakkevulers zijn die, van ons belastingeld profiteren. Zogenaamde volksvertegenwoordigers, mensen van compromissen zijn het. Ze denken niet aan de mensen om wie het eigelijk zou moeten gaan. Maar ieder natuurlijk(gelukkig!!) zijn eigen mening.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

18-05-2005 23:12

Ja aart maar jij vroeg toch om meer one-liners :wink:
Maar ik zeg toch duidelijk dat ik voor!!!! een referendum ben. Vind dit nou niet echt iets voor een dictatoriale staat of een communistische. Toch hebben deze argumenten wel iets met de grondwet te maken, de mensen die gaan bepalen wat er gebeurt met de uitslag van het referendum, waren volgens mij ook verantwoordelijk voor de invoering van de euro (niet allemaal natuurlijk).


MVG maik van de Camp :wink:
Laatst gewijzigd door Maik van de Camp op 18-05-2005 23:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

18-05-2005 23:16

Heren,
voor een aantal misschien een goede optie
http://www.grondweteuropa.nl/

Lees alle stukken eens door en bepaal vanuit je hier mening ongeacht voor of tegen, misschien kan de basis waarop een discussie wordt gevoerd worden hersteld.
groet,
Peter

p.s Aart is de huidige samenstelling van de coalitie bepaalt door een meederheid van de stemmers, volgens mij had de eigenlijke samenstelling er toch iets anders uit moeten zien :wink:
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-05-2005 00:17

Die Jos.

40 liner. Om gemakkelijker te maken...

Samenvatting van de grondwet van Europa. Een toelichting]






Sent: Tuesday, April 26, 2005 7:30 PM

Subject: Fw: Samenvatting van de grondwet van Europa. Een toelichting

We hebben allemaal een mooi foldertje in de bus gehad met de titel 'Samenvatting van de grondwet voor Europa.' Laten we eerlijk zijn, bijna niemand heeft enig idee wat er in Brussel en Straatsburg gebeurt, laat staan wat die grondwet eigenlijk inhoudt. Om ons wat wijzer te maken krijgen we dus een foldertje in de bus. Helaas kun je mensen die ergens weinig verstand van hebben, vanalles wijs maken.

Bijvoorbeeld door maar de helft van het verhaal te vertellen. Of de zaken anders voor te spiegelen dan ze in werkelijkheid zijn. Goed voorbeeld daarvan was de ongevraagde invoering van de Euro. Vandaar deze han
dige toelichting.

Hoewel er in de folder alles aan wordt gedaan om de indruk te wekken dat deze grondwet goed is voor Nederland en de Nederlanders liggen de feiten helaas anders. Ook ontbreekt uitsterst belangrijke informatie.

1. Op pagina 3 van de folder leest u dat de Referendumcommissie een 'objectieve samenvatting geeft van het Verdrag'. En dat de leden van deze onafhankelijke en onpartijdige commissie zijn benoemd door de Tweede Kamer. Gekker kan dus niet. De Tweede Kamer telt 150 leden van politieke partijen, die allen zo hun eigen mening hebben over de EU en de nieuwe grondwet. Dat de Kamer een onafhankelijke en onpartijdige commissie benoemt is een onmogelijkheid.

2. Op pagina 6 wordt een opsomming gegeven wat er allemaal verandert. Bij punt twee staat 'wie doet wat.' Dit geeft aan dat er tot nu toe nog niet geregeld is wie wat doet en ook wie en wat nu wel of niet bevoegd is en wie er verantwoordelijk is voor beslissingen. Kortom, wat een zooitje de EU tot nu toe is. Als het erop aankomt, is niemand ergens voor verantwoordelijk.

Bij punt 4: 'Het recht van de EU gaat boven het recht van de lidstaten".'
Lees goed wat hier staat! Nieuwe Europese wetgeving gaat boven onze nationale wetgeving! We hebben zelf niks meer te vertellen en moeten ons schikken naar wat andere grote EU-landen zoals Frankrijk en Duitsland ons dicteren! Nederland verliest zijn soevereiniteit en anderen maken voor ons de dienst uit.

Punt 5. 'De lidstaten krijgen op grond van het verdrag de mogelijkheid om de EU te verlaten.' Alsof we die mogelijkheid nu niet hebben! Ieder land is te allen tijde vrij om welk verdrag of lidmaatschap dan ook
eenzijdig op te zeggen! Vergelijk het maar met uw eigen lidmaatschap van een sportclub of vereniging. Opzeggen kan altijd, wanneer u maar wilt! En daar hoeft absoluut niet over onderhandeld te worden! Het Verdrag (de nieuwe EU-grondwet dus) legt vast (pag.14) dat een lidstaat die zich wil terugtrekken MOET onderhandelen over de voorwaarden van terugtrekken. M.a.w. hoeveel er betaald zal moeten worden aan de EU als we ons terug willen trekken! Verplicht onderhandelen over het opzeggen van je lidmaatschap en hoeveel schadevergoeding je daarvoor moet neertellen. Gekker kan het niet.

Daarnaast wordt voor het gemak even vergeten te vermelden dat Nederland op dit moment de grootste netto-bijdrage levert aan de EU. Wij betalen jaarlijks (!) 5,46 miljard Euro méér aan de EU dan we terug ontvangen. Voor wie nog in guldens rekent: Dat is iets meer dan 12 miljard, ieder jaar!

Hoe onze politici ons voorliegen over de EU weten we inmiddels uit eigen ervaring. Iedereen weet, hoe we ongevraagd de Euro door de strot geperst kregen. Nee, de prijzen gingen absoluut niet stijgen volgens
minister Zalm! De prijzen stegen inderdaad niet. Alleen werd voor veel dagelijkse uitgaven het guldenteken vervangen door het Euroteken. De Euro werd ons in tv-spotjes van de overheid, nota bene betaald met ons
eigen belastinggeld, verkocht als een ware zegen. Dat het zo makkelijk was, dat we niet meer hoefden te wisselen als we op vakantie gingen naar Spanje. Intussen weten we allemaal uit eigen ervaring hoe het
werkelijk zit en kan iedereen dagelijks in de portemonnee voelen wat een zegen de Euro ons gebracht heeft. Koopkrachtverlies en heel veel moeite om de eindjes aan elkaar te knopen. Dat is de werkelijkheid.

De EU is onlangs uitgebreid met 10 nieuwe lidstaten. Stuk voor stuk zwakke broeders die veel meer van de EU ontvangen dan dat ze bijdragen. De politiek houdt ons stug voor dat die uitbreiding zo goed is voor onze economie. Nonsens natuurlijk. Dat beweren is hetzelfde als een trainer van een voetbalclub die zwakke spelers koopt, en dan beweert dat daardoor het team sterker wordt. Een ketting is altijd zo sterk als de zwakste schakel. Dat geldt ook voor landen die onderling een economische unie vormen. Het binnenhalen van zwakke broeders verzwakt onze economie in plaats van dat ze wordt versterkt. De volgende twee nieuwe EU-leden staan al in de startblokken om in 2007 toe te treden. De economische krachtpatsers Bulgarije en Roemenië. Voor de eerste 5 jaar van hun lidmaatschap, de periode 2007-2012 heeft de EU alvast 40 miljard euro steun uitgetrokken. Helaas staat daar niks over in de folder.

Heeft de EU dan alleen maar nadelen? Nee, zeker niet. In de EU-landen is onderling vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal. Dat we vrij kunnen reizen binnen de EU zonder ons paspoort te laten zien is een goede zaak. Dat criminelen uit oostbloklanden zich hier vrij kunnen vestigen uiteraard niet. Dat er aan de grens geen douaneformaliteiten plaatsvinden voor het transport van goederen is een goede zaak. Net als dat er tussen de EU-landen onderling geen invoerrechten zijn. En ook het vrij verkeer van kapitaal biedt voordelen. Alleen heb je om dat soort zaken te regelen geen miljarden verslindende EU voor nodig.

Een paar simpele afspraken tussen landen onderling die daarmee een vrijhandelsassociatie vormen volstaat uitstekend. En hoe zit dat met dat vrije verkeer van diensten? Schieten we daar wat mee op? Het klinkt mooi, maar een Nederlandse kleine zelfstandig ondernemer, bijvoorbeeld een kapper of schoorsteenveger heeft er geen enkel belang bij dat hij ook in Italië mag knippen of de schoorsteen vegen. Het klinkt leuk, maar
in de praktijk slaat het nergens op. En grote ondernemingen zoals banken, hebben er geen enkele moeite mee hun diensten in andere landen aan te bieden. Waar ook ter wereld. Ook zonder de EU. Wie wel voordeel hebben bij het vrij verkeer van diensten zijn prostituees uit de oostbloklanden, die zodra ze vrijheid van vestiging hebben hun diensten ongehinderd mogen aanbieden in ons land, zonder dat iemand ze nog een strobreed in de weg kan leggen. Een prostituee is namelijk zelfstandig ondernemer. Tel uit je winst dus. Wie er ook baat bij hebben, zijn bouwondernemingen of schildersbedrijven. Maar helaas niet de Nederlandse. Oost-europese bouwbedrijven kunnen, met personeel dat betaald wordt naar de maatstaven van het land van herkomst hier veel goedkoper werken. Leuk voor als je je huis moet laten schilderen of een verbouwinkje hebt, maar minder leuk als je zelf in de bouw werkzaam bent. Het vrije verkeer van diensten gaat ons straks een enorm aantal banen kosten!!!

Vrij verkeer van diensten gaat ten koste van onze werkgelegendheid!

Het allergrootste nadeel van alle nadelen die er aan de EU kleven is wel dat iedere inwoner van een lidstaat vrij is om zich in een andere lidstaat te vestigen. (pag.14) En dat zij dan ook het recht hebben op toegang tot de sociale zekerheid en sociale bijstand in die lidstaat. Hoe blind en argeloos kun je als politiek zijn, om niet in te zien dat straks hele volksstammen onze kant op komen om gebruik te maken van deze EU-rechten? Je kan het die mensen zelf niet kwalijk nemen. Zo leven in in Hongarije en Roemenië tussen de 4 en 7 miljoen Roma-zigeuners in de meest erbarmelijke omstandigheden. Vaak in hutjes van golfplaten en karton. Hele rottenwijken aan de rand van de steden. Deze mensen zijn straatarm en analfabeet. Bijstand is in die landen onbekend.
Deze Roma mogen zich straks vrij vestigen in ieder EU-land van hun keuze. Met recht op toegang tot sociale zekerheid en bijstand! En huisvesting uiteraard. Of er nu straks 'slechts' één miljoen Roma naar Nederland
komen, of ze komen allemaal, het maakt weinig uit. Het zullen er in ieder geval meer dan genoeg zijn om onze sociale zekerheid die wij in dit land met hard werken en veel premie betalen hebben opgebouwd binnen no time volledig te ontwrichten en ten gronde te richten. Over de problemen met taal en onderwijs en onaangepast gedrag die deze mensen met zich meebrengen nog maar niet te spreken. De politiek is
compleet blind en doof voor dit soort negatieve gevolgen. Het enige tegenargument dat politici tegen zo'n invasie naar voren brengen is dat er in het verleden geen invasie heeft plaatsgevonden van Italianen en Fransen in ons land. Nee, logisch. De levensstandaard is in die landen is vergelijkbaar met die van ons in
Nederland. Maar in landen zoals Roemenië, Bulgarije en Turkije ligt dat heel anders! Er zullen ware
volksverhuizingen plaatsvinden. En niet van de goedgeschoolde bovenklasse, maar van de niet geschoolde onderklasse die in hun eigen land niet aan de bak komen. Nu kunnen we nog terug, het is nog niet te laat, maar straks niet meer. Als de stroom op gang komt valt het tij niet meer te keren. En als die invasie eenmaal een feit is, zijn de politici die u en mij de EU als een grote weldaad proberen aan te smeren niet meer aanspreekbaar. Ze hebben dan òf een riante functie in het bedrijfsleven of ze leven van een riant pensioen. De gewone burger, U en ik dus, mag het dan allemaal lekker zelf uitzoeken. Dan is er nog de toetreding van Turkije. Buiten dat het een islamitische natie is waarvan het grootste deel in Azië ligt en weinig met Europa
te maken heeft, telt Turkije 90 miljoen inwoners. Nu zijn Duitsland en Nederland de landen met de grootste populatie Turken binnen de EU. Natuurlijk krijgen de Turken niet op de dag dat ze lid worden vrijheid van
vestiging. Daar gaan een aantal jaren overheen. Maar op de dag dat ze die vrijheid van vestiging eenmaal hebben, zullen Turken massaal naar Nederland en Duitsland komen, omdat deze landen al een grote Turkse
gemeenschap hebben. Iedere Turk heeft al familie in deze landen. Wat een Turkse gemeenschap van 400.000 die zich over een periode van 35 jaar hier vestigde tot op de dag van vandaag voor problemen met zich meebracht, kunnen we iedere dag om ons heen zien en in de kranten lezen. Wat de gevolgen zullen zijn als datzelfde aantal, of zelfs een veelvoud daarvan zich binnen een jaar in ons land vestigt, laten zich
raden.

Er wat aan doen kan alleen in EU-verband, want de EU-wetten gaan nu eenmaal boven onze nationale wetgeving. Frankrijk, Italië en Spanje tellen nauwelijks Turken en dus zullen er zich ook amper Turken in die
landen vestigen. Het probleem waar Nederland en Duitsland straks mee komt te zitten is dus niet hun probleem. Maar we zijn wel overgeleverd aan het stemgedrag van EU-leden zoals Frankrijk, Spanje, Italië en
natuurlijk Turkije zelf om onze problemen op te lossen. En die landen liggen er echt niet wakker van als we hier een invasie hebben van een miljoen Turken of meer. Maatregelen zullen er dan ook niet worden genomen. En de geschiedenis leert ons dat vreemdelingen die zich eenmaal in ons land gevestigd hebben er met geen stok meer uit zijn te krijgen.

Of u straks voor of tegen de EU-grondwet gaat stemmen mag u helemaal zelf weten. Laat u niet leiden door uw afkeur van dit kabinet. Daar gaat het niet om. Waar het wel om gaat, staat hierboven. Nederland is in recordtempo van één van de meest welvarende landen in West-Europa gedaald tot ver onder de middenmoot. En die daling zal zich in versneld tempo voortzetten als we lid blijven van de EU.



Wat moeten we doen dan? Hoe kunnen we het tij keren? Het antwoord is simpel. Nederland dient uit de EU stappen. En wel zo snel mogelijk. En vervolgens aparte verdragen sluiten met de EU-landen. We moeten een vrijhandelsassociatie vormen met de overige Europese landen.. Een vrijhandelsassociatie met vrij verkeer van goederen en personen, maar geen recht op vrije vestiging van personen. En als er geen recht op vrije vestiging is, hoeven we ook niet Jan en Alleman die dat wenst toegang te verlenen tot ons sociaal stelsel en bijstand. En geen vrij verkeer van diensten. Wij winnen er niks mee als een Poolse schilder hier aan de slag mag. We verliezen er wel mee. Werkgelegenheid en welvaart. Veel meer dan u nu nog denkt. En het grootste winstpunt als we uit de EU stappen is dat we onze souvereiniteit behouden. We blijven baas in eigen huis. Niemand die ons de wet voorschrijft. We zijn toch zelf mans genoeg om via onze eigen wetgeving te bepalen wat er wel en niet kan en mag in ons land? We hoeven ons toch niet de wet voor laten schrijven door andere EU-landen? Door de eeuwen heen hebben we hard gevochten voor onze vrijheid en soevereiniteit. Velen betaalden met hun leven in de strijd tegen de vreemde overheersing, of het nu de Spanjaarden, Engelsen of de Duitsers waren. En nu moeten we ons de wet voor laten schrijven door diezelfde landen! Omdat dat zo goed is voor onze economie. Wie dat gelooft, gelooft ook in Sinterklaas en de Kerstman.

Verzoek! Stuur deze mail door aan iedereen die u kent! Vrienden, collega's en relaties! Iedereen moet dit weten!

Jos Schmitz
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

19-05-2005 10:10

Aart Lokhorst schreef:Theo, tegenover zoveel onzin geef ik de moed op :roll: Maar goed, eenieder heeft recht op z'n eigen mening :roll:


Bedankt Aart dat ik er een eigen mening op mag nahouden. Wat de onzin betreft: elk land schept binnen afzienbare tijd de infrastructurele voorzieningen voor een transitohaven. :roll: :roll:

Overigens ook jij mag er je eigen menig op na houden, hoor. :D
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-05-2005 10:13

Douwe Bijlsma schreef:Die vooringenomenheid heeft niet veel te maken met dom als je tegen stemt.
Er loopt ergens een waterstofperoxidefiguur rond die dezelfde vooringenomenheid vertoond en de voorstemmers dom vindt.


Contradictie in terminis...

Bertil Wielink schreef:
Harnold Kikkert schreef:
Bertil Wielink schreef:
Aart Lokhorst schreef:Wellicht is het niveau van de karpervissers (tot nu toe dan hé) ook wel af te meten aan de poll uitslag :lol:


Aart.. helaas moet ik je hierin gelijk geven... de meeste kijken niet verder dan hun neus lang is.. :(



gr Harnold


Jammer dat je die conclusie er meteen aan verbindt, dat is in iedergeval niet mijn gedachten erbij, jammer.
Ik bedoel ermee dat de mensen die zeggen.. ik stem tegen omdat het een xxx regering is... dat die mensen wel verder moeten denken dan deze regeer periode... dus verder kijken dan hun neus lang is en niet alleen uit rancune tegen stemmen.


Bertil, ik trek hier geen conclusies uit, jij en Aart zeggen het zelf.
De grondwet heeft haar"voor en tegens" , natuurlijk zitten er goede regels in , maar ik vind simpelweg dat er in mijn optiek teveel "tegens"inzitten, dit wordt ons ook veel te snel , net zoals de euro,
door de strot geduwd.

gr Harnold
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

19-05-2005 10:24

nou dat leest een stuk gemakkelijker.
omdat ik dagelijks toch even de tijd neem voor dit forum heb ik het allemaal eens aandachtig doorgelezen.
naar mijn mening wordt het inderdaad allemaal wat mooier voorgespiegeld dan dat het in werkelijkheid is.
vooral dat van als we niet voor stemmen dan zwaait er wat uit den haag vind ik niet geslaagd.
zo moet je mensen niet benaderen.
hoewel ik het geen gemakkelijk onderwerp vind denk ik dat toch maar voor het advies van de pvda ga.
groetjes koos.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2005 10:58

Mijne heren, tegen stemmen om deze regering dwars te zitten is wel dom.
Je kunt ervan uitgaan dat er iedere 4 jaar een andere weg ingeslagen wordt.
Kijk naar de toekomst, ook van de kinderen de je nu klein hebt of bij de jongeren die ooit eens kinderen zullen krijgen.
Geef Europa aan de toekomst niet aan het onderbuikgevoel waar nu op gezinspeeld wordt.
Het woord zakkenvullen bestaat alleen bij diegenen die hun zakken niet kunnen vullen, anders wordt het een terechte betaling voor inzet en opleiding.
Heren relativeer en kies met je verstand.
Voor of tegen maakt mij niet uit maar denk wel aan de toekomst en hoe wij het land overgeven aan de volgende generaties.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2005 11:09

Harnold, een dode ziel, is ook een contradictie in terminus.
Een dood Europa een bedreiging voor de vrijheid.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

19-05-2005 11:16

Ik moet Douwe ook gelijk geven. Wie de EU nu een te lomp, ondoorzichtig en bureaucratisch apparaat vindt zou juist vóór moeten stemmen. Met de nieuwe grondwet zijn dat juist de dingen die aangepakt en verbeterd worden.

Groeten,

Mark
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

19-05-2005 11:35

Nou, als ik dit allemaal zo lees lijkt alsof de mensen meer haat hebben tegen de politieke partijen en er wordt niet ingezien dat de toekomst op het spel staat graag wil ik iedereen die tegenstemt aanraden om de enquete in te vullen die staat op http://www.referendumwijzer.nl. Hieruit komt dan een uitslag of je voor stemt of tegen ben toch bang dat een groot deel die hier hard roept tegen te stemmen als uitslag krijgt dat ze meer als 50% voor de europese grondwet zijn. Vooral voor de jongeren onder ons is dit wel handig aangezien ik deze alleen maar zie schreeuwen hier terwijl ze volgens mij niet eens weten hoe goed ze het hier hebben. En we zullen er echt niet veel op achteruitgaan als de grondwet wordt aangenomen denk zelf eerder dat we er op vooruit gaan.

Wees gegroet,
Josse de Bruin
Wie wil, zoekt een mogelijkheid. Wie niet wil, zoekt een reden.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

19-05-2005 11:53

Douwe Bijlsma schreef:Harnold, een dode ziel, is ook een contradictie in terminus.
Een dood Europa een bedreiging voor de vrijheid.


Sinds wanneer leeft Europa dan? Het is toch uiteindelijk ieder land voor zich.
Fransen en Duitsers geven overheidssteun aan bedrijven binnen hun eigen grenzen. Dit mag niet! Hier in Nederland doen we dat niet(braafste jongetje van de klas)We betalen nog steeds het meest per hoofd aan Brussel. Minister Bot wil dat terug laten brengen , we betalen dus meer dan Duitsland en frankrijk hè!
Duitsland en Frankrijk gaan strak heel veel bepalen, let maar op.

Mark Noorman schreef:Ik moet Douwe ook gelijk geven. Wie de EU nu een te lomp, ondoorzichtig en bureaucratisch apparaat vindt zou juist vóór moeten stemmen. Met de nieuwe grondwet zijn dat juist de dingen die aangepakt en verbeterd worden.

Groeten,

Mark


Europa is helemaal niet lomp,het is alleen erg ondoorzichtig, zoals minister Verdonk aangaf: het is goed dat de buitengrenzen gecontroleerd gaan worden, denk hierbij aan Spanje, van waaruit bijv veel Marokkanen binnenkomen. Worden ze daar afgewezen dan is het volstrekt onmogelijk om hier asiel te krijgen.

gr Harnold
Dat is het enige positieve aan de VSE!
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

19-05-2005 11:56

Ik scoor op de referendumwijzer 34% voor de Europese Grondwet. Dat verbaast me niet. Daabij staan een aantal stellingen waar ik het mee eens ben, maar waar ik het ook mee eens zou zijn wanneer ze niet in Europees verband zouden worden gesteld. In die zin is de 34% ook vertekend.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-05-2005 23:33

Aart Lokhorst schreef:Wellicht is het niveau van de karpervissers (tot nu toe dan hé) ook wel af te meten aan de poll uitslag :lol:


Om hiet toch even op in te haken, ik kom vergelijkbare uitslagen tegen op elk forum waar ik op kijk, is het gemiddelde niveau van de forumbezoeker dan zo laag??

Overigens vond ik dit wel een leuke:
Bot: twijfelaars kunnen beter niet stemmen
23 mei 2005, 19:13:08

BRUSSEL (ANP) - Twijfelaars over de Europese grondwet kunnen beter niet gaan stemmen in het Europees referendum ,,dan uit cynisme nee te zeggen''. Tenminste dat vindt minister Bot van Buitenlandse Zaken.

,,Het is niet fair of juist om uit cynisme maar nee te stemmen als mensen twijfelen. Die kiezers kunnen beter thuisblijven'', stelde Bot maandag in Brussel na afloop van overleg met zijn Europese collega's.

,,Als je het niet weet, kun je beter ook maar niet gaan stemmen. Het gevoel van 'laat ik maar nee zeggen', terwijl je niet weet welke consequenties dat heeft, is geen goede zaak. Je moet zo'n referendum wel serieus nemen.''

Bot vindt overigens dat de allereerste campagne die hij nu als politicus wegens het referendum voert, vaker een vervolg mag krijgen. ,,De les die je hieruit kunt trekken, is dat we veel te weinig gelegenheid hebben om de straat op te gaan en zaken aan burgers uit te leggen. Het zou goed zijn als dat vaker zou gebeuren. Dat is het goede aan het Britse systeem, waarbij politici regelmatig naar hun kieskring moeten.''


Pik deze er ff uit:
"Je moet zo'n referendum wel serieus nemen.''


Om de een of andere reden gaat dat vrij moeilijk als de ministers allemaal beginnen te dreigen met holocaust en oorlogen enzo.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-05-2005 07:08

Zo ook nog maar eens een duit van mij in het zakje, mijn stemgedrag laat ik even in het midden aangezien die er eigenlijk helemaal niet toe doet.

Ik vind het heel erg jammer dat er opeens mensen als dom worden betiteld als ze tegen stemmen, daar ontgaat mij volledig de zin van.

ALS de nieuwe afspraken binnen europa dan zo belangrijk zijn waarom hoor ik dan niet vanuit het Haagse echt goede argumenten waarop ik zou moeten kiezen? Ik hoor die mannen alleen maar brallen dat het slecht is om tegen de stemmen maar nog veel slechter om voor te stemmen.

De domheid zit niet zozeer in de stemmers alswel in de volksmenners die wij met zijn allen in de 2e hebben weten te stemmen. Man wat vallen die de laatste tijd door de mand zeg, mijn bek valt iedere dag weer een stukkie verder open.

Ik hoop dan ook dat we hier de wijsheid kunnen behouden om elkaar niet op gevoelens af te rekenen maar op argumenten. Dat een aantal geen goede argumenten hebben is waar, maar ipv ze af te slachten zou het verstandiger zijn ze wel argumenten te geven die op waarheid berusten.

Niet stemmen = niet mopperen, tsja daar zakt al jaren mijn broek vanaf als ik stem is het voor iets waar ik met hart en ziel achter sta, of tegen ben uiteraard maar ik hou niet zo van de minst slechte kiezen om maar mopperrecht te behouden.

Bepaal je stem a.d.h.v. tellende argumenten en niet a.d.h.v. gevoelens jegens deze regering. De Euro vind ik trouwens wel een argument aangezien de meeste mensen in europa daarmee akkoord zijn gegaan d.m.v. hun stemgedrag ooit.

Ik wens een ieder de wijsheid die men nodig heeft om tot een goed besluit te komen, en wens de regering de ballen om zich te confermeren aan de uitslag van het referendum.

Groet Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-05-2005 07:21

Marc,

Ik weet niet of jij afgelopen weekend ook die nieuwe folder in de bus hebt gekregen, ik vond die erg verhelderend. In ieder geval een stuk beter dan de eerder verstuurde samenvatting. Wat betreft de informatievoorziening denk ik dat ze er al zeker wat van geleerd hebben.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-05-2005 08:08

Mark,

Dat is dus precies wat ik tegen de EU heb. Allemaal opmaken, geld verspillen en er komt niets uit. Pas als het helemaal uit de hand loopt kan er ineens iets wel.

Als we tegen stemmen en dan vergeleken worden met een holocaust of Bosnie, lijkt misschien grappig als verspreking, maar er moet iets zijn, dat men zo reageerd. Vertrouwen doe ik het niet.

Dan ga ik het tot mijn nivo brengen. Er komen hier polen werken voor een habbekrats, bouwvakkers die via een nederlandse baas werken krijgen de zak, kleine aannemers gaan failliet. De 2 laatste zijn clienten van mij. 3 Keer raden wat nader is.

Dom? Niet handog? \zal zijn. Maar nederland kan het zich veroorloven. Zeker zolanfg we de poort van europa hebben/zijn. Let op he, zelfs de schepen naar Antwerpen moeten over nederlands grondgebied. OK watergebied. Wij moeten de geul uitbaggeren en betalen, zodat er grotere schepen naar Antwerpen kunnen. Want Antwerpen is goedkoper. Ja kunst...


Tja en dan de laatste Akls je twijfelt stem dan niet. Schei uit ik stem wel...

MVG

Klaas
Elmer Karelse
Berichten: 260
Lid geworden op: 19-05-2005 10:26

24-05-2005 09:46

Toevallig had ik gister een debat met van Aartsen en hij heeft mij nog niet echt overtuigd hoewel ik van zijn partij ben. Ik vind dat er voor ja als ook nee flink wat goede argumenten zijn.Ik zweef er nog tussen maar denk dat ik toch voor Ja ga.
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

24-05-2005 09:59

klaas schrijft.
Dan ga ik het tot mijn nivo brengen. Er komen hier polen werken voor een habbekrats, bouwvakkers die via een nederlandse baas werken krijgen de zak, kleine aannemers gaan failliet. De 2 laatste zijn clienten van mij. 3 Keer raden wat nader is.

ik vind dat hij daar een punt heeft.
een grotere arbeidsreserve zal economisch gezien beter zijn voor het bedrijfsleven vooral de uitzendbureau's en de grote concerns zullen hierdoor goed boeren.
maar hoe zit het met de wat minder opgeleide mensen hier, de kleine ondernemers en toeleveringsbedrijfjes.
komen zij nog aan de bak, en kunnen zij nog wel een redelijk centje bij mekaar verdienen.
we leven natuurlijk niet op een eiland,dat zal steeds duidelijker worden
en misschien zijn de voordelen toch belangrijker dan de nadelen bijv. voor de export. milieu enz.
ik begin toch te twijfelen.

groetjes koos.
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

24-05-2005 10:08

Klaas,

Volkomen helder en begrijpelijk, maar dat is niet waar dit referendum over gaat. Hoe frustrerend in sommige gevallen ook, is de samenwerking binnen Europa niet meer af te wenden. Of we zouden eruit moeten stappen maar denk dat we dan nog verder van huis zijn.

Verder denk ik dat de Poolse economie (en van de andere Oostbloklanden) de komende jaren een fikse groei zal doormaken, waar wij als exportland met veel knowhow toch weer van zullen kunnen profiteren.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-05-2005 12:59

Mark,

Ik heb niet gevraagd om dat overschrijdend grens verkeer. |Eindelijk kan ik dus mijn mening een keer kwijt.

Nee dus.


Stel dat |Turkije ook nog eens toetreed, dan hebben zij hier invloed wat ik moet vinden. Nee dus.


http://www.europeesreferendum.nl/1665

die duizenden en duizenden "richtlijnen" blijven gewoon.

Weet je hoeveel soorten stopcontacten al door "Brussel"geprobeerd zijn?

Er liggen meer dan 400 verschillende modellen voor een gezamelijk europees stekkertje. Helaas 10 jaar nodig gehad.

Vertrouwen? Nee dus.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-05-2005 17:57

Verder denk ik dat de Poolse economie (en van de andere Oostbloklanden) de komende jaren een fikse groei zal doormaken, waar wij als exportland met veel knowhow toch weer van zullen kunnen profiteren.


En daar knijpt de volgende schoen! Ja de economie in Polen enz zal een boost krijgen, maar ten koste van wie moet jij je dan afvragen.

Onze knowhow / Kennis / Ervaring zullen in jouw ogen ons daar een groei moeten geven? Mark helaas helaas helaas, zoek op internet maar eens op de plaats van Nederland als het gaat om kenniseconomie .... pak wel eerst even een zakdoekje als jij wilt.

Onze wijze wijze regeringen van de afgelopen jaren hebben er voor gekozen de kenniseconomie in Nederland om zeep te helpen in een tempo die wij de komende 20-30 jaar niet meer te boven komen OF er moet echt mega in geinvesteerd worden. Maar ja investeren kan niet meer, want al ons geld verdwijnt richting Polen en omstreken.

Als Polen eenmaal op pijl is, dan verplaatst de economie zich gewoon een stukkie verder oostwaarts, precies steeds verder van Nederland. Steeds meer gelden verdwijnen steeds verder uit zocht tot wij opeens in een 3e wereld landje wakker worden. GODDANK is er dan de EU die ons gaat steunen door de Euro verder af te laten zakken om ervoor te zorgen dat we kunnen exporteren waardoor wij weer minder kunnen kopen onze economie nog verder wegzakt tot het punt dat wij aangewezen zijn op de goede wil van landen als Georgie / Peru / Galagoseilanden enz enz enz.

Als wij zo doorgaan als we doen, dan maken WIJ het nog mee dat het buitenland zijn haard aansteekt met een rolletje EURO's aangezien die toch niets waard zijn.

Eens even kijken, kunnen we mijn stem gedrag al een beetje uit het verhaal halen?

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-05-2005 18:07

Verhelderend linkje trouwens Klaas ......
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-05-2005 18:31

Iedereen die G Wilders serieus neemt met zijn absuluut niet terzake doende antwoorden komt toch echt bedrogen uit.
Turkije staat nergens in de grondwet vermeld, het staat er dan ook totaal los van.
Het staat er absoluut los van, die discussie komt toch wel geen of wel een grondwet.
Zodra over 10 a 15 jaar het land erbij zou kunnen komen moet het eerst unaniem aangenomen worden, Nederland houdt in dit geval wel zijn vetorecht.
Nederland de grootste nettobetaler, stem de grondwet weg en jaarlijks stijgen de kosten voor de nettobijdrage, dom ik weet het maar het nu eenmaal zo afgesproken.
Stem je voor wordt de nettobijdrage bevroren op het moment.
Verdere discussie is dan mogelijk.
De argumenten van het waterstofperoxidemannetje zijn heel doorzichtig en heel simpel te weerleggen.

Hij spreekt met de stem van het volk, nou niet met mijn stem zo is het wel.
Hij was in Leeuwarden, omdat een discussiepartner hem niet aanstond, een fervent voorstander met duidelijke standpunten, zag hij van die discussie op de televisie af hij voelde zich te goed.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

24-05-2005 18:43

het grootste probleem bij de grondwet lijkt mij het gebrek aan objectieve informatie, bij bijna elk stukje tekst over de grondwet komt de mening van de schrijver tussen de regels door toch duidelijk naar voren, voor of tegen het maakt niet uit.

wat erin resulteert dat veel mensen niet precies weten wat de voor en nadelen van de grondwet zijn.

de enige objectieve informatie lijkt mij de grondwet zelf.

maar niet iedereen heeft de hobby om de grondwet zelf helemaal uit te lezen