de visser maakt zich populair bij de Eindhovense burgers

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

16-05-2005 21:52

Helaas zijn er nu weer wat mensen bij natuurlijk die weer vissers gaan haten... Op zich hoort dit ook niet te gebeuren natuurlijk. Maar soms kun je het bijna niet voorkomen.

Zo was ik ook een keer aan het pennen. Het was er erg ondiep en ik lette een even niet op en ja hoor er zat een eend aan me haak. Vreselijk is het duurde erg lang voordat ik het beest binnen kon halen omdat ie zo tegen werkte met zijn vleugels met het nodige gespetter en gekwaak tot gevolg, wat weer wandelaars trekte. Die vonden dit natuurlijk weer vreselijk zielig(was het ook) en gingen me in praten van 'die gaat dood ja'en 'die haak gaat er nooit meer uit'. Toen mijn maat de eend wilde pakken knapte de lijn!!! Zat ie nog met de haak en lijn in de bek. Het was wel een heel klein haakje(voor maden) dus ik hoop dat ie er nog uit is gegaan maar erg veel hoop heb ik niet...

Gelukkig liep het bij deze gans wel goed af :o
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

16-05-2005 23:25

Dit is in meer of mindere mate wel degelijk te voorkomen, en wel door het vissen op bepaalde wijze te laten in bepaalde gebieden.

Bijvoorbeeld cultuurwateren in de bebouwde kom, wij hebben al bepaald dat binnen onze gemeentegrenzen het vissen met drijvend aas verboden is gesteld. Als je weet hoe veel eenden/ganzen dat al scheelt..

En verder blijft het natuurlijk oppassen geblazen. In weze moet jij je aanpassen aan het stukje natuur waar je je in begeeft, niet andersom. En dat geldt ook in kunstmatig aangelegde natuur :).
fishing rocks
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

16-05-2005 23:32

Dat kan gebeuren weet iedereen. Wat ik veel belangrijker vind is dat de persoon die hiervoor verantwoordelijk was zelf geen actie heeft ondernomen. Dat zou al een stuk beter staan in die nieuwsflits. Hoeveel moeite kost het nou om in zo'n geval zelf even de dierenambulance te bellen.... 10 seconden misschien?

Groet,
Bart
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

17-05-2005 10:44

met watervogels neem ik geen enkel risico meer.
het is mij ook gebeurd dat zo'n pubereend als een speedboot m'n broodvlok achterna dook naar een inschattingsfout van mij.(dacht dat de afstand ver genoeg was)
ondanks het kabaal van vooral moedereend heb het dier voorzichtig binnengevist en geschept.
het haakje zat aan de zijkant van z'n snavel en kon gelukkig eenvoudig verwijderd worden.
eenmaal losgelaten stond ik te trillen op mijn benen en ben gelijk gaan inpakken.
toen ik het overgebleven brood in het water gooide stuifde de hele familie
er direct weer op af om het op te eten, alsof het hele incident niet gebeurd was.
dat stelde me enigzins weer een beetje gerust.
koos.
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

17-05-2005 11:01

Maat van me lag een keer pop-up te vissen op een ondiepe plek. Komen er een paar van die waterkippen aan en haakt hij er eentje in zijn poot.
Beest dus binnendraaien en proberen te onthaken. Natuurlijk gelijk weer een kudde mensen om je heen, wanneer je ze niet nodig hebt. Als je ze nodig hebt (bijv. bij beroving) zie je geen hond :evil: .
Maar ja, proberen dat beest beet te pakken. Op een gegeven moment lagen je handen toch al open, dat beest effe flink beetgepakt, haak uit die poot en oprotten met dat beest.
Al die mensen natuurlijk weer een slecht beeld over vissers, terwijl dit ten onrechte is. Zou dat beest z'n nek wel kunnen omdraaien.
En dan heb je natuurlijk altijd mensen die de dierenambulance en de politie bellen, omdat ze je zien als dierenbeul.

Gelijk maar opgeruimd en weggegaan, konden ze het zelf maar uitzoeken met de politie.
Joris Kroes
Berichten: 691
Lid geworden op: 26-07-2003 02:00
Locatie: X2 Ovaal!!

17-05-2005 12:10

Vissers zijn ook slecht.. Iedereen kan het wel gaan ontkennen, maar het zijn echt de haken van de vissers die de beesten vaak het leven zuur maken... Ik denk dat bijna iedereen al wel eens zo'n beest heeft gehaakt, helaas leer je vissen vaak met het spreekwoordelijke vallen en opstaan..

Tuurlijk, het is ook gruwelijk als zo'n beest een haak in zijn poot heeft, beest kan er weinig aan doen, want die snapt er niets van...

Tis alleen wel jammer dat alle vissers er op aangekeken worden als zo'n beest een haak in zijn bek heeft.. Meestal gebeuren dit soort dingen toch door jonge vissers, aangezien die het beest niet durven te 'onthaken' en de lijn maar afknippen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-05-2005 15:13

Bart Janssen schreef:Dat kan gebeuren weet iedereen. Wat ik veel belangrijker vind is dat de persoon die hiervoor verantwoordelijk was zelf geen actie heeft ondernomen. Dat zou al een stuk beter staan in die nieuwsflits. Hoeveel moeite kost het nou om in zo'n geval zelf even de dierenambulance te bellen.... 10 seconden misschien?

Groet,
Bart


Dat weet jij toch zeker niet?
Gesteld dat de visser gebeld heeft, denk jij dan dat dit in de krant komt? Dacht t niet kranten en andere media zijn alleen nog maar geil op wantoestanden!

Lees jij wel eens dat een visser een verdwaald eendje weer bij zijn moeder gebracht heeft? Dat vissers wel eens helemaal spontaan de natuur opruimen? Zelfs extra vuilniszakken mee brengen voor de troep van anderen?

Nee he? Nu daag ik je uit om eens zoiets te doen en dan de krant te bellen, eens kijken of jij in de krant komt.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

17-05-2005 15:56

Precies Marc,
Wat veel mensen die niet vissen niet weten is dat we niet alleen genieten van het vissen maar ook van de natuur zelf. Natuurlijk weten wij vissers dat wel maar een 'outsider' denkt alleen maar aan het leed wat we zogenaamd vissen en andere dieren aandoen met onze haken. Van dingen zoals onthaakmatten ed hebben ze nog nooit gehoord.

Dit is in meer of mindere mate wel degelijk te voorkomen, en wel door het vissen op bepaalde wijze te laten in bepaalde gebieden.

Bijvoorbeeld cultuurwateren in de bebouwde kom, wij hebben al bepaald dat binnen onze gemeentegrenzen het vissen met drijvend aas verboden is gesteld. Als je weet hoe veel eenden/ganzen dat al scheelt..

Toon,
dit was overigens niet met het drijvend vissen. Dit was in een zeer ondiep en helder slootje waardoor de eend het aas zo zag liggen en opdook. Bij het drijvend vissen zal dit me zeker niet gebeuren want dan kan ik meestal rekenen op grotere vis waarbij je niet zomaar ff je aandacht kunt verliezen.

Groet,
Henny
Alles voor de karper! :D
http://www.hanguh-fishing.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-05-2005 16:12

Kenmerkend voor de Wilde Ganzen is dat elke actie bedoeld is om één specifiek maar heel praktisch probleem op te lossen.

Afbeelding

Ik denk dat ik de Ikon de volgende keer maar bel. 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-05-2005 13:01

Marc,

Dat wat jij aanhaald is en blijft jammer genoeg een probleem met media en andere nieuws instanties. Slecht nieuws wordt nou eenmaal beter verkocht zeggen ze......

De reden waaruit ik haal dat de vissers zelf niet hebben gebeld is dat passerende wandelaars de gans zagen zwemmen met een haak in de bek! Zo staat dat in het artikel, of de journalist hierbij gelogen heeft zullen we natuurlijk nooit weten...

Dus.....
Plaats reactie