Nederlandse 30 ponder

Plaats reactie
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-03-2005 08:21

Je kan alleen een dertiger vangen als die er rondzwem(t)(men)

Is de grootste vis 15 pond en je vangt die, heb je nog steeds de grootste.

Of het belangrijk is?

MVG

Klaas
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-03-2005 10:02

Ik ving na 7 jaar vissen waarvan 3 jaar karpervissen mijn eerste 20 ponder, daarna ging het allemaal wel wat sneller. Het lijkt wel of je er op een zeker moment meer aan toe bent om een ander soort water te bevissen, op zoek naar wat anders en groters. Jammer dat dit nu vaak wat anders loopt bij de meeste beginnende vissers..

groeten Lex
Laatst gewijzigd door Lexus Cuyten op 12-01-2006 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
jacco noordermeer

07-03-2005 10:54

geeft niets als je nog geen 30ponder hebt gevangen
dan ben je in mijn ogen zeker geen mindere visser!!
niet overal zwemmen deze zware vissen
veel mensen hebben niet de kans om op water te vissen waar er meerdere zwemmen


maar als je er 1 of meerdere hebt gevangen mag je toch blij zijn of niet bj

ik moet eerlijk zeggen dat ik niet minder plezier heb als ik ze niet zou vangen
maar ik kan er toch ook niets aan doen dat ik er afgelopen jaar meerdere heb gevangen

of ben ik nu ook een opschepper of een ponden jager
na 9 jaar eindelijk mn pb gebroken trots?? nee wel heel blij!!

mag dat??
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-03-2005 11:03

Ik zal ook niet ontkennen dat ik geen ponden jager ben, ben ook meer blij met een zwaardere vis hoor..
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
jasper hekkelman
Berichten: 191
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Zutphen

07-03-2005 11:28

ik denk dat het niet alleen om het gwicht van de vis gaat maar ook over de exlusiefiteit (let niet op me nederlands) een 30+ is nou eenmaal zeldzamer dan een 15 ponder.. die kan je bij wijze van overal vangen. dus ik denk niet dat het alleen met het gewicht te maken heeft maar ook met het feit dat het meer voldoening geeft. En natuurlijk de brute kacht die die vissen kunnen uitoefenen. die is natuurlijk 10 x groter dan de kleine vissen.

Groeten
Prutser
Peter Bergs
Berichten: 19
Lid geworden op: 16-01-2005 21:25
Contacteer:

07-03-2005 11:36

Bart-Jaap Koorn schreef:Net een modeshow he

Heb jij al een nederlandse 30er gevangen ??

Wat een nutteloze kut topic zeg, gewoon misselijk makend !!!!
Tegewoodig een gewichten spel, het genieten van het vissen en de natuur is er niet meer bij !!
Alleen nog maar de gewichten !!! want een 20 ponder hoort er vandaag de dag al niet meer bij....

Maar waar het echt omgaat dat vergeten we, nee showen met de gewichten en met de vele ponden smijten, want daar gaat het tegenwoordig om !! of niet soms ??

Aaarg wat kan ik hier boos om maken :evil: , mn maag keert al om bij het schrijven van dit bericht, ik val niemand persoonlijk aan, maar wie de schoen past .........


Hoeveel genieten er nou nog echt van het zitten aan de waterkant ?
Hoeveel kunnen nog een 'kleine' vis waarderen ??
Hoeveel kunnen zeggen, ik zit in de ochtend lekker in het natte gras de dauw op te snuiven, en of ik wat vang dat intereseerd met niet zoveel, maar ik ben nu hier en beleef deze ene dag ??

Niet zo heel veel meer denk ik ??
In en in Triest !!


Bart-Jaap denk dat je toch behoorlijk mis zit,wat heeft een ponden race te maken met het wel of niet genieten van de overige mooie dingen van het karpervissen.
Ik geniet met volle teugen van de natuur en alles er omheen,ik geniet van de voorbereiding van het aanwezig zijn en alles wat met karpervissen te maken heeft,toch vang ik liever groot dan klein en ja ik vang liever 15kg dan 15 pond.
Gaat je maag al een beetje te keer :lol:

Mag blijkbaar niet meer om grote vissen te vangen :o

Hele stukje van je slaat werkelijk nergens op.je haalt verschillende dingen door elkaar en scheert alles over 1 kam.
Daar draait mijn maag van om

Oja ik vang dikke vissen,nouja dat probeer ik,maar je zult mijn fotos nergens vinden heb ik ook geen behoefte aan ik wil alleen dikkers vangen voor mezelf.
Maar dat mag blijkbaar niet meer.

Peter
ImpactProducts
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-03-2005 12:02

De eerste, dat was in augustus '98 (16 jaar) op een lokaal kanaal. Ik viste sinds mijn 11de op dit kanaal en vanaf mijn 9de op karper. Maar de eerste jaren op enkel de lokale parkvijvers waar ze niet zwommen, tja daar kan je ze ook niet vangen (helemaal gelijk Klaas!). Pas vanaf mijn 15 jaar was ik er wat meer bewust mee bezig om de grotere vissen proberen te vangen en ging ik een moeilijker sluisstuk bevissen waar er in verhouding meer grote vissen zwommen, maar het aantal vissen beduidend lager lag. Ik heb daar volop gevist in zowel '97 tot en met '00, wat betekend iedere vrijdag nacht en 4 nachten in de week tijdens de schoolvakanties, waarbij ik ook elke dag trouw na het sluiten van de sluizen om 22uur mijn 2 voerstekjes onderhield. Wat is er dan mooier dan na bijna 2 jaar werken en verschillende twintigers, eindelijk die zo graag gewenste magische dertiger te vangen (er zwommen er vier op dat stuk van 5 km)?! Het jaar daarop in September '99 mocht ik diezelfde schub nog een keer vangen, natuurlijk had ik liever een van de andere vissen gevangen, maar niettemin bleef het een uniek moment. Daarna kwamen de jaren van drooglegging: in '00 ving ik op hetzelfde stuk in een 60 nachten welgeteld 5 vissen met als zwaarste ee vis van 19pond (dit had achteraf een andere reden, de vissen werden dat jaar rijkelijk voorzien van aas door enkele "vage figuren" :wink: en waren dus verzadigd. Ook in '01 toen ik me niet kon richten op een bepaald water, wilde het niet lukken. Pas dus in '02, toen ik op een water (Oranje Parels) ging vissen waar er genoeg zwommen ging alles voor de wind en raakte mijn visserij qua grote vissen in een stroomversnelling, mede door het hebben van een auto en meer bewegingsvrijheid.

Dus Mourad, ik heb zelf altijd voor mijn vissen moeten werken en er veel tijd en moeite ingestoken. Als je volhoud op de wateren waar ze zitten, dan zal je ze vroeg of laat echt wel vangen, maar ze moeten er idd wel zitten!

Vind het trouwens weer kinderachtig hoe sommige mensen reageren, een elfstedentocht krijgen we echt niet meer dit jaar, dus vet die schaatsen maar weer in en hang ze maar weg in de kast voor volgend jaar. Als je buiten wat gezever over de bevroren watermassa, die ons op dit moment verplicht thuishoudt (wat behoorlijk frustrerend kan zijn, zeker in Maart wanneer het bij het gros van de vissers weer behoorlijk begint te kriebelen), niks te melden hebt, Tja, waarom jezelf dan moe maken door weer eens extra op die knopjes te gaan duwen en geen concrete bijdrage te leveren. Wat Mourad volgens mij wilde weten hier was de moeite die iemand heeft moeten doen om zijn graag gewenste en gevangen eerste NL dertiger te vangen, niet of we volgende week Hulzebosch weer een hele dag over het ijs kunnen zien glijden...

Mourad, zoals ik hierboven ook al schreef, als je volhoudt op een water waar ze zwemmen, dan zal je uiteindelijk ook wel die gewenste grote vis vangen. De een heeft geluk en daarbij gaat het relatief snel, de ander moet er langer voor werken en ziet het als waardering voor de gedane moeite. Dan heb je nog een groep die het oh zo graag willen, maar in mijn ogen niet de dicipline dan wel het doorzettingsvermogen hebben om echt door te bijten, maar te snel de handdoek in de ring gooien, die zullen nooit zo'n vis vangen, of het is dus dat geluk waar we het net weer over hadden. Dan heb je nog de vissers die altijd geluk hebben en er de grotere vissen op een water uitpikken, wat geen geluk is, maar kunde. Toch zullen er ook enkele zijn die aan elkaar hangen van domme pech en in hun "karperviscariere" nooit het voorrecht mochten hebben om die gewenste vis te vangen, ondanks de geinvesteerde (als dit voldoende was) moeite en het water waar ze wel degelijk zwemmen. Als die mensen er wel zitten om juist die grote te vangen, maar het maar niet lukt, zo lang dat het eigenlijk geen pech meer kan zijn, dan is dit uiteindelijk dus geen pech meer maar in mijn ogen onkunde! Bedenk dus wel dat ik praat over een kleine groep die het echt willen, er de energie insteken op de goede plaats, maar waar het niet bij lukt.

Dat viskwaliteiten niet af te meten zijn aan het aantal ponden in het fotoalbum, daar ben ik het 100% mee eens, want er zijn veel karpervissers die niet kunnen dan wel willen vissen op die wateren waar die grote vissen zwemmen en ze dus niet vangen, maar daarmee nog geen minder kundige vissers zijn, zeker niet, want vissen leer je door vis te vangen! Die visser die elk jaar die 200 "guppen" weer weet te vangen op de wat gemakkelijkere wateren, die kan waarschijnlijk veel beter vissen dan die doorzetter met 5 vissen per jaar van een van de dressuur stijfstaande put. Heel belangrijk is dus om te kijken wat je zelf wil halen uit je visserij en hoeveel je bereid bent te investeren aan opofferingen, tijd en geld. Want over het algemeen geld zonder investering geen rendement....

Oh, Bart Jaap:

Ik zit eigenlijk veel liever thuis op de bank dan tussen die blubber, vieze ratten en dat ongedierte aan de waterkant. Maar thuis vang ik niks, dus de graszoden gaan mee, zodat mijn bivvy in ieder geval lekker droog staat en ik comfortabel 14 uur kan slapen per geviste nacht. Die optonic hoeft dan ook niet eerder af te gaan dan een 30er, want ik heb een hekel aan die guppen die me midden in de nacht weer eens die broodnodige 14uur slaap ontnemen. Meestal als ik tegen een uur of 12 in de middag wakker wordt, van de brandende zon op mijn tent, tja dan sta ik maar eens op en begin in te pakken. De dauw, die is dan al lang verdampt. Heb ik dan weer eens een onvermijdelijke blank aan mijn broek, tja klote, maar wel weer lekker kunnen bijslapen! :wink: :wink:

Ach, uiteindelijk zit ik wel aan het water om vis te vangen, net zoals Stefan aangeeft. Het is gelul dat je niet perse vis hoeft te vangen, dan moet je niet gaan vissen, maar lid worden van het IVN en op zondagochtend lekker gaan wandelen in de natuur. Hou je ook niet die schaarse stekken die er zijn bezet en kunnen de vissers weer wat rustiger hun ding doen. Natuurlijk geniet je aan de waterkant van het randgebeuren, maar meer is het ook niet dan randgebeuren. Uiteindelijk zit je er toch om die vis te vangen, en dan liever een grote dan een kleine, maar in eerste instantie liever een vis dan niets!

Gelukkig gaat het volgende week dooien :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Martin Beek
Berichten: 813
Lid geworden op: 14-03-2003 01:00
Contacteer:

07-03-2005 12:52

Ik ben zelfs nog niet over de 20-ponds grens heen, ik vis toch al een jaar of 4 op karper... Tja, ik vis op wateren waar over t algemeen weinig grote vis zwemt maar voor mij betekend het zeker niet dat ik er minder lol aan beleef... Size doesn't matter :D

Ben me dit jaar wel van plan te richten op de wat grotere wateren :)
Gebruikersavatar
Jaap Koster
Berichten: 38
Lid geworden op: 10-02-2005 20:57
Locatie: Reiderland

07-03-2005 13:31

Ik heb er 2, de eerste was qua dril een dikke nul, en de tweede was tijdens het pennen s'nachts op een kanaal we zouden net een volgend voerplekje
bezoeken dus wil mijn lijn uit het water trekken en voel dat er een vis aan zit
een brasem alhoewel een brasem, er
kwam toch iets meer beweging in deze vis, het net er onder en ja hoor, een spiegel 30 pond nou nou wat geweldig zeg een grote vis als een zak uit het water tillen, deze vis ben ik dus al vergeten, er is een vis die bij mij een speciaal plekje heeft in mijn grijse massa en dat is een 27 ponds graskarper gevangen op de korst, jonge jonge jonge wat een uithoudings vermogen had deze vis ronduit geweldig dus hoop ik nog steeds op een mooie grote vis die mij een dergelijk kunstje vertoont, een grote schub misschien ???.


Groet, Jaap
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

07-03-2005 13:41

Eerste 30'er in nederland was op de hengel van mijn broertje die even naar huis was.. 31 pond, das alweer 8 jaar geleden. 2 jaar later op m'n eigen hengels 35 Hollandse ponden, dol blij , maar dat is overbodige informatie!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
ferdy pol
Berichten: 373
Lid geworden op: 16-04-2004 16:03
Locatie: nl

07-03-2005 13:54

Ik heb in de hele tijd dat ik op karper vis(10jaar), 1 30+er gevangen en dat was pas vorig jaar.
Het heeft bij mij dus 9 jaar geduurd, maar heb er ook niet altijd voor op de geschikte wateren gevist.
Toen ik hem eindelijk ving was het eigenlijk nog een geluksvis ook, het was mijn 2e keer vissen op het betreffende water en ook nog eens op een stek waar ik eigenlijk niks verwachtte.
Toch was ik er gigantisch blij mee en heb die nacht ook echt van geluk niet meer kunnen slapen.
Het kan dus even duren, maar als je hem dan heb, is de voldoening des te groter.





MVG


Fp
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

07-03-2005 15:45

Ik ben het eens met de stelling dat karpervissen geen pondenrace moet zijn. Maar daarintegen is de hobby, voor een ieder onder ons anders. De beweegredenen om te gaan vissen zijn gelukkig wel hetzelfde denk ik, en dat is Karper vangen. Echter gaat de één voor het vangen van een targetvis, de ander voor een dagje lekker vissen, aanpoten en klooien met rig's en lekker genieten, of dit nu in de zon is of in de regen.

En dan hebben we natuurlijk ook nog de vissers die zichzelf ten doel gesteld hebben, steeds weer meer en grotere karper te willen vangen dan hun PR doet vermelden. Met alle varianten op zich niets mis toch??

Echter ben ik van mening dat de vissers, die niet blij kunnen zijn met die ene kleine karper welke toch nog even de stilte doorbrak op die saaie uitzichtloze visdag beter de essentie van het hele vissen moet herzien. Het blijft natuurlijk een vissen. En een visser wilt altijdt wel wat vangen toch?? De rust die je erin kunt vinden is mooi meegenemen, en voor mij een must om de dagenlijkse zaken welke ik meemaak tijdens het werk een plekje te kunnen geven.

p.s zo zijn er trouwens ook nog visser die gaan vissen om bij hun zeikende echtgenoet weg te kunnen zijn hahah :lol:

Nou nog even om om de originele topic aan te vullen dan:

Mijn 1e Nederlandse 30 ponder kwam nadat ik een Nederlandse 40 ponder had gevangen :D
Ja zo kan het natuurlijk ook... Dit is inmiddels al wel weer een paar jaar terug.

Gevolgd door mijn 1e NL 30 welke enkele weken later op de kant kwam, dit betrof een mooie spiegel van 31 pond. Ik was toendertijd 16 jaar oud.

p.s voor een ander het wilt vermelden....het geluk is met de domme.....
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

07-03-2005 15:57

ik nog geen 30er in 2 jaar karpervissen, maar daar maak ik me niet druk om, die kotm vanzelf wel als ik op een water ga vissen waar ze wel zitten. Dit jaar hoop ik.. :wink:
keihard de geksteeeeeee
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

07-03-2005 16:39

Mourad,

Ik heb eerst zo'n 14 jaar in vijvertjes op karper gevist (geen dertigers, PR toen ca. 25 pond - ik woog toen nog niet :wink: )
Vervolgens 11 jaar vrijwel alleen maar met de pen en de korst (alleen maar de dertig centimeter overschreden, PR verbeterd naar 26,8 pond - maar wél weer in één van die vijvertjes :oops: - ).
In 2000 op advies van een Groningse topper radicaal overgestapt naar de statische visserij. Dit bracht vier keer zoveel 20-ers op de mat en twee keer zoveel vis als met de pen. Mijn PR ging telkens met 100 of 200 gram omhoog naar uiteindelijk 27,5 pond in 2002 maar..........nog steeds geen dertiger!
In 2003 een ander advies van diezelfde topper uut 't Noord'n maar eens opgevolgd: "Ga eens vissen waar die dertigers werklijk zwemmen".
Gevolg: 1e sessie direct de grootste van het desbetreffende kanaal: 38,7 pond.................
Door dit resultaat direct daarna gemotiveerd begonnen te pionieren op een lang kanaal waar meerdere dertigers in zwemmen. Resultaten: Blank blank blank 2 twintigers blank blank blank twee twintigers blank blank enzovoort. Géén dertigers! In een laatste poging voor mijn verhuizing advies ingewonnen bij een echt Drents karperkanon. Hij zei de wijze woorden: "Probeer het daar eens, daar ving ik vroeger de dikke vissen meestal". Resultaat: 1 x 33 pond en 1 x 29,9 pond (ik ook altijd met mijn nauwkeurige geweeg......).
Op Goeree Overflakkee in 2004 een beetje aan het 'kloten' geweest, teveel op verschillende wateren gevist (waar bovendien geen of nauwelijks 30+ vissen zwemmen). Eén keer terug geweest naar mijn 'pionierkanaal' en jawel hoor: Arjen hielp me aan mijn derde 30 ponder (staat als 'Zeeuwse torpedo' in De Karper nr. 65 overigens) in mijn 29-jarige loopbaan als onbeduidend karpervissertje.

Moraal van het verhaal: Vis veel uren op wateren waarvan je ZEKER weet dat er dertigers zwemmen. Vraag eens in het rond wie er iets weet over wateren met kneiters van karpers erin. Als jij wat info geeft, komt de ander vaak ook met info.

Succes!

Gr,

Frank
jan van der wulp
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-02-2005 12:44
Locatie: h i ambacht
Contacteer:

07-03-2005 17:08

ben het met bart-jaap eens .. ik hoor: had er 1 van 29.5 maar das geen,30 heb wel een franse 30er maar die teld niet nou ... schiet mij maar lek is een 29.5 niet mooi ..... en als een franse 30er nie tel waarom vis je er dan op. :roll:
Gebruikersavatar
Nick Verhagen
Berichten: 391
Lid geworden op: 18-12-2004 16:06
Locatie: Schijndel

07-03-2005 17:37

hoihoi mense, mijn eerste 30er moet ook nog kome.
nu staat mijn pr op 24 maar ik ben aan mijn eerste 30er aan het werken
het staat geplant op het kanaal bij mijn in de buurt maar er kan er mischien ook een kome uit een rivier bij ons uit de buurt.
daar is het mooi en snachts loopt het er erg goed. wat is goed...
2 nachte 11 runs 9 gevange met grootste 23 en 21. er zitte ook een aantal 30ers. maar overdag is er niets te doen en aan het kanaal meer dus moet hij waarschijnlijk uit het kanaal komen. het is daar wel een stuk moeilijker maar ik ben wel berijd er werk voor te doen dus......... wie weet
ik zal hem zeker melde als ik hem heb bij de vangste
Wie het kleinen niet eerd, die is het groten niet weerd.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

07-03-2005 18:32

ik heb zelfs nog geen belgische dertiger , wat een klungel :)

by the way : bart-jaap, je "modeshowt" ook wel met die vissen in je profiel , das toch net hetzelfde.
Gebruikersavatar
frank van loon
Berichten: 114
Lid geworden op: 15-12-2003 01:00
Locatie: Dongen

07-03-2005 18:49

Er zit veel verschil in een dertiger en een dertiger vind ik of je nu een dertiger vangt op een putje dat bekend staat om, die paar domme vissen en elk jaar alle onthaakmaten van alle vissers bekijken.
Of een 30 er van een rivier die nog niemand heeft gezien daarom vind ik de het gewichten circus een beetje raar.
Als je maar met dikke vissen op de propen komt is het goed maakt niet waar vandaan denk ik wel eens.

Dit is mijn mening, groeten, Frank van Loon.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

07-03-2005 18:53

Een karper is mooi om te zien, een karper is mooi om je in te verdiepen, een karper is mooi om te gaan voeren, een karper is mooi om te vangen. Maar wegen is toch niet de belangrijkste zaak? Ik vind het leuk om de gewichten van je karper te weten, maar om er nou een soort competitie van te maken? Ik heb er overgens nog geen gevangen.

Pim
Voer en vang!!!

I love BTW
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

07-03-2005 20:50

Peter Bergs schreef:Bart-Jaap denk dat je toch behoorlijk mis zit,wat heeft een ponden race te maken met het wel of niet genieten van de overige mooie dingen van het karpervissen.
Ik geniet met volle teugen van de natuur en alles er omheen,ik geniet van de voorbereiding van het aanwezig zijn en alles wat met karpervissen te maken heeft,toch vang ik liever groot dan klein en ja ik vang liever 15kg dan 15 pond.
Gaat je maag al een beetje te keer :lol:


Hele stukje van je slaat werkelijk nergens op !!

Peter


Dan is dat maar zo !!


Wouter Vennekens schreef:by the way : bart-jaap, je "modeshowt" ook wel met die vissen in je profiel , das toch net hetzelfde.


Moeten we die dan maar weg halen ??? owja hij was geen 30 pond bij lange na niet !!!



Het enigste wat ik lees is :

Ik heb nog geen 30 ponder gevangen, en vervolgens word er bijna een excuus gegevene en bijna komt de tekst erachteraan ik zal mn best doen om er dit jaar echt 1 te vangen, want dan hoor ik er echt bij !!


Klaarblijkelijk ligt het aan mij, want niet velen kunnen zich vinden in mijn redenatie, en toch vraag ik mij af waar mensen als Jan van Kranenburg, Henk de Jonge e.d blijven in een 'discussie' als deze ??

Maar ja ik zie het waarschijnlijk allemaal toch verkeerd
Niels Hofman
Berichten: 697
Lid geworden op: 15-05-2002 02:00
Locatie: Nederland

07-03-2005 21:34

Mijn god, kap toch eens met die populistische pietpraat........

Net of je gaat vissen om die geknakte boterbloem te bewonderen die je net vertrapt hebt omdat je tent er moest staan, net of je gaat vissen om die zonsondergang te bewonderen. Lul toch niet, je gaat vissen om vis te vangen en het liefst grote vis! De rest zijn prettige bijkomstigheden, niet meer niet minder. Getuigt ook wel van een dubbele moraal.... Eerst genieten van de natuur en vervolgens een stuk staal door een vissenbek rammen.

Niels 8)
peter van berkel
Berichten: 75
Lid geworden op: 20-01-2005 15:47
Locatie: drunen

07-03-2005 23:23

waarom denk je dat iedereen op je reageerd?
omdat je zelf ook altijd comentaar levert, dan kun je dat een keer verwachten.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-03-2005 00:54

Bart van den Hurk schreef:
Ach, uiteindelijk zit ik wel aan het water om vis te vangen, net zoals Stefan aangeeft. Het is gelul dat je niet perse vis hoeft te vangen, dan moet je niet gaan vissen, maar lid worden van het IVN en op zondagochtend lekker gaan wandelen in de natuur. Hou je ook niet die schaarse stekken die er zijn bezet en kunnen de vissers weer wat rustiger hun ding doen. Natuurlijk geniet je aan de waterkant van het randgebeuren, maar meer is het ook niet dan randgebeuren. Uiteindelijk zit je er toch om die vis te vangen, en dan liever een grote dan een kleine, maar in eerste instantie liever een vis dan niets!

Gelukkig gaat het volgende week dooien :wink:


Beste Bart,
Iedereen gaat vissen om vis te vangen dat staat buiten kijf hierbij sluit ik me bij je aan, wel ben ik als persoon van mening dat het tegenwoordig teveel wordt overtrokken en dat het bij velen meer draait om het moeten presteren en dit gaat mij soms te ver. Niet iedereen als individu kan hier evengoed mee omgaan namelijk. Mensen die niet meer begrijpen dat er ook gevist wordt door mensen voor de natuur en het vis vangen en dat gewichten in deze relatie er minder toe doen. Voor mij is de natuur er om heen geen randgebeuren maar 1 van de hoofdfactoren die de essentie aangeeft waarom ik vis. Soms vis ik ook na een zeer drukke week om m`n hoofd leeg te krijgen de rustfactor dus of ik dan iets vang is op dat moment ook van minder belang.

Groet,
Peter

p.s dat lekker wandelen vindt ik nooit verkeerd Bart, vooral langs het water :D
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

08-03-2005 02:14

Niels Hofman schreef:Mijn god, kap toch eens met die populistische pietpraat........

Net of je gaat vissen om die geknakte boterbloem te bewonderen die je net vertrapt hebt omdat je tent er moest staan, net of je gaat vissen om die zonsondergang te bewonderen. Lul toch niet, je gaat vissen om vis te vangen en het liefst grote vis! De rest zijn prettige bijkomstigheden, niet meer niet minder. Getuigt ook wel van een dubbele moraal.... Eerst genieten van de natuur en vervolgens een stuk staal door een vissenbek rammen.

Niels 8)


Geachte Niels,
mensen in hun waarde laten laten is een schoon iets, een ieder vist op zijn wijze met hun eigen voldoening (zie reply richting Bart)

Vissen op grotere vissen kan leuk zijn mits het mij beprekt in mijn actieradius dus target visserij is niet mijn ding, de mooiste vis voor mij afgelopen jaar was een oude valkenswaard spiegel van 11 kg. Daar kon de rest van de vangsten niet eens aan tippen, qua dubbel moraal dat is natuurlijk nonsens. Je kunt prima genieten als je maar kunt relativeren waar je mee bezig bent.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

08-03-2005 05:07

Een mooie zonsondergang
Een mooie zonsopgang
Een ijsvogel die een visje vangt vlak voor je
De zwaan die statig voorbij komt gezwommen
De dauwdruppels die in de ochtend zon langzaam verdampen en het licht mooi weerkaatsen
Mist flarden die over het water drijven
Ruzie makende meerkoeten die het de hele avond maar niet met elkaar eens worden
De springende en rollende karpers in de verte die langzaam dichter bij komen
Het rillende gevoel dat je krijgt als de eerste piepjes van de sessie uit de verklikkers komen
De vogels die s'morgens vrolijk fluitend een concertje brengen om aan te geven dat er weer een mooie dag komt
De gedachte die door mijn hoofd gaan dat ik toch een gelukkig mens ben als ik achter mijn hengels zit te wachten op iets waarvan ik niet weet of het er komt
De bellen plakaten op je voerstek die je hele zenuw stelsel op scherp zetten
De mooie kleuren die vaak verschijnen als het zonnetje langzaam aan de horizon verdwijnt
De dagelijkse stres die verdwijnt als ik eenmaal achter mijn stokken zit

Alles gevoelens en momenten die heel mooi zijn en een belangrijk deel uitmaken van mijn visserij

Ze zijn echter intenser als ik net een dikke vis heb gevangen :lol:

Laten we eerlijk zijn ook ik heb ze het liefst zo dik mogelijk en geniet net iets meer als ik zojuist een dikke vis heb terug gezet.

Fout?

Nee ik denk menselijk en in het juiste perfectief ook helemaal niet verkeerd
Je kunt genieten en soms heb je van die momenten dan geniet je net iets meer.
Bij een vis van 15 pond geniet ik
Bij een vis van 15 kg geniet ik iets meer

Wat is daar verkeerd aan?