Alleen fotograferen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

07-02-2005 16:02

Hallo,

Ik was benieuwd wat jullie in de volgende situatie zouden doen?

Stel je zit ergens alleen te visen (niets vreemds).
Je vangt een vis en wil hier enkele mooie plaatjes van hebben, maar je hebt geen statief of zelfontspanner.

Wat zouden jullie in deze situatie doen als je toch een foto wil. Het is een mooie vis, dus je doet hem niet gelijk terug. :lol:

Wat zouden jullie doen als je niemand kon bereiken om fot's te komen maken (heb ik nogal eens last van)?

Met afvragende groet,
DV
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

07-02-2005 16:07

Denny,

De vis gewoon dagen in de zak hangen, en wachten tot er iemand komt?
:evil:

Nee dus..... kiekje op de mat, en terug laten... lijkt mij het logische hoor.... kan aan mij liggen?

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-02-2005 16:11

Vissen is vooruit zien dus: een statief aanschaffen met een zelfontspanner.
Als je denkt in die situatie terecht te komen lijkt mij dat een oplossing.
Vergeet dan niet om alles in te stellen voor je iets gaat vangen.
Twee extra banksticks zijn daar een goede aanschaf bij.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-02-2005 16:15

Haha, vis meestal alleen. Ik heb dus talloze foto's van karpers op een mat. En ook talloze malen dat ik helemaal geen foto heb gemaakt. Een herkenbaar voorwerp naast de karper en je heb een idee van de omvang van de vis. Het gaat tenslotte niet om het mannetje met vangst. Maar sommigen zijn heel wijs met de spiegelreflex en een zelfontspanner.

Groet, Kees
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-02-2005 16:20

Kees Ouwehand schreef: Maar sommigen zijn heel wijs met de spiegelreflex en een zelfontspanner.

Groet, Kees


Van te voren even klaarzetten met een takje of steentje onder de mat zodat je een richtpunt hebt. Lekker optimistisch ook :wink: Wel je camera afdekken met het één of ander.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

07-02-2005 19:41

Ik heb een digitale camara waarmee je de foto's kan inknippen als je hem heb geschoten. Ik neem dus gewoon een foto van 5 meter afstand en weet zeker dat die er dan op staat. Snel kijken voor de zeker heid en als ik er samen met de vis geheel opsta kan die gelijk terug is een minuut werk, dit echt een super oplossing voor het alleen foto graferen. :D

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

07-02-2005 20:29

robert grootenboer schreef:Ik heb een digitale camara waarmee je de foto's kan inknippen als je hem heb geschoten. Ik neem dus gewoon een foto van 5 meter afstand en weet zeker dat die er dan op staat. Snel kijken voor de zeker heid en als ik er samen met de vis geheel opsta kan die gelijk terug is een minuut werk, dit echt een super oplossing voor het alleen foto graferen. :D

mvg,

robert


Gaan die vissen dan niet erg klein lijken omdat je dan minder perspectiefwerking in je foto hebt?
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

08-02-2005 07:34

Ik maak hier gaarne een verwijs naar het boek van Evert Aalten: Speurtocht naar giganten.

Lees het verhaal van Cees van Ringelenstein, Copbra Cup winnaar van afgelopen jaar.

Een Nederlands record vangen en gewoon zonder foto terug zetten...en later die vis wonder boven wonder nog eens vangen en dan gewoon een paar flits foto's nemen om die vis maar niet hoeven te zakken.

RESPECT.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-02-2005 07:54

Ik fotografeer ook op de mat als ik alleen ben ......

Maar kan me voorstellen dat als je dan eens die klapper vangt je best een beetje teleurgesteld bent. Voordeel is wel dat als je altijd op de mat knipt je altijd een referentie hebt.

Daarbij, ik hoef niet zo nodig op de foto, wie weet stelen ze zo je geesst :o

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

08-02-2005 08:59

Herwin Kwint schreef:Ik maak hier gaarne een verwijs naar het boek van Evert Aalten: Speurtocht naar giganten.

Lees het verhaal van Cees van Ringelenstein, Copbra Cup winnaar van afgelopen jaar.

Een Nederlands record vangen en gewoon zonder foto terug zetten...en later die vis wonder boven wonder nog eens vangen en dan gewoon een paar flits foto's nemen om die vis maar niet hoeven te zakken.

RESPECT.


Fantastisch verhaal was dat en dan niet eens het gewicht nauwkeurig vaststellen en met de schatting aan de zeer voorzichtige kant blijven. Vanavond weer eens lezen. Wat was die vis groot :o
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

10-02-2005 18:34

Bas,

dan lijken ze maar wat kleiner als ik een foto maak van afstand. Ik zorg er zo tenminste wel voor dat het allemaal snel gedaan word en dat de vis weer snel het water in kan en vrij kan rond zwemmen, de veiligheid van de vis gaat boven op en daarom dan maar een iets minder mooie foto waar een 10 ponder geen 30 pond lijkt :wink:
Maar de fotokwalitiet gaat er niet op achteruit, maar met wat oefenen krijg je nog redelijk mooie foto's hoor. :wink:

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Joost Koelen
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-01-2005 22:57
Locatie: Delden

10-02-2005 18:41

Snel even de vis in een bewaarzak weghangen en dan de camera met zelfontspanner op het statief zetten. Pak dan een lange bankstick die ongeveer de lengte heeft van jezelf als je op je knieën zit met een vis vast. Zet deze bankstick zo neer dat hij goed in beeld staat bij je camera. Leg dan de mat ervoor neer, gooi de bankstick dan maar om en haal de vis uit de zak en fotograferen maar. Werkt perfect, vooral met een digitale is dit supermakkelijk omdat je dan meteen kunt zien of je platen gelukt zijn.
jacco noordermeer

10-02-2005 18:42

robert mooie oplossing hoor
en dan passen je vingers ook nog in je neus :wink:
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

10-02-2005 19:37

Bas Breetveld schreef:
robert grootenboer schreef:Ik heb een digitale camara waarmee je de foto's kan inknippen als je hem heb geschoten. Ik neem dus gewoon een foto van 5 meter afstand en weet zeker dat die er dan op staat. Snel kijken voor de zeker heid en als ik er samen met de vis geheel opsta kan die gelijk terug is een minuut werk, dit echt een super oplossing voor het alleen foto graferen. :D

mvg,

robert


Gaan die vissen dan niet erg klein lijken omdat je dan minder perspectiefwerking in je foto hebt?


Boeie, de vis wordt er echt niet kleiner op hoor :lol:

Nee zonder gekheid, Ik deed het vroeger ook wel eens, maar vind dat het indd kleiner LIJKT.

groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

12-02-2005 12:45

luuk,

Nee zonder gekheid, Ik deed het vroeger ook wel eens, maar vind dat het indd kleiner LIJKT.

bij mij valt die ontzettend mee ik heb foto's die gewoon perfect zijn dus ik ga er ook zo mee door. Maar het ligt mss ook wel aan wat voor merk en soort camara je heb!

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-02-2005 13:05

Ik heb het ook al jaren helemaal voor mekaar met de spiegelreflex. Perfectie bereik je door twee steunen te gebruiken. Je gaat zitten en plaatst er ééntje pal voor je neus. Je schuift de steun op de gewenste hoogte vlak boven je hoofd. Je houdt denkbeeldig de vis vast en plaatst een steun waar de flank van de vis komt te zitten. Camera afstellen op de achterste steun en je hoofd en voeten staan er precies op. Scherpstellen op het voorste steuntje. Steuntje weghalen en een kort stomp takje in de grond steken waar het voorste paaltje heeft gestaan. Daar leg je vervolgens het kruispunt van twee naden van je onthaakmaat overheen, zodat dat je referentiepunt wordt.

Duur van deze handelingen is een minuut of 5.

Gr,

BB
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

12-02-2005 15:19

Ik geef altijd met weggooicamera aan een voorbijganger met de vraag of diegene een fotootje wil maken. Nog nooit problemen gehad...
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
cools stefan
Berichten: 272
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: balen

12-02-2005 17:43

2 palen zetten naast de mat zodat je ziet waar je tussen zit en markeren hoe hoog je komt en zo kun je je camera gemakelijk "afstellen"
wie de kleine nie eert is de grote nie weert
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-02-2005 17:48

cools stefan schreef:2 palen zetten naast de mat zodat je ziet waar je tussen zit en markeren hoe hoog je komt en zo kun je je camera gemakelijk "afstellen"


Ik was erbij vergeten te zeggen dat ik geen autofocus heb.

Gr,

BB
jacco noordermeer

12-02-2005 18:20

wordt dat dan geen tijd bas???
maakt het allemaal wel makkelijker hoor :wink:

bas je hebt ppppppppppbbbbbbbbbbbbb
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-02-2005 18:35

NEE, ik ben erg gesteld op mijn MF-spulletje. Al die geautomatiseerde toestanden is niks voor mij. Bovendien sla ik met mijn fotoapparatuur ook mijn tentharingen en steunen in de grond :D
Plaats reactie