Artikelen schrijven 2

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-08-2002 13:41

Beste mensen,

Veel schrijvers maken gebruik van een beetjes 'smeuig' taalgebruik om het verhaal levendig te maken en om te proberen om dat mooie 'karpervisser zijn' gevoel op te ropen bij de lezer. Maar nu las ik onlangs een artikel in een van de bladen die onze Nederlandse karperwereld rijk is, dat werkelijk helemaal BOL STOND van de beeldspraak, vergelijkingen, uitdrukkingen, eufemismen en nog meer taalkundige geintjes. Ze zijn soms in 1 zin niet een sop 1 hand te tellen. Dat vind ik persoonlijk een beetje te veel van het goede. Nou is mijn vraag:

Hoe vinden jullie dat een verhaal geschreven moet zijn om dat 'karpervisser-zijn' gevoel op te kunnen wekken?

Groetjes, Sjoerd Groot
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

04-08-2002 15:11

Hai Sjoerd,

ik weet welk artikel je bedoelde... laatste karperwereld toch??? Het artikel van de maas.

ik begreep er geen kont meer van hahahaha die manier van schrijven laat je echt TE goed opletten,
ik vind het niet lekker lezen zo
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-08-2002 16:19

Hehe, ik dacht het, jij zegt het. Met alle respect, er werden werkelijk schitterende vissen gevangen. Werkelijk het enige wat mis was met dat artikel was de manier van schrijven. te weinig taaltrucjes leest niet lekker, te veel trucjes echter ook niet!

Maar het gaat me niet per se over dit artikel. Ik bedoelde dit in zijn algemeenheid. Dat artikel was alleen maar als voorbeeld. Deze topic heb ik niet bedoeld om massaal het artikel af te gaan kraken, dus laat ik het hierbij wat betreft dat artikel.

Ik ben ook wel benieuwd, wat voor artikelen iemand leuk vind; Vangstverslagen, of meer reisverhalen. Voormij hoeft er in een verhaalniet eens een karper gevangen worden.Als die beleving er maar in zit.

Met belevende groet, ( hehe HPE stijl :razz: )

Sjoerd
Hans-Peter van Ee

05-08-2002 04:38

Sjoerd

Toen ik het bewuste artikel las bekroop mij een gevoel van herkenning.
Soms zit ik ook wel eens wat te schrijven en dan probeer je te spelen met de taal, voor je het in de gaten hebt leg je het er te dik bovenop.
Zullen we er maar vanuit gaan dat de auteur in kwestie nog op zoek is naar het juiste evenwicht.

met spelende groet

HPE
Jos de Jong

05-08-2002 08:55

Sjoerd, ik ben het helemaal met je eens, ik lees de artikelen van die personen al niet eens meer. Voor één keer alee, maar om telkens van die nietszeggende verhalen te lezen is voor mij ook veel te veel van het goede hoor. Ik snap de redactie van Karperwereld ook niet dat ze die artikelen steeds weer plaatsen, zouden die heren geen feedback krijgen?

Ik besef dat het heel makkelijk is om kritiek te uiten op een schrijver, maar ik ben daar niet op uit. Alleen wil ik de schrijver er op proberen te wijzen dat dit literaire hoogstandje voor velen in het karperwereldje te ver gegrepen is en dat dit niks meer met karpervissen te maken heeft.

gr. Jos
Plaats reactie