wegen, blijkbaar erg moeilijk

Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

21-11-2004 18:32

tja welkom in de karper wereld hé :-? :lol: op een putje in men buurt waar ik alle karper gevangen heb dat erop zit (ben ik zeker van, ik heb de lijst bekeken met de stock die erop gezet is) daar kom ik ook deze dingen tegen.

Ik heb de twee toppers daar gevangen, een spiegel van 15.5 kg en een schub van 14 kg.

Ik was er een tijdje terug gaan wandelen en er zou iemand een spiegel van 13 kg gevangen hebben (die er dus niet zit) buiten de twee toppers zitten er nog 3 spiegels met een gewicht dat schommeld tussen 11 en 11.5 kg. Ok die 13 zou best kunnen => 1.5 kg bijkomen voor de winter kan best MAAR ik sprak daar met een visser die een schub had gevangen van 18 kg en zen maat een spiegel van 22 kg :o met zulke dingen moet ik dan lachen => 4 kg en 6.6 kg bijkomen op een putje dat het moet hebben van een paar driehoekmossels en boilies van vissers die er bijna niet komen ???? :roll: waar zijn we mee bezig hé.

Bekijk de foto's op verschillende website's maar eens en je word nog depressief :-?

groetjes
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-11-2004 19:21

Tja Danny,

dit zijn nu de verhalen waar ik niet goed van word. Als je het bestand van je plas een beetje in kaart wil brengen, heb je daar dus helemaal niets aan.

Vanaf nu ga ik er gewoon vanuit, dat het niet klopt, tenzij het overeen komt met mijn eigen ervaringen

:-?
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

21-11-2004 19:25

Mogelijke opties, een weger met een toevallige afwijking kan.
De zaak belazeren kan ook voor wie, dat is niet moeilijk jezelf natuurlijk.

Miskende talenten hebben hier in de regel last van. Is altijd jammer voor die mannen dat de waarheid vroeg of laat toch uitkomt. Persoonlijk vis ik voor me zelf en niet voor een ander, waarbij een stuk natuurbeleving zeker net zo belangrijk is. Je hoeft dan ook niet met je vissen naar buiten te komen, je kweekt ook geen afgunst en doorbreekt de visuele cirkel. Je gaat een stuk ontspannende vissen waarbij het mij opvalt dat je scherper vist meer oog hebt voor details. Waardoor je grote vissen ook wat makkelijker gaat vangen.

Mijn zwaarste vis heb ik pas de volgende dag gewogen waarom!
Was alleen die nacht het regende en pikdonker, kon het die vis niet aandoen dat zich mogelijk problemen konden voordoen.
Veel jongens uit mijn naaste omgeving verklaarde mij voorgek, vind dat pondje meer of minder totaal niet belangrijk meer. Wel het welzijn van de vis.


MVG,

Peter
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

21-11-2004 19:27

mitsz van der kamp schreef:Tja Danny,

dit zijn nu de verhalen waar ik niet goed van word.
Vanaf nu ga ik er gewoon vanuit, dat het niet klopt, tenzij het overeen komt met mijn eigen ervaringen

:-?


same here

Ik ga zeker niet verder op verhalen, als ze zo iets vertellen denk ik direkt yeah right eerst zien en dan geloven :roll:

Komt veel voor hoor, meer dan je zou denken.

Ik ben 100 % zeker dat ik juist weeg, men weger heb ik een jaar geleden nog laten eiken door iemand die dit komt doen op men werk.
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-11-2004 19:43

Dit is een punt waar ik me ongelooflijk aan kan ergeren. Ik ken vissers die brengen ieder jaar wel meerdere echt grote vissen op de kant. Maar het merendeel van de vissers lukt dit gewoonweg echt niet. Als ik iedereen zou geloven m.b.t. hun vangsten kreeg ik een dusdanig complex dat ik mijn spullen direct zou verkopen en er mee zou stoppen. Maar gelukkig ben ik niet zo goedgelovig... :wink:

Trouwens Bas, die tip betreffende die schepnetsteel heb ik gisteren ook gehoord :D Is wel een goeie...
Laatst gewijzigd door Raymond Tilmans op 21-11-2004 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Danny Pauwels
Berichten: 382
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Antw.

21-11-2004 19:44

[quote="Raymond Tilmans"]Als ik iedereen zou geloven m.b.t. hun vangsten kreeg ik een dusdanig complex dat ik mijn spullen direct zou verkopen en er mee zou stoppen. Maar gelukkig ben ik niet zo goedgelovig... :wink:
quote]

Dat had ik, dat ben ik dan ook snel verleerd :wink:
i was never loyal, except to my own pleasure zone => i'm forever black eyed
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-11-2004 19:49

er zijn zelfs al stelen in de handel die specifiek voor dit doel gemaakt zijn, met een haak eraan om de weger in te hangen
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Raymond Tilmans
Berichten: 518
Lid geworden op: 31-03-2004 20:22
Locatie: Fanterland

21-11-2004 19:49

Gelukkig maar Danny. Anders had je nu misschien een andere hobby... :wink:
De dwaas spreekt, de laffe zwijgt en de wijze luistert...
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-11-2004 20:06

Lijkt toch op een gevalletje “vooraf nullen met een droge weegzak” of zoiets, Mitsz. Mensen realiseren zich soms niet dat er nogal wat water in de zak kan komen bij het wegen.

Als er altijd 2 kilo meer is, dan kun je er die er gewoon vanaf trekken natuurlijk.

Moedwillig hoger opgeven dan de werkelijkheid bij een bekende vis is nogal dom. Uiteindelijk gelooft niemand je meer.

Groet, Kees
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

21-11-2004 21:53

Hoi iedereen,
Ik had nog een aantal kleine vraagjes/toevoegingen:
-Mijn weger komt niet uit de hengelsportbranche, maar is een zgn. 'Fruit Scale', bedoeld voor het wegen van fruit ed. op bijv. de markt.
Ik vroeg me af of dergelijke wegers misschien preciezer zijn, omdat ze voor een ander doel gemaakt zijn? Het betreft de 25 kg. versie.
-Ik heb een Danau onthaakmat/weegzak combi, en voor ik de vis erop leg maak ik deze eerst nat. Vervolgens weeg en meet ik de vis, maak foto's en zet de vis terug. Hierna weeg ik de mat pas.
Zou het een eerlijker gewicht geven als ik de mat eerst natmaak en weeg, vervolgens de vis erop behandel en terugzet, daarna weer weeg en het gemiddelde neem?

Mvg. Daniel
jan van kranenburg

22-11-2004 00:00

Kees Vaags,

Even deels off-topic, maar wat je beschrijft over 100 kg en toch gespierd!

Wist niet dat je me zo goed kende :D !

On topic: Ik heb nog nooit een vis zelf gewogen.
De enige betrouwbare meting van een door mij gevangen karper werd gedaan door een toevallig aanwezige collega-visser, die me behulpzaam was en wilde zijn bij het landen, en met zijn net te hulp schoot.
Die beschikte over alle noodzakelijke spullen, weger, statief etc. Kende 't gewicht van zijn eigen net, en kwam netto uit op 28 pond en 110 gram.
Was overigens een lederkarper. Was ruim 30 jaar geleden.
Ik noem dat dan maar mijn PR....

Kan overigens best begrijpen dat anderen er wel prijs opstellen hun vangsten te meten. Voor je eigen waarneming en gevoel.

Dat weer anderen er een potje van maken?
Mitsz c.s. Opscheppers heb je overal!

Laat ze maar.... :cry:

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

22-11-2004 00:21

een paar dan wel niet hele mooie voorbeelden zijn terug te vinden op http://www.baitstore.nl

wegen is een vak apart :lol:
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

22-11-2004 00:56

Wat vinden jullie hiervan dan?

In een van de boeken van Alijn Danau stond ergens een passage waarin hij een vis vangt van 17,2kg. Vervolgens schrijft hij dat hij de vis maar geklokt heeft op 17,1 kg omdat hij al een vis van 17,2 kilo had gevangen.

Gr. Raymon

Ps. Gewichten zijn misschien niet juist, heb het boek niet meer.
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

22-11-2004 09:01

had ik maar een beetje minder goed gewogen(eerlijk duurt het langs maar is soms iets minder leuk)

vis nu al 3 jaar en die 20-ger wil maar niet komen.

19 pond en 800 grammetjes.

had met een beetje scheve blik best een 20-ger kunnen zijn.

mijn eerste 20-ger word wel een echte 20-ger.
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

22-11-2004 09:24

Ik vraag me af waar jullie je druk om maken? Misschien stiekem ook een beetje bang dat er iemand anders komt die ineens wel wat dikkere vis dan jou vangt? Zolang iemand de natuur, medevissers en de vis zelf respecteert gun ik hem/haar alle vis van de wereld, en hoe zwaar die vis is, maakt mij echt geen fuck uit. Ik vang die dikke vissen zelf ooit ook nog wel eens.
Door hier te zeiken over die 100 gram doen jullie zelf even hard mee aan die zo gehate pondenrace. Zou ik op een water vissen waar een spiegelkarperproject loopt, dan zou ik het nut er misschien nog wel van inzien, maar ik kan er niet van wakker liggen of die vis nu misschien 100 gram zwaarder of lichter was geweest, ik ben allang blij als ik wat vang.

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

22-11-2004 10:30

Wegen en meten zal altijd wel een heet hangijzer zijn binnen de (karper)visserij.

Ik heb zelf ook vaak genoeg vissers gewichten horen claimen, waarvan ik vrij zeker weet dat deze niet kloppen. So what! Die mensen zetten alleen zichzelf voor schut.

Bovendien weeg ik mijn vissen voor mezelf en niet voor anderen. Ik houd zelf een nauwkeurigheid van een halve pond aan. Nog nauwkeuriger wegen vind ik zelfs onzin.

Overigens is het volgens mij inderdaad vaak een kwestie van onkunde, waardoor vissen zwaarder uitvallen, dan dat ze in werkelijkheid zijn.

Ik vind het trouwens opvallend dat er nooit topics worden geopend waarin "geklaagd" word over vissers die hun vissen op een te laag gewicht klokken :roll:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-11-2004 11:18

Als we nu eerst eens gewoon in kilo's wegen.

Scheelt voor sommigen algauw 10%. Immers 13,5 kilo zijn 27 ponden welke weer 30 pounds zijn. Tja en een vergissing is zo gemaakt.

Maar je naait alleen jezelf. Soms een ander op.

MVG

Klaas

Een karper van 19,8 kilo is een karper van 39 pond en 3 ons is geen 40 pond. Is die vis er dan ineens minder om? Ik zal iemand op mijn blote knieen danken, mocht ik er zo nog een aantal in mijn vissersleven vangen.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

22-11-2004 12:28

Artikel over omgaan met de vissen van Jordy op 't Hof in 1 van de recente bladen

weger aan de onderkant omhoog heffen...

zo krijg je ook een vertekend gewicht met betrekking tot het juiste wegen

tevens in de dvd van Beet, het wegen aan een onthaakmat...

veel mensen weten niet precies hoe je nu echt moet wegen, daar zit ook vaak verschil in!
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

22-11-2004 12:43

Misschien is een personenweegschaal op een flinke stoeptegel nog niet zo'n gek idee. 2x wegen met en zonder vis, geen gedoe met weegzakken e.d. Of hebben we dan een zakjapanner nodig om het verschil uit te rekenen ?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-11-2004 13:03

Weegschalen geven zelf ook nogal eens verschillende gewichten aan ! Ik heb thuis een digitale personenweegschaal gehad die na drie wegen, drie keer een ander gewicht aangaf ! ( Ligt daarom nu ook op de stortplaats ).

Voor m'n visserij heb ik ook gebruik maakt van een digitale, maar als ik deze op een vreemde manier vastpakte, dan werd het gewicht juist veel minder, en viel ook niet meer te resetten hierna. Nu gebruik ik maar een simpele die ik aan een grote haak vasthoud.

Voor 't eerste gebruik op m'n gemak eerst eens m'n weegnet goed natgemaakt, eraan gehangen en op nul gezet. Vissen worden nu onder dezelfde omstandigheden gewogen.

Nooit geweten dat dit zo'n gewichtig onderwerp was, is bij mij eigenlijk ook van ondergeschikt belang.

MAAR, als je dan het gewicht van een vis doorgeeft, of aan andere, of mee de publiciteit in gaat, moet het natuurlijk wel kloppen ! Ik zeg toch ook niet dat ik er drie heb gevangen als ik er maar 1 op de kant heb gehad, en een losser.........
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

22-11-2004 13:08

Er is maar 1 opolossing en dat is de weegschaal enkel nog te gebruiken voor aardappelen. :-?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

22-11-2004 13:33

Tja wegen... :roll:

Ik heb al van allerlei weeg tafrelen gezien, aan het water. De grootste ge-
wichten kwamen eruit, terwijl ik wist dat het niet klopte...! :) Ach, ik maak
me er niet druk om, men doet maar. Als ik maar voor mezelf weet wat het
juiste gewicht is. Mooi voorbeeld is, dat m'n maat een schub van 32 pond
vangt, en 2 dagen daarna zou ie op 38 pond zijn gevangen...!? :-?
Wanneer een vis bij mij b.v. 24,3 pond weegd, dan is dat voor mij gewoon
24 pond, wat scheelt mij nou die paar achter de komma. Ik rond dus altijd
naar beneden af. Misschien heeft een vis bij mij dus in werkelijkheid wel-
eens iets zwaarder gewogen, nou en.....?!
"Ga met plezier en houd plezier...."! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-11-2004 14:58

Wegen is en blijft een apart verhaal...

Ik ving vorig jaar een schub van exact 34 pond en 87 cm lang, 2 weken later was de vis weer de klos, hij was nu 92 cm en 36 pond zwaar...

Ja... daar zakt mijn broek dan vanaf!

Sowieso zie je veel foto's waarbij een gewicht vermeld staat waarvan je gaat twijfelen.

Mooi voorbeeld kwam ik laatst tegen op een site waar je je foto's naartoe kon sturen.
Een spiegel van hooguit 23 pond werd met bijna gestrekte armen gefotografeerd, de vis werd met 2 vingers vastgehouden, en het gewicht moest 33 pond zijn... Dat gaat natuurlijk nooit!

Een vis van 16.5 kilo houd je niet met 2 vingers vast...

Maar goed, sommigen moeten overdrijven om hun eigenwaarde op te krikken, heeel erg jammer!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-11-2004 15:35

Zit met stijgende verbazing te lezen .....

Ik snap niet waar jullie je druk om maken hoor, de visjes die jijzelf vangt weet jij toch hoe het zit? En dat lijkt mij het belangrijkste dat je van jezelf weet dat je naar eer en geweten iets gewogen / gemeten hebt. Dat iemand anders dezelfde vis weegt / meet en op andere waarden komt, SO WHAT?

Voelen jullie je dan in je kruis getast ofzo? Of zijn jullie bang dat "men" denkt dat jullie niet kunnen wegen of meten?

Ik zet de vissen die ik vang op de foto, voor MIJ als ik later groot ben en dan terug denk aan die ene sessie dan kan ik mijn geheugen ondersteunen met deze foto's.

Maar goed ik karper nog maar net dus daar zal mijn onbegrip vandaan komen?

Greets M.

P.S. Ik (en ik weet van een aantal anderen ook) dat ik liever een kleinere maar gave / mooie vis vangen dan net dat ene pondje meer, foto's zijn dan ook alleen maar ter referentie mocht ik ze ooit weer vangen.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

22-11-2004 22:11

Tjees, wat vangen jullie allemaal zware vissen!! Toch maar eens me weegschaal nakijken :D

Inderdaad is het verschil tussen wegen met een driepoot of met je handen al een groot verschil. Wat dacht je van bijvoorbeeld slechte ogen!! Mensen geven soms weleens gewichten door die niet kloppen, Soms bewust soms onbewust. Voor mij persoonlijk is het belangrijk om enig idee te krijgen wat voor vis er zwemt en of er zwaardere vissen tussen zitten of niet!! Hoeveel een bepaalde vis weegt... nou ja daar kom ik zelf wel achter!!

Met vriendelijke groet,

Rene Berger