Lake of fake Raduta...

Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

02-11-2004 17:14

Mij zijn dit jaar geen gebruikelijke vangsten ten ore gekomen over Raduta, helemaal niets.

Het is stil, mij té stil. Volgens mij is daar een nachtmerrie gebeurt.
Is de totale populatie om zeep ( geholpen) na het virus?

Wie heeft recente info?
ronny geens
Berichten: 174
Lid geworden op: 18-08-2003 02:00
Locatie: beverlo

02-11-2004 23:16

DEnk da er genoeg mensen zijn die het weten maar dat ze het gewoon niet durfen schrijven. Er zullen wel mensen meer baat mee hebben dat er niets uitkomt of er niet te veel van weten. Zo zijn er dit jaar ook wel meer dingen gebeurt die eigenlijk niet in de boekjes komen maar er wel horen in te staan.Gelukkig lees je er soms iets over op het internet !

Wat raduta betreft dat er dit jaar tijdens de wereldbeker (denk ik) de grootste maar 16 kg was zegt ook al veel !!

gr ronny
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-11-2004 12:40

Alle grote vissen op Raduta kapot => geen klanten meer. Geen ramp lijkt me zo. Het gevolg is alleen wel dat wanneer alles daar kapot is Mr. Raduta het hele lake weer vol flikkerd met donau-karpers. Dus begint het gekloot weer opnieuw.

SS
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-11-2004 13:58

Herwina,

Ik heb dit item ook aangehaald op verschillende engelse forums.. de topics werden zeer spoedig verwijderd als men kritisch werd en het had over sterftes...
Hoezo commerciële druk... jammer dat het zo moest gaan.. misschien dat het een waarschuwing is.. maar ik denk dat je er zo weer grote vissen kan vangen.


Gr.
Bertil
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

03-11-2004 14:02

Het is toch zo dat als er een virussterfte is geweest er nooit meer NIEUWE vis kan overleven,op het moment dat er ook maar een enkele virusdrager rondzwemt op een water ?

Dennis
Laatst gewijzigd door Dennis van den Bogaert op 03-11-2004 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

03-11-2004 16:44

hee bertke

yep wedden... dat je idd zo weer beren kunt slueren daar...
jaartje rust met niet al te veel karper op dat water, gevolg natuurlijk voedsel explosie!! jaar later hebben ze weer genoeg beren uit de donau gevist, en dat zijn per definitie schrokkers (riviervissen) die worden losgelaten op stilstaand -scheelt energie- zeer voedselrijk water en hoppa! binnen notime zitten ze supervet en gaan we weer met zijn allen naar 'de slager'... :o

de groenten van Hak
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

03-11-2004 16:46

hoe zit het nu met onze recordvis? of stel ik nu een gekke vraag?

of zwom die soms op raduta :lol:
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

03-11-2004 17:17

Hakkert,

Je hebt het toch niet helemaal begrepen. Van de Donau kwamen alleen kleine vissen. Van die lange slanke spijkers.

Uche, uche, proest, proest...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

03-11-2004 18:42

Gezondheid, Herwin! :wink:

Ja, het heerst ook allemaal, he..... :roll: (doordenkertje)
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Stefan Sand
Berichten: 529
Lid geworden op: 08-09-2003 02:00
Locatie: Doublu U city

03-11-2004 19:03

Ja dat geintje met die Donau vissen was idd niet echt slim van Mr Raduta himself. Maar nu al die knollen drie vadem diep liggen kunnen er misschien weer echt biggen opgroeien. Eerder zul je mij daar ook niet zien, al zal zijn de last-minutes nu wel echte prijspakkertjes de laatste tijd. Misschien iets voor Alijn? :wink:

SS
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

03-11-2004 19:18

Dennis, afhankelijk van welk virus en de grote van het water gaat 80 tot 100 % dood. Op een van de vele waters in België die besmet zijn heb ik vorig jaar mogen vissen. Alleen de vissen die bij de handelaar (zal zijn naam maar niet noemen) gekocht zijn leven nog. Was een water waar een goed visstandbeheer plan was, wat op Lake Raduta en vele ook niet betaalwaters zeker niet het geval is.
De handelaren zijn op een klein aantal na helaas niet te vertrouwen, onkunde zelfs bij het VBK heeft geleid tot vele trieste zaken. Helaas is het spreek woord nog steeds als het kalf verdronken is dempt men de put, alleen gaat dat bij deze virussen niet op. Als KSN is er al een aantal jaren stevig aan de bel getrokken, helaas staan de meeste karpervissers en HSV besturen voor een ding open, veel en grote karper. Op verschillende waters zijn na grote sterfte proef uitzettingen gedaan. De resultaten waren gewoon slecht, wat Aart ook al eerder aangaf.
Mensen die nu nog blind zijn, en afreizen naar Raduta zijn de randfiguren die ik hierboven al aan gehaald heb. Smoesjes van dat wist ik niet gaat er bij mij niet in, een reis als deze bereid je als serieuze karpervisser goed voor. Inlichtingen over tal, en stand van zaken over dit en andere waters zijn ruimschoots voor handen.
Kwint zijn bedoeling is ongetwijfeld om hier een discussie over los te krijgen. Zie hem nog niet zosnel naar De heer Raduta afreizen.
Als RCBB is er dus in ons land nog genoeg werk voor handen om mensen en besturen van HSV te overtuigen hoe het wel moet. Willen we het tij keren, als het nog gaat.??

MVG,

Peter
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-11-2004 19:46

Het tij keren?? Hebzucht de wereld uit helpen?? Dacht 't niet!!

Het is natuurlijk doodzondevan al die mooie karpers, maar dat is dan ook het enige. De eerste keer dat ik over Sarulesti hoorde, kon ik niet wachten om er een keer te vissen. Na wat onderzoek was ik niet meer zo happig. Het meer is ontstaan in de tijd van Ceaucescu. De "beste vent" liet de vallei in een wiekentje vollopen als waterreservoir voor de stad Boekarest. De inwoners werden hierover pas op het laatst geinformeerd. De behoefte nam al af.....

Vervolgens begint Robert R. het meer uit te baten tegen pittige prijzen. Dat vind ik nog niet zo'n probleem. Maar als je dan nog niet het fatsoen hebt, om eigen volk een maaltje te laten verschaffen in zo'n water en op straffe van een lading lood laat blijken dat ze ongewenst zijn, dan vergaat de behoefte al helemaal.

Vervolgens stroopt die rare tuinkabouter ook nog karpers uit ander water, om ze in eigen meer uit te zetten. Het hele zooitje ligt nu op z'n rug en ik vind het eigenlijk wel ok.

Robert Raduta vind ik een lul. Als er morgen 20 karpers van 40 kg in dat water zwemmen, ga ik er nog niet vissen, als ik er geld voor zou krijgen!

Dit zal altijd blijven gebeuren. Het heet hebzucht.

Gelukkig zijn er voldoende wateren met een gelijkwaardig potentieel. Ik hoop dat ze nog lang verborgen blijven voor de media...................

Mitsz
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-11-2004 20:05

Lang niet alle wateren zijn geschikt om (veel) grote karpers voort te brengen, dit is iets wat gewoon iedereen zich moet realiseren. Het zijn vaak in Nederland (tot op heden) de wateren waar geen uitzettingsbeleid (geen uitzettingen) zijn gedaan door een HSV of helemaal geen HSV op zit die de grotere vissen voortbrengen. Toeval? In veel wateren is er gewoon simpelweg overbezetting of te weinig voedsel aanwezig om de vissen tot droomformaten te laten groeien.

Als serieuze visser bereid je een trip naar dergelijk water in mijn ogen geheel niet voor! Ik ga zelf nog liever op een blubberig parkvijvertje op een Nederlandse papegaaivis (wat ook niet goed te praten is, maar dit even terzijde) vissen dan op die overgezette donau vissen dienend als egostreling en troffee om te pronken. Als gevolg van de hype genaamd Raduta zijn de vissen nu uiteindelijk toch dood. Hoor het Hogendijk nog zeggen op het VBK: "Ja, deze vissen worden gered van de dood, gekocht van de lokale vissers om zo niet in de pan te belanden, maar verder te kunnen leven op het meer".

Amehoela, had die vissen op laten eten, waren er weer wat minder mensen met een rommelige maag geweest daar in de omgeving. Alsof die vissen niet bewust gevangen worden door die vissers, als ze al niet in dienst zijn van Mr. Raduta zelf. "He jongens, we krijgen een maandloon als we zo groot mogelijke vissen afleveren bij Mr. Raduta, we zullen eens wat langere dagen gaan vissen!". Met als gevolg dat zij even blij waren, maar de rivier vissen gedumpt werden op stilstaand water om vervolgens als sardientjes in een blikje opgehoopd te worden. Regelmatig een piercing lieten zetten en vervolgens de volgende nietsbetekende vangst was voor een gewichtengeile en in mijn ogen het predicaat karpervisser onwaardig waardzijnde vage figuur te zijn. Maar dat heb ik wel met meer wateren. Om vervolgens dan toch nog aan een ziekte te sterven. Nee, had die vissen dan maar het avondeten van de lokale bevolking laten zijn. Die vangen toch wat ze nodig hebben (vraag naar is), het is daar puur overleven, maar als de vraag naar grote vissen extreem stijgt, tja dan is die vis toch ineens stukken belangrijker!

De advertentie van Dynamite zegt eigenlijk alles wat dat betreft. Wow! Wat een prestatie om in een volgedumpte pispot een kwak zware vissen te vangen! En inderdaad, het gros van de leken ziet enkel de gewichten, maar ziet niets in proporties. Het is inderdaad een hele prestatie om je klem te vangen op volgepropte put biggen. Vergelijk het maar met de Nederlandse en Belgische forelputjes, ook al van die vleesvissers. Jammer, en ik hoop dat dit net als Peter al aangaf hopelijk gaat veranderen.

In Nederland zwemmen meer dan genoeg zware vissen (Belgie nog meer), als je dit dan graag wil vangen. Je zal er minder vangen en meer kleintjes, het is harder werken en een veel grotere investering. Maar ik kan je zeggen dat de voldoening van een Nederlandse grote vis veel en veel meer waard is dan welke vage buitenlandse vis dan ook. Ook ik heb, weer een ander voorbeeld, enkele zware vissen in Frankrijk mogen vangen (gewoon zoeken op openbaar water, niks vage betaalput, daar weet je nu mijn mening wel over). Toch mogen deze vissen me gestolen worden in vergelijking met de Nederlandse vissen, en de voldoening van die vangsten is vele malen minder. Dat kan ik je wel vertellen, al moet ik zeggen dat dit mijn persoonlijke beleving is van de karpervisserij.

Veel meer respect voor degeen die in Nederland na hard werken op een lokaal kanaal zijn welbegeerde dertiger weet te vangen dan een of andere "topvisser" die in Roemenie (sommige wateren in Frankrijk ook hoor) een vijftiger weet te vangen. Maar ja, enkele grote namen in de karpervisserij zijn avonturistisch ingesteld :wink: , of is het dat ze niks meer gevangen krijgen in eigen land en toch wel heel graag het publiek weer wat vis voor willen schotelen in de menukaart die de landelijke media heet :wink:? De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

03-11-2004 20:12

Ik zoek nog een goeie advocaat voor een smerig zaakie........Bart iets voor jou :-? :lol: CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-11-2004 20:18

Een zaakje tegen derden al dan niet vage figuren, dan zal ik ipv bedrijfseconomie volgend jaar met rechten beginnen, moet je nog wel luttele jaartjes wachten en is het vissen afgelopen :cry: . LOI cursus rechten aan de waterkant, is dat niets :lol:
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 03-11-2004 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-11-2004 21:05

bart,
tot op zekere hoogte ben ik het volmondig met je eens. het vangen van een lokaal target geeft een enorme voldoening. ik vind echter niet dat je zomaar de frankrijkgangers af moet schilderen als mediageile vissers die in nederland hun vis niet meer kunnen vangen.
in deze groep kunnen heel goed mensen zitten die het in hun visserij van enkele weken per jaar moeten hebben en frankrijk opzoekn om een grotere kans te hebben op 1 of meerdere grote karpers. we kunnen nu eenmaal niet ontkennen dat het vangen van een groot exemplaar een grotere indruk maakt dan het vangen van een kleinere vis. zo kijken wij ook zeer mooie vrouwen na en gaat het hart van menig man sneller kloppen van een dure sportauto.
dat vele vissers dit dan elders gaan zoeken omdat de kans op een fish of a lifetime groter is, heb je maar te accepteren. zij zijn hierin net zo vrij als jij en ik. dat er ook mediageile vissers rondlopen, valt niet te ontkennen, maar die gaan niet per definitie naar frankrijk omdat ze hier niet zouden kunnen vangen.
tot slot....wat is eigenlijk een topvisser. ga gewoon netjes met je hobby, de natuur en je collegavissers om, dan ben je voor mij al een topvisser!
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-11-2004 21:29

Kees,

Zeg niet dat ik geen respect heb voor de frankrijkgangers, maar doelde op gasten die vissen op die vage betaalputjes in Frankrijk. Zoals ik al aangaf is het gevoel voor mijzelf in iedergeval anders bij grote buitenlandse vissen. Maar voor iemand die idd maar, door vrouw/werk/kinderen, een of een paar weekjes vissen ter beschikking heeft en toch graag een grote vis wil vangen, dan moet je het niet in NL gaan zoeken. Maar doe dit dan op een "normaal" water ipv een volgepropte put.

Als visser met zeer weinig tijd om handen zal je gewoon vrede moeten nemen met minder (grote) vissen dan iemand die meer uren kan maken, dit is een simpel feit, waarbij hoeveelheden en grootte natuurlijk ook weer afhangen van persoonlijke kwaliteiten en beviste wateren.

Over top-(goede)-vissers gesproken, mensen die het in mijn ogen elk jaar weer voor elkaar krijgen om in verhouding (met alle factoren in ogenschouw nemend, tijd/water/bestand/moeilijkheid/ed) meer (grote) karpers dan gemiddeld daar normaal weten te vangen zijn in mijn ogen topvissers (met de randvoorwaarden van jouw als vereiste). Zeker als ze dit dan ook nog presteren op zo goed als alle wateren waar ze neerstrijken en in relatief weinig tijd. Maar vissen is een individuele sport, waarin iedereen voor zichzelf een bepaald doel nastreeft en verwachtingen heeft van zijn visserij. Wanneer je je eigen doelen nastreeft danwel daadwerkelijk behaald met respect voor vis, vissers en natuur ben je in mijn ogen een "echte" (karper)visser. Een deel van de mensen die onder de groep vissers gerekend wordt is in iedergeval het label "echte" visser zeker niet waardig. Maar dat is een discussie die helaas altijd wel zal blijven.
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-11-2004 21:36

bart, de toevoeging van de betaalputten is voor mij voldoende. deel je mening in deze helemaal. vond in je eerste posting het niet geheel duidelijk worden dat het om BTW's ging.
groetjes Da Fox
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

04-11-2004 10:26

Kwint

dat waren toch bananen?
heeft die rare-dude-ta ze niet behandeld met annaboilies dan? 8)

zal maar niet meer medoen met deze discussie weet -gelukkig- niet veel van die uithoek...

gaap, hak...
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

04-11-2004 10:39

Zolang er vissers (en jaja, ook bekende karpervissers) grof geld blijven neertellen voor zo'n water zal er ook aanbod blijven. Geen vraag geen aanbod, veel vraag? Nou dan knallen we er nog wat donau biggen op, geen enkel probleem ...

mvg
Stefan
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-11-2004 10:47

Hak.. er zwommen niet alleen bananen op de D.
Ook wel Meloenen moet je maar denken.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-11-2004 20:14

Bart, volkomen met je eens! Stefan: dat zit nog of er weer vissen vanaf het Donaubekken opgezet kunnen worden. Als de oorzaak KHV (of aanverwant) was is ca. 80% van de vissen doodgegaan (nooit zal iemand dat exact te weten komen!). De resterende vissen zijn dan immuum, maar nieuw uitgezette vissen gaan dan vrijwel allemaal weer dood...
Als de oorzaak SVC is geweest (wat ook heel goed mogelijk is, vooral op zo'n dichtbezet water) is het wel weer mogelijk nieuwe vissen uit te zetten. Maar kan volgend jaar dan wel weer optreden met bepaalde watertemperaturen.
Leon Hoogendijk is allang geen vriendje meer van Robert R., over de oorzaak daarvan zal ik mij hier niet uitlaten.
Leon organiseert nu (karper) reizen naar Zuid-Afrika en niet meer naar Roemenië.:)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

19-12-2004 08:19

Uit betrouwbare bron:
- de oorzaak is KHV geweest
- bijna de hele karperpopulatie is dood op Raduta
- de bioloog die daar in dienst was heeft enkele maanden geleden ontslag genomen, al of niet gedwongen is onbekend
- deze winter laat Robert Raduta het meer leeglopen en alle roofvissen worden verwijderd
- daarna laat hij er 'nieuw' water instromen en worden er weer karpers uitgezet (zullen vast geen pootkarpertjes zijn!)

Voor de vissen is te hopen dat dit goed gaat, maar er blijft een groot risico dat de nieuw uit te zetten karpers ook weer dood zullen gaan daar alleen het water 'verversen' geen enkele garantie geeft dat de besmetting daarmee ook uitgebannen is...
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

19-12-2004 09:48

Als dit soort dingen gebeurt bij een koi vijver dan word sterk aangeraden om de vijver te legen en alles te schonen, inclusief wanden, keien etc etc omdat de kans op herhaling van de ziekte redelijk aanwezig is. Door alles te schonen, het liefst op chloorbasis en daarna nogmaals goed schonen natuurlijk.

Dit is natuurlijk onhaalbaar met een dergelijk meer, maar ik houd mn hart vast als er weer Karper uitgezet gaat worden (al dan niet poot of gestolen, zal het laatste wel zijn). Hopen dat het goed gaat.

Gr.
E.
Laatst gewijzigd door Eddy Norder op 19-12-2004 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Herwin Kwint
Berichten: 412
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00

19-12-2004 10:33

Ach Eddy, dit euvel selecteert zich weer in de hengelkunde van menigeen. Het is frapant dat de hoogvliegers van weleer dit jaar geen fuck klaar speelden. Plotseling grote vissen vangen in Nederland of Frankrijk is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd. Het is aan de ene kant triest, aan de andere kant bijzonder lachwekkend hoor!

Ik hoorde trouwens dat men het stuk boven de dam van Raduta gaat 'aanpakken'. Dat stuk was niet geveld door ziektes en daar passen nog wel wat vissen in. Dit zijn louter geruchten, maar waar rook is...