Constructie van een worsten kanon

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

22-10-2004 10:58

Hallo allemaal,

Deze post is een kruising tussen een tip voor het vervaardigen van deegworsten en een verzoek om hulp bij het perfectioneren ervan.

Het wordt een flink verhaal ben ik bang maar voor de knutselaars onder ons wellicht interessant.
Tijdens het maken van boilies kreeg ik eens een brainwave. Ik zat mezelf helemaal in de vernieling te knijpen op een pondje deeg in de worstenspuit. Nou is een pondje deeg natuurlijk niet zoveel en ik werd het knijpen na wat kiloos steeds meer beu. Ik heb toen bedacht een soort mega-versie van een kitspuit te maken. Hiervoor heb ik een stuk PVC rioleringsbuis genomen van ca. 1 meter lengte en een doorsnede van 125 mm (speciale pvc die tot 10 bar kan hebben). Hier een PVC dop op waarin voor een gat is geboord waarin een worsten tuit geplaatst kan worden. Deze buis dient als cilinder, vergelijkbaar met een kitspuit. De zuiger in de cilinder heb ik gemaakt met een flexibele speciedeksel waarin ik een rond gezaagd plankje heb gemonteerd voor extra stevigheid.

Rondom deze cilinder heb ik een metalen frame gelast met een lengte van ca. 1,2 meter, vergelijkbaar met de houder van een kitspuit. Dit frame heeft aan de achterkant een 12 mm bout gelast. Hierdoorheen laat ik een 12 mm draadeind lopen welke de zuiger in de cilinder kan persen.
De zuiger gaat nu nog kantelen maar dit heb ik verholpen door op het plankje een stukje van ca. 15 cm pvc buis met een diameter van 100 mm te plaatsen en hierop weer een plankjewaartegen het draadeind duwt. De stellage monteer ik met sjorbanden op een workmate, waarlangs ik een tafel plaats om de worsten op op te vangen. Een zwengel aan het uiteinde van het draadeind kompleteerd het geheel. Hiermee gaat het maken van worsten dus echt behoorlijk snel. En 15 kg. deeg past erin hoor!
O ja, het is wel handig om met zijn tweeen de worsten te maken. 1 die draait en 1 die de worsten opvangt.

Probleem is nu nog dat het draadeind door de grote krachten teveel slijt en na 3 keer gebruikt te zijn moet worden vervangen. Iemand suggesties om dit project te perfectioneren?

Misschien had ik beter voorafgaand aan deze post een patent aanmoeten vragen :P

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

22-10-2004 11:39

Kijk aan een technisch verhaal ....

Waarschijnlijk is de reden van verslijten van het draadeind het gevolg van de gekozen materialen EN de spoed van het draad.

Kleinere spoed is weliswaar een tragere voortgang van de zuiger, maar zorgt er wel voor dat de krachten op het draad over meerdere "topjes" verloopt. Ook zal het vervangen van de moer door een draadbus enige verbetering ten gevolg hebben ..... een likje vet doet ook wonderen natuurlijk. Gebruik dan wel eetbare vetten om besmetting te voorkomen.

M.b.t. de materialen ....... het is altijd een beetje schipperen tussen een aantal kwaden.

Gebruik je 2 exact dezelfde materialen dan gaat het waarschijnlijk "vreten" in elkaar happen, doordat de topstructuren exact gelijk zijn.

Gebruik je 2 verschillende materialen dan zal de zwakste het snelst verslijten ...... aan jou de keuze.

Een stalen spindel (met fijn schroefdraad) door een bronzen draadbus zal denk ik de mooiste oplossing zijn. Bedenk trouwens dat je door een swengel, de druk nooit overal evengoed krijgt door het leunen en trekken ...... een boormachine met een laag koppel zou mooier werken, scheelt je ook weer een extra paar handen.

Ennergh dat patent? ...... tsja met mijn aanvullingen zou ik het wel doen :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-10-2004 16:11

Allemaal wel leuk bedacht maar : FF n vraagje :

Waarom doe je t niet met n gewone grote gehaktmolen ????



Volgens mij ben je t wiel opnieuw aan t uitvinden.
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

22-10-2004 19:27

Wat kost zo'n gehaktmolen dan en hoe gaat het maken van worsten hiermee in zijn werk?

Groeten,

Marcel
Plaats reactie