Manieren van uitpeilen

Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

13-07-2004 22:39

Mensen,

Ben benieuwd hoe jullie uitpeilen, als je gebruik maakt van een peilhengel met peildobber.

Mijn manier, maar vind het te onnoukeurig.. en klopt volgens mij geen ruk van.

Onderaan een wartelloodje. Dan een kraaltje. Dan de dobber. Dan nog een kraaltje voor t beter over de lijn glijden.
Bij ingooien meteen strek houden. En dan lijn gheven van molen naar startoog. Dit is ong. 1 meter (een zware 3 lbs pook).
Maar vind het te onnauwkeurig. Wat zijn jullie vaste peilmanieren?

Graag geen stomme reactires als "pak je toch een bootje" etc. Daar heb ik niks aan :lol:

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Bart-Jaap Koorn
Berichten: 1639
Lid geworden op: 22-11-2003 01:00

13-07-2004 22:47

doe het op precies dezelfde manier als ik de diepte meter neit ter beschikking heb
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

13-07-2004 23:44

Heej Frank,
Ik doe het ook op die manier zoals jij beschrijft. Het is niet de nauwkeurigste manier. Maar je krijgt toch wel een aardig beeld over het verloop van de bodem.
De dieptemeter moet nog maar een paar jaartjes w8en. Het geld groeit (jammer genoeg) niet op m'n rug :wink:

mzzzzls Bart
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-07-2004 10:15

Frank,

Ik hanteer dezelfde methode. Ik vraag me af waarom het nauwkeuriger moet? Het maakt toch niet uit of het ergens 2,1 meter is of slecht 2,0 meter? Het gaat mijn inziens om de diepte verschillen. En die meet je allemaal even (on)nauwkeurig.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-07-2004 17:12

Heren,

Wat mij opval is het volgende:
Gister 5 meter uit het kantje gepeild. Zo'n 1.5 meter diep.

Toen liep ik de oever een 50 meter door. Daarvandaan smeed ik weer naar het zelfde plekje, 5 meter uit de kant, zelfde plek als waar ik net peilde. En was ineens volgens mijn hoeveelheid afgestripte lijn 3 meter.
Vind dit toch wel erg veel verschil en dus op mlange afstanden mij te onnauwkeurig.

Snappen jullie nu wat mijn probleem is met deze methode.
En bij ingooien het zaakje meteen strak draaien. Hengel in de zelfde stand houden, zelfde hoek houden met de grond dus. En dan lijn afstrippen. Totdat de dobber omhoog komt.

Ik ben dus opzoek naar een andere manier.

Hopelijk kan iemand mij helpen.
Groeten,
Frank
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-07-2004 17:34

Allereerst: weet je 100% zeker dat je op dezelfde plek lag? Op 50 meter afstand is dit namelijk moeilijk in te schatten. Probeer (indien mogelijk) het volgende. Bevestig een stevig lood aan de lijn, dat niet makkelijk verschuift. Gooi nu in op die plek die 1,5 meter diep is. Loop vervolgens 50 meter naar links/rechts en probeer het nu nog een keer. Je ligt nu 100% zeker op dezelfde plek.

Mag ik ook vragen op wat voor water je vist. Op groot water, kanalen en riveren kan je ook last hebben van de stroming die je lijn mee neemt (en daardoor lijkt het ineens dieper).

Enige oplossing die ik dan kan bedenken is om met een flinke schuifdobber aan de gang te gaan. Loodt deze zinkend uit en dan gooien. Als de dobber zinkt moet je dieper en omgekeerd. Als de dobber precies aan de opperclakte blijft staan weet je de diepte. Wel een erg lastige manier die veel lawaai in het water veroorzaakt. Niet de beste manier voor tijdens een visssessie dacht ik zo.

En anders zit er niet anders op dan de boot in te gaan met een fishfinder, of een vaste stok...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-07-2004 20:01

Hoi Martijn,

Ja ik lag echt helemaal zeker op zelfde plek (herkenningspunt).
Dit was een mooie boeren poldersloot waar ik aan het peilen was.
Eigelijk kan ik het geen peilen noemen, maar meer beetje opgevoel kijken.

Het uitloden zoals dat gebeurd bij een vaste stok is inderdaad een oplossing. Maar zoals je zegt, is nog al een werkje.
Was er gister even wezen kijken, met peilhengel. Niet aan het vissen. Wil eerst weten waar ik ga vissen 

Misschien een tikkeltje een domme vraag.
Zou het niet opschieten als ik de volgende montage zal doen?
Van boven naar beneden (beneden = uiteinde vd lijn)
Kraaltje, lood, kraaltje en de dobber die vast geknupt is?
Is wel een andere volgorde als wanneer ik het deed (maakte het lood vast, ipv de dobber zoals ik het nu zeg).

Je gooit dan in. Lood zinkt. Dobber schuift over de lijn naar de oppervlakte.
Maar hoe krijg je dan de diepte door?
Misschien meteen strak trekken, dat de dobber en lood tegen elkaar aan zitten. En dan lijn geven?

Het klinkt misschien allemaal knullig. Maar dit lijkt mij een betere manier?

Hopend op verdere reacties,

Groet,
Frank
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-07-2004 20:24

Frank,

probeer het inderdaad zo maar eens met de markeerdobber vast aan de lijn.
Ingooien, strakdraaien, dan lijn geven = diepte weten.

Succes.
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

14-07-2004 20:30

[quote]Onderaan een wartelloodje. Dan een kraaltje. Dan de dobber. Dan nog een kraaltje voor t beter over de lijn glijden.[/quote]

Frank,

Doe het eens andersom!!
Schuif eerst op de hoofdlijn een grotere speldwartel met daaraan het ca. 60 gram zware lood, dan een kraal en knoop aan het eind dan de peildobber.
ZOals jij schrijft doe je het andersom!!
Dit systeem werkt perfect!!!!!!!

mvrgr Guido
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-07-2004 20:49

Heren,

Het heeft even geduurd, maar ik denk ook, dat dit inderdaad VEEL beter zal werken als de door mij eerste genoemde methode.

Logisch ook eigelijk dat dit beter werkt. Nu zit immers bij ingooien de dobber ECHT op de bodem.

Het klinkt allemaal erg knullig. Maar de vorige wateren die ik bevist heb, nam ik meermaals een duik in het water. En dat is m.i. toch nog de beste manier. Zo doende van de fouten leert men. En heb ik van mijn peilfouten ook geleerd :)

Dank voor de medewerking allen.

mvg Frank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

15-07-2004 07:46

Frank,

Ik weet niet of je al dyneema op je peilhengel hebt, maar de rek in nylon zou een verklaring kunnen zijn voor je afwijkingen tijdens het peilen. Op het moment dat ik naar dyneema overschakelde ging er een wereld voor me open...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-07-2004 09:38

Haha Frank,

Nu maak je mij in de war! :lol:

Ik snap eigenlijk niet hoe je eerst peilde (té snel gelezen denk ik). Bij mij zit de marker aan het uiteinde van de lijn, het lood schuift vrij over de lijn.

Maar goed, je bent er in ieder geval uit nu.

Succes met peilen!
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

15-07-2004 10:52

Hahaha Martijn
Ik maakte denk ik dezelfde fout als jij (te snel gelezen). Ik heb namelijk ook de dobber op het uiteinde :wink:
En ja dit is toch aardig nauwkeurig. Je krijgt een prima beeld van het verloop van de bodem en kunt zo de diepere (of juist ondiepe) stekken opzoeken.

mzzzzls Bart
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-07-2004 11:15

Whaha,

Geweldig hoe erg ik kan prutsen!

Heb gewoon een tijdje totaal verkeerd gepeild. Vind je het gek dat ik er geen ruk meer van snapte :)

Nogmaals even ter verduidelijking. Nu ik nieuwe wateren in mijn omgeving krijg, wil ik ipv zwemmend, nu met de hengel alles aflopen om uittepeilen. En vandaar dat ik hiervoor weinig tot zeer weinig ervaring hiermee had en had dus altijd gedacht, dat de door mij eerste beschreven methode de beste was. Maar eigelijk peil je dan totaal NIKS uit! haha. Best dom, ik geef het toe. Maar ben er wel zelf achter gekomen verder :)

PS. Voortaan GOED lezen heren ;) En bedankt voor de hulp.

Met uitpeilende groet,
Frank
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-07-2004 11:44

Haha Frank, dan moet jij niet van die wazige verhalen ophangen!!!

Ik las er te snel overheen, omdat ik gewoon dacht dat het niet anders kon ;)

Als je trouwens een goede marker cq peildobber zoekt, die van MCF vind ik erg goed. Die drijft als een siliconentiet en heeft ook nog eens 3 verschillende kleuren vaantjes, zodat je die onder alle lichtomstandigheden goed kan zien.
Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

04-08-2004 16:25

ik heb een 1 of ander vaag touw (50 meter lang) gevonden in onze garage, redelijk dik touw, in ieder geval dik genoeg om wat streepjes op te zetten met watervaste stift. en dan om de meter een zichtbaar streepje zetten :P aan het einde van het touw een stuk lood binden en zo peil ik mooi alle dieptes uit, helemaal niet moeilijk, erg effectief, kost wel ff tijd om die streepjes te zetten ;)
Geert Welten
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-04-2002 02:00
Locatie: Someren

06-08-2004 12:05

'n peildobber kan je zelf maken!

Van balsahout, dat is supergoedkoop.
Volgens mij heb ik 2,5 euri betaalt voor n meter.
Gewoon n stuk van tussen de 5 en 15 cm afzagen, boven en onderkant afronden met stanleymes en schuurlinnen.
Dan Fel opverven(geel en rood) en n laagje vernis eroverheen zodat hij waterdicht wordt!

O ja onderin moet je ook nog een warteltje plaatsen.
Vastzetten met lijm en borgen met n stukje ijzer (bv. stukje dunne spijker)

En klaar is Nico swinkels

Kijk zo heb je voor de prijs van 1 peildobber in de winkel, je hele leven langzelfgemaakte peildobbers.

Is da wa.....
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

06-08-2004 13:00

Heren Peilers

Houd wel rekening met de opwaardse druk op je lijn (bij dynema en nylon)!!

Op kleine afstanden en dieptes macht dit kein flaus aus maar op grotere afstanden wel degelijk.

kleine uitleg: wanneer je de vaste dobber/schuivend lood montage (in mijn ogen de enige goede manier) gebruikt heb je altijd te maken met de opwaardse kracht op je lijn (drijfkracht) waardoor je lijn in een bocht (naar boven) loopt. Vanaf het moment dat je lijn STRAK staat en de dobber strak tegen je lood aan zit (op de bodem dus) duurt het bij het lijn geven vaak nog eventjes voordat de dobber werkelijk gaat stijgen. Dit simpelweg omdat de drijfkracht van de lijn de drijfkracht van de dobber overtreft, tot een bepaald punt.

Hoop dat ik het een beetje duidelijk heb opgescheven, anders hoor ik het wel.

Zoals ik al zij, op grote afstanden en dieptes maakt dit welzeker uit, hoeveel hangt af van je lijndikte en soort.

Overigens kun je e.e.a. (in mindere maten) vergelijken met stroming en het effect dat dit op je lijn heeft bij het peilen

Gr Vincent
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Plaats reactie