Nostalgie Heidemij foto's

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-04-2004 17:15

Iedereen heeft natuurlijk deze site al eens bezocht, maar voor de oude knarren en de jeugd is het best wel leuk om te zien hoe het allemaal toeging toendertijd.
Kortom het is weer vroegâh.....

http://beeldbank.nationaalarchief.nl/?s ... tnzoek.y=7

Jeemig wat een adres! Maar goed, het werkt wel :lol:

Ook voor andere blikken in het verleden is dit natuurlijk kaassie!
trefwoorden als hengelen zoetwatervisserij enzo, smullen

Henk
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-04-2004 19:22

De eerste dag, Klaas,Jan,Aart,John,Peter,Michel,Henk,Hans en alle anderen, weet je het nog?

Ja, dat had je toen nog, die kriebels, het wachten op het juiste tijdstip, klaar met je spullen, maar geduld uitoefenen!

http://beeldbank.nationaalarchief.nl/?s ... tnzoek.y=5

Wat een sfeer, wat een plezier!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-04-2004 19:32

Verdomd Henk,
waar blijft de tijd?
En over Sfeer en Plezier gesproken....

Oom agent wist echt nog geen barst van 't vissen, hoe kon ie anders zoiets doms vragen als;
Is Dat Vissen!?
Op het moment dat ik met m'n meissie in het hoge riet lag..

Wooooow wat een plaatjes Henk, prachtig!
Groet'n Henk..

still growing Old.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-04-2004 20:13

Jonge de Henk,

Zal Michel leuk vinden dat je 'm tussen bijna VIERHONDERD jaar beleving prakt :lol:
Dessalniettemin allemachtigprachtig Henk.
Is er ook nog diepere begeleidende info bij de plaatjes te verkrijgen? Ik meen hier en daar iets te herkennen.
Of zijn de foto's aan A.dam gerelateerd?
Groet,

John
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-04-2004 20:21

Pfffff gelukkig, beginjaren 50. Ik dacht al, een andere wereld. Ver voor mijn tijd dus. :roll:

Wacht, op pagina 6 zijn we in de buurt. 8)

Kees
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

09-04-2004 20:45

Fantastisch Henk,

die kriebels bij de de start van het seizoen. Alles al de avond van te voren klaar zetten, het bijna niet kunnen slapen en dat alleen maar omdat je weer een paar voorntjes uit de gracht mag vangen.!!!

Ennuh John na vandaag de hele dag die koude wind op mijn kop te hebben gehad en na een verwoed gevecht met een kapitale brasem voel ik me nu wel heel erg thuis in dat rijtje van illuster gezelschap.

met nostalgische groeten
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-04-2004 20:48

Henk, dat was wat toen, ik ben ooit bijna een hengeltje kwijtgeraakt aan oom agent omdat ik een kwartier langer doorviste...

John,
Is algemeen, maar het merendeel is toevallig de bosbaan, ik denk dat daar de meeste actie was voor vissers en media.
Michel komt ok aan zijn trekken, zitten foto's bij van 1980, de eerste camoumannen!!
Probeer nou eens pasen of paaseitjes, melk of puur maakt niet uit :D

Kees,
Haal je hart op, ik stond toen nog in korte broek te vissen met een gebreide onderbroek eronder itsj itjs....

Kzag net je posting Michel jah lekker man die eerste keer... ehm vissen dan..
gerrit koop

09-04-2004 21:05

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-04-2004 21:07

Jonge de Henk,

Heb hier ook een gemeentearchief: http://www.gemeentearchief.denhaag.nl/h ... datum2__=& waar ik met moeite een plaatje uitkrijg.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-04-2004 21:11

Prachtig man,
Moet er niet een apart hoekje voor ons knarren worden gemaakt, kunnen we weer achter die plank plaatsnemen.

Deze fotoserie John?
http://www.gemeentearchief.denhaag.nl/h ... en+!&&b1=o

Heerlijk!
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-04-2004 21:27

Yep Henk,

Thats allmost all there is!
Groet,

John
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-04-2004 21:32

Tja mannen, waar blijft de tijd.
Hulp middelen hadden we toen nog niet nodig Henk wel goed om er even bij stil te staan. Goed dat je weer in je oude ritme komt voorjaar lonkt, leven krijgt weer een andere dementie. Met een snottebel aan de waterkant, altijd viel je er weer in je vaste bamboestok was altijd tekort. Op je valie kreeg je thuis een kast als die er al was hing niet vol met kleren zo als nu. Dat komt bij me op als ik dit soort foto’s zie. Was die tijd beter weet het niet we hadden met zijn alle niet veel, afgunst was er daardoor niet.
Met de reacties die ik nu tegen kom op het board denk ik toch van wel. Accepteren moeten de snel veranderende tijd wel als oude (bokken) Het bloed kruipt door en zo moet het ook.

Peter
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

09-04-2004 22:56

Tja Peter, ik weet ook niet of het vroeger beter was, in ieder geval niet voor onze ouders, zo kort na de wijde wereldoorlog.
Ik denk wel dat we vaker zonder morren genoegen namen met wat er was. Respect was overigens ook iets vanzelfsprekends.
Tegenwoordig is alles veel anders, en ja ik ben ook wel met mijn tijd meegegaan, maar af en toe blijf ik graag hangen in de sixties.
Doet je alles wel weer relativeren,dat wel
In elk geval wordt er nu wel beter omgegaan met de momenten ná de vangst. Die foto van een karper aan een unster, gruw!

Nostalgische groet,
Henk

ps redactie kan er niet zoiets komen als een "Ouwe Knarren hoek" ? Ik zal er heus wel regelmatig uitkomen, maar kan dat niet? :roll:
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2004 23:01

Henk...allemachtig....dit is GOUD !!..nooit eerder zoveel mooie en historische zwart wit hengelsportgerelateerde fotos gezien!...en ik loop al heet wat jaartjes mee als verzamelaar..bedankt voor de tip, heb er met veel plezier naar gekeken.
Heb zelf ook wat plaatjes in mijn archief met de bedoeling deze te plaatsen op mijn homepage ter zijner tijd
mvg
Hans Brinkel
Wiek Heck
Berichten: 197
Lid geworden op: 07-09-2002 02:00
Locatie: Uden (Nbr)

09-04-2004 23:06

Nostalgie ten top
jan van kranenburg

10-04-2004 01:35

Henk,

Heb genoten van al die foto's, die ik nog nooit eerder gezien had.
Herinneringen komen terug.

Met name die van de Hofvijver in Den Haag.
Mocht je in de 50'er jaren vissen als je beneden de 16 of boven de 65 jaar oud was.

Die "oudjes" visten allen met de vaste stok; wij "jonkies" waren al aarzelend met de werphengel bezig, want er was knap veel karper te vangen. Meestal kroeskarper, maar er liep toch ook wel gewone karper. tussendoor.

Geld voor een schepnet met een steel van een meter of 4 was er niet; dus "schepten" we een karper met een soort net wat je ook bij peuren gebruikt. Aan een touw laten zakken en de vis er boven zien te krijgen.

Ik herinner me ook spectaculaire palingvangsten onder het KLM-gebouw aan de Raamweg. Vissen strikt verboden daar, maar je bent jong en je wil wat!
Deden we in de late avond tot een uur of 1 s'nachts. Met bijzondere toestemming van Pa en Ma, want de soms wel 30 a 40 forse palingen werden thuis dankbaar ontvangen en lekker opgepeuzeld.

EEn van die "visavonden" is me bijna fataal geworden.
Op de fietsterug-reis naar huis, werd ik in de Haagsche binnenstand geschept door de auto van een met alcohol besmette Westslandse tuinder.
Lag ruim 3 weken in het Ziekenhuis, en had blijvend letsel.

Toen ik na ca 2 maanden die persoon bezocht op zijn tuin in het Westland om schade-vergoeding te claimen (advies Politie "in der minne schikken"), werd ik nota bene van zijn tuin geslagen.
Nou, hij heeft 't geweten! Dit voorval werkte niet in zijn voordeel; hij kreeg op de rechtzetting een hele forse douw; incl. aantal weken onvoorwaardelijk; moest mijn schade betalen, en mijn vriendjes en ik hadden er al voor gezorgd dat de ruiten van zijn kas voor een groot deel vervangen moesten worden.
Deden we 's avonds laat, ipv palingvissen!!

Kan dat nu wel zeggen. Is toch verjaard!!

Waar herinneringen aan foto's al niet toe kunnen leiden.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

10-04-2004 18:25

Ik kan nog niet mee praten, jammer man.
Ik moet gelukkig nog 30 jaar gaan voor ik bij jullie leeftijd zit :lol: .

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

10-04-2004 23:34

Machtige foto's!

Baal ervan dat ik toen niet al hier rond huppelde. Nu heb ik nog een reden erbij.
De geweldige nostalgische karpervisserij (als je het zo mag noemen).
En een tal van goede muziek bandjes. Maar dat is offtopic.

Mooie foto die bij Bosbaan. Zn Fietstent :)

Moet morgen snel weer visssen!

Groet en bedankt!
Frank
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-04-2004 11:03

Prachtige foto's!!!
Was er destijds ook niet een aflevering van "Gewest Tot Gewest", waar
wat van die oude beelden van een uitzetting/afvissing was? Of heb ik me
vergist?? :roll:

groetjes Benny
Plaats reactie