Paaitrek

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-04-2004 11:54

heren,

een welgemeende goedemorgen. Daar het voorjaar plots lekker op gang is gekomen, een vraagje aan u allen over de paaitrek. Op mijn thuiswate trekken de karpers jaarlijks naar de ondiepten van de aangrenzende woonwijken en parken. Het valt mij echter op dat de voorkeur van de vissen per jaar verschilt. Het ene jaar vind ik de meeste vis op de paaigronden aan de zuidkant van het water, dan weer aan de westkant.Mijn vraag aan jullie is dan ook:

-zien jullie ook overeenkomsten/afwijkingen?

-Is er voorkeur van individuele vissen voor een bepaald gebied?

-komt de paaitrek op gang in een bepaalde tijd, of pas bij een bepaalde watertemperatuur?

-vang je de meeste vis op, of opweg naar de paaigronden

bvd voor jullie reacties. lekker struinweer Mitsz
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

02-04-2004 12:48

Ik denk dat de paaitrek afhankelijk is van een combinatie van een aantla factoren, namelijk: licht, tempratuur en lengte van de dagen (dus ook licht) Ik ben van mening dat deze factoren elkaar onderling behoorlijk kunnen beïnvoedden. De beste plek om te vangen is denk is de paaiplek zelf en na de paai de plekken waar ze langs trekken
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-04-2004 15:48

-zien jullie ook overeenkomsten/afwijkingen?

Is voor mij afhankelijk van het water.

-Is er voorkeur van individuele vissen voor een bepaald gebied?

Kan ik niet nagaan. Wel 1 vis die om 07.00 zich liet nemen aan de ene zijde van het water en die 1,5 uur later zich aan de gehele andere kant van de plas werd genomen.


-komt de paaitrek op gang in een bepaalde tijd, of pas bij een bepaalde watertemperatuur?


Wat versta je onder paaitrek. de vissen die nu zich gaan verspreiden zijn op vreten uit. Vervolgens wordt de hom en de kuit bij een bepaalde water temp. rijp en wil er uit. Ik krijg eerder de indruk waar we zijn doen we het.

-vang je de meeste vis op, of opweg naar de paaigronden

Op de paaigrond zelf nog nooit gevist. een keer moet je ze toch een pleziertje gunnen? Na bij dus wel en goed ook. Zowel voor als na (beide 20 minuten?Hooguit.) de paai. Tja lievere koekies: voor de paai vangen scheelt toch weer een kilootje of wat.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-04-2004 20:52

daar waar de temperatuur het eerste geschikt is daar zitten de vissen, bij ons zitten ze eerst aan de noordkant, hier staat hele dag de zon op later zitten ze verspreider op de plas! karpers hebben behoorlijk warm water nodig om jongbroed groot te krijgen.
Plaats reactie