Hoe te gebruiken markeerdobber.

Plaats reactie

Wat voor marker gebruik jij!?

1.Staafmarker
10
36%
2.Markeer dobber
7
25%
3.Afrolmarker
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

26-02-2004 19:15

beste mensen,

Ik wil dus zo'n markeer dobber gaan gebruiken,maar werkt zo'n ding ook het zelfde als een afrolmarker,dus zelfde princiepe?

-Hoe gebruik je hem?
-kan je m gewoon laten liggen op de plaats waar je aas ligt?(dus een hele sessie?).
-Blijft ie daad werkelijk ook goed op de juiste plaats liggen(van haak aas).
-Hoe monteer je zo'n ding,En wat voor lood?
-neem aan dat je m gewoon in kan werpen van af de kant.
-wat zijn de nadelen er van?
-wat kost ie?

Alvast hartelijk bedankt! Met vriendelijke groet Danny Schaltin
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

26-02-2004 19:26

Hoi danny,

weet niet helemaal welke marker je bedoelt, maar ik kan je wel vertellen dat je een marker aan een lijn kan uitwerpen vanaf de kant.

Ik heb dit gedaan dmv een lood in de cattapult te doen en de marker recht achter je op de grond laten liggen. Je kunt de marker nu met gemak zo'n 50 tot max 100 meter uitschieten.

Weet niet helemaal hoe je zoiets uitgooit???

Ik zou wel gaan voor een goed lood van minimaal 100 gram

Een nadeel van dit soort marker is dat de vis met jou vislijn achter de marker kan komen en een klittenzooi maken, en de marker van de locatie af brengen.

Een staafmarker moet je wel uitroeien, maar heeft als voordeel dat deze gewoon omver gaat staan, en de lijn eroverheen gaat en de marker gewoon weer recht gaat staan.

succes,
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
wouter kanters
Berichten: 204
Lid geworden op: 03-02-2004 17:34
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

26-02-2004 21:08

jordyopthof schreef:Hoi danny,

Een nadeel van dit soort marker is dat de vis met jou vislijn achter de marker kan komen en een klittenzooi maken, en de marker van de locatie af brengen.


succes,


Jordy,
Als dit het grootste nadeel is van zo een marker dan kun je ze met een een gerust hart gebruiken, echter verplaatst de vis niet alleen jou marker maar kan er zelf ook door vast komen te zitten en op een lugubere wijze aan zijn einde komen, gebruik een marker daarom niet ondoordacht.
Wouter
Walter Haasnoot
Berichten: 118
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: Leiden

26-02-2004 23:52

danny,

wil je nu een markeerdobber gaan gebruiken die je inwerpt als hulp om nauwkeurig te werpen/voeren of wil je een marker die je tijdens de gehele sessie boven je stek drijft?
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

27-02-2004 00:14

Wouter,

ik beschreef het nadeel van de marker niet het nadeel van de vis!!
dubbelzinnige verwoordingen zijn OK, maar ik snap je punt, gelijk heb je en de reden dat ik ze niet gebruik lijkt me buiten eerder genoemde punten ook al voldoende duidenlijk, ik weet echt wel waar ik mee bezig ben. Toch bedank.

strakke lijnen
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

27-02-2004 12:44

Walter,

Ik wil zo'n marker het liefst gebruiken voor het voeren en als markeer punt van haak aas(dus dat ie daar blijft de hele sessie).Weet dus alleen niet of het kan met zo'n markeer dobber,das ook eigenlijk mijn vraag,dus als iemand hier ervaring mee heeft?ik wil er nog wel graag aantoevoegen,dat ik hem dus ook niet ondoordacht zou gaan gebruiken,met andere woorden,als ik zo'n markeerdobber of een afrolmarker zou gaan gebruiken zou ik dus een meter of 3a4(op groot water)er naast gaan vissen.en dan is het dus nog niet absoluut safe!Maar ja met een bootje erbij kan je al een hoop elende oplossen :wink:
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

27-02-2004 13:57

Het ligt er aan of je op bevaarbaar water zit of op een afgesloten put zit ,
ik gebruik bijna altijd een staafwaker met een grote betalamp die ik net onder de oppervlakte zet,
dit omdat er altijd grappenmakers tussenzitten die je waker verzetten.
met het donker worden zet ik hem iets boven het wateroppervlak.voordeel van een Goede staafwaker is dat je lijn altijd langs en over de staaf heen schuift mits je de lijn strak houdt.
groet henk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

27-02-2004 17:44

als je dan toch een bootje hebt, waarom gebruik je dan geen staafmarker.

ze zijn al enkele malen beschreven in diverse bladen. ik geloof dat PB er iets heel moois voor heeft.

de voordelen van een staafmarker zijn alle bekende voordelen van een marker, plus dat je lijn met vis er niet in verward kan raken. dit omdat de staafmarker op de bodem een scharnierpunt heeft zodat wanneer de karper eromheenzwemt hij onderduikt totdat de lijn er afspringt, waarna hij weer op de goede plek met zijn kopje boven komt
groetjes Da Fox
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

27-02-2004 23:33

[quote="Kees Vaags"]als je dan toch een bootje hebt, waarom gebruik je dan geen staafmarker.

Ja dat is allemaal leuk en aardig kees maar dan moet je ook staafmarkergeld hebben :wink: ffies wachten dus nog...
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

28-02-2004 00:18

je kan zo'n ding prima zelf maken van PVC buis. zeer goedkoop en net zo functioneel
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

28-02-2004 01:36

Kees,
kleine aanvulling gewoon electriciteitsbuis werkt beter is iets flexiber dan de pvc versie waardoor de :D parabolische actie beter is.

groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

28-02-2004 13:10

Klopt Peter,
die van mij zijn 4x 12ft ct flex 1,25 pounds met pensluiting :lol: :lol:
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-02-2004 13:23

Weet iemand hoe je zo'n staafmarker zelf maakt?Dan ga ik gelijk aan de slag!Ik hoor het wel...Greetz Danny
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

28-02-2004 18:24

je neemt 2 of meer buizen van 16 mm.
met een tooltje en een verffohn of aansteker rek je 1 buis iets op, zodat de 2e buis in de eerste kan schuiven
even een tapeje erom om hem waterdicht te maken
onderzijde dichtmaken en een flink llod eraan, denk aan het scharnierpunt.
bovenzijde dichtmaken.

in het geval van standaardlengte buis heb je nu een marker die 8 meter lang is. inkorten op maat kan eenvodig met een zaagje, of neem meerdere stukken van bijv. 1 meter
groetjes Da Fox
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

28-02-2004 21:06

Kijk dat zijn tips,alleen nog een vraagje,hoe maak je zo'n scharnier punt en hoe bevetig je dat lood?Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

29-02-2004 10:44

nou, maak een soort van oog aan die afdichting, en knoop met een kort stuk touw het lood eraan. scharniert goed genoeg denk ik zo
groetjes Da Fox
Sandra Hilverink

29-02-2004 12:13

Ik gebruik de Drennan snoekdobber als peil/marker dobber.
Hij is nl zeer licht, maakt hem goed te gooien, en en fel kleurige top.
Kost je een Euro of 5,-
Bevestig de marker vast aan het uit einde van de hoofdlijn, met een gram of 90 a 120 schuivend er voor, dus op de hoofdlijn. Ik gebruik hiervoor gevlochten lijn omdat het beter het bodemverloop laat voelen, en je de marker strak op het lood kunt draaien!
Als het lood dus de bodem heeft bereikt zal de marker,mits je lijn geeft, weer boven komen.Als je nu gevoerd hebt en je haakaas ligt er ook, draai je rustig je marker strak terug op het lood(voordeel van gevlochten). Ligt dus op de bodem, en met een toploodje op je lijn, fixeer je de gevlochten lijn zeker op de bodem.
Geen bootje nodig, want je gooit het net zover als je haakaas en je hebt een peil en marker in een!

Mvgr

Sander
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

21-03-2004 18:25

Ik wou net hetzelfde gaan uitleggen, maar ipv de markerlijn met een toploodje op de bodem te leggen, kun je ook de lijn achter de lijnclip doen en de marker weer binnendraaien als je hengels goed liggen.
Elke keer als je ingooit gooi je eerst de markerhengel uit tot aan de clip, en voila je haakaas ligt keurig op de voerplek!

Veel succes, mvg daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

21-03-2004 20:19

ik gebruik de techniek met de 3e hengel... maar ook nog een andere op bijv. kanalen of andere smalle wateren met een rietkraag waar je dat mooie taluudje of kuiltje hebt gevonden. Je pakt een spoeltje (leeg) waar ooit lijn op heeft gezeten en spoelt dit vol met wol of bijv. ander trouw. 15m is genoeg. Je schuift hier een loodje van +-40 gram aan en knoopt daarna een snoekdobber op de lijn. Je loopt gewoon naar de plaats in het riet en gooit hier het lood ongeveer een meter voor het riet in het water, het spoeltje leg je op de kant en maak je vast aan een tak oid zodat je het niet kwijtraakt. Na je sessie haal je de marker weer binnen en je kunt hem dus ook meerdere keren gebruiken. Tip: gebruik een opvallende kleur wol of touw, blauw, rood en oranje bijv. zie je heel goed als je het niet kun vinden :wink:
Plaats reactie