ik heb grote twijfels gekregen over wakers en wakers

Plaats reactie
walter verheij1
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-12-2003 01:00
Locatie: H.I.Ambacht

21-02-2004 10:36

hallo,

in mijn begin jaren viste ik gewoon met lekkere goedkope simpele staafwakers. deze weegde vrijwel niks. ik ben me verder gegaan met karper vissen en zag (nog steeds overgins) vrijwel iedereen met mk2 swingers vissen. jullie raden het natuurlijk al. ja ik heb ze ook gekocht een rip uit mn lijf en de vangsten liepen terug heb toen eens een x van die ketting swingers gekocht en was al iets beter.

maar komt het nu door het gewicht van de swinger of waker? is dit het grote verschil tussen eventueel ook vangen en blanken.
want als ik een mk2 swinger neem (gewicht zover mogelijk naar achteren overgins) en een dood simpele staafwaker dan zit er best behoorlijk wat verschil in kwa gewicht.

ik zou graag willen weten wat jullie hiervan denken.

groetjes
walter
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

21-02-2004 11:08

Je vangt de vis voordat de waker beweegt, of jij vist anders.
Hugo Bovenmars

21-02-2004 11:40

Waarom geen micro-swingers b.v. ipv die zware MK2? Op korte afstanden vind ik die laatste veel te zwaar. Misschien ben je minder gaan vangen doordat je lijnen nu snaarstrak door het water lopen.

gr Hugo
walter verheij1
Berichten: 67
Lid geworden op: 06-12-2003 01:00
Locatie: H.I.Ambacht

21-02-2004 12:09

ja, waarom geen micro? geen flauw idee

rob ik vindt dit niet echt een logische antwoord.

ik bedoel eigenlijk voor de gene die het niet snappen

is de weerstand (of te wel het grote verschil in gewicht) tussen de mk2 en de staafwaker niet merkbaar voor onze vriend karper.

en wat hugo aanhaalt klopt inderdaad ze staan echt zo strak mogelijk.

maar moet ik nu overgaan op mn oude staafwakers of lichtere indicators of heeft het geen invloed (volgens rob)

groetjes
walter
Gebruikersavatar
Roy van Goor
Berichten: 865
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00
Locatie: maasbracht

21-02-2004 15:44

hoi,
het kan goed zijn dat je staafwakers gewoon hebt laten rusten op de stoppers.....
dan heb je in principe met slappe lijnen gevist....doe dit ook vaak in combinatie met staafwakers......
ik denk niet dat je het moet zoeken in de wakers maar in de manier van vissen.
swingergewichten kun je ook instellen, net als je hengelopstelling veranderen....hoek van de lijn.....
zoals ik al zei, ik vis bijna altijd met staafwakers en gaat prima!!!
niks zo mooi als een staffwaker die tegen de hengel knalt!!
gr roy
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

21-02-2004 22:02

Hoi Walter,
Tenzij ik het verkeerd begrijp bedoeld Rob dat de vis het aas pakt, daarmee de haak dus in zijn bek neemt, de onderlijn strakzwemt, zich prikt op het lood, gaat bolten en op dat moment dus een run geeft. Hij prikt zich dus voordat de waker beweegt. Het gewicht van je waker is hier dus niet op van invloed. Wat wel kan is het eerder genoemde verschil tussen strakke of slappe lijnen. Probeer dit eens te testen.
groeten,
Daaf
Plaats reactie