dat zouden meer mensen moeten doen!!!!

Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

17-02-2004 22:33

even een inleidng,

zondagmiddag heb ik een stukje gewandeld met mijn vriendin. we zijn naar een mooi bosmeer geweest waar ik in de zomer wel eens met de pen vis. het water is zo'n 1 1/2 hectare groot. ook ben ik hier begonnen met karpervissen zo'n 12 jaar geleden er zit 1 vis van 25 pond, een stuk of 13 van 17 a 20 pond de rest zit er onder
daar aangekomen zien we dat er 6 mannen zitten te vissen. we willen een rondje maken en komen al snel bij de eerste twee aan. vol verbasing zie ik twee enorme zilveren scud lanceer instalatie's staan. twee foxen met een TXR zender. op het tafeltje naast hun liggen 2 TXR ontvangers!! ze zitten 1 meter achter hun hengels! aan de overkant hoor ik ook al een boel piepers en zie ook glimmende bouwwerken. snel lopen we door zonder bij de rest te gaan kijken


dit zouden meer mensen moeten doen!
ik besluit om maandag overdag even te gaan vissen. ik neem geen piepers mee! alleen twee monkey climbers ( voor diegene die meteen met een solar butt swinger set zijn begonnen, een monkey climber is een blokje op en staafje die je in de grond prikt. en je lijn aan bevestigd. deze komt uit de tijd tussen het alu wakertje en fox mk2 swingers)

ik bouw op en wacht af. na een uur komt er een oude twentekanaal visser visser een kijkje nemen. samen turen we gespannen naar het aapje zoeffff.......plok.....rrrrrrr. het aapje klapt tegen de hengel. dit gebeurde die middag nog een paar keer.

heerlijk zoals dat blokje omhoog schoot, dit gaf mij meer een kik dan zo'n fluittoon. dit ga ik vaker doen! net als vroeger
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-02-2004 23:18

geen enkele waker is zo leerzaam als een oud folietje
mits je um soepel vist

overigs is een monkeyclimber dat niet
daarintegen wel weer mooi inderdaad

;o)

groeten ed
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

18-02-2004 00:59

Eerst een beet zien te krijgen... :o

Mvg Niek
Catch them if you can...
jan van kranenburg

18-02-2004 01:57

Zie je toch met Alu of Climber iets eerder.

Juist, precies het verschil.

Jan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-02-2004 13:13

Ik heb de eerste paar jaar niet anders gevist! Echt mooi... maar om 8 uur naar een waker te kijken is niet echt een pretje. Maar voor een korte sessie? Echt wel spannend hoor. Vooral in combinatie met een deegbol (of stuk banaan, kankworst of aardappel) die je vist zonder lood op de lijn.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

18-02-2004 16:34

Mark jij bent echt zo'n jongen(man) die de roots tenminste in zich heeft, jij weet wat vissen is. Bedankt voor het melden en laat de rest naar lullen!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
wieger onnink
Berichten: 50
Lid geworden op: 10-09-2002 02:00
Locatie: Midden Nederland

18-02-2004 16:45

Lexus Cuyten schreef:Mark jij bent echt zo'n jongen(man) die de roots tenminste in zich heeft, jij weet wat vissen is. Bedankt voor het melden en laat de rest naar lullen!


Daar gaan we weer !!
Ik vind het onzin wat je nu zegt, omdat Mark met een monkey climber vist en zonder een pieper vist weet hij wat vissen is ??

Dus als ik met een pieper vis en een swingertje dan weet ik niet wat vissen is ??

Ik word een beetje moe van dat gel*l over als je niet op de "ouderwetse"
manier vist of gevist hebt dan weet je niet wat vissen is of niet "de ROOTS" in je hebt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

18-02-2004 16:48

Je vergeet mijn cynische ondertoon..

ben het algeheel met je eens Wieger, het is en blijft een hobbie, hoe een ieder die invult moet hij zelf weten!
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-02-2004 18:30

Mark,

Dat zouden inderdaad meer mensen moeten doen.
Een goed "begin"is 't halve werk, net zoiets als met een vrije lijn vissen...vooral beginnende en startende vissers kunnen veel ervaring halen uit het "lezen"van een aanbeet.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-02-2004 18:43

Direct mee eens, hoewel bepaalde uitrustingstukken onder bepaalde omstandigheden wat uit de toon kunnen vallen. Maar laat een ieder voor zich dat maar uitmaken. Zolang je niemand ermee in de weg zit.

Dat dan weer relateren aan aapjes en zilverpapier is helemaal onzin. Vraag me af of de heren hier werkelijk veel ervaring mee hebben, en zo ja, of ze dan ook net zo veel ervaring hebben met de modernere alternatieven. Voor beide wat gedateerde beetregistratie middelen is er namelijk genoeg voorhanden dat net zo goed of zelfs beter voldoet. 8)

Maar zelfs dan, als back to the sixties de wens is. Mijn zegen hebben jullie. Maar ik pas. :wink:

Groet, Kees
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-02-2004 19:10

Kees,

Soms heb ik wel een de neiging om weg te dromen en (als ik het geld had) een splitcane stok... een sigma.. wat aluminiumfoilie en wat aardappels te gaan koken en het tijdelijk zo te gaan doen... maar ja...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

18-02-2004 19:29

het was niet mijn bedoeling om hier een discussie uit te lokken. ik bedoel alleen dat ik echt genoten heb van het turen naar een monkey climber, het maakt een bepaalde spanning los.

ik vis normaal gesproken ook met piepers en swingers enzo, maar vond het weer heerlijk om dit te doen.

met andere woorden, ik raad anderen aan om dit ook ( weer) eens te doen. omdat het eens wat anders is.


ps. Lexus jouw opmerking was cynisch bedoeld naar mij toe? hij slaat in ieder geval nergens op! Maar je hebt er weer een posting bij! weer een puntje he?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-02-2004 19:34

Kevin,

Wat soms vergeten wordt is dat karpervissen slechts een liefhebberij is waarbij de illusie een belangrijk aandeel vormt. De efficiëntie die het dagelijkse leven vereist om met anderen te kunnen concurreren speelt geen rol. Is zelfs dodelijk voor de beleving. Maar het is wel je eigen beleving.

Als het jouw illusie is om je in Frankrijk te wanen aan een Hollands plasje, dan is dat feitelijk net zo goed als de illusie van een ander die zich gekleed in het tweed terugtrekt met splitcane en pauwenpen. Dat ik in beide gevallen inwendig wel eens glimlach is herkenning.

Het mooie van karpervissen is dat je die keuzes mag maken. En voor de meer prestatie gerichte karpervisser is de boodschap dat elke omstandigheid zijn eigen benadering heeft. Maar er zijn gelukkig wel meer benaderingen die werken onder dezelfde omstandigheid.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

18-02-2004 19:41

Kees en anderen,

wat anderen doen moeten ze zelf weten. ik bedoelde er mee dat IK het eens niet wilde doen. normaal zit ik ook met piepers, alleen iets minder overdreven als hun!
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

18-02-2004 19:57

Voor langere sessies kun je beide soorten visserij natuurlijk ook es gaan combineren. Ik ben in ieder geval wel van plan om dit eens te gaan doen.

Groet
Ed
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-02-2004 20:56

Gewoon doen Mark.

Ikzelf heb een voorkeur voor groter water waar ik nog redelijk ongestoord nachtjes kan maken. Maar ik vis ook in de polder waar je een eind moet lopen en niet mag nachtvissen. Als gevolg ook nog eens geen andere karpervissers tegenkomt. In het laatste geval pak ik mijn lichtere hengels en als ik er mee weg kan komen een licht hangertje en een afhangende lijn. Maar beide doe ik graag.

Succes, Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-02-2004 21:30

Kees toch!?,
(Dat dan weer relateren aan aapjes en zilverpapier is helemaal onzin)??

Hoeveel en hoevaak kent men het principe en werking van zilverpapier en aapjes?
Beetregistratie, zien hoe de aanbeet verloopt..

En even zo vaak vist men gemakshalve "gewoon" met een snaarstrakke lijn waar de swinger zwaar inhangt op de plaats gehouden door een beste bol lood, wachtend op een fluiter.
Waarvoor dient dan die swinger?
Beetregistratie soms?
Die swinger kan ook weg, de vis bolt zich ook wel zonder die gelikte piepers en swingers. :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-02-2004 22:22

Goed, kan ik zien Henk.

Zo gekopieerd van de grootwaterkarpervissers die lijnen uitvaren. Ach je moet ergens beginnen. Maar op minder grote afstand of onder de kant hoeft echt niet perse teruggegrepen worden naar aapjes en zilverpapier. De meeste aapjes waren trouwens gewoon ondingen. Een licht hangertje of een lichte swinger met een langere arm voldoen uitstekend. Die laatste dan in zijn laagste stand zetten als je met afhangende lijn wilt vissen. Allemaal verkrijbaar overigens. Er is net nog een heel mooie nieuwe lichte hanger op de markt gekomen. Weliswaar duurder als folie (wat niet), maar wel handiger. Kennelijk toch een markt voor?

Kees
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

18-02-2004 22:50

En toch zit ik liever naar een pennetje te kijken dan naar een wakertje.
Dan kijk je toch wat meer op het water en je stek.

Wakervissen...ook op die subtiele manier heeft mij nooit gegrepen. Vrij lijn in het handje overigens wel!

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

18-02-2004 23:18

Kees,

Welk nieuw licht hangertje bedoel jij?

Groet,
Ron
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-02-2004 23:47

Kevin,

Je moet je profiel aanpassen.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-02-2004 23:50

Mark,

Als die 6 man nu plezier hebben en wat nog belangrijker is: niemand overlast bezorgen?

MVG

Klaas


Dat je er achteraf om in een deuk lig tja... snalp ik nog wel. :wink:
Gebruikersavatar
Mark Zelle
Berichten: 943
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Vorden
Contacteer:

19-02-2004 00:06

Klaas,

tuurlijk hebben hun plezier. er lag zelfs een videocamera op het tafeltje!!

maar voor mij was het een aanleiding eens niet met electronica te vissen. ik zat daar heerlijk in mijn eentje aan het bosmeer. lekker stil. lekker dromerig kijken naar zo'n waker.

met de zin : dat zouden meer mensen moeten doen. bedoel ik, probeer het ook eens! het geeft echt een kick.

ik vis volgende week ook weer met electronica als ik weer een nachtje/ en ochtend pak.
erwin snaaijer

19-02-2004 00:18

de meeste zijn net ouwe wijven hier sorry dat ik zo uit de bocht kom vliegen ,maar iedereen moet voor zich zelf weten hoe hij zijn hobby invuld
of dat nou met piepers is of met een pennetje wat doet dat ertoe als diegene het daarmee naar ze zin heb beter en of je dan beter vist slaat nergens op al heb je nog zo mooi en goed spul staan diegene kan mischien niet goed visse en iemand met oud spulletje mischien wel , maar doet dat wat ertoe dan?het gaat erom dat je het naar je zin heb of je nou grote of kleine vissevangt en mense laat iedereen gewoon in ze waarde en zijk daar niet over want dan ben je noet zoon oud wijf

groetjes erwin

ps voor degene die zich voelen aangesproken als oud wijf ik zou zegge neem een kopje thee dan .
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

19-02-2004 04:51

Erwin, wat betreft jou laatste zin, droogkloot :lol:

Ik vind het allemaal wel wat hebben.
Zelf wissel ik heel vaak van taktiek.
Het allerliefst krijg ik volle vluiters.
Nu met deze kou neem ik zo min mogelijk materiaal mee en blijf ik heel mobiel.
De hengels worden gewoon op de grond gelegd, geen piepers, geen wakers en geen steunen.
Goed opletten en je ziet gauw genoeg of er iets gebeurd.
Is het niks, hengels binnen halen, plu inklappen en op naar de volgende stek.

Wat ik ook erg spannend vond toendertijd (ongeveer 10 jaar terug) s'avonds een paar uurtjes achter de graskarpers aan.
Ik nam 1 hengel mee, 1 blikje kattenvoer, wat half gekookte aardappelen en een blikje mais.
Ik kroop heel stil naar de rand van het water waar ik op de grond ging zitten, voerde vlak onder mijn neus en legde mijn haakje er bovenop.
Ik viste zonder dobber, alleen een klein loodje op de lijn.
Ik hield mijn hengel in de hand, deed mijn beugel open en hield de lijn tussen mijn vingers.

Op een gegeven moment zag ik beweging in het water en een hoop bel partijen.
Ik durfde me niet te veroeren, ondanks dat ik niet lekker zat en mijn benen gingen slapen.
En dan voel je de lijn door je vingers glijden, je slaat aan en er barst een explosie onder de kant los.

Heerlijk jongens, wat was dat spannend.

Tegenwoordig is mijn sport, proberen zo effektief mogelijk te vissen en proberen zo veel mogelijk runs te krijgen.
Ook heerlijk, spannend en houd mij heel veel bezig.

Het heeft allemaal wat jongens, tenminste, dat vind ik.

RC
#karperwebshop# #Freelance Angler# #PukkaBaits#