sfeer stukjes.......

kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

18-01-2004 13:42

Tom,

Vind het niet zo erg hoor. Voel me eerder vereerd!!

Lars,

Jou bijschrift klopt niej. Behandel je dan een karper als jezelf? :roll: :roll: Geef je hem ook pils? Krijgt hij ook aandacht van topless vrouwjtes met lange blonde (liever zwarte) haren en natuurlijk een mooi rond kontje??? nou nou... rare vis is die karper dan.. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

18-01-2004 14:19

bedoel de ander kant he hoe wil je zelf behandeld worden zacht en met respect toch?
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

19-01-2004 12:32

Rico,

Leuk verhaal! Klasse!

Een dergelijk verhaal zullen mensen wel herkenbaar zijn. Beginnen op een prive put, al zal het maar voor weinig mensen zijn.

Jan,

Al inspiratie? :wink:

mvg,

Koen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-01-2004 13:27

Verveeld lig ik op mijn stretcher, de radio loeit en het bier is al pislauw. De vis bijt wel, maar dat is ze ook geraden want ik heb de afgelopen week 40 kilo voer in het water geflikkerd. Tot nu toe:
9.45: 12 pond, kutknol, meteen weer teruggegooid.
11.20: 16 pond, alweer een whipper, wat een teringwater
11.40: bijna m’n tent afgefikt met die barbecue, de volgende keer geen benzine meer erop gooien.
14.35: 26 pond, eindelijk een redelijke vis, miste wel een lip en een aantal schubben omdat ik hem met de gevlochten lijn van de obstakels weg moest sleuren, maar ja, it’s all in the game, he?
16.00: einde sessie, poeh wat een zooi moet ik weer meeslepen met de kruiwagen. Ik heb geen zin om nog een keer te lopen, dus laat ik de rotzooi maar liggen. Zijn toch genoeg anderen die het wel mee kunnen nemen?

Nou ja, was wel een redelijke sessie, denk wel dat ik de volgende keer wat scootervriendjes meeneem. Kunnen we gezellig een feestje bouwen, ik lig toch tegen de overkant te vissen.

Sfeermoment uit een logboek van een karpervisser
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-01-2004 13:28

Voordat er verontwaardigde reacties komen, dit stukje was sarcastisch bedoeld :)

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Rico Vielvoye
Berichten: 82
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

19-01-2004 23:52

Dank je koen jan en lars.

niet groen aangelopen verders? :wink:
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

20-01-2004 00:05

nee hoor heb hem even geleend van je je naam staat er natuurlijk nog wel bij



ooit stond ik op een bruggetje wat zag ik daar het was een onbekende soort die ik nog niet kende. ik was vast besloten om er ooit een te vangen , maar ja ik mocht pas vissen als ik een zwemdiploma had 4 jaar gelden begon ik het was voor mij en moelijke tijd veel stress na en jaar ving ik er hem het was een vis van 3 4a5 pond maar me leven kon niet meer stuk.
ik was even van de aarde, elke keer als ik er aan terug denk zie ik hem weer en zie me als klein jongetje op de brug staan nu ga ik regelmatig terug naar de dat bruggetje niet om te vissen maar om even tot rust te komen en ik denk hoe mooi een leven van een karpervisser eigelijk is
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
jan van kranenburg

20-01-2004 01:20

Koen,

Meer transpiratie!!

mvg

Jan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

20-01-2004 08:08

Ik klik mijn pc aan en kom als vanzelf op kwo uit. Met op de achtergrond de schitterende klanken van groepen als Coldplay, REM en Live zoek ik voor de zoveelste keer weer eens de artikelen van Maasland en Barnas op. Tijdens het lezen voel ik me voor heel even weer een echte karpervisser, wat dat ook mag zijn. Dat opgewonden gevoel in mijn buik, die energiestoot die je krijgt. Ik besluit om toch maar weer een nachtje te pakken, wie weet zit er nog wat in, wie weet mag ik nog een keer een grote karper omarmen, het zou eens zo zijn....
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

20-01-2004 09:38

[quote="jan van kranenburg"]Koen,

Meer transpiratie!!

mvg

Jan[/quote]

Dan stel ik wat deodorant voor!

suc6

Met zweterige groet,

Koen
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

20-01-2004 12:19

In mn dromen verzonken..
Zie ik op mn voerstek al die prachtige karpers tussen de stronken..

De tijd is rijp, dat weet ik...
Het is nu of nooit,
Een strakke zuidwester op het kantje..
Zo'n kans had ik eerder ook ooit..

Heb het toen zo verpruts...
Karpers ze waren er genoeg,
Maar net als toen is het zaterdagavond..
Dus houdoe en ik ga naar de kroeg!!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-01-2004 12:22

pff groentje! :P
Gebruikersavatar
Saron Debets
Berichten: 76
Lid geworden op: 17-01-2002 01:00
Locatie: Deventer

20-01-2004 16:12

[color=red]Leuk sfeerstukkie Rhoy :wink: Alofs, [/color]
Dan zat je vrijdag 9 januari (meeting regio IJsselstreek) ook in de kroeg zeker???? :o
Waar was je nou? Dacht dat je zeker zou komen... :evil:
Had Bertil toch gelijk :P

Grapje hoor Roy! :D
Dit is pas een BIG :-)
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-01-2004 21:57

Jan,

Al uitgetranspireert en wat inspiratie gevonden?

Vol verwachting klopt mijn hart :wink:

mvg

Koen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-01-2004 22:14

Heej Koen,
ik hoor wel of je zoiets bedoelt?

Vanmorgen om 9 uur weer aan het water,
deze keer had ik een bankstick met beetverklikker meegenomen om een tweede hengel te kunnen inzetten.

De met drie maïskorrels beaasde haak werd drie meter uit de kant ingelegd, een 10 grams schuifloodje zou het wel op de plaats houden.
Nog wat losse korreltjes hier en daar gestrooid en niet te veel want vorige week zag ik aanzwemmende karper nogal schichtig om een maïsvlek zwemmen welke ik op 1 meter uit de kant had gevoerd.

Voorzichtig iets gevoerd, de hengel op het steuntje met verklikker en afwachten of ze het doen.

Ondertussen de penhengel gepakt en beaasd met ook drie korreltjes, de pen gestuit op 1 meter en 1.30 meter, handje maïs mee welke zo'n 12 meter uit de kant verspreid terecht kwam.
Het was inmiddels half tien voor het pennetje op de stek stond.
Ik had nog geen vis zien zwemmen op het heldere en ondiepe watergedeelte, nu viel het zicht ook wel tegen met dit winderige bewolkte weertype, maar toch?

Op momenten scheen dan toch eventjes het zonnetje, en eventjes na tienen zag ik een enkele brasem rond scharrelen, gevolgd door.....Jawel grotere donkere vlekken die langzaam maar zeker dichterbij kwamen.
Soms bleek zo'n donkere schim op 15 meter ineens in tweeën te splitsen, ha twee stuks, waarvan eentje achter de pen langsschoof en deze ietsje liet wiebelen.......
wachten, wachten, nee niks, de donkere vlek draaide nu weer af naar zijn eerdere helft.

Ineens een geblèèr aan de linkerkant van me, gloeiende, gloeiende en onder uitingen van nog erger de hengel met open molen in het riet gelegd en rap naar het onophoudelijk om hulp roepende apparaat.
Whiiiieeeeeeiiieeeeeeeeeeeeiiiiiieeeeeeeee, Ja ja allerknetters ik kom al, het net bij de kop gegrepen en achterlangs het riet bij de hengel aangekomen was er eigenlijk niks aan de hand!!
Wat een kabaal om niks, de lijn liep helemaal evenwijdig de oever naar links, de spoel draaide gelijk een tolletje zijn rondjes, maar om daaaaaaaaaaaaar nu zo'n kabaal om te maken, Tsjaa het zal er we bij horen..

Hengel gepakt en de haak effe na-gezet, voor wat het nog baten mag, ik wist niet eens hoe ver of waarachterlangs die vis was, maarja gewoonte is ook al wat hè.
De vis was ongeveer veertig meter naar links gezwommen, en nu ging het met een mooie halfronde boog het water op, sterk was ie niet, kon niet meer door de slip trekken.
Mooi rustig afdrillen en geen gekke dingen doen, nu zag ik al enkele mooie vlekken en kolken in mijn richting komen en het pleit was al snel belecht.
Voor een spiegetje van 14 pond was ook deze vis wel een aardig druktemakertje, mooi ding, en hup terug.

Maïsje erbij op en inleggen maar weer, tijd voor een bakkie en een peukje.
Nee eerst bij het pennetje kijken, die haal ik er maar effetjes uit, stel je voor dat...

De hengel lag nog op het riet, het pennetje zag ik nog effe niet, gebeurt wel vaker met zo'n kabbeltje niet?
De hengeltop lag nog precies op het biezenpolletje waar ik hem oplegde toen dat geblèèr van daarnet loosging.
Alleen toen ik hem hier neerlegde was de top mooi recht geweest en nu boog ie toch behoorlijk naar links weg.
Met één sprong in de zut had ik hem, de beugel van de 060 dicht en WHAM....krom tot in het handvat!
DDZZzzzzzzjjjjjjjjeee, wat een geweldig fijne stok zo'n 395er van anderhalf pond.
Echt een mooie hoge hoepel met een ouwe Sigma 060 die hun trouwe dienst stonden te bewijzen.

De vis teste het materiaal naar behoren, trok veel zwaarder dan het spiegeltje van daarnet, maar moest zich na flink verzet toch overgeven.
Onder de top zag ik een wankele en zwalkende schub, hij was inderdaad wel ietsje groter, dus snel het schepnet..........nondeknetters..die ligt nog waar ik dat spiegeltje terugzette, 15 meter naar links, achter het riet langs.
Daar kom ik dus never nooit bij, dat k.. spiegeltje ook!

De schub zwom al wankelend onderlangs de losstaande rietpollen, ik stond met het water tot halfeg de laarzen aan de rand ervan.
Nou dat moest toch lukkken, het kon stomweg niet anders!
De vis zwom eventjes iets uit de kant weg, ik ving hem heel rustig op en heel rustig en gestaag trok ik nu in één haal de vis naar de kant.
Zwevend kwam hij tot vlak voor m'n voeten, nu de hengel weg en met beide handen op de flanken schoof ik de schub zo in het ondiepe tussen het riet.
Op zijn flank gelegd en meteen onthaakt, stel je voor dat ie zou schrikken van mij en weer het ruime sop zou kiezen?
En weer rechtop gezet tussen de stengels, ben benieuwd of hij nog tijd heeft, anders haal ik de weegzak en unster nog effe.

Mooie grijze schub, hoge bouw, deed me denken aan de "op de kop" vis van Douwe.

Rustig laten liggen en de weegzak gepakt, terug naar het riet en ook vissen schijnen een zondag te houden, immers hij had tijd genoeg om te wachten.
Vlug wegen dan maar, voor hij zenuwachtig word, 19 pond en klaar is ie.
Nog even op wat dieper water vasthouden en laten gaan wanneer de bewegingen krachtig genoeg worden.
Ik laat hem los wanneer ik de vis nog met enige moeite kan tegenhouden, zoals eigenlijk altijd.

Kwart voor 11 en echt tijd voor een bakkie nu..
eindelijk een shaggie en al genietend even bijkomen.
nog een uurtje doorgevist maar niks meer gezien, teveel kabaal door die druktemakers denk ik, maar ach wat zou het, Mijn dag kon toch al niet meer stuk, rap in de auto, 't is 12 uur 't begint te miezeren 't word tijd om te gaan..

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2004 23:55

Nou vooruit Koen,

De tent staat verscholen achter het riet. Pal naast het gat waar mijn beide hengels doorsteken. De steunen laag en naar achteren geplaatst, zodat de hengels niet de weg wijzen naar de visser achter het riet. Ik weet hoe schuw ze is. Zou ze er zijn? Geen zuchtje wind, het water is vlak. Te vlak! Ik duik wat in elkaar en ril. Koud voor de tijd van het jaar. Maar ja, in de tent kan ik het water niet overzien. De transistor staat heel zacht. Radio 2 muzieknacht onthaalt mij op Van Morisson’s song Madame George vertolkt door Marianne Faithfull. De door drugs en rock and roll gerijpte stem zweeft zacht door de nacht. Mijn nacht, ik voel het.

Shit, het begint zachtjes te motregenen. Ik sta voorzichtig op, klap de stretcher in en steek hem tussen de stormpalen door de tent in. Na wat gerommel met het stellen van de poten en het instellen van de zittinghoek, kan ik de slaapzak in. Ergens in mijn cokerbag moet nog een aangebroken reep chocola zitten. Ik hengel in het donker achter de stretcher. Verkeerde vak, andere kant. Ja, onder het broodtrommeltje, hebbes. Een dreun op het water klinkt. Goddomme, dat moet een grote zijn. Is het haar? Ik laat mijn zojuist herwonnen reep op de grond vallen en steek mijn kop uit de tent. De wegdeinende rimpels verraden de verstoring van het wateroppervlak aan de overkant. De overkant waar mij linkerhengel naar wijst, met het aas net onder de rand van de overhangende struiken. Gespannen kijk ik naar de top van de hengel. Niets, geen trillinkje. Een auto komt over de dijk. Als hij over de brug duikt, schijnen de lichten door het doek mijn tent in. Ik doe de transistor uit, zak weer terug op de stretcher. Sluit de ogen, maar blijf gespannen luisteren.

Ik schrik wakker van een enkele piep van mijn Delkim. Het helle blauwe ledje van de linkerhengel verlicht even de omgeving en dooft. Er is een windje opgestoken en de motregen is opgehouden. Mijn horloge wijst 5 uur aan. Nog 2 uurtjes en het is weer licht. Ik haal mijn hoofdlamp van de knop van de stretcher en knip het licht aan om onder de stretcher te kijken. Ik rek me uit en vis de chocola op. Na de chocola draai ik een zware van de weduwe en zet de transistor weer zachtjes aan. Radio 2 muzieknacht heeft een jazz nummer met jankende trompetten. Mij niet gezien, zeker niet op dit vroege uur. Ik schakel over naar Sky radio en krijg het liefdesleven van Britney Spears. Dan de radio maar weer uit. Ik buig naar buiten en tuur over het water naar de overkant. Het windje rimpelt het water en er is weinig te zien. Zou er nog wat gebeuren?

Al weer 12 uur. Het ontbijt is allang genuttigd en ik begin de tent maar af te breken. Jammer, weer niks. Maar ooit zal zij de mijne zijn. Als laatste pak ik het schepnet in. Voor alle zekerheid. Om 1 uur heb ik alles ingeladen en rijd ik over de dijk richting huis. Laveer behendig langs de fietsers, ontwijk de skaters en duik de snelweg op. Het is zondag, zullen ze al op zijn?

Groeten, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 28-01-2004 23:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

28-01-2004 23:55

Ach Henk,

Als jij dat onder sfeer verstaat, waarom niet? :roll:

Is lekker stukje om te lezen.

Had van jou als laatste verwacht dat jij zo'n stukje zou plaatsen eerlijk gezegt. Maar je humor is onmiskenbaar terug te vinden.

Ik heb er weer van genoten.

mvg

Koen


PS: Ik dacht dat jij altijd met vrije lijn viste ipv met de pen? :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-01-2004 19:48

Tsja koen,

Vrije lijn; errug mooi en echt bezig met vissen.. :wink:
Penvissen; ook errug mooi vissen, alleen ben ik soms het pennetje kwijt.. :roll:
Bodemvissen met schuivend lood; minder mooi , minder inspannend, maar ik wil soms ook wel een lomp spiegeltje vangen :oops:

"Beetje vreemd" verwachtingspatroon, misschien?? :-?
Groet'n Henk..

still growing Old.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-01-2004 19:56

Henk,

Je moet je pennetje ook altijd goed in de gaten houden, raak je ´m ook niet kwijt :wink:

Kees,

Lees nu pas je verhaal. Vorige posting van mij was tegelijk met jouwn verhaal. Zie tijd.

Fijn dat ik je ertoe kon verleiden. Is het waard geweest.
Bedankt.

mvg

Koen

ps: Nog liefhebbers die een stukje van mijn kant willen?
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

29-01-2004 20:12

nou koen toe maar dan... :)
omdat je zo goed kan schrijven...

mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim