Vanavond op TV: Het Roer Om

jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

16-01-2004 08:29

Tuurlijk is dit niet de manier waarop het eigenlijk zou moeten, Mark.

Maar je moet je wel realiseren dat deze familie alles heeft achtergelaten en de eerste tijd veel moet investeren en verder geen inkomsten heeft. Idealerwijs zou hij zijn bestand moeten opbouwen op basis van kweekvissen, maar dit is gewoon niet haalbaar. Het is gewoon zo, dat als de topvis een hoge twintiger is, ook al is het een "eerlijke" vis, dat er geen hond heengaat. Een mooi bestand en waterflora zich op natuurlijke wijze laten ontwikkelen in zo'n korte tijd is gewoon niet haalbaar.

Alleen om het in perspectief te zien....

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-01-2004 08:43

Mark,

Of ik heb even niet goed opgelet (en dan moet ik vandaag de videoband maar eens even bekijken, ik dacht "leuk voor later", hoe onnozel kon ik zijn), maar de spiegel die in de bek werd bekeken en die volgens zeggen nog nooit gevangen was, was ook de grootste van de uitzetting. Wat mij vervolgens verbaasde is dat ik later in de docu een foto tegen kom van een spiegel die er toch wel even vele malen dikker en groter uitzag. Het verschil vond ik te groot om in 1 jaar te bereiken en daarmee voor mij het "bewijs" dat het hier een "illegaal" betreft.

Ik dacht er gisteravond even leuk voor te gaan zitten, maar heb er een flinke rotsmaak aan overgehouden.
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

16-01-2004 08:47

Christiaan,


Ik houd me aanbevolen.

Gr. Raymon
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-01-2004 08:53

Tjonge wat een commentaar... ik zat het te kijken en ik dacht.. dat kan niet missen.. :P

Maar ja. Tuurlijk hebben wij allemaal een foute smaak ik de bek bij betaalwateren, maar die zijn niet PER definitie verkeerd volgens mij!

Ikzelf heb ook heel lang daydreams gehad over het beheren van eigen wateren, prachtig leek me het, de hele dag bezig zijn met je hobby etc. etc. Dan weet je nog niet wat je nu weet. Nu zou ik het niet meer doen!

En winst maken.. natuurlijk wil je winst maken!!
Als ik een "goed" BTW zou runnen, zou ik ook winst willen maken, wat een onzin dat je niet over de rug van karpers winst mag maken. Wat is over de rug van een karper?

Wij slaan allemaal een stuk staal in die bek, rukken ze op het droge, in de bewaarzak, op de foto en dan mag ie veel uren later eindelijk weer zwemmen, nee dat is lekker. Is dat niet over de rug van de karper?

Kom op zeg...

En dat van die Meerval sorry hoor, maar dat is in heel veel landen "gewoon" net als bij ons in de polder iedereen nog zijn snoeken mee. Niet dat dat goed is! maar om er nu misselijk van te worden???

Laat wel staan dat ik falikant tegen verkeerd beheerde BTW ben!

Ps. dat jochie dat pas op TV was bij Doe Een Wens met zijn ongeneeslijke ziekte die een nachtje karper wilde vissen, fantstich toch! Zag je het bekkie van die gozer toen hij stond te drillen!!
Dat was ook op een BTW toch? Niet goed te keuren, maar onze hobby werd dankzij dat BTW wel goed gepromoot!!

Vr.Gr.,

Bertil
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-01-2004 09:24

Jurgen,

Als een water onverantwoorde praktijken moet toepassen om rendabel te zijn heeft het wat mij betreft geen bestaanrecht. Door cocaïne te verkopen kan de kleine kruidenier in deze prijzenoorlog waarschijnlijk beter zijn broek ophouden maar het mag gewoon niet.

Bertil, wat mij mij tegenstaat is dat de hele natuurlijke situatie van het desbetreffende watertje om zeep wordt geholpen, puur om Engelse karpervissers te bevredigen en daarmee winst te maken. Met een goed beheerd water is niets mis, maar dit gat is zwaar en zwaar overbezet. Volgens de site http://www.clearwaterlakes.com zwemmen er nu al vissen van boven de 50 lbs. De karper is gedegradeerd tot bedrijfskapitaal...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-01-2004 09:33

Heren,

Het is godsonmogelijk om op een normale manier een viswater te runnen en winst te maken, laat staan winst te blijven maken.

Op een gegeven ogenblik gaan de clienten vragen en eisen stellen, wat dan?

Zo'n water heeft voor mij hetzelfde nivo als de eerste de beste forellentrutput. Moest ik daar (mijn eerste) grote vis vangen, dan liever maar niet.

Iedereen, die het prachtig vind, moet maar doen wat ie niet laten kan, als ik er maar geen last van heb. Toevallig krijg ik er wel last van, want meer en meer vissen worden van openbare wateren geplukt om als handelswaar te dienen.

Er zullen best BTW eigenaren zijn, die het beste voor hebben. Deze wens ik veel suc6.

Vergeet niet: Eerst mocht je er voor FF 10 per dag vissen....


MVG

Klaas
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

16-01-2004 09:49

G*dv*rd*mme, Ik heb het op 3 (jazeker 3) kalenders geschreven en nog vergeten op te nemen he?

Wordt het nog herhaald?
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-01-2004 09:50

[quote="Klaas van den Herik"]Heren,

Er zullen best BTW eigenaren zijn, die het beste voor hebben. Deze wens ik veel suc6.

MVG

Klaas[/quote]

Nou die wens ik ook veel succes!

Mark, tuurlijk keur ik zo een water niet goed. En zeker niet als die vissen van openbaar water komen en als het water overbezet is. Laat dat duidelijk zijn.

Maar ik probeer met mijn posting wat discussie op te wekken, ik had het er nog met Arno Spruit over dat er op zijn artikel toch niet echt een discussie losbarste.. dat kwam omdat hij niet positief was over BTW. Schrijf je een pro BTW artikel.. moet je eens opletten wat je dan voor discussies krijgt.

Mensen die dus tegen BTW hadden beter een goede positieve bijdrage over openbare wateren kunnen leveren in die discussie dan hier tegen BTW's aan te schoppen. Maar dat is mijn mening.

Vr.Gr.,

Bertil
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

16-01-2004 09:53

Ben ik het volledig mee eens Mark. Maar als je ziet wat voor een hype deze wateren, vooral in Engeland, zijn, dan zou je denken dat je met je mening in de minderheid bent.

Zou je niet verwachten, dat in de bakermat van het huidige karpervissen de traditie van het karpervissen moet wijken voor het succes en de prestatiedrang. Wellicht zijn ze ook een beetje overrompeld door het Europese karpergeweld en willen ze hier ook hun graantje van meepikken. En tja, waar tover je dan zomaar een legale 35er vandaan? Lijkt me sterk dat je zoiets als kweekvis koopt.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-01-2004 09:58

Bertil,

Ik denk niet dat je mensen kunt indelen als voor of tegen betaalwateren. Mij in ieder geval niet. Ik ben tegen misbruik van karpers, hetzij zij tegen zij zwemmend in de plaatselijke parkvijver, als kofferbakkarper bij die egoïstische overzetters, hetzij als vers exportvlees voor een Engels water en ook in dit geval, wanneer ze van een rivier of meer gehaald moeten worden om het bedrijf enigszins rendabel te maken. Dit voorbeeld is zo overduidelijk dat er volgens mij weinig te discussiëren valt...

Groeten,

Mark
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-01-2004 10:01

Bertil,

Jij stelt dat bij 'Doe een wens' onze hobby door het betaalwater goed werd gepromoot. Niet het betaalwater, maar het feit dat de betreffende jongen een geweldige tijd had was de grote promotie. Dit had ook aan een normaal water kunnen worden bereikt.

Ik moet toegeven dat jij wel een punt hebt voor wat betreft de "rug van de karper". Wij vissers proberen over de rug van de karper ons eigen genot te bevredigen, de immateriële kant. Een beheerder van een btw zal veelal over de rug van de karper ook zijn eigen genot bevredigen, zij het dat het hier meer de financiële en materiële kant betreft. Klinisch bekeken, als er brood op tafel moet komen, heeft de financiële en materiële kant voorrang boven de immateriële kant. Immers, van idealen is het slecht vreten. Zo bekeken zou je dus kunnen "stellen" dat moreel gezien het vissen vanuit immateriële bevrediging verwerpelijker is dan vanuit materiële bevrediging. Let wel, ik ben tegen btw, maar er dient inderdaad niet te zwart-wit te worden gekeken. Het kan zeker ook geen kwaad om ook je eigen handelen eens beter te overdenken.


En toch blijf ik vissen :-?

Groet,
Ron



[/quote]
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-01-2004 10:07

Heren,

Is niet moeilijk om legaal aan grote vissen te komen.

Je zegt gewoon dat ze overgebleven zijn van een vidange of zo.

BTW zijn geen probleem. Er wordt aan een vraag voldaan. Het probleem is dus, dat iedereen op een gemakkelijke wiojze een grote vis wil vangen. Het liefst met vanggarantie. Helaas hebben deze lieden niet door, dat ze het karpervissen degraderen tot het al eerder genoemde foreltrutputvissen.

Zoals Frans Frentrop in 1 van zijn kulums aangaf, kan dat ook best overdekt, in de Thialf of zo.

Jurgen,

Voor Engelsen ligt het iets anders. In principe is alle water in Engeland prive bezit. Er is ook een beetje minder van dan hier. Hierdoor zijn ze min of meer gewend met velen op weinig water te vissen.

Maar.... er is hoop. ECHO is niet voor niets de grootste club geworden.

MVG

Klaas
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

16-01-2004 10:13

Bertil,

Met alle respect maar ik vond het al een vreemde posting van je, en nu ik je achterliggende gedachte zie vraag ik me toch af of het nou werkelijk zo nodig is om deze uitgekauwde discussie voor de zoveelste keer nieuw leven in te blazen door zo'n ongenanceerde reactie te plaatsen.
Je zal best in je opzet geslaagd zijn maar of het de juiste is waag ik te betwijfelen.
Het lijkt mij dat het zo langzamerhand wel duidelijk is dat er diverse categorieen btw's zijn, m.i. nl; HEEL erg foute, ERG foute en GEWOON foute.
In welke categorie 'Clear water lake' behoort te worden geplaatst moet ieder voor zich maar uitmaken.

Objectief en kritisch blijven ok, maar om nou elke maand weer over dit fenomeen te gaan liggen bakkeleien gaat me wat ver.

Groet,

John
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

16-01-2004 10:32

Ik me wel een beetje in bertil vinden
Het is zoomakkelijk wer op de wagen te klimmen en alles neer te maaien wat een slechte naam heeft! Er zat geen karper in het water dus is er karper uitgezet logisch doen wij ook met nieuwe "verenigingswateren"dat die vissen snel groeien? tjah der gaat een hoop voer in, idd op natuurlijk voedsel zijn die vissen geen 50p gewrden maar geld dat niet voor veel andere wateren? Ik vidn dat je voorzichtig moet zijn gelijk en wtaer als foet te bestempelen voordat je weet of het idd fout beheerd word!
Stel voor het gemak dat dit water wel "eerlijk" bezet is met vis dan blijft alleen over dat je waarde van het vangen van een 50er achteruit gaat goed das een keue voor de man die daar gaat vissen!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-01-2004 10:48

Mark,

Ik kan me helemaal vinden in jouw laatste posting.. zo denk ik er dus ook precies over... niet alles is zwart-wit! Er zijn ook grijstinten en dat wil ik onder ogen brengen.

Zoals Martijn N ook zegt is het wel heel makkelijk om alles meteen neer te maaien als je niet alles weet.
Net als Klaas weet ik ook wel dat het heel moeilijk is een BTW zo te beheren dat het allemaal ecologisch verantwoord is, maar het allemaal een beetje in perspectief zien is volgens mij ook weleens goed.

John.. Dat programma het Roer om heeft de menigte weer aan het denken gezet blijkbaar anders was deze topic niet geopend, en deze heb ik niet geopend??

Vr.Gr.,

Bertil
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

16-01-2004 11:00

Bertil,

opzich is er niks mis met een betaalwater, in de zin van; mensen betalen een eigenaar van een water om er te mogen vissen. Dat doe je met de vergunning van je visvereniging ook. Dat die mensen graag wat meer comfort hebben en ontbijt op bed hebben, ook dat moeten ze zelf weten. Daar heb ikzelf dus ook geen problemen mee.

Waar ik wel problemen mee heb, is dat eigenaren van betaalwater dikke vissen opkopen die van andere wateren zijn afgehaald, en ik denk dat dát ook het feit is waar iedereen zo boos over wordt. Er is ook niks mis met een water waar je betaald om te vissen, maar het probleem is dat die eigenaren van zo'n water heus wel snappen dat ze bijv. 40 euro per persoon meer kunnen vragen als ze er een paar biggen op zetten. En dat is de reden waarom ik tegen dat soort wateren ben,

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

16-01-2004 11:08

Mark, het woordje 'zelfs' heb ik niet horen vallen. Als ik van een Franse kweker vis zou krijgen zou ik inderdaad even willen checken of deze vissen geen haakwonden vertonen, en dat het dus echte kweekvissen zijn. Alvraag ik me af hoe goed een haak wondje van een weerhaakloos maatje 8 nog zichtbaar is... Wellicht zijn ze met netten gevangen? Ook ik vertrouw het trouwens niet hoor :) Maar maak de man niet zwarter dan hij zou moeten zijn. Heeft de ksn btw-onderzoeksgroep ook naar dit water een enquête gestuurd?

En over die meerval moeten we niet zo moeilijk doen vind ik. Tuurlijk is het zonde, maar dat scholletje vanavond op jouw bord is ook zonde...

vr gr Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

16-01-2004 11:29

Het betrof hier (zoals er reeds al door John P. aan werd gegeven) een sequel. Deel 1 is namelijk al een keer uitgezonden, en dit was 'Het Roer Om; Franrijk een Jaar later'

Over de BTW discussie even te zwijgen, heb namelijk niet zoveel zin om hieraan mee te doen.

Bart,

ik weet niet of het veel bw zal trekken, als ik 'm in xvid encode, zal het toch zeker wel op 700meg uitkomen (goeie kwaliteit). Dan ligt het alleen aan de hoeveelheid mensen die 't gaan downloaden :)

Gr,
Christiaan.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

16-01-2004 11:46

Ik denk dat een zoveelste discussie over betaalwateren hier niet op zijn plaats is, omdat:
1 de redactie al duidelijk in de huisregels heeft aangegeven hoe die erover denkt.
2 het sowieso weer de bekende ellenlange discussie zou worden waar we weinig verder mee komen.

Wat betreft de uitzending, op zich kan ik me goed voorstellen dat die man zo'n droom heeft en het kan ook zo mooi zijn mits goed uitgevoerd. Maar als ik later het geluk zou mogen hebben om een dergelijk water tot mijn privewater te laten omdopen, dan zou ik er lekker alleen vissen en hooguit enkele vrienden laten vissen. :lol:
Bij deze engelsman lag het uiteraard wel anders want hij moest een gezin onderhouden e.d....
Toch weer jammer dat de afkomst van de uitgezette vissen weer de nodige vraagtekens mij mij opriepen....... :evil:
Met vriendelijke groet,
Robert.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-01-2004 11:47

Bertil

Even snel een berichtje van school

Ik had de topic gestart en niet meteen met de achterliggende gedachte dat er een fixxe discussie op kwam....

Zal vanavond beter reageren.....

Oeps.. leraar komt...

Discussieer ze

Frank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

16-01-2004 11:50

Sjoerd,

Een kweker gaat geen vissen vangen met haak en hengel. Uit zijn opmerking maak ik dus op dat een deel van de vissen zeker wél haakwonden had. Weerhaakloos maatje 8? Je weet blijkbaar niet hoe de gemiddelde Fransoos op karper vist. Ik zie niet in hoe ik hem zwarter maak dan hij is, ik geef dacht ik objectief weer wat ik gezien en gehoord heb. Op de site staat dat ook een kleiner watertje dat op het complex ligt met, schrik niet, 250 karpers. Volgens mijn bescheiden mening heeft dat absoluut niets meer met karpervissen te maken. Inderdaad, veel Nederlandse hengelsportverenigingen hebben zich hier ook schuldig aan gemaakt, die vind ik net zo fout.

In de natuur leven meervallen en karpers ook naast elkaar, waarom moest deze eerst dood? Om de kunstmatig gecreëerde, winstgevende situatie niet te laten verstoren.

Groeten,

Mark
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

16-01-2004 11:51

Mannen, voor mij heeft deze discussie pas zin als we er mensen mee over de streep trek om van gedachten te veranderen, en dit soort waters links laat liggen.
Is voor de zoveelste keer een herhaling van zetten, stop er maar mee.

Over de grens moet nog veel monniken werk gebeuren, zolang daar belangen behartigers niet op een lijn zitten hebben we nog een lange weg te gaan, en is deze discussie zinloos.

Peter
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-01-2004 12:03

Mark,

Het staat als een paal boven water dat de afkomst van die vissen zeeerrrrrrr discutabel is (probeer je maar die grootste spiegel van de eerste uitzetting te herinneren, die staart echt horror) en dat dit voorbeeld Clearwaters Lake duidelijk geen goed visstandbeheer toepast, zeker niet op het kleine meertje met een veel te grote bezetting.
Ik denk dat de meeste mensen het daar wel mee eens zijn.

Peter,

Wie weet worden er mensen over de streep getrokken...
En hoe krijg je die over de streep, volgens mij eerder door positief te zijn over openbare wateren dan negatief over BTW, want dat werkt vaak averechts.....!!!
Dus discussieren is zeker wel zinvol!

Vr.Gr.,

Bertil
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

16-01-2004 12:12

Sfeervol programma dat wel... maar toch :-?

het blijft een betaalwater natuurlijk ik weet niet of het de stempel
illegaal of legaal moet hebben :-? , de karpers die de eigenaar uitzette leek iig legaal aangezien het om niet al te grote exemplaren ging. Toch moeten we oppassen dat niet iedereen het zomaar voor lief neemt wanneer een eigenaar beweert dat het van een afvissing is (vidange), dat is erg makkelijk gezegd en men neemt dat dan klakkeloss aan, sceptisch blijven heren!!!

Toch zag je af en toe een biggie voorbij komen, die konden er al zitten natuurlijk. :-? maar wie weet ook niet...

Maar goed ik vond het aardig om te zien iig, laten we wel onze ogen open houden voor illegale wantoestanden.

Ik zelf heb in principe niets tegen LEGALE betaalwateren laat dat duidelijk zijn maar vis zelf op openbaar water waardoor ik gif spuug op uitbaters van illegale wateren die het karpervissen vergallen daar. :evil:

gr. Ray
Laatst gewijzigd door Raymond Hakkert op 22-01-2004 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

16-01-2004 12:17

Noorse kweekzalm of Valkenswaardse kweekkarper. Het blijft consumptievis. Als wij ons geen consumptievis meer zouden wensen, wat zou er dan gebeuren?

Kees