Wat doet een verslaafde karpervisser in de winter??

jan van kranenburg

28-10-2003 01:43

Vraag me wel eens af hoe, je in de winter, met vorst, omgaat met je onthaakmat, die dan ook met ijs bedekt kan zijn.

Bestaat er wel of niet extra risico voor de vis bij vissen/vangen bij temperaturen onder of tegen nul graden? Met ijs op 't water?
Zou je 't beter niet kunnen laten?

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-10-2003 07:54

Jan,

Er betaat zeker risico dat de vis, of bepaalde delen als de slijmlaag of vinnen, bevriezen. Beste remedie is volgens mij goed nathouden, door regelmatig water over de vis te gieten zal deze niet kunnen bevriezen, wanneer deze droog wordt blootgesteld aan de koude lucht wel.

Groeten,

Mark
jan van kranenburg

28-10-2003 14:33

Mark,
Dat snap ik.
Het gaat er mij om dat je natte onthaakmat bevriest en zo zijn functie volledig verliest.
Een oude plaid of iets dergelijks lijkt me dan beter.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2003 14:40

Hoi Jan, dat ligt totaal of voor een groot deel aan de stof van de mat opzich. Ik heb zo'n balletjesding van proline en hier hecht weinig ijs aan vast eigenlijk... het is ook makkelijk te verwijderen / er af te slaan... hij blijft ook droog tot aan de vangst... dus eigenlijk hoef je alleen in uitzonderlijke gevallen ff wat ijs eraf te slaan/schrappen/smelten/vegen enz.
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-10-2003 17:04

Vinden jullie eigenlijk niet dat je de karper in de winter het beste met rust kan laten? Ik bedoel, het is wel stoer enzo, in je tentje,witbeslagen van de rijp, maar Cyprio wil liever rust hebben voor het komende voorjaar.

Droogvissen, herinneringen ophalen uit het voorbije seizoen. Plannen maken is toch veel leuker?

Je kan me voor dit of dat wakker maken midden in de nacht is een leuk gezegde, maar stel je ligt net te slapen om kracht op te doen voor een nieuwe dag en je wordt constant geprikkeld met whatever lekkere etensluchtjes?
Tegen de tijd dat je moet opstaan ben je hondsmoe en werken kan je dan haast wel vergeten.

Nee, hoor voor mij geen karpervissen in de winter. Andere vissoorten die dan actief zijn( of blijven) hebben bij mij de voorkeur.
Wier in het water, blaadjes vallen traag, de karper stijgt gewichtloos.... <: )(((>>>< KSN
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-10-2003 18:37

Nee Henk, dat vind ik niet. Waarom zou ik ook? Waar moet je in dit nobele streven ook in godsnaam een grens trekken??

- Stoppen met wintervissen?
- Alleen in de zomer vissen?
- Niet in de paaitijd vissen?
- Vissen alleen nog observeren?

Je hebt zonder meer gelijk, dat in deze rustperiode de weefsels weer herstellen en de karper zich weer opmaakt voor een actieve zomer wanneer zowel het water en dus ook de karperlichamen weer een warme temperatuur krijgen.

Maar om eerlijk te zijn zie ik weinig verschil in het belagen van actieve of passieve vissen (wat voor soort dan ook). Die snoek is toevallig actief omdat zijn natuurlijke voedsel nog aanwezig blijft. Bij de karper is dit niet zo. In termen van beschadiging valt het best mee. Gewoonweg is slechts een deel van de populatie enigszins actief en op wateren met een verantwoorde bezetting loopt het dan meestal niet zo'n storm in de winter en dus vallen de nadelige gevolgen best mee voor de vis.

Bovendien wordt je geen karpervisser, dat ben je altijd al of misschien nooit geweest. Karpervissen is voor sommigen een primaire behoefte (zeg ik met mijn jeugdig fanatisme :wink: ) en daarom zie ik geen reden om te stoppen in een periode waarin een vangst zoveel, maar dan ook echt ZO VEEL meer voldoening geeft...

Maar uiteraard niks meer dan respect voor ieders keuze...

Met ijskoude groet,
Laurens
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

28-10-2003 18:43

Volledig mee eens Henk! In het voorjaar ga ik er weer volop tegen aan, maar tot die tijd laat ik de karper met rust en houd ik mij vooral bezig met de voorbereidingen voor het volgende seizoen, namelijk veel lezen, plan van aanpak opstellen, rigs knopen, op zoek gaan naar nieuwe wateren en huidige wateren regelmatig observeren etc. Verder ga ik zoals elke winter regelmatig op baars en snoekbaars vissen en besteed ik wat meer tijd aan m´n overige hobby´s (muziek) en aan m´n vriendin. :smile:
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-10-2003 19:55

Ik laat al vissend in de winter de karper toch al redelijk met rust. Of laten ze mij nu met rust? In ieder geval, knap rustig soms. :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-10-2003 22:41

Henk,
de karpers die ik 's winters vang zijn ook de actieve vissen, dacht ik toch?

Laurens,
De mat van proline kan ook min 10 graden zijn, hoe schoon en droog ie ook is, pas daar mee op!
Beetje water erop, en dooi is ie..

Verder juist 's winters VISSUH.
Heerlijk stil, geen gedoe, geen geschreeuw, geen BBQ, geen bier, geen .........., en ook schoonmoeder niet!!
Want Koning Winter heerst,
en heerst dat het kraakt, soms!?

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

28-10-2003 22:58

Op 2003-10-28 22:41, schreef Henk ter Maat:
Henk,
de karpers die ik 's winters vang zijn ook de actieve vissen, dacht ik toch?



Lijkt een beetje op het mannetje met huisje op het ijs/ de krekel en de mier :smile:

Tja, als je wakker bent als karper en je loopt tegen Laurens en Henk op, eigen schuld dus.

Gekheid op een stokje, ik gun natuurlijk iedereen een goeie vangst, ook in de winter!
Tis gewoon mijn karper-move.

(Winter)Slaap lekker vannacht, brrr :wink:

Grrrroet gaaaapp
Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk de Jonge op 2003-10-28 22:59 ]</font>
Chi Fai Man
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2002 01:00
Locatie: Purmerend(N-H)

23-11-2003 19:40

Als ie een koukleum is,dan gaat ie lezen
over zijn lustobject.
Het verzamelen van karper/hengelsportboeken kan een erg kostbare hobby zijn. Vraag het maar aan ondergetekende.
Gebruikersavatar
Marco Meuwsen
Berichten: 558
Lid geworden op: 21-03-2003 01:00
Locatie: Didam

24-11-2003 08:37

ik vis ook tot er ijs op het water staat

is me ook een keer overkomen trouwens dat we een week gevoerd hadden
gingen vissen
alles opgebouwd etc
gooi je in hoor je niet plons maar POK
was het hele gat dichtgevroren in 2 nachten tijd :grin: :grin:

en we plannen in de winter altijd de visvakantie en welke wateren we gaan bevissen etc etc beetje nieuwe spullen kopen molens na laten kijken nieuwe lijn erop dat soort dingen :wink:

mvg marco
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

27-11-2003 21:22

Wat doet een verslaafde karpervisser in de winter???

Hmmm, snuiven?


RC
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

27-11-2003 21:31

doorvissen en af en toe vreemd gaan op snoek/snoekbaars
Toon Fokkema
Berichten: 569
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00

29-11-2003 13:16

Ik zit nog steeds te twijfelen. Najaar gaat vaak gepaard met veel wind en regen (toevallig: vandaag wind en morgen regen). Kou maakt me niet al te veel uit, alhoewel het onder de 5 graden celsius (overdag!) pas echt koud gaat worden, en voor mij minder aantrekkelijk. Godzijdank hebben we zachte winters. En daarmee weer wel meer wind en regen. Blijft klote dus. Ik blijf wel vissen, al is het in flink mindere mate op de karper, maar daarintegen ga ik dan weer wel wat meer op de snoek vissen met dood aas, en ik zit ook nog te dubben om toch maar een leuk spinhengeltje aan te schaffen... Verder natuurlijk veel droogvissen, plannen maken voor volgend jaar (aas, voer, strategie, rigs etc etc).

In weze houdt het vissen nooit op, is het niet aan het water, dan is het wel tussen m'n oren (of in het café :wink: )

Brabantse karpergroetjes
peter groenbroek
Berichten: 64
Lid geworden op: 05-12-2003 01:00
Locatie: limburg

05-12-2003 21:12

SNOEKUUUUUUUUUUH !!!!!!
edwin moed
Berichten: 102
Lid geworden op: 07-12-2003 01:00
Locatie: beuningen

02-01-2004 20:01

lekker snoeken met mijn warmte pak en niet aan karper denken helpt toch niet

mvg edwin :lol: