Verplicht Turkse les

Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-11-2003 19:15

Los van de meer genuanceerde replys
( gelukkig) geloof ik echt dat Donald een slot op dit topic heeft gegooid!


quote:
________________________________________
mot niet gekker worden hier in dit klote land
nederland wordt veel te donker.
_______________________________________

end quote:

Huisregels:

1. Wat absoluut niet mag :
1b. Racistische uitlatingen of links daarnaar.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

10-11-2003 20:37

Het is nu toch ook donker buiten???

Misschien dat als de oogkleppen van dat stelletje halfzachte watjes van de pvda enz eens afgaan dat het wat lichter wordt in onze samenleving. Hedendage worden wij gediscrimineerd in eigen land...blijkbaar mag dat wel!!!

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-11-2003 21:48

Ja, Kiron de zon is onder, maar dat bedoelde je natuurlijk niet hé.

Maar goed, als jij vindt dat je je heden ten dage gediscriminineerd voelt, bijt dan je tanden maar eens stuk op :

http://www.lbr.nl/wetgeving/rechtenwet/an_art1gw.html

De te volgen procedures staan er ook in...

Nog iets om vast aan te wennen:

De Verenigde Staten van Europa

Ik zal het niet meemaken, maar jij wel, ik zou me dan ook iets ruimdenkender opstellen, je zal zien dat het dan véél lichter wordt.
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

10-11-2003 22:16

Allochtonen hebben in Nederland meer rechten dan plichten.......precies andersom is dat bij de autochtone bevolking!!! Waarom zou ik mij moeten aanpassen aan iemand die zich in mijn land wil vestigen.......

Moet ik ruimdenkender opstellen? Allochtone mensen die al 10 jaar in nederland leven die geen woord nederlands spreken...Het gewoon verdomme de taal te leren...en nu zullen wij verplicht worden om hun taal te leren zodat wij beter met hun kinderen om kunnen gaan....omdat anders hun kinderen niet integreren in onze samenleving....

Wat is het volgende? Gaan we met ze allen Marokaans leren?.... Daar hebben we er ook genoeg van....Waarom moet in Nederland altijd een grote groep zich moet aanpassen aan een kleine.....Als wij emigreren naarn bijv Amerika, dan wordt daar ook niet de Nederlandse taal een basisvak.....

Ik heb nix tegen allochtonen die zich hebben aangepast aan onze samenleving. Hierbij heb ik ervoor respect dat ze een eigen geloof en taal aanhangen....zolang zij respect hebben voor het onze...

_________________
As you are now, I once was. As I am now, you'll never be!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-11-10 22:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk de Jonge
Berichten: 805
Lid geworden op: 12-08-2002 02:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

10-11-2003 22:56

Op 2003-11-10 22:16, schreef Kiron Zaal:
Allochtonen hebben in Nederland meer rechten dan plichten.......precies andersom is dat bij de autochtone bevolking!!! Waarom zou ik mij moeten aanpassen aan iemand die zich in mijn land wil vestigen.......

____________________________________________

Volgens mij, en ik persisteer, hebben allen die in Nederland wonen dezelfde rechten en plichten!
Dat niet iedereen die rechten uitoefent is een tweede zaak.
Van aanpassing aan anderen lijkt mij dan ook geen sprake.
__________________________________________

Moet ik ruimdenkender opstellen? Allochtone mensen die al 10 jaar in nederland leven die geen woord nederlands spreken...Het gewoon verdomme de taal te leren...en nu zullen wij verplicht worden om hun taal te leren zodat wij beter met hun kinderen om kunnen gaan....omdat anders hun kinderen niet integreren in onze samenleving....

____________________________________________

Hiervoor heb ik begrip, ik erger mij daar ook wel over, maar het overgrote deel van de kinderen van de voormalige gastarbeiders hebben een mooie opleiding gevolgd en een prima baan gevonden.

Belangrijk is echter dat de bewuste school het Turks als vrijwillig taalonderwijs wil invoeren.
Dat lijkt mij een goed idee, als je alleen al kijkt naar het aantal toeristische bewegingen Nederland- Turkye.

Daarnaast is wat je opmerkte eigenlijk ook een soort van afspiegeling van de huidige maatschappij.
Je kan als KSN en HSV nog zo hameren op het weidelijk vissen en het in acht nemen van de codes voor de karvervisser, maar als je dat niet leest, geen lid bent, gewoon maar wat aanklooit, dat is toch hetzelfde?

Die mensen proberen te betrekken bij het geheel, daar gaat het om, daar gaat het bij de KSN en HSV-en ook om, qua vissers dan.
____________________________________________


Wat is het volgende? Gaan we met ze allen Marokaans leren?.... Daar hebben we er ook genoeg van....Waarom moet in Nederland altijd een grote groep zich moet aanpassen aan een kleine.....Als wij emigreren naarn bijv Amerika, dan wordt daar ook niet de Nederlandse taal een basisvak.....
____________________________________________

Tja, we zouden Arabisch kunnen geven op school, maar zoals boven, puur vrijwillig.
En aanpassen van een kleine groep aan een grote groep?

Gebeurd nu ook al hoor!
's Nachts vissen wordt al verboden.
[ Veroorzaakt door een kleine groep]
Geen lijnen meer uitvaren.
[ Veroorzaakt door een kleine groep]

Een paar voorbeelden waar je misschien iets meer mee kan.
________________________________________

Ik heb nix tegen allochtonen die zich hebben aangepast aan onze samenleving. Hierbij heb ik ervoor respect dat ze een eigen geloof en taal aanhangen....zolang zij respect hebben voor het onze...
________________________________________

We leven naast elkaar, van elk ras, van elke cultuur en dat gaat heel goed, totdat de rotte appels........
En daar moeten we voor waken, Kiron, blijf elkaar respecteren,bewonderen, om wie we zijn, gewoon MENS
_________________

jan van kranenburg

11-11-2003 00:20

Laat ik voorop stellen absoluut geen voorstander te zijn van verplicht Turks op wat voor school dan ook.
De argumentatie die de bewuste school aanvoert is klinkklare onzin.
Turks zou een wereldtaal zijn. Onzin!
Turkije is aanstaand lid van de EEG. Op zich juist, maar Polen en nog een aantal voormalige Oostblokland staan ook in de rij.

Discussie in dit Topic gaat echter een heel andere kant op.
Zoals verhoudingen tussen Autochtonen en Allochtonen. Moslimstaat. Niet WIJ moeten ons aanpassen, maar ZIJ, etc etc.
In niet mis te verstane bewoordingen menen sommige boarders hun t.o.v. Allochtonen negatieve gevoelens te moeten uiten.

Dat er een probleem is, zal ik zeker niet ontkennen.
Oorsprong kennen jullie hopelijk.
Toen de meesten van jullie nog geboren moesten worden, had Nederland dringend behoefte aan arbeidskrachten. Aanvankelijk werden die gehaald uit Italie en Spanje. Toen daar de koek op was, en de economie in die thuislanden ook aantrok, kwamen de Turken en Marokkanen aan de beurt.
In grote aantallen; waren hardnodig, aanvankelijk zonder gezinnen, maar na verloop van tijd kwam ook het gezin over.
Pa had toch een leuke job in Nederland?

Arbeids- en woonomstandigheden waren bitter slecht. Geloof me, ik heb jaren gewerkt bij een rubberfabriek en heb het van nabij meegemaakt. In die tijd circuleerde er in DEN HAAG een mop. "In Schilderswijk stapelbed omgevallen. 40 Turken gewond."
Die Allochtone werknemers waren qua rechten en plichten onderworpen aan Nederlandse wetten. Hield ook in recht op uitkeringen.
Heel terecht vanuit de visie van toen.

Achteraf mag vastgesteld worden dat het overheidsbeleid in deze heel veel te wensen heeft overgelaten; in feite volslagen gefaald heeft inzake integratie.
Dit beleid is overigens voor de goede verstaander niet alleen een PVDA-watjes gebeuren. Er zijn diverse Kabinetten verantwoordelijk, waaronder 3 onder Lubbers.

De klok terugdraaien kan niet. Die allochtonen terugsturen naar land van herkomst? Ondenkbaar en a-sociaal,
We hebben inmiddels de derde generatie allochtonen en die heeft nauwelijk binding met het land van opa en oma. Ja, alleen taal en cultuur. Evenals Nederlanders in b.v. Amerika dat na 50 jaar hebben.

In de grote steden in het Westen bestaat de bevolking al bijna uit 45% allochtonen, en je steekt je kop in het zand als je denkt dat 't daarbij blijft.
ZIJ moeten zich aanpassen aan de Nederlandse samenleving? Ze hebben allang hun eigen wereld gecreeerd!

SAMEN LEVEN lijkt de enige mogelijkheid. Of je dat nou leuk vindt of niet!
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

11-11-2003 07:49

Mannen, ik heb geen zin in deze discussie, maar hier even 'n ANP-bericht:
_____________________________________________
Utrechtse mavo ziet af van verplicht Turks
10 november 2003, 23:23:42



DEN HAAG (ANP) - De St. Gerardus Majella Mavo in Utrecht ziet af van verplichte lessen Turks in de brugklas. Het vak wordt nu een van de drie moderne vreemde talen waaruit de leerling er twee moet kiezen.

Dat zei directeur T. van Vught maandagavond in het televisieprogramma Nova. Uit financiële overwegingen zei hij de verplichting van Turks in het eerste jaar voor volgend schooljaar te hebben geschrapt.

De Tweede Kamer reageerde afgelopen weekeinde afwijzend op het plan van de mavo. Minister Van der Hoeven van onderwijs wees er maandag op dat de wet scholen de ruimte laat zelf een lesprogramma te kiezen. Als de ouders ook hun woordje hebben mogen doen, staat de school verder niets in de weg.

Turkse afkomst

De voornaamste aanleiding om Turks te gaan geven op de mavo in Utrecht is de toestroom van een aantal Turkse leerlingen van twee scholen die door een gebrek aan leerlingen dichtgingen. Nu is ruim de helft van de scholieren St. Gerardus Majella Mavo van buitenlandse afkomst.

Volgens Van Vught vragen ook andere leerlingen of ze Turks kunnen krijgen of Arabisch kunnen gaan volgen. Van belemmering van integratie is volgens hem geen sprake. Dat argument gebruik je volgens hem ook niet bij Duits of Frans.

Onderwijsbonden AOb en de Onderwijsbond CNV willen zich niet met het lesprogramma van een school inlaten. Ze stellen dat scholen heel goed zelf kunnen bepalen hoe zwaar hun onderwijs wordt. Verder vindt de Onderwijsbond CNV dat Turks gewoon een moderne Europese taal is als Turkije lid van de Europese Unie is geworden. ,,Dan is het logisch dat je het de leerlingen ook aanbiedt als een van de moderne vreemde talen'', vindt CNV-bestuurder E. de Jong.

Geactualiseerd om 23.15 uur
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-11-2003 07:56

Heel verstandig!!!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

11-11-2003 08:27

Henk,

In jouw laatste posting kan ik me al veel meer vinden....Even een voorbeeldje over rechten en plichten....Waarom krijg ik in mijn eigen geboortedorp geen woning? Omdat de allochtoon (niet alleen asielzoekers,heeft ook te maken met spreiding) recht heeft op voorrang...

Het toerisme aspect? Waarom is spaans dan geen verplicht vak?

Het aanpassen aan een kleine groep? Tuurlijk gebeurt dat nu al...maar is dat goed te praten??? Voorbeelden kan ik je ook geven....Maar waarom nou nog meer voorbeelden gaan creeeren door bijv de Turkse taal te verplichten....

Tuurlijk gaat het fout door de rotte appels binnen de samenleving. Die zijn er niet alleen bji de allochtone bevolking maar ook bij de autochtone. Waarom wordt in mijn omgeving dan 80% van alle gewapende feiten gepleegd door allochtonen die inmiddels zon 25% van de bevolking in mijn omgeving uitmaken? Dat komt omdat ze zich niet willen aanpassen, nee wat zeg ik, niet hoeven aan te passen.... Alles wordt voor ze geregeld zodat ze kunnen blijven leven zoals zij zelf, hun ouders, opa en oma's dat gewend waren...En dus nu ook weer met het verplichte van de Turkse taal.

Het Turks als vrijwillge taal lijkt me een betere optie. Lijkt het mij wel noodzakelijk eerst de haalbaarheid hiervan te onderzoeken. Er zijn al te veel tekorten (geld, leerkrachten, enz) in het onderwijs, en het lijkt mij niet zo dat het huidige onderwijs nog verder moet afzakken om die kleine groep mensen die niet willen integreren te voorzien van speciaal onderwijs.....

En wat Jan zegt, Samenleven is de enige mogelijkheid......Maar hoe moet je samenleven met groeperingen die geen respect hebben, die geen respect kennen, en het dus ook nooit zullen krijgen? Het valt mij enorm op er bepaalde groepen niet integreren. Mijn ex komt uit Brazilie en binnen 2 jaar was zij de Nederlandse taal machtig.....En dit geld voor vrijwel de gehele braziliaanse samenleving binnen Nederland. Het kan dus wel!!! Waarom is dat zo moeilijk voor bijv Marokaansen en Turkse gezinnen die hier al tientallen jaren wonen?
Tuurlijk zijn er binnen de Marokaanse/Turkse gemeenschap voorbeelden te vinden van mensen die op het juiste pad zijn terecht gekomen.......Die wel willen leren en integreren, die een goede opleiding volgen en er alles aan doen om hun steentje bij te dragen aan de samenleving waarvan ze deel uit maken...Zij zijn echter wel zwaar ondervertegenwoordigt....kijk hiervoor alleen maar naar de grote steden...

Jan geeft ook al aan dat het integratiebeleid volledig gefaald heeft, daar ben ik het volleding mee eens....echter we gaan nog steeds opdezelfde voet door als vroeger in de tijd van Lubbers... Volgens mij ging het al fout in de tijd van Van Uil (jaja is voor mijn tijd geweest) Veel leuke dingen doen voor alle mensen....veel geld uitgeven...nog meer schulden opbouwen...en laat dan het maar de andere die na mij komen om de stront op te ruimen....

Groeten,
Kiron
marinus gaasbeek
Berichten: 85
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: enschede

11-11-2003 10:57

Merhaba,

Kunnen we niet beter stoppen met deze discussie. Dit heeft toch geen snars te maken met de doelstelling van dit board.
Dit is een karpersite.
Ik vind dat politieke discussies die niets te maken hebben met onze passie hier niet thuis horen.
Groetjes
Rinus
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

11-11-2003 11:27

En... nog wat gevangen?
marinus gaasbeek
Berichten: 85
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: enschede

11-11-2003 11:35

Hoi Raymond,

Te weinig gevist dit jaar. Een weekje Frankrijk gedaan en hier 2 of 3 nachtjes.
Totale resultaat een stuk of 8. Wel een derig plusser..... volgend jaar hoop ik meer tijd vrij te kunnen maken voor mijn passie.
Ik hoop in ieder geval dat jij een goed seizoen hebt gehad.
Vriendelijke groeten
Rinus
teun zwaans
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-11-2003 01:00
Locatie: volkel

11-11-2003 14:01

turkse les moeten ze maar in hun eigen land geven maar ik vind dit is nederland en hier hoor je maar nederlands te praten. En als je zonodig turks moet praten dan moet je maar naar turkije gaan want daar spreken ze turks. ze hebben hier al zoveel berijkt maar dit niet.
als je maar weet ik zal nooit turks gaan praten

mvg Teun
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2003 14:11

Jongens, het gaat al niet meer door hoor. Die ene school in Utrecht met een grote toestroom van leerlingen met een Turkse achtergrond en die dit op eigen gezag besloten had gaat het vak niet verplicht doceren op de eigen school.

God, wat worden we bedrijgd :wink: zeg.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees ouwehand op 2003-11-11 15:27 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-11-2003 15:14

Teun,

"berijkt"???

Hier in Nederland spreken en schrijven we Nederlands, CORRECT Nederlands wel te verstaan. Ik hoop dat hier iets mee bereik....

groeten,
karperlimbo

_________________
Het is een kwestie van geduld.....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jurgen munten op 2003-11-11 15:54 ]</font>
teun zwaans
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-11-2003 01:00
Locatie: volkel

11-11-2003 15:25

jurgen,

ja ik weet het ik heb het moeilijk met taal maar ik denk dat je dan toch wel begrijpt wat ik bedoel.

mvg Teun

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: teun zwaans op 2003-11-11 18:07 ]</font>
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-11-2003 15:26

Nederlands is met een hoofdletter, wel goed verbeteren graag...

Maar je hebt wel gelijk.

Groeten,

Mark
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

11-11-2003 15:54

Met één foutje kan ik nog wel leven, maar als je af en toe het taalgebruik hier (en in het algemeen) ziet...

Nou ja, dit is al in een andere discussie aan bod geweest.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

11-11-2003 17:40

Op 2003-11-11 14:11, schreef Kees Ouwehand:
Die ene school in Utrecht met een grote toestroom van leerlingen met een Turkse achtergrond


Die 'grote toestroom' was nota bene maar 10%... Stel je voor dat iedere etnische minderheid wil dat haar taal in Nederland gedoceerd gaat worden... :sad:

Vriendelijke groet,

_________________
_____________________________________________
Koffie zonder cafëine is als een sigaret zonder tabak, zoals bier zonder alcohol, zoals een visser zonder vissersvrouw, waardeloos.
carpe scrotum! (grab life by the balls!)
________________________

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Stephan van den Boom op 2003-11-11 17:41 ]</font>
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

11-11-2003 20:39

Nu we toch al lekker off topic bezig zijn

Laten we het eens over ons Koningshuis hebben

Is niemand het opgevallen dat het geschat vermogen van de Oranjes +/- 1 MILJARD Euro is, oftewel 2203700,- gulden!!
(Bron Quote 500, 15e plaats)
n.b. De toelage voor het Koningshuis wordt betaald door de belastingbetalers

En dan zegt Harry Balkenende Potter dat er geen persiflages op het koningshuis gemaakt mogen worden, omdat dat de monarchie kan schaden.

Hoe was het ook alweer. Verbeter de wereld............begin bij Oranje

Met stokende groet Teejoo
Fishing, an excuse for being there
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2003 20:44

Stephan,

Ik lees meer dan de helft met instroom van andere scholen uit de berichtgeving, maar wat doet het er toe. Overreageren en dan de nuancering niet meer zien is helaas in de Nederlandse pers ook geen uitzondering meer. Begint een volkziekte te worden. Er is geen etnische minderheid die dit wil en besloten heeft, maar een schoolbestuur.

Je kunt het een vreemd besluit van die school vinden, maar om dat vervolgens aan een hele bevolkingsgroep op te hangen gaat wel erg ver.

Kees
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

12-11-2003 09:00

Kees, daar heb je inderdaad gelijk in, het was maar 'n speculatie.

Theo, +/- 1 MILJARD Euro is 2203700,- gulden??
Ik zou zeggen 2.203.710.000,- ouderwetse Nederlandse guldens.

Vriendelijke groet,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
Gebruikersavatar
Theo Smids
Berichten: 177
Lid geworden op: 26-07-2002 02:00
Locatie: Arnhem
Contacteer:

12-11-2003 17:34

Op 2003-11-12 09:00, schreef Stephan van den Boom:

Theo, +/- 1 MILJARD Euro is 2203700,- gulden??
Ik zou zeggen 2.203.710.000,- ouderwetse Nederlandse guldens.

Vriendelijke groet,


Idd je hebt gelijk, het is nog erger :sad:
Waanzin ten top!!

Teejoo
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-11-2003 22:00

Tsjah die mensen doen zo goed hun best, die mogen toch ook een goed leventje leiden, of is het lijden ?;)

mvg
stefan
wouter mevis
Berichten: 170
Lid geworden op: 27-10-2003 01:00
Locatie: Puth (CHINA)

13-11-2003 15:30

Tja>> tis toch belachelijk!!!!

ik heb al moeite om ut fucking nederlands bij te houden met steeds al die veranderingen in de taal!!!
en dan willen ze ook nog eens turks hier gaan praten!!!
waarom maken we het ze niet meteen makkelijk en en gaan we na hun taal ook nog
hun geloof volgen!!!
gekken zijn ut!!! maar geloof maar dat ik nooit en tenimmer een woordje turks ga spreken!

als ze hier willen wonen moeten zich maar aanpassen!!!

groet uit limburg
easy does it!!!