KSN regiomeeting Limburg

jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-11-2003 10:25

Wel genoeg activiteit met Roger naast je he? :smile:

Nog lang doorgegaan?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

10-11-2003 10:33

Jurgen,

Nee we zijn rond 11:15 vertrokken, we hadden zoiets, van de meeste zijn weg, maar we waren vergeten dat het daarna meestal begint.

Ja Roger zorgt voor genoeg activiteit, heeft meestal ook zinnige dingen te vertellen.

M.v.g.

Bjorn
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-11-2003 13:45

hoy jurgen,

ik zat voor meneer de BOA. je weet wel, van die schitterende discussie met herman en roger!!

stefan dat smoelenboek is inderdaad geen overbodige luxe :smile: ik zie nu eigenlijk pas wie er allemaal geweest is!

Bjorn was jij degene met de aqua trui aan?
ach ja volgende meeting toch maar eens beter opletten.

groeten rob

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rob Borjans op 2003-11-10 13:48 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-11-2003 15:14

Godsamme ja,

"kom op jongens laten we allemaal BOA worden en dan gaan controleren!"

Tja, bang aangelegd ben ik niet, maar levensmoe ook niet. Ik zie het al voor me, ongewapend een groep Polen aanspreken, nou nee....

Hij weet volgens mij best veel van het "geregel" rondom onze visserij, maar af en toe dacht ik "je slaat de plank volledig mis, jong".

Bijvoorbeeld toen hij het had over het zakken van vis. Hij trok in mijn ogen te zeer een vergelijking tussen een karper en een mens, en niet alleen met opmerkingen als "als ik jou een nacht in een donkere zak stop dan vind je dat toch ook niet fijn?". Laat ik daar eens op ingaan:

Ik merk namelijk zo vaak dat de karper kwaliteiten/capaciteiten worden toegedicht die het beest helemaal niet bezit. Op zich is dit niet verwonderlijk, gezien het feit dat wij emotioneel heel betrokken zijn bij de karper (wij geven ze zelfs namen) en hoe dichter je bij een bepaald dier bent betrokken, des te meer zal zo'n dier menselijke capaciteiten worden toegedicht.

Een karper heeft géén intelligentie en is al helemaal niet te vergelijken met de mens (sorry jongens!). Vanuit de hersenen worden namelijk, net als bij de mens, bepaalde functies aangestuurd en de karpers bezit die nu eenmaal niet of in beperktere mate dan de mens. Neem zoiets als instinct. De mens heeft ook instinct, maar door de uiterst complexe omgeving waarin we leven handelen wij mensen meer op gewoontes en dingen die we aangeleerd krijgen. Een karper handelt steeds slechts uit zijn instinct: de drang om te vreten, de drang om zich voort te planten en de drang om gevaar te vermijden en dus te overleven.

Een functie die de mens wel heeft en de karper niet is redenerend vermogen. Een karper "leert/ervaart" puur door associatie. Stel een karper wordt een eerste keer gevangen op een klein hoopje boilies, dan zal hij dit associeren met gevaar en de volgende keer niet toehappen of heel voorzichtig zijn. Hieruit is ook het succes van voorvoeren te beredeneren, namelijk door de karper voer NIET met gevaar te laten associeren of de reeds bestaande associatie af te zwakken.

De reden dat karpers desondanks vaker gevangen worden is dat bij de karper het instinct sterker is dat de associatie met gevaar. Bovendien is het "associatie-geheugen" (als je het zo kunt noemen) van de karper minder dan dat van de mens, wat de reden is dat karpers in het voorjaar vaak de negatieve ervaringen van het afgelopen jaar weer vergeten zijn.

Een ander aspect is het zenuwstelsel. De karper heeft geen zenuwstelsel in de zin zoals de mens dat heeft en kan dus ook geen pijn ervaren zoals de mens dat kan. Karper ervaart echter wel gevaar als ie aan de haak hangt en maakt dan een bepaalde stof aan, die in zeer grote concentraties dodelijk voor het dier kan zijn. Zo ongeveer als bij ons na een knokpartij je helemaal staat te trillen van de adrenaline, een overdosis hiervan is voor de mens ook gevaarlijk (hartaanval).

Dat wou ik even kwijt...

groeten,
karperlimbo

P.S. De volgende keer zorg ik wel dat ik de volgende ochtend niks plan, dan kunnen we eens blijven plakken en uitgebreid kennis maken :smile:
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-11-2003 15:17

Ik zou het overigens wel een goed idee vinden om (beknopte) vergaderingnotities op de website te zetten, zodat ook buitenstaanders weten waar ze mee bezig zijn. En actualisatie van de website met nieuwe data kan ook geen kwaad.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

10-11-2003 15:27

Jurgen,

Regioverslagen zijn te vinden in De Karper. Iedereen die geïnteresseerd is zal lid moeten zijn van de KSN. Natuurlijk is het wel heel goed om via de site globaal aan te geven waar iedere regio mee bezig is.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-11-2003 17:33

hoy,

jurgen goed plan om vrij te pakken.

mark zo ver ik gezien heb is er geen verslag gemaakt dus denk ook niet dat er iets terug te vindne is in de karper.

groeten rob
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

10-11-2003 18:02

Rob,

Nee, de persoon met de aqua trui is Rik Lemmens. ik zat aan de rechterkant naast Roger Feijen die weer naast Will zat.

Het verslag wordt meestal achteraf geheel opgezet. Toen Harry er nog was, heb ik hem nooit aantekeningen zien maken.

M.v.g.

Bjorn
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

10-11-2003 18:16

Misschien de volgende keer naambordjes dan maar :wink:

Over dat verslag, ook zonder aantekeningen kan je nog wel een verslag schrijven hoor over de laatste meeting, denk alleen maar aan:

* certificaat en diploma's
* boa
* bewaarzakken
* denkende karpers
* enz.

Zo krijg je uiteindelijk wel een verslag hoor :wink:

mvg
stefan
Pieter de Jongh

10-11-2003 18:34

ok, mannen, ga zo door.
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

10-11-2003 19:42

Stefan,

Ik zal proberen om de volgende keer mijn naambordje niet te vergeten. :smile:

M.v.g.

Bjorn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-11-2003 19:47

Jurgen, je kunt alleen maar BOA worden (en de cursus hiervoor volgen) als je aantoonbaar na de cursus reeds een baan of bijbaan als BOA gaat uitoefenen.
Een bepaalde vooropleiding is niet vereist!
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-11-2003 20:33

Aart,

het zou dan de bedoeling zijn om controleur te worden bij een visvereniging. Dat geldt dan toch als bijbaan? Het gaat inderdaad niet om het op eigen houtje voor BOA spelen.

Nee, dan zou ik me eerder met bestuurszaken bezighouden.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-11-2003 21:18

Die visvereniging moet dan vooraf verklaren dat je daar in dienst kunt komen als BOA.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

10-11-2003 21:49

Klopr Aart maar dat is ook uitgelegt op de meeting,de cursus kun je volgen zonder vooropleiding maar het aanstellen als BOA zal altijd door een vereniging(of instelling)gedaan moeten worden(er zijn nog meerdere aanvragers mogelijk maar die vallen bijna allemaal onder de overheid).

Toch was het in mijn ogen een leerzaam punt wat genoemt werd en dat maar weer eens duidelijk heeft gemaakt dat er meer mogelijkheden zijn dan dat we in eerste instantie denken.

Wil.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

10-11-2003 21:54

Trouwens dat smoelenboek(idee heb ik "gepikt" van de regio Brabant)is ook makkelijk voor mij mensen,ik kan welliswaar heel goed gezichten onthouden maar nooit de daarbij horende namen.

Dus zorg voor een klein verhaaltje,hoe je bv in het karpervissen gerolt bent of hoe lang je vist,kortom er valt je wel iets in,een paar foto's erbij(en nee het hoeven geen 40 ponders te zijn)en klaar ben je.
Makkelijk voor iedereen en leuk om eens door te bladeren en meer te weten te komen over de mensen die je treft op zo'n meeting.

Ik zou zeggen doe je best,

Wil.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-11-2003 22:18

Heren,

Hoe actueel kan een mens zijn? De volgende data staan op de site hoor.

Elke regio kan zijn eigen deel van de site invullen hoe ie wil. Stuur maar op.

BOA's hoeven niet betaald te worden he. (onbezoldigd), maar wil je voor je vereniging controleren, doe dan bij de OVB de controleurs cursus. Spreek met de Burgemeester een aantal data's af en heeeel vaak krijg je een agent mee.

MVG

Klaas


BTW: Blij te horen dat ook Limburgse KSN leeft.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-11-2003 07:31

Zou iemand voor mij de cd-rom Karpervoer 2000 willen kopieren en meenemen naar de Limburg-meeting van januari? Zou ik hartstikke op prijs stellen!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-11-2003 08:39

Jurgen,

Evert brodeloos maken?

Er zijn via ik denk Mike van Zijl, legale versies te koop tegen een gereduceerde prijs.

MVG

Klaas