De overlast van (karper) vissers op de natuur???

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

05-11-2003 09:38

Ik moet binnen kort een projct maken op school, en ik doe dat over boven staande titel. HEEFT HIER IEMAND WAT INFO OVER!
bijv. vervuiling, vernieling van dieren en de natuur en allerlij overtredingen.
Heeft iemand foto's van eenden o.i.d. in lijn of iets dat ik kan gebruiken?/
PS ik doe dit ook mede voor de echte vissers (en dus niet de mooiweervissers) in postief dag licht tezetten. iedereen kent het wel die mooiweervissers die in de zomermaanden het komen verzieken voor de seriuse vissers.
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

05-11-2003 10:05

Jeroen, dat is wel erg verschillend per water of gebied denk ik. Waar je rekening mee kan houden zijn
vervuiling (afval en rommel),
lawaai/verstoring, beschadiging (flora en bodem en oevers enzovoort), vandalisme
Je hebt recreatiedruk wat inhoudt het aantal recreanten dat een gebied aankan.
Als mogelijke oplossing voor een te grote negatieve invloed van vissers op een water kun je denken aan zonering. Zonering houdt in dat delen (bepaalde stukken oever)voor intensieve recreatie worden ingericht en andere delen voor extensieve recreatie. Zo kun je om het jaar of om de paar jaar deze zones wisselen zodat de zone waar veel gevist is volledig kan herstellen (bodem, oever, flora en fauna). Zo hou je een water duurzaam in stand, maar het nadeel is dat dit moeilijk te controleren is aangezien veel vissers (helaas ook een groot deel van de karpervissers) totaal geen kennis van en respect voor de natuur hebben. Dit is volgens mij meer een maatschappelijk probleem waar weinig verandering in zal komen ben ik bang.
Je hebt een aantal wetten zoals die van Openluchtrecreatie, die aangeven wat wel en iet mag. Misschien heb je hier wat aan.
Met vriendelijke groet,
Robert.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2003 11:12

Jeroen,

Persoonlijk denk ik dat je de overlast veroorzaakt door (karper)vissers in een breder perspectief dient te plaatsen. Trek de vraagstelling breder: "Wat is de overlast van buiten-recreatie op de natuur?". Vervolgens kun je dieper ingaan op de rol van de visser hierin. Je moet ervoor waken dat overlast in de natuur direct aan vissen wordt gekoppeld. Wat te denken van de pleziervaart, jet-ski's, wandelaars, mountainbikers e.d. De vissers maken onderdeel uit van de recreatie; met de nadruk op onderdeel!

Succes ermee,

Ron
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

05-11-2003 11:39

Er zijn volgens mij wel wat foto's te vinden van vissen met ingeknipte vinnen en dode vissen door voorslagen.

Ik zou inderdaad je vraagstelling iets aanpassen, bijvoorbeeld "wat zijn de effecten van de sportvisserij op de natuur" waarbij de sportvisserij als één aspect van de openluchtrecreatie wordt behandeld. Zo leg je niet alleen de nadruk op het negatieve aspect van de sportvisserij (lawaai, verzuring van het water, vernieling van begroeiing, beschadiging van vissen, rotzooi), maar kun je ook positieve aspecten belichten (de financiele bijdrage die via o.a. OVB en HSV te goed komt aan een gezond visstandbeheer, oeveronderhoud en onderzoek, indirect is er de economische bijdrage die mede bijdraagt aan natuurbehoud en -ontwikkeling, en verder heb je initiatieven binnen de HSV in de vorm van bv. opruimingsacties).

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

05-11-2003 12:32

bedankt voor de info, en kritiek maar van school moet het een heel specifiek onderwerp zijn. Dus over alleen dit en hoe men dit denkt optelossen,
bijv dank
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

05-11-2003 12:40

Jeroen,

In dat geval zou ik ook absoluut de voordelen noemen die de natuur heeft van sportvissers. Denk aan signalering vissterfte, regelmatige waterbemonstering, visserijkundige onderzoeken, acties tegen overbevissing door beroepsvissers, acties tegen illegale over- of uitzettingen, etc. Ik denk dat de NVVS hierover veel info kan verschaffen (http://www.sportvisseninnederland.nl).

Groeten,

Mark
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2003 12:51

Even een vraag, heb jij dit onderwerp zelf gekozen of heb je deze toebedeeld gekregen? Waarom zoek je naar "probleemfoto's", is dit eigen initiatief of wordt je (bewust) een richting op gemanoeuvreerd?

Probeer als voorbereiding ook inzicht te krijgen in de reacties en vragen die je kunt verwachten. Een foto van een in nylon verstrikte eend zal niet zo goed ontvangen worden als een mooie sfeer-foto van een karper. Wat je zeker niet moet doen is de problemen te bagatelliseren. Dat is ontwijkgedrag en zal uiteindelijk alleen maar tegen je werken.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-11-05 12:51 ]</font>
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

05-11-2003 13:14

ron,

het is bedoeling dat die dingen juist wel zichtbaar worden> want daar moeten wij een oplossing voor zijn te vinden > misschien wel een examen voor vissers in de materiaal keuze en/of in de natuur wetenschap. Misschien maken we wel een voorlichtings volder of, mee sugeren mag.
bijv. dank
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

05-11-2003 13:25

Jeroen,

Ik ben het er ook mee eens dat dergelijke praktijken dienen te worden gemeld, al dan niet voorzien van visueel materiaal. Waar je voor moet waken is dat er enkel de nadruk op de negatieve aspecten wordt gelegd. De positieve aspecten dienen ook te worden genoemd. Negatief is een foto van rommel langs de waterkant, positief is een foto van een karper (en dan wel een waar de onthaakmat zichtbaar is, als je begrijpt wat ik bedoel).
Martin Taal
Berichten: 67
Lid geworden op: 14-06-2002 02:00
Locatie: Leidschenveen (beter bekend als D'Haag)

05-11-2003 13:58

Jeroen,

Een rare manier van benadering, zou iets voor Kritisch fauna beheer kunnen zijn :sad:

Als sportvisser lijkt het mij dat je altijd van het positieve uit moet gaan!

Als je echt serieus op zoek naar bruikbare info bent, neem dan contact met het NVVS op zij hebben tot vele bronnen toegang en zoek niet via een board naar één of andere sensatiefoto!

Suc6!

Martin
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

05-11-2003 22:59

jeroen dat is toch niet voor larenstein of wel!!
de meeste natuur om wateren is niet zo kwetsbaar is vaak een voedselrijke vegetatie die op zich wel wat kan hebben. de vertraping is vaak erg plaatselijk, dit kan zelfs structuurverhogend werken waardoor o.a. sommige insecten hiervan kunnen profiteren.
verstoring van broedvogels e.d. ligt echter anders, ligt de hengeldruk hoog en zijn er geen rustige stukken op een plas dan kan dit wel voor problemen zorgen! zie ook de opmerking van robert van zonering rondom plassen. ook hier gaat het vaak niet om noemenswaardige soorten zoals wild eenden, meerkoeten, waterhoentjes etc.

de grootste boosdoener is denk ik nog het afval, losslingerend nylon en plastic zakken!
dan komen de storende factoren zoals verrijking d.m.v. voeren, plassen en poepen achter de stek (brandnetels).

tja verder zullen er vast veel meer dingen zijn, maar die moet je zelf uitzoeken!
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

06-11-2003 09:34

Ooh Frank,

Dus daarom groeien er zoveel brandnetels bij jouw op de stek.

ff serieus...
Maar je hebt het alleen over de negatieve invloed van de hengelsport op de natuur, daarmee schets je wel een negatief beeld. Misschien zou je ook de positieve kanten ervan kunnen toelichten. Zoals: hengelvangstregistratie, waarnemen van ziektes of sterfte onder de vissen of watervogels, opruimdagen en waterbeheer.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

06-11-2003 09:39

ze noemen mij ook wel eens de brandnetelkweker!!

de natuur is vaak erg ruim omschreven, de doelstelling van een water bepaald meer of sportvissen schadelijk is of niet! is de doelstelling recreatie is het oke, is het een combi van natuur en recreatie kan het ook nog, is het doel natuur dan zul je er waarschijnlijk niet mogen vissen, en kun je ook geen schade aanrichten!
Meestal wordt er gekozen voor een zonering van verschillende activiteiten zoals zwemmers in een hoek, vissers een stuk en natuur een stuk. natuur wordt tegenwoordig erg vaak gecombineerd met recreatie en vissen is dan niet de meest schadelijke.

langs beken waar ze nu met de ecologische hoofdstructuur bezig zijn moeten de vissers zich niet teveel laten zien aangezien dit nog moet ontwikkelen en bedoelt is voor de natuur!
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

08-11-2003 23:45

Jeroen,

wees erg voorzichtig.
Vissers hebben geen positieve invloed op natuur, alleen negatieve. Sorry, maar waar.
Als visser zijnde is het enige wat je in deze context kan doen is deze "overlast" tot een minimum beperken.
Zaken als signalering vissterfte, regelmatige waterbemonstering en visserijkundige onderzoeken zijn allen zaken die in het eigen belang zijn van de visser en niet van natuur. Strikt genomen is natuur uitsluitend natuur indien zij met rust gelaten wordt. Uitsluitend vanuit menselijk oogpunt is dit onjuist. Teveel vis door nageslacht heeft als gevolg bv dwerggroei, vanuit onze optiek is dit niet goed, vanuit een natuurlijk oogpunt is dit een onstane situatie die zichzelf weer oplost door bv een massale uitbraak van een ziekte. Wij als vissers kunnen onze overlast hooguit beperken door onze zooi op te ruimen, geen herrie te maken en door zo min mogelijk op te vallen, teneinde natuurlijke processen zo min mogelijk te verstoren.
Ik wil dit hier niet als discussiepunt stellen, daar wil ik duidelijk over zijn, daar zouden we een andere topic voor nodig hebben. Ik geef niet per defenitie stellingen waar ik achter sta.
Wat ik wil zeggen is, Jeroen hou er rekening mee dat je dergelijke stellingen kunt tegenkomen en voorkom discussies in deze trend, dit zijn ja-nee situaties..natuurbescherming versus visserij etc. Probeer hier niet op in te gaan, het zou zeer moeilijk zijn om uit een dergelijke discussie een vissersvriendelijk plaatje te creeëren.
Probeer het echter niet teveel te ontwijken, er zijn nu eenmaal legio voorbeelden van situaties waarin de visser een negatieve rol heeft, maar bereid je hierop voor. Het liefste met cijfers. Bv het probleem van vogels en vislijn, probeer aantallen te verkrijgen van vogels die hiermee van doen krijgen versus de aantallen vissers die er zijn, ofwel hoe een kleine groep veroorzaakt dergelijke problemen? Oplossingen aandragen is ook positief, bv de bewustmaking ddor de NVVS (het blad, visTV), knip je lijn in kleine stukje alvoor deze weg te werpen, niet achterlaten.
Hiermee geef je een signaal dat men niet blind is voor mogelijke problemen en we graag meehelpen deze te verhelpen, mits we ons er bewust van zijn.
Probeer vooral een positief beeld te scheppen in de trend van het aktief beleven van de natuur om ons heen en het gevoel hier deel van uit te maken en vooral de behoefte om deze natuur te behouden. Ikzelf denk niet meer "normaal" te kunnen functioneren zonder mijn verslaving, denk dat mijn bv baas geen lang leven beschoren zou zijn zonder mijn gedachteloze, vliedenden, relatieverende tweede leven aan de waterkant.
Je hebt een bijzonder lastig onderwerp gekozen dat moet ik zeggen, hoop dat je het tot een goed eind weet te brengen.
Trend is dat er steeds minder begrip is voor vissers en dat we gezien worden als dierenbeulen. Ben het er niet mee eens maar helaas zijn mijn cognitatieve vaardigheden niet dusdanig dat ik tegenstanders hiervan kan overtuigen, kan hooguit begrip terugwinnen, toch nog beetje winst. Dit blijken telkens weer gevoels-discussies te zijn oftewel geen winnaars enkel verliezers tenzij een van de twee een grotere gevoelsachterban heeft, ofwel de visser verliest tegenwoordig.
Mijn gok, gooi het op bijzonder gelukkig kijkende vissers met (niet te grote) vis, een min of meer zweverig verhaal en feiten. Vermijd -tot op zekere hoogte- gevoelskwesties.
Wees niet blind en ontken zeker de eigen verantwoordelijkheden niet.
Zwijg over die mooiweervissers (negatief beeld) en maak er wat van!

Mocht je hulp willen hebben, dan ben ik zeker bereid je hierbij te helpen. Mocht je hieraan behoefte hebben dan hoef je het maar te zeggen. Mocht je hieraan behoefte hebben stuur effe een mail of een pb?


Succes,

René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Rene Boeting
Berichten: 336
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Goes

08-11-2003 23:57

Tering,

Wat maak ik grote postings zeg!


Aanbod is touwens serieus, Jeroen, kan je misschien echt helpen. Ben niet zo´n ouwe lul als ik soms lijk. Lol.
Wel kaal, maar net als de vos......


René.
Size doesn't always matter
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

09-11-2003 20:04

jij maakt zeker grote postings!! in nederland hebben we geen natuur meer das op zich ook wel makkelijk, alleen halfnatuurlijk landschap en cultuurlandschap. ben wel met je eens dat je oplossingen moet aandragen ipv alleen maar constateren.
Gebruikersavatar
jeroen ten westeneind
Berichten: 98
Lid geworden op: 22-11-2002 01:00
Locatie: millingen

11-11-2003 22:57

ik heb de leraar gesproken en ik heb dit ook voorgestelt wat jullie gezegt hebben
maar het leek nu beter dat ik een presentatie over de problemen en daarbij een volder maak voor de mooi weer vissen te overtuigen dat ze zich netjes gaan gedragen
(denk dat dat geen zin heeft) maar ja school he
groeten en bedankt
dus als iemand iets weet voor in die volder zie ik het graag.
bedankt
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

12-11-2003 07:57

Voorlichting zal misschien helpen om deze vissers bijvoorbeeld te overtuigen van het belang van een onthaakmat, dus mensen die reeds een positieve (lees: vis- en natuurvriendelijke) houding hebben, maar voor het overige (grote) deel helpt in ieder geval geen ene zak! Het doet hun echt niets als je zegt: gedraag je, want je verpest het voor een grote groep visliefhebbers.

Je moet restrictief en controlerend optreden wil je echt iets bereiken. Regels stellen, eventueel een visdiploma instellen en controleren!

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

13-11-2003 19:03

tja wie niet probeert zal het nooit weten! ik vindt het wel een goed iets om mensen erop te wijzen dat ze rotzooi maken dat er over 100 jaar nog is, en ook schadelijk is voor milieu etc. ik zou advies van de leraar volgen, het advies dat jij maakt komt toch niet voor de neuzen van de mooiweervissers maar alleen voor de ogen van de leraar dus...
Plaats reactie