proline stuiterballen, geen schimmel?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

16-10-2003 22:22

Eigenlijk zonde om hier een topic over te starten maar ik doe het toch.

Karpervissers zijn vrij lui he.

Ik ook wel es, daarom heb ik als fanatiek zelfdraaier en week of 2 geleden 5 kg robin red, knoflook bollies gekocht (diepvries pro line)
reden hiervoor was tijdgebrek, luiheid, schurft-hekel aan draaien, en intensieve aasbehoefte van de vissen anderzijds.

Mijn vraag is nu; als ik zelf bollies draai dan staan er binnen 4 dagen haar op (schimmel). Op die proline knikkers staat nu nog geen schimmel, en ze staan nu zo'n 2 weken bij mij in de schuur. Hoe kan dat nu. Zijn ze stiekem toch geconserveerd? wie het weet mag het zeggen.

Of komt het door het eipoeder ipv ei?

mvg william
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

16-10-2003 23:48

Ik weet niet wat jij met je zelfgedraaide boilie's doet, maar als ik ze goed droog kan ik ze gewoon buiten de vriezer bewaren. Ik gebruik gewoon eieren en een vrij standaard zelfgecomponeerde mix.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-10-2003 07:55

Henri,

dat is knap, zelfgedraaide bollen zonder conserveringsmiddelen die je buiten de vriezer kunt bewaren, gouden handel kerel :smile:

ff serieus, kun je wat meer uitleg geven over hoe je dat voor elkaar krijgt? Bij mij blijven ze in ieder geval niet langer als een dag of 3-4 goed.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

17-10-2003 08:03

Mhh, ik doe niks speciaals volgensmij.

Na het koken laat ik de boilie's eerst uitlekken in een zeef en daarna wrijf ik ze goed droog met een oude handdoek. Vervolgens leg ik ze op rekken met oude kranten erop. Na een dag haal ik die oude kranten van de rekken en laat ze vervolgens zo gewoon drogen.
De kunst is denk ik om zoveel mogelijk vocht uit je boilie's te halen.



_________________
http://www.hsvheerenveen.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henri van der Wal op 2003-10-17 08:04 ]</font>
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

17-10-2003 08:14

De Pro Line boilies blijven met deze temperaturen zeker lang goed. Het zal in die schuur echt niet warmer zijn dan 10 graden.

Waarop stop je je zelfgemaakte boilies niet gewoon in de diepvries?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-10-2003 08:19

En heb je dan van die rekken met roostergaten, zodat de lucht er rondom bijkan (en zo ja, hoe kom je daaraan), of kan dit ook met gewone dichte kratten?

Misschien kun je ze zelfs nog fhonen om het vocht sneller eruit te krijgen (minder tijd om te schimmelen?), of niet?

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

17-10-2003 09:13

William,

Zoals Rik al aangeeft is het met de huidige dag en nachttemperaturen net een koelkast in de schuur en daardoor krijgen bacterien en schimmels veel minder tot niet de kans om zich te vermeningvuldigen. Normaal in de zomermaanden hebben de boilies een levensduur van 4 tot 6 a 7 dagen op het moment dat ze bij ons uit de kookketel komen. Tel daar transport af dan blijven ze 3 tot 6 dagen goed bij jouw thuis (mits ook niet in de volle zon bewaard). Dat ze nu in het najaar (wintertemperaturen op het moment) veel langer goed blijven is logisch. Leg jouw homemades er nu ook maar eens uit en kijk maar hoe snel ze bederven. Durf bijna zo te zeggen dat dat ook minstens een week duurt.

Nog even iets over de binders in de boilies. Eieren bevatten van zichzelf behoorlijk veel bacterien en zijn daardoor veel vatbaarder voor schimmels. Eipoeder en albumine zijn gedroogd (verwarmt) en daardoor bevatten deze producten van zichzelf veel minder bacterien. Ook wordt de boilie nog eens veel taaier van deze producten en is het voor lucht (essentieel voor de voortplanting van bacterien)dus moeilijker om tot de kern van de boilie te komen. Al met al blijven boilies dus veel langer goed als ze met deze producten gemaakt zijn.

Oh Jurgen, als je je boilies snel wil laten drogen doe dat dan met behulp van een ventilator (koude lucht), dit werkt vele malen beter dan warme lucht (fohn) omdat dan de zetmelen inkrimpen en ook de boilie in zijn algeheel. Warme lucht zorgt ervoor dat de boilie warm blijft en de structuur open, wat zorgt dat de boilie uitgezet blijft. Hierdoor is er veel meer ruimte in de boilie voor water en zal deze juist dus minder snel drogen!

mvg

Bart van den Hurk

PS William, het kan dus dat de boilies een week of twee zonder schimmel blijven, de rede waarom moge nu duidelijk zijn.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

17-10-2003 10:28

Bart,
bedankt voor je reactie, uitermate duidelijk.

Weet jij, of iemand anders, trouwens in welke verhouding eipoeder dient te worden toegevoegd aan de mix. Ik heb een zak eipoeder van UCP. Dient eipoeder overigens aan de mix te worden toegevoegd, die vervolgens met water wordt aangemaakt of dient het eipoeder vantevoren te worden aangemaakt met water, waarna de mix wordt toegevoegd?

Vragen van een beginnende zelfdraaier :smile:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

17-10-2003 10:43

Hoi Bart,

Ik vis nu sinds een jaar met Pro Line freezers en heb ze laatst ook meegenomen naar Frankrijk. Omdat het kwik daar nog steeg tot een graadje of dertig heb ik ze een weekje later drogen in een speciale droogzak. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn twijfels had over de houdbaarheid, maar ik stond echt versteld van de droog- en houdbaarheidscapaciteiten. De droogzak hing aan een boom en er is zelfs tot 2 maal toe een flinke regenbui overheen gekomen. Dit deerde echter helemaal niet. Werkelijk perfect! Vooral in de warmere periodes was het moeilijk om de freezerbaits goed koel te houden (fles met water invriezen en die in de boiliebag bij de boilies stoppen). Dat koelen werkt goed, maar zodra de fles eenmaal ontdooit is heb je een probleem. Voortaan ga ik de freezerbaits voor langere sessies altijd drogen.

Mvg

Rik
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-10-2003 11:17

Nog even wat over het houdbaar houden van freezers buiten de koeling, je kunt ze idd drogen nadeel; ze scheueren en worden keihard. wat je ook kunt doen is er een berg rijst bijgoooien, dat gaat ook erg goed voordeel; ze drogen niet geheel uit en worden geen stenen en het schueren is minder dan in de zon laten drogen probeer het maar eens, zou werkt ook goed trouwens!!!

gr Ray
Rik Lemmens
Berichten: 295
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00
Locatie: Gulpen

17-10-2003 14:58

En wacht dacht je dan van suiker!!!
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

17-10-2003 17:25

was ik ff vergeten
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

18-10-2003 10:17

Jurgen,

Dit per kg mix, 400 gram eiproduct en 600 ml water (dus ongeveer 2 kg boilies). Die 400 gram is 200 gram eipoeder en 200 gram eialbumine. Je kan ook gewoon 400 gram eipoeder gebruiken, maar dan nemen de boilies wel wat meer water op en worden ze dus wat eerder zacht in het water.

mvg

Bart van den Hurk

Wat dacht je trouwens van een koelbox in de zomer, houdt de extreme temperaturen buiten en als je de boilies in afgesloten zakken laat blijven ze ook ongeveer een week goed. Geen drogen nodig dus!

mvg

Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart van den Hurk op 2003-10-26 12:49 ]</font>
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

18-10-2003 11:05

Heren,

Die truk met suiker heb ik ook wel es gedaan, wat een plakzooi zeg. Maar in principe werkt het wel want suiker is net als zout en rijst hygroscopisch.

Weet je wat ik denk, de duur van het koken speelt ook mee in de houdbaarheid (net als bij levensmiddellen het steriliseren en pastueriseren verhaal).

Maar ook de ingredienten spelen waarschijnlijk mee. Neem nu hetgeen bart aanhaalt, over eipoeder en eialbumine. Is ook weer verhit en gedroogd geweest (2 conserveringsmethodes).

Wat ik ook merk is als ik mijn al-time favoriet bollieingredient (nee, geen robin red, maar trouvit) in mijn aas verwerk dat het dan altijd snel gaat schimmelen. Maar maak ik een bollie van hele simpele ingredienten (mais, tarwe, wouw, enz) met een stevige hoeveelheid (zoete) flavour dan zijn ze veel langer houdbaar.

Ik moet zeggen dat ik altijd heel sceptisch was tegenover readymade freezers maar op deze proline ballen heb ik tegen alle verwachtingen in toch redelijk gevangen, en dit was niet op het meest makkelijke kanaaltje.

Rest mij nog 1 vraag aan met name bart van de hurk: Ik heb eens geinformeerd naar eipoeder en albumine, maar is dit voor een particulier ook betaalbaar? Of is dit alleen aantrekkelijk voor grootverbruikers?
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-10-2003 08:36

Bart,

bedankt voor de info! Aan de slag dus.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Yuri Sijben
Berichten: 179
Lid geworden op: 17-05-2002 02:00

24-10-2003 17:02

De goude tip voor het bewaren van je zelf gedraaide bollen.in het zout leggen het trekt heel veel vocht eruit totdat het niet meer kan droger krijg je ze niet en ze worden lekker hard.

mvg Yuri
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

24-10-2003 17:14

Inderdaad, maar goud?

Suiker, op zijn minst een goede 2e

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

26-10-2003 12:48

Ligt eraan waar je het gaat halen william. De eiproducten die wij gebruiken zijn ook in de winkel te koop of te bestellen en deze zijn prijstechnisch het voordeligst in Nederland (doordat binnen de hengelsport wij de grootste afnemer zijn). Gewoon even vragen bij Dave of Bots, of kom anders een keer bij mij in de winkel langs. Je zal als je zelf draait trouwens denk ik wel wat duurder uit zijn als de kippenboer met z'n eitjes voor 5ct. Is even uittellen.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

26-10-2003 23:16

Ik kom van de week wel es langs, in someren is dat toch he? langs de zuid en tussen welke sluizen moet ik dan rechts richting someren?
Ps effe langsgaan bij bots doe ik dus ook nie meer want das nu net de praxis geworden. dave rules!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

27-10-2003 10:57

William,

werk momenteel wel alleen op de zaterdagen. Het is maar dat je het weet.

mvg

Bart
Plaats reactie