Hulp van computertechneuten gevraagd:

Plaats reactie
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

16-10-2003 13:26

Hallo,

Graag hulp van iemand bij het volgende.
Heb al m'n foto's van de digitale op een cd gezet. Nu heb ik met m'n stomme kop niet even gekeken of het goed gelukt is en de foto's daarna gelijk van de C: gewist.

Nu wilde ik de foto's eens gaan bekijken, maar het enige dat ik te zien krijg zijn kruisjes en ellende. Da's niet veel.

Mijn vraag was of deze foto's nog op een of andere manier te recoveren zijn, of dat ik zo'n 200 foto's kwijt ben. De foto's staan wel gewoon als jpg's op de cd..

Wie helpt me? , er staan foto's op van een sessie in Spanje, en alles van dit jaar, dus het is heel belangrijk voor me..

MvG Raymon Schra
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

16-10-2003 13:52

Raymond,

Er zijn tooltjes die het mogelijk maken een undelete uit te voeren op je C-schijf.

Je moet eerst nagaan of je een FAT32 of NTFS partitie hebt en aan de hand daarvan opzoek gaan naar een tooltje die de betreffende bestandformaten ondersteund.

Tevens moet je nu NIETS installeren of deïnstalleren op je schijf. Zodra je dit wel gaat doen, wordt de FAT-tabel (dit is een tabel waar de indeling van je schijf op staat) overschreven.

De foto's die je gewist hebt, staan nog wel op je C-schijf maar de verwijzing naar de foto's toe, is uit de FAT-tabel gehaald. Hierdoor zijn je foto's niet meer te vinden.

Laat je PC dus voor wat het is en ga op zoek naar een tool hiervoor. Zelf heb ik "Restoration" eens gebruikt maar het was voor mij te lang geleden om iets terug te halen.

Nogmaals, het is belangrik dat je dus nu niets meer wegschrijgft, kopieerd of wat dan ook op je schijf. Dan valt er wat te redden.

Pascal
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

16-10-2003 13:56

Staan ze niet meer gewoon in "de Prullenbak"?

En wat is er mis met die jpg's op de cd? Welke bestanden ben je dan kwijt?

Bart
Hugo Bovenmars

16-10-2003 14:06

Kijk even naar de bestandsgrootte van de jpg's. Wanneer die klopt worden ze misschien niet goed geopend. Dus probeer naast IE eens een ander programma om ze te openen.

succes ermee!
groeten Hugo
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

16-10-2003 17:00

Raymon,

Ik begrijp het probleem niet goed.

Je hebt de foto's op cd gebrand. Helaas is dit niet goed gelukt. Echter, je meldt dat de foto's nog "gewoon" als jpg's op de cd staan. Wat is nu precies het probleem?


Pascal,

Je geeft hem het advies niets meer te (de)installere. Echter, hoe zit dat dan met het tooltje?! Of is het tooltje zo slim om zich in de boot-record te nestelen :wink:

Tooltjes ten over:
- http://www.activewin.com/tips/dos_tips_9.shtml

- http://www.binarybiz.com/vlab/ms2-windo ... ete%20tool

- http://www.bitmart.net/buy.shtml

- http://www.softandco.com/a/3165/Active% ... overy.html
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

16-10-2003 17:49

Raymon,

Probeer eens om een foto te openen d.m.v. de "Openen met" functie.

Om deze functie te gebruiken, ga je naar de locotie waar de bestanden staan opgeslagen, in jouw geval de CD-Rom.
Nu klik je met de shift-toets ingehouden met de rechtermuistoets op een bestand.
Je krijgt een lijstje met de naam "Openen met" of "Open with", hiermee kun je een bestand met een ander programma dan wat standaard is ingesteld openen.
Als je een fotobewerking programma hebt geinstalleerd, en deze is niet standaard, dan gebruik je deze om de foto's te bekijken. Je kunt hier tevens aangeven, dat dit programma altijd wordt gestart om het bestand weer te geven.

Als je wil, dan leg ik je dit wel telefonisch uit (Tel.nr.: 06-28837001)

Voorbeeld: stel normaliter wordt de internet explorer gestart als je een plaatje aanklikt om te bekijken. met de hierboven omschreven methode kun je Adobe photoshop of iets vergelijkbaars instellen als standaard programma voor dat soort bestand.

M.v.g.

Bjorn
Gebruikersavatar
Pascal Rijzinga
Berichten: 661
Lid geworden op: 07-03-2002 01:00
Locatie: Groningen
Contacteer:

16-10-2003 19:43

Ron,

Het tooltje van mij past op een floppy en is alleen een executable die niets installeerd :smile:

Pascal

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pascal Rijzinga op 2003-10-16 19:44 ]</font>
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

16-10-2003 19:52

Mag ik de heren techneuten erop wijzen, dat het waarschijnlijk handig om de verschillende door ons IT-ers gebruikelijke termen op een simpele manier uit te leggen, zodat meerdere personen dit kunnen begrijpen.
Zoals hoe kan men zien dat men een NTFS of een FAT/FAT32 indeling heeft.

Met uitleggende groet

Bjorn
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

16-10-2003 19:52

Mag ik de heren techneuten erop wijzen, dat het waarschijnlijk handig om de verschillende door ons IT-ers gebruikelijke termen op een simpele manier uit te leggen, zodat meerdere personen dit kunnen begrijpen.
Zoals hoe kan men zien dat men een NTFS of een FAT/FAT32 indeling heeft.

En als men tooltje moet gebruiken, even uit leggen hoe ze werken, dat scheelt een hoop vragen.

Met uitleggende groet

Bjorn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bjorn Dohmen op 2003-10-16 19:53 ]</font>
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

17-10-2003 08:50

Bjorn,

Je hebt helemaal gelijk. Is een beetje een kwaaltje van die verdraaide ICT'ers om met afkortingen en allerlei interessante termen te goochelen en onderonsjes aan te gaan. Die lading zat dus ook in mijn eerste posting. Immers, tooltjes die zich in de boot record nestelen zijn toch veelal virussen :smile:. Voor alle verwarring, consternatie en hilariteit, mijn excuses.

Trouwens, dit is deze week eigenlijk al de tweede les in de cursus "computers voor karpervissers". De eerste les heeft tot de conclusie geleid dat men op Internet niet anoniem is. Bij deze tweede les komen we tot de conclusie dat verwijderd niet altijd verwijderd is. Heren, doe hier uw voordeel mee.

In het nieuwe nummer van het blad Tips & Trucs (nr. 10) staat een heel artikel betreffende dataherstel, i.e. het terughalen van gewiste bestanden. In dit artikel is men positief over de gratis tool "PC Inspector", te vinden via http://www.pc-inspector.de Ik citeer:

" Een heel goede gratis tool waarmee u gegevens kunt herstellen van zowel FAT- alks NTFS-schijfstations is PC Inspector. [] PC Inspector kan u helpen bij het terughalen van verloren bestanden en zelfs van volledige drives die verloren zijn gegaan omdat u bijvoorbeeld per ongeluk een schijfstation hebt geformateerd. Werken met PC Inspector is eenvoudig. Als eerste selecteert u in het programma het device van waar af u wilt werken. Selecteer bijvoorbeeld het schijfstation waarvan u gegevens wilt herstellen. Daarna kijkt u in de folder "Deleted" om bestanden die van dat volume zijn verwijderd weer terug te halen. Staat het bestand dat u zoekt er niet tussen? Selecteer dan de optie "Find lost data" om te zoeken naar verloren data. U hoeft vervolgens alleen nog maar de betreffende gegevens te selecteren en op te slaan."

Let wel, ik heb dit programma zelf (nog) niet gebruikt en kan er dus ook zelf geen oordeel over geven.

Hoe te achterhalen welk FAT-type men draait?
1 -Double-click My Computer.
2 - Right-click any hard drive and choose Properties.
3 - On the General tab, the file system is listed after "File System."

Bovenstaande komt van de site "http://www.techtv.com/callforhelp/answerstips/story/0,24330,2160176,00.html" (sans quotes link kopieren in je adres-balk). Deze site geeft ook interessante info betreffende file recovery.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ron van Setten op 2003-10-17 08:55 ]</font>
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

17-10-2003 09:01

Daar was ik weer.

Heb de foto's gebrand op een ceedeetje. De foto's staan gewoon als jpg in alle directories. De bestandsgroottes kloppen ook aardig, van 150 tot 350 kb (deze foto's zijn nog niet bewerkt, weet zeker dat dit klopt (kwaliteitsverschil).

Maar als ik ze probeer te openen krijg ik een unknown file type verhaal.
In Photoshop krijg ik wel een iets uitgebreidere foutmelding :smile:

Daar lees ik:
JPEG marker segment is too short (file truncated or incomplete)

Iemand nog tips? Zal in ieder geval dat recovery gebeuren proberen, maar eerst een ander prog. downloaden, heb nu easyrecovery maar dat is 27mb ingepakt. Als ik dat eerst moet installeren ben ik nog verder van huis.

In ieder geval alvast bedankt..
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

17-10-2003 09:28

Beste Ron,

Mijn opmerking was gericht van IT-er naar andere IT-ers, welke zich naar mijn mening (Onbewust) schuldig maken aan het strooien met termen die zij wel begrijpen, en omstanders met een groot ? achterlaten. Ik denk dat een een hoop lezers van deze post zich hebben afgevraagd waar men het over had.

Zoals eerder vermeld, zit ik zelf ook in de IT als Netwerkbeheerder, ik weet dus waar ik over praat. Ik moet er wel bij vertellen dat het soms heel erg moelijk is om een makkelijke en begrijpbare oplossing of omschrijving te geven zodat derden dit ook begrijpen. Ik maak me hier ook wel eens schuldig aan.

De reden dat ik deze opmerking maakte, is omdat de initiator van de post, aangaf dat zijn kennisniveau op Computergebied iets onder ons niveau lag.

Heel veel tooltjes werken alleen indien ze reeds zijn geinstalleerd.
Ik zal zelf de hier omschreven tooltjes eens testen op hun werking. Ik werk normaliter zonder gebruik van dergelijke tooltjes.

M.v.g.

Bjorn

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bjorn Dohmen op 2003-10-17 09:30 ]</font>
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

17-10-2003 11:01

Raymon,
Het technische gebereuren is voor mij een grootte abracadabra,maar ben de laaatste tijd ook flink bezig met dig. fotootjes.
Ik heb in het verleden volgens mij al een paar keer problemen gehad met jpEg en niet met jpg !
Wat gebeurt er als je de foto opent in een ander programma,zoals bijv mspaint of zo ?
Heb je de cd al bij iemand anders op zijn comp. proberen te bekijken.
Gewoon een flink aantal programma'tjes proberen,waarvan er waarschijnlijk genoeg op de pc staan.
Gewoon rechtsklikken op een foto en "openen met" kiezen,dan verschijnen er genoeg mogelijke optie's.
Misschien een fout op de cd ?
Kan je er eentje kopieren(dit mag toch wel,pascal ??)naar een floppy ?
Dan nog een keertje kijken of ie geopent kan worden.
Succes en ik hoop uit de grond van mijn hart dat je ze terugkrijgt.
mvrgr Dennis

_________________
BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den Bogaert op 2003-10-17 11:02 ]</font>
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

17-10-2003 12:37

Raymon,

Maak je gebruik van een Nikon Coolpix camera?

Verder heb je een e-mail van mij... stuur mij eens zo'n jpg die je niet kan openen.

Bart
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

17-10-2003 13:28

Heb je er 2 gestuurd Bart.


Hope things work out...

Gr. Raymon
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

17-10-2003 13:58

Nee, het is btw geen Nikon Coolpix, maar een Kodak camera

Ray
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

18-10-2003 20:31

Hoi Raymond,

Windows XP heeft een functie waardoor de computer als het ware een paar dagen terug in de tijd gaat. Je knt een datum instellen en de computer zet alle bestanden terug of bestanden worden verwijderd die er op die datum op stonden.

Je moet dan het volgende doen:
Kies start, uitvoeren en typ dan: msconfig.
Je krijgt dan een venster met op de tweede regel van onderen een knop waarop staat: "Systeemherstel starten". Je krijgt weer een nieuw venster met de mogelijkheid te kiezen uit drie onderdelen. Kies dan het eerste. Daarna kun je een datum installen, waar de computer naar teurg moet gaan. Als het goed is krijg je dan je bestanden terug.

Nu weet ik dus niet of je Windows XP hebt. Je moet wel bij elke windows in de startbalk uitvoeren kiezen en het volgende invoeren:
- Windows 98: SFC
- Windows ME: msconfig
Voor windows 95 of 2000 weet ik het niet precie's. Je zou dan even op internet moeten kijken.

Als het goed is moet het zo werken. Ik hoop dat het lukt en dat je je fot's terug krijgt.

MVG
Bart van der Velden
Fred Vrijhoeven
Berichten: 15
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Apeldoorn

18-10-2003 20:41

mag ik vragen met welk brand programma je heb gebrand
ik heb ook zoiets gehad
vroegerdan nu niet meer
maar als je nero gebruikt kanhet wezen dat je het als modus 2 heb weggeschreven
dan kan het probleem ontstaan dat je comp dat niet kan herkennen
als dat zo is
moet je nero 6.0 zien te krijgen en dan de schijf inlezen meestal ziet ie de sessies erop staan
dan moet je de file saven als track
en overnieuw op een cd schrijven en kijken of je dan wel modus1 heb aangeklikt ik hoop dat dit werkt
veel succes en ik hoop dat je de foto's kan terug schrijven
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

18-10-2003 22:15

Beste Bart,

Mag ik je er even op wijzen dat "Systeemherstel" alleen werkt met systeem bestanden, en geen databestanden.
Systeembestanden = alle bestanden die het systeem nodig heeft, bij XP rekenen ze ook de geinstalleerde programmatuur mee.

Databestanden = alle foto's, tekstbestanden, etc..

M.a.w. Systeemherstel werkt indeze niet.

M.v.g.

Bjorn
Plaats reactie