Verandering van aasperiodes......


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

12-10-2003 17:06

Beste medevissers,

weten jullie of de tijd van het jaar invloed hebben op de aasperiode ik kan me namelijk voorstellen dat karpers op een bepaald meer in de winter midden op de dag azen omdat het dan het de meest ideale tijd van de dag is om te azen. Maar als het zomer is is het (voor de karper) wellicht 's nachts de beste temperatuur om te azen dus aast de vis dan 's nachts!

Ik ben benieuwd hoe jullie erover denken of welke ervaringen jullie hebben.....

Mvg Niek
Catch them if you can...
Gast

12-10-2003 17:24

Mijn ervaringen zijn: zomers vooral s'avonds, s'nacht en s'ochtends! In het voorjaar ook, herfst en winter heb ik nog geen goee ervaringen mee!
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-10-2003 09:55

Een duidelijk verschil in aastijden heb ik niet kunnen concluderen, maar in de winter een vis vangen valt of staat met doorzettingsvermogen!
De karper trekt naar diepere kuilen en zal ook beschutting zoeken onder het riet, uit de wind liggend! Ze zullen maar zelden azen, maar de aanbeten kan je gedurende de hele dag verwachten!
Wel zijn de plekken die het snelst opwarmen door de zon mogelijke stekken waar de vis gaat azen...

Succes
Willem Barnas

13-10-2003 17:45

Middag,

Ik denk vooral dat de karper in d eherfst vaker aast dit in verband met het opbouwen van die 'extra's' voor de winter. Hierdoor zullen op veel wateren (dat is tenminste mijn ervaring op veel verschillende wateren) de vissen ook overdag en later in de middag goed te vangen zijn, puur omdat ze meer azen.

Momenteel ben ik op een plasje bezig waar tot en met augustus alleen wat gedurende de avond t/m de ochtend te beleven is. De aanbteen volgen elkaar dan ook nog eens rap op. Nu is het volgens verwachting zo dat er heel verspreid over het gehele etmaal geaast wordt, elk paar uurtjes is er ergens wel wat te beleven.
Ook een diep en dunbezet zandagt hier is een sprekend voorbeeld. 's-Zomers en laat in het voorjaar zijn het puur de middernachtelijke uurtjes en de ochtend die wat opleveren. Zit je net voor de paai of wordt het herfst, dan komen ze ook nog weleens rond drie uur in de middag, of gewoon tijdens de avond.

Het zit 'm volgens mij dus puur in het feit dat ze in deze periodes om een tweetal redenen meer vreten, waardoor ook vaker (en dus ook wat verspreider over het etmaal) een aanbeet zal komen.

Da's mijn idee, u doet het er maar mee!

Tschuss,
WB :wink:
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

14-10-2003 18:39

Ik moet zeggen dat ik wel degelijk een verschil in aastijden kan waarnemen.
Op mijn water is het duidelijk te zien waar karpers azen door de vele aasbellen.

In de zomer merkte ik dat ik 's morgens er echt bij het opkomen van de zon er moest zijn.
Maar nu beginnen de karpers er pas te azen een uurtje na zonsopgang.
Te verklaren? Denk dus gewoon de temperatuur stijging.

vriendelijke groet,
Koen
Willem Barnas

14-10-2003 20:31

Temperatuur?

Dus je beweert dat de twee eerste uurtjes zonneschijn van de dag het water duidelijk waarneembaar in temperatuur doet stijgen? Ik vrees het ergste... De biologische klok (en het gedrag) van de karper reageert feller op verschillen tussen licht en donker (plus DUIDELIJK WAARNEEMBARE doorzettende temperatuursschommelingen en drukverschillen).
In de herfst bijvoorbeeld, korten de dagen en daalt de temperatuur AANZIENLIJK in korte tijd. De vis heeft dan door dat de 'mindere' tijd eraan komt en gaat 'bunkeren'. In het voorjaar is het andersom, maar komt de paai eraan, die energie en bouwstoffen (vooral bij de wijfjes) vergt. 's-Zomers bulkt het van het vreten en zal het veelal aankomen op zuurstofgehaltes etc.
Wil niet zeggen dat je betoog nergens op slaat, maar ik ben overtuigd van het feit dat juist die eerste uurtjes licht, plus de schemering die eraan vooraf gaan de vis activeren na het donker. Tuurlijk heeft dat beest door dat ie op plekken waar de zonneschijn tot aan de bodem reikt het meeste zal vinden (ondiep dus) maar of dat nou werkelijk door een temperatuursstijging van een graad (of slechts enkele tienden daarvan) komt???
Gerard Schaaf (Ja die, uit die 'Klote-Beet') schreef ooit ook eens iets; licht doet leven.
Ook 's-winters durf ik dit hard te maken, hoeveel vissen worden niet ondiep op de windkant gevangen? En wat hebben we daar; licht tot aan de bodem en zuurstof, niks geen stijgende of dalende temperaturen; diep in de winter is het overal fokking koud, om het maar even populair te zeggen.

Whatever, vang ze toch maar en veel!
WB :wink:
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

14-10-2003 21:29

mijn ervaring is dat de tijden hetzelfde blijven maar dat het swinters later lijkt dan zomers! maar als het echt koud wordt komen er vaker beten overdag, in voorjaar wil het overdag ook nog wel.
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

15-10-2003 08:59

Jongens bedankt voor jullie (bruikbare) reacties!

Mvg Niek
Catch them if you can...
Willem Barnas

15-10-2003 17:52

Ja,

En waarom lijken die aanbeten later te komen? Omdat de karper reageert op lichtintensiteit en verschillen tussen donker en licht; 's-Winters wordt het op andere tijden licht/donker...

Dat bedoel ik dus,
WB :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-10-2003 07:02

Denk dat de meeste vissers helemaal niet beseffen hoeveel vis er overdag te vangen is,ook op zogenaamde nachtwateren.
Ik vis bijna alleen nog maar overdag,voerstrategie een beetje aanpassen en de stek keuze(heel belangrijk)goed uitkiezen en je vangt de vis ook overdag.
Alleen de top van de zomer,juli - augustus,gaat het wat betreft de vangsten wat stroefer,in deze 2 maanden komen de aanbeten vooral in de morgen en de avond maar de rest van het jaar krijg ik mijn vissen wel gevangen in de loop van de dag.

Dressuur wateren waar veel s'nachts wordt gevist geven ook goede kansen om de vis op de "rustigere" gedeeltes van het water overdag aan de schubben te komen.

Wat Willem beschrijft van de licht intensiteit zit een hele grote kern van waarheid in,ook vis wordt aangetrokken door licht,een gegeven waar je vooral in de winter je voordeel mee kunt doen om niet hele lange koude nachten te moeten draaien om je visje te vangen.


Wil.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

17-10-2003 14:46

Op 2003-10-15 17:52, schreef Willem Barnas:
Ja,

En waarom lijken die aanbeten later te komen? Omdat de karper reageert op lichtintensiteit en verschillen tussen donker en licht; 's-Winters wordt het op andere tijden licht/donker...

Dat bedoel ik dus,
WB :wink:




Okeej, okeej,
Dat over de temperatuur zal ik dus wel fout hebben.
Maar dit laatste hierboven beschreven?
Je zegt zelf dat de karper reageert op het licht. Dus waarom beginnen ze nu een uur NA zonsopgang pas te azen en 2 maand geleden tijdens zonsopgang?
Dit zal echt niet te maken hebben met het licht.
Dit keer misschien wel met de temperatuur. Is nu aanzienlijk stuk kouder.

En dan nog ff een ander vraagje.
Zul je de karper nu eerder vangen op de kant waar het eerste het licht op valt?

KW :wink:
Plaats reactie