TRIEST!!:(:( [ waarom zou je ook een onthaakmet gebruiken? ]


Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

09-10-2003 21:01

ik was op een site aan het rondneuzen, en toen vond ik zulke foto's op de site!!:(:'(!

http://home.wanadoo.nl/tonvo/fotogaleri ... p3-big.jpg

http://home.wanadoo.nl/tonvo/fotogaleri ... p3-big.jpg

moet je zien hoe die 1e karper eruit ziet!
helemaal onder het gras, en dan zeggen dat ze 5 jaar op karper vissen!:(

met zeer trieste groet, Gijs!
Willem Barnas

09-10-2003 21:10

Gijs,

Jij bent natuurlijk de weidelijkheid zelve en hebt nog nooit een karpertje in het gras gelegd... Het lijkt tegenwoordig wel mode om mensen af te branden op hun oh zo menselijke (beginners)fouten. Zal ik jou eens wat vertellen? Ik gebruik pas vier jaar een onthaakmat, ben ik nu ook een klootviool die maar wat aanmoddert met egvangen vissen? Ik heb nog nooit een karper teruggezet die beschadigd was door mijn nalatigheid, de slaapzak bood samen met een natte jas uitkomst als dat nodig was.

Alsjeblieft, ga boilies rollen of zo.

WB :sad:
Willem Barnas

09-10-2003 21:10

PS:

Dat onderschrift van jou is van Frans Frentrop... Je zou toch beter moeten weten!

WB :wink:
Gebruikersavatar
Sander van Capelle
Berichten: 35
Lid geworden op: 17-08-2003 02:00
Locatie: Brabant

09-10-2003 21:15

Gijs,

Helemaal mee eens dat je het beste een onthaakmat kunt gebruiken, doe dit zelf ook.
Zo te zien op de eerste foto heeft de karper op droog gras gelegen en dit is foute boel.

Op nat/vochtig (wat langer) gras , zou je m.i. nog wel een karper kunnen onthaken.

Heb je een reactie op de site van Robbert en Jelle achtergelaten?

Groeten,
Sander.
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

09-10-2003 21:15

ey willem!
nee ik heb nog nooit een karper in het gras gelegd nee!
maar zie dan hoe die spiegel eruit ziet:(
leg er dan iniedergeval IETS onder, dat scheelt altijd wat!
maar we hebben waarschijnlijk een andere mening over de foto's!;)

mazzol Gijs
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-10-2003 21:19

Ach ja Gijs,

De meeste karpers van het Baggergat hebben ooit wel eens in het gras gelegen..
De meeste karpers daar zijn zo dan ook 3x zo oud geworden als jij nu bent, en zo zijn er nu nog een berg karpers in dat gat die nog nooit een onthaakmat zagen.
Doe je best en geef het voorbeed...

Sportieve groeten Henk
Gast

09-10-2003 21:20

Okay, natuurlijk weten we bijna allemaal dat het het beste is om een onthaakmat te gebruiken... Maar niemand hier gaat mij vertellen dat hij altijd een onthaakmat heeft gebruikt! In augustus, rustig met de feeder in de sloot.. Boem, graskarper! Is geen voorn.. dus heb ik ook geen onthaakmat of iets anders wat als .. kan functioneren.. dan moet het beestje wel op het gras.. nadat ik het gras bevochtigd had natuurlijk! groeten

http://members.ams.chello.nl/ssvanderve ... e%20!!.jpg

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis Hessels op 2003-10-09 23:10 ]</font>
Gijs Polman
Berichten: 62
Lid geworden op: 25-08-2003 02:00

09-10-2003 21:23

beste sander!
nee ik heb nog geen reactie op de site achtergelaten.
ik zal het wel even doen dan, en nee ik brand ze niet af:)!

mvgr, Gijs
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

09-10-2003 21:27

Hey henk met baggergat bedoel je denk de nevelhorst? Mij pa viste er toen hij 15 was ook vaak op karper. En trouwens toen gebruikte die ook geen onthaakmat ze wisten niet eens wat het was! Maarjah onthaakmat is natuurlijk wel beter! Vooral op zanderig ondergronden. Maar de witvisser gebruiken toch ook geen onthaakmat voor hun gevangen brasem voorn en meschien soms een kleinere karper! Straks komen er nog speciale witvis onthaakmatten! Maar zou de karper onder water niet Langs takken mossels op schuren? Dadelijk kopen we nog speciale jasje voor ze dat ze nooit meer beschadigen! Maar overdrijven soms niet een beetje. Oke ik gebruik ook een onthaakmat omdat ik graag mooie hele onbeschadigde vissen vang!

groetjes Tim
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

09-10-2003 21:59

wel appart zo'n spiegel graskarper :grin:
Gebruikersavatar
Mike Smit
Berichten: 176
Lid geworden op: 20-06-2002 02:00
Locatie: Twente

09-10-2003 22:03

Leg jij een voorn/brasem op de grond dan bij het onthaken?! kan ik me niet herinneren dat ik daat deed :roll:
Gast

09-10-2003 22:05

Nee, doe ik nog steeds niet! heb met de witvisserij gewoon een handdoek bij, die ik dan evt. nat kan maken....
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-10-2003 00:05

hoy,

het is inderdaad niet de beste manier om met een karper om te gaan maar ik ben het volkomen met willem eens dat iedereen wel eens een karper in het gras gelegd heeft.
en degene die zeggen dat ze het nooit gedaan hebben liegen in mijn ogen. alsof een onthaakmat het eerste is wat je koopt als jeugdige karpervisser!!

overigens moeten veel karpervissers ook eens andere vissoorten beter gaan behandelen.
k ben helaas afgelopen zondag weer eens getuige geweest van enkele ligubere handlingen met een brasem van zon 50/60 cm :sad:

veel mensen snappen blijkbaar niet dat een brasem en een karper allebei vissen zijn en allebei met de nodige zorg behandeld dienen te worden. ook al is het een ongewenste bijvangst!!!

groeten rob
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

10-10-2003 07:25

Tjonge Gijs, wat een overdreven reactie. Ook ik vis pas een aantal jaren met een onthaakmat. Ik heb nog nooit een vis op stenen of zand gelegd maar op gras onthaken kan, als er geen stenen/takjes onder liggen, in mijn ogen geen kwaad. En die spiegel ziet er toch prima uit, een beetje gras erop maar hij is niet beschadigd.

Maar het is prima om de visser in kwestie te wijzen op de voordelen van het gebruik van een onthaakmat.

en Rob, 100% gelijk jongen, als je ziet hoe er soms met snoek of witvis wordt omgesprongen, gewoon op de stenen leggen of zoals laatst op het stuwmeer een groepje jongens die aan de boilie een metersnoek hadden gevangen maar deze niet durfden te onthaken, waarna de vis vrolijk van de onthaakmat af sprong en op het grind lag te spartelen :sad:

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Martijn Bombeke
Berichten: 136
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Schiedam

10-10-2003 09:03

Beste Dennis,

Allereerst gefeliciteerd met deze fraaie bijvangst. Wat mij echter bij jouw foto opvalt (naast het feit dat de vis uit z'n kieuw bloedt), is dat je je horloge omhebt.

Begrijp me niet verkeerd, ik val je hier absoluut niet op aan, maar probeer alleen duidelijk te maken dat dit een vis nog wel ernstiger kan beschadigen dan het niet gebruiken van een onthakingsmat.

Gr. Tinuzzz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-10-2003 09:42

Zal ook eens iemand citeren:

education not condemnation


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

10-10-2003 09:47

Gijs, niet zo zeiken. De karper op de bovenste foto zit wat onder het gras maar wat is daar mis mee, zoals al eerder gezegd is. Het is wel schadelijk als de slijmlaag van de vis erg aangetast is. Dit is de bescherming van de vis zn huid. Daarom is droge ondergrond zo slecht. Maar wat is er eigenlijk op de onderste foto mis? ja, oke er ligt geen onthaakmat op de foto. dus...
Je kunt een vis best op nat gras leggen, dat overleeft ie echt wel. Je moet alleen uitkijken met (scherpe) stenen en zo. Het is ook niet dat een onthaakmat een wondermiddel is of zo. Als een vis op de mat wild wordt kan ie nog wel gaan bloeden of zich beschadigen. Een onthaakmat zorgt er wel voor dat de ingewanden van een zware vis zoals een karper niet zo sterk in elkaar worden gedrukt. Het is immers een dier gemaakt is voor leven in het water waar gewichteloosheid groter is. Op de oever is dat wel anders. Daar helpt een onthaakmat zeker voor.
Maar zo schokkend zijn die foto's toch niet?

groetjes Rick
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

10-10-2003 10:10

en dan te bedenken dat de karper een van de taaiste zoetwatervissen is.............
die foto zo te zien is het een jong vissertje iedereen maakt fouten, maar jah wat is der nu leuker dan op je vrije dag het internet afspeuren op een of andere visser die het niet goed doet! en gelijk terug naar kwo en afbranden!!..tjah iedereen zijn hobby
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-10-2003 10:26

aha,

zo schrijf je dat condempt woord ,o)

dat terzijde

groeten ed
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

10-10-2003 12:13

Beter op het gras dan op een vele malen door de zon opgewarmde vochtige broeierige onthaakmat welke een broeinest is van bacterien, schimmels en virussen.
Ik vis sinds middelbare school op karper, en de onthaakmat met al zijn vervente voorstanders doet pas een kleine 10 jaar serieus mee in de uitrusting, Ik kan mij niet herinneren dat in de periode voor de onthaakmatten de karpers beschadigden door onthaken op het gras of een andere zachte ondergrond.
Wat mij wel steeds meer opvalt is dat vele vissers de karpers steeds langer op het droge houden, of zelfs enkele malen uit een bewaarzak op het droge halen, om fotosessies te organiseren. Een scheut water over een karper op een onthaakmat helpt echt niet om het beest aan zijn portie zuurstof te helpen.

Jos
jan van kranenburg

10-10-2003 12:59

Sluit me geheel aan bij Jos.
Heb uiteraard wel een onthaakmat, die ik incidenteel gebruik. Vroeger gebruikte ik, toen het fenomeen onthaakmat volstrekt onbekend was, een simpel grondzeiltje om de vis te beschermen.

Gebruik echter GEEN weeg - of bewaarzakken, want die zijn m.i. bepaald niet bevorderlijk voor het welzijn van de karper.

Heb eens een gerenommeerd karpervisser horen zeggen "dit is de grootste onthaakmat van de wereld", hiermee doelend op het zeer uitgebreide grasland (mals en hoog)rondom het water waar gevist werd.
Gast

10-10-2003 16:37

Beste Martijn,

Hellaas heb ik die karper niet mogen vangen! Zoals je in mijn profiel ziet, ben ik 17! En die man op de foto onderhand 80 :smile: Het was alleen een voorbeeld!
Gebruikersavatar
Tim Sanders 3
Berichten: 116
Lid geworden op: 29-01-2003 01:00
Locatie: Didam

10-10-2003 17:16

Oke ik onthaak voorns brasem zeelt ook altijd met natte handoek hoor maar ik zie ze vaak genoeng gewoon op het zand leggen of in droge handen bij de vissers hier in de buurt
albert plas
Berichten: 247
Lid geworden op: 24-03-2002 01:00
Locatie: Coevorden

10-10-2003 18:05

ik heb ook foto's zonder onthaakmat... alleen zijn die wel genomen toen ik net begon! mischien weet die jongen wel niet beter, dan moet je hem niet afbranden maar gewoon advies geven! we beginnen immers allemaal, en hebben meteen niet overal verstand van. begrijp me niet verkeerd, ik ben ook een zwaar voorstander van matten.
groeten,
Albert
Waterbouw... werk voor echte mannen!
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

10-10-2003 18:09

Tsja Gijs

Waar gaat dat toch naar toe met dat karpervissen he? Gelukkig zijn er nog van die karpervissers als jij, die altijd met een wijzende vinger klaarstaan om "ons" even op het rechte pad te zetten.

Groeten ChrisN