Slapen komt karpervissers duur te staan


Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

25-09-2003 15:31

LONNEKER - Het ongeloof staat nog altijd in hun ogen geschreven. Beboet vanwege illegaal kamperen, terwijl ze visten op karpers. Steffan Leusenkamp uit Tubbergen en Ivo Oude Middendorp uit Albergen geloofden hun oren niet. Maar de gele bonnetjes laten geen ruimte voor twijfel: 86 euro de man. ‘Samen bijna 200 piek!’




Steffan Leusenkamp en Ivo Oude Middendorp uit Abergen zij niet van plan hun boete te betalen.
(foto CHAREL VAN TENDELOO)



Bijna driewart etmaal lang, brachten ze van de week door aan het Kleigat van Smulders in Lonneker. Van ‘s avonds half vijf tot halverwege de volgende dag. Zoals ze dat zo vaak doen als ze hun sport beoefenen. Even slapen, wat dommelen en dan weer even gezellig kletsen over van alles en nog wat, maar natuurlijk vooral over de karpersport. Een hobby die Steffan (22) en Ivo (20) al jarenlang beoefenen. Maar ongeveer een uur voordat ze hun boeltje willen pakken, worden ze aangesproken door drie agenten van de milieuafdeling van politie Twente.

‘We dachten dat ze onze papieren wilden zien. Geen probleem, want die hebben we gewoon goed voor elkaar’, zegt Ivo. Maar hun monden zakken open van verbazing als een van de wetsdienaren, na het goedbevinden van de documenten, alsnog het bonnenboekje trekt. ‘Toen ze naar ons toekwamen lagen we in ons tentje te dommelen. Dat schijnt niet te mogen; wordt omschreven als illegaal kamperen. We kregen elk een boete van 86 euro. We hadden volgens hem wakker moeten blijven. Belachelijk!’

Het gebruik van een tentje langs de waterkant, waarin de karpervisser zo nu en dan even zijn ogen kan sluiten, is volgens Steffan en Ivo heel gewoon in hun sport. ‘Want vissen op karpers is vooral heel veel geduld hebben. Het komt regelmatig voor dat je urenlang vist en uiteindelijk niet meer dan twee kapers vangt. In al die uren aan het Kleigat van Smulders hebben we maar een karper gevangen. Logisch dat je dan een tentje bij je hebt waarin je zo nu en dan even de ogen dicht kunt doen. Zo’n tentje noemen ze niet voor niets een karpertentje’, aldus Steffan. Zijn kameraad: ‘Op onze hengels zitten piepers. Die gaan af, zodra we beet hebben. Je hoeft dus echt niet bang te zijn dat je, al slapend, de vangst misloopt.’

De beide jonge karpervissers zijn boos op de milieuagenten. Heel boos. Steffan Leusenkamp: ‘Verdorie. Als we nou een hoop lawaai hadden gemaakt. Of rotzooi. Maar nu staan ze meteen met een bekeuring klaar. Met een bedrag dat fors hoger is dan de 29 euro die het kost wanneer je de papieren niet voor elkaar hebt. Ze hadden toch een waarschuwing kunnen geven. Ivo Oude Middendorp, aanvullend: ‘Wat wij deden doen duizenden andere karpervissers ook. Als het op deze manier moet, dan kunnen we onze sport net zo goed meteen afschrijven.’

Woordvoerder Jan Camphuis van Politie Twente reageert strikt formeel. ‘Slapen in een tent langs de waterkant staat gelijk aan illegaal kamperen. Dat mag niet en daarvoor kan een politieagent bekeuren.’ De beide jongens kondigen aan dat ze bezwaar tegen de bon zullen indienen. Camphuis: ‘Dat is hun goed recht. Maar ze zullen, om het maar in visserstermen te zeggen, echt bot vangen.’

____________________________________________

Let ff niet op de lay out! Komt uit http://www.tub.nl

Mijn mening: Ik vindt het ronduit belachelijk. Ik vraag me dan het volgende af als ik het zo lees: Wat hebben ze nu liever? Jonge lui die vissen, dus geen mensen lastig vallen en met veel plezier hun hobbie/sport uit oefenen? Of het zo onmogelijk maken voor mensen om hun hobbie uit te oefenen, dat ze er de brui aangeven.. Met alle gevolgen van dien, jeugd heeft niks meer te doen, oftewel op weg naar HANGJEUGD? Wat wil men nu eigenlijk? Alles onmogelijk maken? Lijkt me een leuke tijd om hier ook eens actie van te maken... Al die duitsers etc wat hier komen vissen, puinzooi achter laten, onze uitgezette vissen opvreten doen ze niks aan (dan is dit nog een zacht voorbeeld) en jongens die serieus met hun hobbie bezig zijn gaan we boetes uit delen?
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

25-09-2003 15:40

Helemaal mee eens, dat is dat verfoeide rechtssysteem van nederland. Zogenaamd bij de 'bron' aanpakken. Grote onzin dus, dappere agenten.
Agenten moeten beter voorgelicht worden, zodat ze wellicht beter het onderscheid kunnen maken tussen zondagsvissers en serieuze karpervissers...
Met vriendelijke groet,
Robert.
Donald Stevens
Berichten: 425
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00

25-09-2003 15:50

ze blijven fout.
maar wat ik uit het verhaal haal is dat ze overdag bekeurt zijn.
en dan is het volgens mij geen kamperen
marinus gaasbeek
Berichten: 85
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: enschede

25-09-2003 16:07

Hoi,

Ook mijn zoon en ik hebben dezelfde ervaring opgedaan bij Smulders. We hebben de "heren" agenten proberen uit te leggen wat karpervissen is. Ze bleven stug volhouden: Als je gaat slapen, en we komen terug dan krijg je een bon voor wildkamperen".
We hebben ze nog gezegd : Je moet hier niet de mensen straffen die slapen, maar juist hen beboeten die de hele nacht op de klapstoel blijven zitten ( oost-duitsers).
Ach, dan halen ze domweg de schouders op.
Als dat zo blijft is het met het karpervissen in Enschede snel finito. Erg weinig water beschikbaar nu. Bij de één krijg je een bekeuring voor kamperen... en bij het Twentekanaal kunnen we door de ernstige vervuiling ook al niet meer terecht.
Rinus
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-09-2003 16:25

Hallo allemaal,

Wederom komen de karper vissers weer in een slecht dag licht te staan. Ieder niet vissende Nederlander zal bij dit bericht denken ze zijn toch aan het "wildkamperen" dus waarom geen bekeuring. Als karper vissende nederlander ben ik het er totaal niet mee eens. Maar zolang dat er mensen zijn die zich niet aan de regels houden blijf dit voorkomen. Zie hier onder een bericht wat ik eerder heb geplaatst een reactie van de AHV. Dus voor de mensen die vinden dat ze met drie hengels mogen vissen, lawaai mogen maken, zich dronken mogen voeren aan de waterkant en de muziek lekker hard mogen zetten. Kap hier A.U.B. mee je verpest het voor jezelf maar ook voor een ander.

Sorry maar dat moest er even uit.

groetjes Rene

http://www.karperwereld.nl/forum/viewto ... 8&start=25
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

25-09-2003 16:25

kent het water niet maar mag je er wel nacht vissen na 31 augustus ???????
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-09-2003 16:43

Rick,

Klein verschil tussen nachtvissen en kamperen.

2 verschillende feiten, waar 2 verschillende boetes op kunnen volgen.

MVG

Klaas
marinus gaasbeek
Berichten: 85
Lid geworden op: 08-05-2003 02:00
Locatie: enschede

25-09-2003 17:03

Hoi,

Nee, in principe mag je daar na 31 augustus niet nachtvissen. Maar daar hebben ze nog nooit van gehoord de h.h. van de milieupolitie. Ze hebben nu het item "wild kamperen" in hun bol zitten.
P.s. wat kost een boete voor nachtvissen buiten het "seizoen". Iemand een idee?
Groetjes
Rinus
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

25-09-2003 17:04

je kunt nog beter zonder vergunning vissen dan in slaap vallen, valt de boete lager uit.

Beste Rene Berger zoals je leest in dit artikel worden NIET de karpervissers in een slecht daglicht gezet. Ik werk bij een zorg instelling, en daar hadden de dames (verpleging) het er het zelfs over dat de agenten belachelijk bezig zijn. Misschien dat je het niet goed leest?

Persoonlijk vindt ik dat er ook teveel wordt gezeurt over karpervissers in een slecht daglicht, merk ik hier in de regio bijzonder weinig van, zeker als jij de desbetreffende ambtenaar netjes te woord staat. En wat betrefd de publieke opinie over karpervissers en vissers in het algemeen wordt die erger verziekt door de dierenbescherming.
Tim Boelema
Berichten: 605
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Omg. Sittard

25-09-2003 17:11

ronduit belachelijk! van de andere kant is het fijn dat de controles harder worden..alleen zonde dat weer de verkeerde gepakt worden. Maar we naaien ze lekker een oor aan!! vis met je vismaat in ploegendienstjes!! zo kan de een alert zijn op de dieners der wet en bij eventuele controle de ander wekken!
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-09-2003 17:11

30 euro marinus! of 28 euro geloof ik exact.
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-09-2003 17:17

28 euro marinus!
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

25-09-2003 17:18

wij hebben dezelfde boeten gekregen, maar niet omdat we aant slapen waren, maar omdat we strechers, een verstelbare stoel, een slaapzak en een kussen bij ons hadden, de tent mocht nog wel, die klote wouten hadden zeker weer geld nodig voor drempletjes hoppa 46 euro, ik weet wel dat als je slapend aangetroffen wordt je wel een boete kreeg maar we waren niet aan het slapen, dus laten we het voorkomen!
met woutverafschuwende groet!!! xavier

_________________
Yeah Dude, I Fish...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Xavier Hacking op 2003-09-25 17:18 ]</font>
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

25-09-2003 17:26

ow ja en het slapen door een paar vrienden van mij kwam ook duur te staan doordat 1 van hen smorgens wakker werd zonder molens
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-09-2003 18:56

Bas,

Vreemd genoeg was de reactie op mijn werk precies zo als ik het benoemde. Het tegenover gestelde van wat jij zei. Het gaat me ok niet om het feit hoe het geinterpreteerd wordt. Maar wat de oorzaak is hiervan. Je schrijft dat je er bij jouw in de omgeving weinig last van heb. Houe zo zou ik zegge, hier is er sprake van steeds meer wateren waar "wildkamperen" niet meer wordt gedoogd. Waarom is nu wel duidelijk. De vraag is dan ook hoe kom je er vanaf?

Met vriendelijke groet,

Rene Berger
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-09-2003 19:20

Hoe kom je er vanaf??

Niet gaan slapen in je bivvy, je zit er per slot toch om te vissen!?
Wat let je wanneer nachtvissen is toegestaan om te vissen..
Te gemakkelijk kruipt men in een slaapzak op een stretcher, tja en dat is wildkamperen.

Zouden ze die bivvyboys er ooit nog eens uitkrijgen??
Ben nu eigenlijk benieuwd wie er uiteindelijk "de karpervissers" in een kwaad daglicht gaan zetten?

Sportieve groeten Henk
Gast

25-09-2003 19:29

hoi allemaal,

Wel moet iedereen onder de 16 er ff erg in houde dat je de helft maar hoeft te betalen :wink: (want vaak naaien ze je dat er ook nog bij)

toch vind ik dat zoiets niet kan :lol:.

laat ze lekker boeven gaan vangen hier kan ik echt boos om worden

gr pascal
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

25-09-2003 19:29

@Rene

Nou misschien zijn de mensen in het oosten dan toch wel aardige dan de mensen in amstelveen :grin:

Ben het wel met je eens dat men wel beter de eigen zooi kan opruimen. Wij hebben hier dan weer last van auto's / complete campers met witte nummerborden. En als het idd erger wordt kan me nog een geval herinneren in almelo aan het kanaal in een bocht, complete camping, vuur, grote niet vissers tenten, camping tafels etc, 90% zijn dat duitsers.

Maar toch vindt ik dat er WEL onderscheid gemaakt MOET worden.
Dan moeten we supporters bij de voetbal ook allemaal gaan weren, want er zijn er een paar die alles kort en klein slaan. gebeurt toch ook niet?



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bas Goorhuis op 2003-09-25 19:30 ]</font>
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

25-09-2003 19:37

ze moeten beroep aantekenen bij justitie. Staat achterop het bonnetje hoe het moet. Een tent, camper, weet ik wat is toegestaan bij het vissen mits het maar overdag gebruikt wordt.
Maar het is inderdaad wel een beetje zielig om vissers te bekeuren, als je zo nodig iets met "vissers" wil doen pak dan de stroperij aan. daar betalen we toch onze vergunning gelden voor.
mvg patje
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

25-09-2003 19:58

Bas,

Ja wie weet, al zijn de mensen die ik ken wel aardig dus dat scheelt.
Om het controleerbaar te houden worden alle karpervissers geweerd. Wat ook belangrijk is te melden als dat in veel gevallen de problemen niet veroorzaakt worden door vissers maar hang-jongeren. Ik heb in deze omgeving geen last van duitsers. Nee hier hebben we last van mensen die met vier hengels vissen en dan vervolgens de politie in elkaar slaan als de politie zegt dat er twee hengels uit moeten. Vreemd genoeg kijken ze een week later op dat in het water niet meer gevist mag worden. (zomaar een voorbeeld)

Henk,

Je hebt helemaal gelijk ga zitten onder een plu (shelter) maar ga niet slapen op bijv. een stretcher. Een voordeel van het verbod op "wildkamperen" is wel dat alle nep karpervissers ineens verdwenen zijn.

Groetjes Rene

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rene Berger op 2003-09-25 19:58 ]</font>
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

25-09-2003 20:03

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

25-09-2003 20:30

als ik ga wildkamperen leg ik niet voor duizende euro's aan materiaal uit, dan zouden er een visboekjes moeten zijn, geen catalogussen en dan zou ik mijn tent niet helemaal scheef op een aflopend stuk zetten!!
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

25-09-2003 20:52

Wij worden aangehouden, terwijl er om de hoek de ene na de andere kilo coke wordt verkocht aan mannetjes tussen de 12 en de 18 jaar. Slechts 18% van alle misdaden wordt opgelost, en wat doen ze dan ?? JUIST, ga die rare mannetjes in die tentjes maar vervelen. Ik vind het goed dat ze streng willen optreden tegen die polen en duitsers die de vis weg pakken, maar je ziet het verschil toch wel tussen iemand die geen mens iets kwaad doet, en een pool die de hele familie heeft meegenomen, en een barbeque van hier tot in eindhoven houden, natuurlijk met vers gevangen karpervlees als hoofdmaaltijd !!! Ik heb er gelukkig geen last van... gelukkig maar!

Kan er erg kwaad over worden!!

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

25-09-2003 22:35

Op 2003-09-25 20:52, schreef Stefan Slechten:
Wij worden aangehouden, terwijl er om de hoek de ene na de andere kilo coke wordt verkocht aan mannetjes tussen de 12 en de 18 jaar. Slechts 18% van alle misdaden wordt opgelost, en wat doen ze dan ?? JUIST, ga die rare mannetjes in die tentjes maar vervelen. Ik vind het goed dat ze streng willen optreden tegen die polen en duitsers die de vis weg pakken, maar je ziet het verschil toch wel tussen iemand die geen mens iets kwaad doet, en een pool die de hele familie heeft meegenomen, en een barbeque van hier tot in eindhoven houden, natuurlijk met vers gevangen karpervlees als hoofdmaaltijd !!! Ik heb er gelukkig geen last van... gelukkig maar!

Kan er erg kwaad over worden!!

mvg
stefan

En dat bedoel ik nou, en vergeet de verkeers controles nie :grin: :grin:
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

26-09-2003 00:15

ze hebben wel tijd om mensen te bekeuren die stil zonder enige overlast(behalve kijharde fluiterss ....heheh ) in de natuur aan het vissen zijn !!

maaar waar zijn ze toen ik werd overvallen met een mens op mijn keel ?? en toen ik werd overvallen met een pistool tegen mijn hoofd!?

neeee dan is meneer de agent er niet! en dan zeggen ze " we kunnen niet over tegerlijk zijn " ....... neej vind je het logisch als ze overal karpervissers gaan bekeuren !

ik geef die twee jongens groot gelijk dat ze niet willen betalen! maarja ik denk niet dat ze kans maken dat de rechter de bekeuring gaat seponeren!
Just another carp fisher.......