vreemde "run"?


Plaats reactie
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-09-2003 08:13

beste medekarpervissers,

vorige week heb ik op een toch behoorlijk drukbevist en moeilijk water gevist. In afwijking tot mijn normale vast-lood aanpak heb ik op 1 hengel een schuivend 25-grams loodje gebruikt met een standaardonderlijn en een funnelweb-zakje met pellets en gebroken boilies. Ik had ongeveer 10 meter lijn uitstaan waarmee je toch een redelijke directe beetindicatie zou verwachten.

Met de andere hengel viste ik aan de oppervlakte, maar dit was niet zoveel. Het was een behoorlijk korte sessie en toen ik na 2 uur wilde opruimen en de grond-hengel wilde gaan inhalen zag ik ineens de lijn slapvallen, straktrekken, weer slapvallen en zo nog een paar keer. Denkend aan een brasem sloeg ik aan. In plaats van een brasem kwam een mooie karper omhoog, een karper overigens die helemaal niet bij het bestand leek te passen (niet lang en slank, maar echt flink en hoog gebouwd). Deze karper kan dus al een uur daar zo hebben gelegen in een poging om het aas uit te spugen. In die tijd heeft hij geen lijn van de vrij los ingestelde baitrunner getrokken. Ik heb de vis echt heel nauwkeurig geinspecteerd en geen enkel ander haakpuntje gevonden. Deze vis is dus, in tegenstelling tot het overgrote deel van het bestand, nauwelijks gevangen.

wie heeft hiervoor een verklaring? zou deze vis wijs zijn geworden van de de ervaringen van andere karpers, lag het aan de afwijkende rig? waarom was het net zo'n "afwijkende" karper die dit gedrag vertoond? hebben jullie ook dergelijke ervaringen?

groeten,
karperlimbo
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-09-2003 09:16

Ja, ik denk dat het aan de afwijkende methode ligt. Kijk een onderlijn maakt niet zo gek veel verschil en andere mensen gebruiken daar ook wel funnelweb denk ik. Maar verder zal het overgrote deel zoniet iedereen met vast lood vissen. Als de karper dan tijdens het azen een situatie tegenkomt waarbij de spanning & weerstand andere vormen heeft of er gewoonweg niet is (bij wakervissen met licht schuiflood) dan zullen de karpers in die situatie niet precies weten wat te doen en vaak toch nog een run produceren of zoniet, proberen de haak kwijt zien te raken. Kijk, als je vist met vastlood over grote afstand is het wat de weerstand betreft voor de vis vrij voorspelbaar wat betreft weerstand en de echt gedresseerde karpers weten dan ook precies wat te doen. Maar als je met schuiflood over korte afstand vist, dat staat er een andere/directere spanning op de onderlijn die de karpers zo nog niet vaak zijn tegengekomen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Rene Berger
Berichten: 875
Lid geworden op: 27-01-2003 01:00

19-09-2003 09:54

Jurgen,

Ik ben deze manier van aanbeten alleen maar tegen gekomen met statisch vissen op snoek. lijn valt slap en trekt weer strak. Bij snoek is het zo dat de vis (lees haakaas) gedraaid wordt in de bek. Dat verklaart in ieder geval de beweging in de lijnen als je op snoek vist. Nu lijkt het me onwaarschijnlijk dat de karper het aas draait in z´n bek. Wat dit kan hebben veroorzaakt, ik weet het niet. Ik zou in eerste instantie denken dat het dressuur is en dat de vis de haak uit de bek probeerde te werken. Ik kan je wel vertellen dat de haak wel binnen een uur uit de bek van een karper is. 10-15 minutten hebben ze daar ongeveer voor nodig. Het ligt natuurlijk ook wel aan wat voor haak je gebruikt.

Groetjes Rene
Michiel Stijntjes
Berichten: 55
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

19-09-2003 12:04

Het is natuurlijk wel bekend dat in sommige (dressuur) gevallen de karper het aas verschillende malen inneemt en uitspuugt om het vervolgens definitief wel of niet te pakken.
Wanneer je met een vrije lijn vist en de karper geen weerstand voelt, kan ik me voorstellen dat ie maar 30 cm van de lijn gebruikt om het innemen en uitspugen van het aas, zonder dat jij het merkt alszijnde een karper.
Ik denk dat je het gewoon begon te merken en aansloeg voordat de karper het al definitief tot zicht had genomen, dus ik denk een beetje mazzel dat je niet missloeg, maar dat maakt de vangst er niet minder mooi op.

Mvg
Michiel
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

19-09-2003 13:32

Wat ik vooral zo opvallend vind is dat het gaat om een toch nauwelijks gevangen vis (ik heb ook nog niet eerder van de vangst van deze vis gehoord). Waarom zou deze dan zo'n typisch "dressuurgedrag" vertonen. Wellicht communicatie tussen karpers onderling?

En er was wel weerstand in de vorm van een strakke lijn en ook een beetje van het loodje, want als de vis zich na het nemen van het aas weer opricht dan merkt hij toch even de invloed van het loodje.

Ik denk dat de karper bij het zich oprichten na het nemen van het aas zich heel licht heeft geprikt onder invloed van de strakke lijn en het loodje. Maar hij vertoonde absoluut geen bolt-gedrag. Hij probeerde gewoon door in en uitblazen de haak kwijt te raken. Bij een vastloodmontage had ik deze vis misschien nooit gevangen.

In ieder geval iets om verder uit te proberen.

groeten,
karperlimbo
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

19-09-2003 14:07

en dan zijn er ook nog mensen die zeggen dat ze alles van een bepaald water wel gevangen hebben.

dit bewijst het tegendeel maar weer!
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

19-09-2003 15:55

Jurgen,

Ik ben momenteel op een water bezig wat echt onder zware hengeldruk staat. Er wordt bijna niets gevangen door de meeste vissers. Tot nu toe heb ik daar 6 karpers weten te vangen, 5 van de beten waren enkel zichtbaar aan de hengeltop, optonic ging niet af, swinger bewoog niet! Ik wil er niet eens aan denken hoeveel karpers ik tijdens de slaap gemist heb.

Hoe bedoel je dressuur! Moet wel zeggen dat alle karpers er puntgaaf uitzagen en allemaal boven de 10 kg grens waren. Dus dat was niet verkeerd.

Cheers
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

20-09-2003 23:14

ik heb deze aanbeten wel is meegemaakt op een klein frans camping vijvertje dat plat werd gevist en ook iedereen ving.
en dit was volgens mij gewoon zwemmen van de vis want toen ik hem weer zag wegzwemmen heb ik aangeslagen en hem gevangen.
melvin
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

20-09-2003 23:30

ik heb het ook wel eens meegemaakt. flinke schokken op mijn top maar geen piep. Ikke dus slaan en muurvast. na enkele minuten voel ik de lijn iets komen en een kleine 10 min laterland ik een gave 19 ponds schub.
vreemd. Maar als dit in de nacht had gebeurt denk ik dat ik niets had gemerkt en niets had gevangen....

Ik vraag me dus af hoeveel karpers je aas wel niet pakken zonder te haken....

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2003 00:02

Flink zwaar en vastlood gebruiken..
Anders kom je nooit van die vreemde "runs" af.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

21-09-2003 07:25

Henk,

Goed idee maar ook dat werkte helaas niet. Heb met 4oz gelegen en precies het zelfde verhaal. Ik vis er al geen nachten meer. Enkel ochtendjes. Moet de top goed kunnen zien namelijk.

Cheers
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

21-09-2003 13:44

Ik leg er de laatste tijd regelmatig een hengel statisch bij, naast me pen.

Dan vis ik tien meter verderop dus met een pennetje.
Dan kijk ik, en dan zie ik aasbellen en die zooi op de stek waar me "rig :grin:" ligt.
Dan krijg ik dus geen fluiter, nix.
Ik legde gister de statische hengel dus maar naast me, en heb toen een karper weten te vangen. Dit was overigens alleen te zien aan het tikken aan de top.

Vandaag met 2 hengels statisch gevist.
Naar mijn weten 5 keer beet gehad.
2 keer toe een grote golf weg van me stek.
3 karpers gaven wel een snoeiharde run en die heb ik dus wel gevangen.

Dit is een van de eerste keren dat ik statisch vis met vastloodsysteem.
Daarvoor deed ik gewoon schuivend. Hier kreeg ik wel iedere keer snoeiharde runs.

Dus ik denk juist dat het aan het vastlood ligt.

Naja, volgende keer dus maar een schuivend en andere vast. Zien we dan wel verder.

vriendelijke groet,
Koen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-09-2003 14:58

Bart,
was maar een geintje hoor!?

Je komt pas echt van de vreemde runs af wanneer je vrij lood of helemaal geen lood gebruikt.
Die vreemde runs is een logisch gevolg juist van dat zware en vaste lood, Ze hebben het gewoon DOOR..

Sportieve groeten Henk
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

22-09-2003 10:30

Ik vis ook regelmatig free-linend met een knijploodje op 20 cm van de haak om tenminste nog een stukje lijn over de grond te hebben lopen en hier heb ik (voor zover ik weet) alleen nog maar volle runs op gehad.
dit waren over het algemeen toch wel wat vaker gevangen vissen. Je zou bijna denken dat die ene vis een stuk slimmer is dan de rest. maar hoe kan het dan dat die ene vis zo slim is als ie (bijna) nooit gevangen wordt? mmmh.... food for thought :smile:

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

22-09-2003 11:23

Jurgen,

Ik geloof dat de ene vis de andere niet is en dat het niet te verklaren is waarom de ene vis wel vaak gevangen wordt en de ander nooit of bijna nooit!
Wat betreft je lijn die slap staat en weer strak gaat staan,je moet toch denken aan een bepaalde mate van dressuur en slimheid van de vis!
Als hij stil blijft liggen lukt het hem om de geprikte haak uit zijn bek te krijgen, gaat hij zwemmen dan is hij de pineut!
Waarschijnlijk heb je een vis gevangen die al meerdere keren geprikt is, maar bijna nooit boven water is gekomen...

Groetjes,

Marijn
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

22-09-2003 20:18

Ik denk dat die karper vroeger veel is gevangen maar nu wijs is geworden.
En men is die vis dus helemaal vergeten.
Tot nu dan. Nu heb jij 'm weer mogen aanschouwen.

Koen
Plaats reactie