behoefte aan spiegelkarperproject omgeving R'dam?


Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

08-09-2003 10:29

Dag mensen,

ik vraag mij al een hele tijd af, waarom er in de omgeving van Rotterdam (op enkele afgesloten wateren na) nog geen spiegelkarperproject is opgestart. Voor zover ik weet is er voorlopig ook nog niemand serieus iets aan het opzetten....
Ik denk dat er wel al karpervissers zullen zijn geweest die zelf 'het heft in eigen handen' hebben genomen, maar zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. Ik heb zelf vrij veel gevist op de 'open' wateren rond rotterdam, zoals de kanalen en vaarten, maar ik moet concluderen dat het percentage spiegels nihil tot belabberd is te noemen. Als je kijkt naar Nieuwkoop, de IJssel, A'damse boezemwateren, Woerden, Haarlem, Betuwe enzovoort, dan moet r'dam naar mijn mening niet achter komen lopen. Je ziet nu al dat die uitgezette spiegels zich vrij aardig verspreiden en wellicht in de toekomst zullen gaan uitwisselen.
Mijn vraag is eigenlijk of er iemand is die al wat meer weet over een mogelijk spiegelkarperproject voor omg r'dam en ik wil wel eens peilen hoe groot die behoefte is onder (met name uit omg. r'dam komende) karpervissers...
Zelvind ik het broodnodig om ten eerste geen gat te laten vallen in de gewichtsklasse van spiegels (oude evt. op gegeven moment dood en dan uitgezette spiegels nog onder 10 pond bijv.) maar ten tweede uitaraard om mee te gaan met de rest van Nederland.
Zeker nu men in de rest van NL goed op weg is, zou het naar mijn mening zonde zijn als r'dam niet meewerkt in ieders belang, immers; uiteindelijk willen we toch proberen om over heel Nederland een acceptabel percentage spiegels in de 'open' wateren te creeeren, niet?
Wat is jullie mening!?

Met vriendelijke groet,
Robert
lars kern
Berichten: 697
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00
Locatie: capelle a/d ijssel

08-09-2003 11:48

ik weet wel een leuk watertje.

gek hey? we wonen in de zelfde woon plaats
behandel een karper zo als je zelf wil worden behandelt
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

08-09-2003 13:28

Lars,
je moet bij een dergelijk project niet denken aan 'een watertje' ofzo. Het zal meer betrekking moeten hebben op kanalen/boezemwateren/ringvaarten, dat soort wateren. Het is immers de bedoeling dat er een groot gebied voor veel karpervissers wordt bereikt...

MVG,
Robert
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

08-09-2003 17:47

Helemaal mee eens Robert, mischien kunnen we hier de discussie op gang zetten en het later op zijn Rotterdams ( geen woorden maar daden)proberen te realiseren.

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-09-2003 17:58

Robert,

Voor een aantal wateren zou kunnen gelden om een deel van het aanwezige bestand weg te vangen. Bijv. De Rotte(meren) zit een zeer groot bestand aan schub(je)s.


Maar verder .. waarom niet?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

08-09-2003 18:43

goed idee !!
Just another carp fisher.......
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

14-09-2003 18:41

Groot Rotterdam, de visclub in kwestie voor wat betreft de Rottemeren, heeft heel recent een opvissing + analyse van de resultaten achter de rug. Als je dus voorstellen hebt voor de Rottemeren, zoek dan kontakt met deze vereniging.

Met vriendelijke groet,

Hans
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 09:40

Zo'n project zou idd echt ALLEEN gelden voor open wateren als de rottemeren. Om maar gelijk te beginnen, de Rottemeren heb ik veel gevist, en nog nooit ene spiegel gevangen, tuurlijk ze zitten er wel, maar op een zeer groot aantal schubkarpers van gemiddeld 16 tot 22 pond. Om op de rottemeren een goede karperstand te krijgen zou sowieso een hoop karper moeten worden weggevangen naar mijn mening, er zit veel te veel vis daar, is zonde. Met veel minder vis zou je daar echt een mooi bestand aan dertigers kunnen krijgen!
Dan is er nog de Delfsche Schie en aangrenzende wateren. Hier is de karperstand in tegenstelling tot bijv. de rottemeren echt slecht. Te weinig vis en ook hier amper spiegels, door de jaren heen is er veel vis doodgegaan, maar nieuwe vis is er niet opgezet!
Dan is er nog de ringvaart, begint in prinsenland en eindigt in Nieuwerkerk aan den ijssel, die ter hoogte van nieuwerkerk (cartoons eetcafe) overgaat in een ander kanaaltje wat weer in verbinding staat met de Hennipsloot bij de Rottemeren...!
In de Hennipsloot zaten vroeger veel zware vissen, meerendeel zit nu in 7huizerplas(optie voor uitzetten spiegels?> wordt toch een keer tijd dat dat mooie water een goed bestand krijgt...)voor de rest voornamelijk graskarpers.
In de ringvaart zit ook minder dan 5% spiegel op, maar hier heb je een ecologisch bestand aan schubkarpers in tegenstelling tot de rottemeren.
Ik vind het doodzonde dat HSV groot Rotterdam een (de afgelopen jaren althans) zeer slecht visstandbeheer toepast, tijd dat er meer karpervissers in de vbc komen?
Een water als de Schie heeft zoveel mogelijkheden voor vissers uit r'dam en omgeving, maar het water wordt zoals het er nu naar uitziet verwaarloosd, ja en maar schuppies en spiegels in Blijswijk en Lage bergse blijven flikkeren....
Zeg hans, wat is nou eigenlijk de uitkomst van die opvissing in de rotte(meren) geweest?

Wie ideeen of opmerkingen heeft, laat het horen!

Met vriendelijke groet,
Robert
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 09:56

Robert,

Cees Ouwendijk en Ferry de Vries hebben getracht het 1 en ander te veranderen. Ze kregen wel 5 of 6 medestanders, die bereid waren op de jaarvergadering te verschijnen.

Voor mij is het simpel:

Start vanuit Groot rotterdam een soort karpercommissie en zie een flink aantal leden te motiveren. Probeer gezamelijk, middels enquettes de kaprerstand EN de behoefte van de leden te inventariseren.

Allicht dat je hier een aantal mensen kan vinden, die willen helpen:

http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/Reg ... index.html


MVG

Klaas
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 10:11

Heb je gelijk in klaas,

is wel toevallig; die jaarvergadering waar jij het over hebt met ferry en cees(volgens mij was ook louw kamp aanwezig) was ik ook ter plekke, was in partycentrum lommerijk bij de bergse plassen enkele jaren terug, dat was toch die keer met die lezing van Bertus rozemeijer?('99 geloof ik)
Ging goed te keer toen, a joh dat bestuur van groot rotterdam is te vergelijken met de haagse politiek, beloven van alles maar in de praktijk pakken ze de verkeerde dingen aan.
Dit discussieboard zou een mooi startpunt kunnen wezen om eens hier en daar karpervissers te vergaren die bereid zijn om gezamelijk iets op touw te zetten, wellicht ook mbv de ksn idd.
Ik ben in principe wel bereid om mee te helpen aan een spiegelkarperproject op touw zetten. Kijk naar de betuwe hoe snel dat daar op gang is gekomen als ik het zo'n beetje goed gevolgd heb via internet...

mvg,
robert
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 11:34

Robert,

Zo snel ging de Betuwe ook weer niet. Maar het loopt.

Er zijn redelijke contacten met Groot Rotterdam overgebleven. alleen zal je met zelf met een plan, maar belangrijker ook een plan voor de uitvoering, moeten komen.

MVG

Klaas
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 11:47

Klaas,

dat zal dan toch vanuit bijv. een karpercommisie o.i.d. moeten gebeuren om een goed signaal te geven. Hoe meer karpervissers er achter zo'n plan staan, hoe meer invloed je kunt uitoefenen.

robert
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 12:14

OK Bij deze:


Karpercie. Groot Rotterdam (in oprichting)



MVG

Klaas
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 12:19

Join us!
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

15-09-2003 12:55

I am in
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 14:14

Op zich is het een goed idee om zo veel mogelijk serieuze karpervissers in omg. r'dam bijeen te krijgen die bereid zijn om mee te helpen aan een dergelijk project.
-Financiering
-Uitzetbeleid
-Wateren
enzovoort

robert
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 15:39

Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 15:55

Klaas, is op een dinsdag he?
Ik ben toevallig van plan deze maand lid te worden van de ksn....
Een paar jaar terug heb ik de toenmalige schriftelijke inschrijvingspapieren binnengekregen, maar t is er nooit van gekomen, ik vond het maar vaag toen.
Maar tegenwoordig is het veel handiger om lid te worden via internet. Het is er altijd bij ingeschoten, maar nu ik de laatste tijd wat vaker met ksn-leden heb gepraat wil ik zo snel mogelijk weer lid worden. Klaas, ik denk alleen niet dat iedereen die een serieuze bijdrage kan leveren aan zo'n project lid is of wil worden...
Effe peilen anders hier op het DB!
Kortom, wie is/wordt lid van de ksn regio rotterdam en kan dinsdag 4 november komen?
Anders kunnen we wellicht iets anders afspreken als er genoeg geinteresseerden zijn....

MVG,
Robert
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-09-2003 16:07

Ik ben best bereid te helpen heren.

Ik woon in Rhoon. Near by Rotterdam!

gr

Frank

PS. anders eens afspreken met elkaar op een Rdam meeting vd ksn?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 16:38

Robert,

Is zeker handig.

http://www.karperstudiegroep.nl/KSN/Aan ... %20KSN.htm

Kind kan de was doen. :smile:

Denk dat ik er ook wel ben.

MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-09-2003 16:58

4 november, als ik kan, komk wel.

mvg Frank
Robert de Wilt
Berichten: 422
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Capelle a/d IJssel (Zuid-Holland)
Contacteer:

15-09-2003 18:32

Ja klopt klaas, is super makkelijk, ga ik zo snel mogelijk doen.
Wat mij betreft is 4 november oke.

mvg,
robert
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

15-09-2003 19:39

Wie volgt.
Hans Wols
Berichten: 60
Lid geworden op: 01-05-2002 02:00

15-09-2003 20:27

Jullie gaan mij wel heel erg snel en gemakkelijk met de conclusies!
Slecht visstandbeheer, tijd dat enz.
Om het wat te objectiveren:
Groot Rotterdam is een vereniging, waarvan
het bestuur en alle medewerkers onbetaalde
vrijwilligers zijn. Gewoon mensen net als
jullie, die (beperkte!) vrije tijd hebben.
Ze handelen naar beste weten en kunnen en zijn (net als wie dan ook) meer- of minder
deskundig. Ook hebben ze voorkeuren en bepalen ze daarbij hun eigen prioriteiten.
Met andere woorden, als je meent dat er in
de Rottemeren meer- of anders karper moet
komen, ga dan in overleg met de commissie
Visstandbeheer van deze vereniging. Stap niet op de voorhand in een dergelijk overleg met allerhande vooroordelen en stel je zelf open voor de opvattingen van een ander.
Mij lijkt, dat je zoiets nou net niet moet proberen tijdens een jaarvergadering.
Maak het jezelf en hun gemakkelijk door op een zaterdagochtend of zo eens rustig te overleggen met hen. Je kunt daarvoor bv. eens telefonisch een afspraak maken.
Het opvissingsrapport is trouwens niet zo maar even wat; het is opgesteld door de OVB. De doelstelling achter het opstellen van dit rapport is: een duurzaam evenwichtig visbestand proberen te verzorgen.
Misschien kom je er al overleggend met hen achter, dat er ook voor jou een passende
functie te vinden is binnen de club. Bied je
tegelijk een prima kans om met bestuursleden
doorlopend in gesprek te blijven...... Je
blijft dan zo te zeggen aan de bal.
Bij wie lid is van deze vereniging zal het bekend zijn, dat er in grote lijnen in het
clubblad al melding is gemaakt van het OVB
onderzoek. De details over het onderzoek ken
ik overigens niet.
Een KSN regioavond lijkt me heel geschikt om
eens een vooroverleg te hebben met een groepje karpervissers. Als dat de bedoeling
is, kan van te voren eens uitgezocht worden hoe het zit met de details van het OVB rapport. Ik heb in elk geval wel een inroad
bij de club om daar naar te vragen.

Met vriendelijke groet,

Hans
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-09-2003 20:37

Hans,

Je voelt hem al helemaal aan.

Maar, dat zat er wel in toch?

Jeugdig elan met een beetje ervaring en bedachtzaamheid. Wedden dat dat goed komt?

MVG

Klaas


Klaas