onthakkingsmat verplicht???


Gast

06-09-2003 18:16

ik heb in een hoop topics kunnen lezen hoe men denkt over het gebruik van onthakkingsmatten!!
in myn ogen moeten ze verplicht worden tbv de gezondheid van de karper (kleine moeite om zo'n ding te gebruiken)
ook de kosten van een redelyke mat valt best mee ivm andere pryzen wat men betaaldt voor bv piepers!!!!
dan nog de penvissers ?????????? ik heb er in myn vis uren vele zien struinen langs de waterkant, enja geen eentje heeft dan een mat by zich hoe doen die mensen dat dan?????
ben benieuwd naar de reactie van de meede vissers!!!!!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-09-2003 18:20

Tijdens het pennen vind ik het kut om een mat mee te slepen.Ik wil zo mobiel mogelijk zijn en zo weinig mogelijk spullen.

En JA ik weet dat ik fout zit :wink:
Xavier Hacking
Berichten: 336
Lid geworden op: 07-03-2003 01:00
Locatie: Stein(lb)
Contacteer:

06-09-2003 18:29

ik denk dat het het beste is om voor de "zink" karpervisser de onthakingsmat verplicht moet worden, voor penvissers, wordt dit idd erg lastig, anders moeten deze zich een klein opvoubaarmatje kopen, zeker beter dan niets, en anders dat zij zo voorzichtig mogelijk de vis bv op het gras leggen en niet op grind, maar dat hoord voorzich te spreken
gr xavier
The Carphack strikes back @ http://www.carp-freaks.com !
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

06-09-2003 18:59

Zelfs met pennen vind ik dat je een mat bij je moet hebben. Tegenwoordig heb je flink grote matten, die je tot kleine formaten kunt opvouwen, waardoor deze makkelijk in een standaard rugtasje past. Dat je mobiel moet blijven vind ik daarom geen excuus.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

06-09-2003 19:06

Tijdens het pennen gebruik ik zo`n opvouwbaar sheakspare matje, is niet heel erg dik maar beter dan niets, makkelijk op te vouwen en makkelijk en snel uit te vouwen.

Oja dat mobiel bliven is geen excuus want je kan dat matje opgevouwd in je schepnet doen en is dus dan makkelijk me te nemen.

Robin
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

06-09-2003 19:10

Is nog 10x belangrijker dat je weet hoe je een vis moet behandelen op de kant.

Denk dat een serieuze visser, een vis ongeschonden kan terugzetten, zonder het gebruik van onthaakmat,als hij de vis in hoog gras legt.

Heb al vaak genoeg vissen van onthaakmatten zien afstuiteren op het moment dat die onervaren vissers het foto toestel etc. aan het zoeken waren.

mvg
stefan
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

06-09-2003 19:17

Ik vind,er word wel overdreven over het geen onthakingsmat hebben.

Jaren geleden had niemand zo'n ding,en alle oude grote vissen leven ook nog :wink:
Arjan Meijer.
Berichten: 67
Lid geworden op: 22-05-2002 02:00

06-09-2003 20:27

Ik sluit me bij deze opmerking van Stefan aan als penvisser. En dat stuiteren van onthaakmatten zie ik zelfs bij ervaren mensen gebeuren. Dus een mat geeft geen garantie een juiste behandeling wel.

Arjan.

Op 2003-09-06 19:10, schreef Stefan Slechten:
Is nog 10x belangrijker dat je weet hoe je een vis moet behandelen op de kant.

Denk dat een serieuze visser, een vis ongeschonden kan terugzetten, zonder het gebruik van onthaakmat,als hij de vis in hoog gras legt.

Heb al vaak genoeg vissen van onthaakmatten zien afstuiteren op het moment dat die onervaren vissers het foto toestel etc. aan het zoeken waren.

mvg
stefan

Tobias Boot
Berichten: 248
Lid geworden op: 31-07-2003 02:00

06-09-2003 20:32

jullie hebben 't steeds over dat karpervissers eigenlijk een onthakingsmat nodig hebben.. maar hoe zit 't met de brasem, snoek enz..? of zit dat anders..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-09-2003 20:33

ik heb als es erder gereageerd omtrend deze discussie, namelijk als men al het hebben van een onhaak mat verplicht gaat stellen hoe wil je dat doen?
namelijk en witvisser gebruikt zon mat niet, goed dan verplicht je hem voor de karpervisser, maar hoe kan je vaststellen dat iemnad karpervissers is? (zeker een agent die niks van vissen weet) als men met boilies vist?? ach die gebruiken ze in kleinere maten ook wel voor brasem mais?? idem..maw iemand die geen mat heeft zegt gewoon dat ie op een andere vissoort vist, juridisch sta je dus niet sterk wat inhoud dat deze regel niet te controleren/handhaven is
ik vind het belangrijker dat vissers geinformeerd worden en dat ze snappen waarom je zon mat gebruikt(dan komen ze er ook een) dan verplichten en dan zien dat die klungels de vis laten stuiteren.

mvg martijn
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

06-09-2003 20:34

Op 2003-09-06 18:20, schreef ferenc van de vorstenbosch:
Tijdens het pennen vind ik het kut om een mat mee te slepen.Ik wil zo mobiel mogelijk zijn en zo weinig mogelijk spullen.

En JA ik weet dat ik fout zit :wink:




Tijdens het penvissen gebruik ik altijd mijn onthaakmat van Nash (zo'n 25 euro geloof ik). Deze is niet te groot en redelijk dun en aan beide kanten zit een handvat, dus hij is erg makkelijk draagbaar van stek naar stek! Opgerold past hij ook met gemak onder m'n bagagedrager, kortom een ideaal matje voor het penvissen.
Without carp fishing life would be a mistake!
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

06-09-2003 20:46

Ik heb de grootste mat die je kan krijgen geloof ik... de grote proline zitzak...

naar mijn mening zou een mat verplicht moeten worden... ik denk dat dit landelijk vrij moeilijk te regelen valt maar misschien dat verenigingen deze stap kunnen zetten en het op die manier verplichten?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-09-2003 21:36

Een onthaakmat landelijk verplichten, zal
denk ik moeilijk gaan! Ook al word ie ver-
plicht, dan ben je er nog niet! Het hebben
van een onthaakmat zegt nog niets over hoe
een persoon een karper/vis behandeld! Wel vind ik het een kleine moeite om tegenwoordig
een onthaakmat aan te schaffen, want elk
steentje wat je bij kan dragen om de karper
ongeschonden terug te zetten moet je aangrij-
pen!
Bij het pennen snap ik best dat een onthaak-
mat soms lastig is, maar je kunt hem ook han-
dig gebruiken om op te zitten, of als drager
tijdens het struinen en als onthaakmat natuurlijk..........! :smile:

groetjes Benny
Gast

06-09-2003 21:38

Op 2003-09-06 20:32, schreef Tobias Boot:
jullie hebben 't steeds over dat karpervissers eigenlijk een onthakingsmat nodig hebben.. maar hoe zit 't met de brasem, snoek enz..? of zit dat anders..

ten 1e is dit een KARPERFORUM en is de rest van de vissen niet ons doel!!!!
ten 2e als je die mat hebt liggen is die dan verboden voor snoek of andere witvis????
Gast

06-09-2003 21:41

Op 2003-09-06 20:33, schreef Martijn Nederpel:
ik heb als es erder gereageerd omtrend deze discussie, namelijk als men al het hebben van een onhaak mat verplicht gaat stellen hoe wil je dat doen?
namelijk en witvisser gebruikt zon mat niet, goed dan verplicht je hem voor de karpervisser, maar hoe kan je vaststellen dat iemnad karpervissers is? (zeker een agent die niks van vissen weet) als men met boilies vist?? ach die gebruiken ze in kleinere maten ook wel voor brasem mais?? idem..maw iemand die geen mat heeft zegt gewoon dat ie op een andere vissoort vist, juridisch sta je dus niet sterk wat inhoud dat deze regel niet te controleren/handhaven is
ik vind het belangrijker dat vissers geinformeerd worden en dat ze snappen waarom je zon mat gebruikt(dan komen ze er ook een) dan verplichten en dan zien dat die klungels de vis laten stuiteren.

mvg martijn

een goed voorbeeld daarvan is een trekhaak van een auto!!!!!!
je mag tot 3500 kilo trekken anders heb je een E rybewys nodig hoe wil je dat controleren, ja door controles te houden en ja meneer de agent weet het precies als het maar in de wet staat
Danny v Tongeren
Berichten: 54
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Andijk

06-09-2003 22:18

Een onthaakmat van Shakespear is in drie delen opvouwbaar ..laat mams of de vrouw des huizes achter de eerste vouw de onthaakmat door knippen en op nieuw even dicht sticken en je hebt een perfect onhaakmatje van een deel , makkelijk op te rollen in in de tas te doen en de meeste karper uit een pensessie passen er op

Ohh ennuh Danny,
dat rijbewijs verhaal van jou klopt van geen kant, het is namelijk zo,

een aanhanger ONGEREMD tot 750 kilo incl. aanhangwagen mag je op je rijbewijs meetrekken ......alles wat je boven de 750 kilo laad incl. aanhangwagen moet aanhangwagen geremd zijn en MOET je in het bezit zijn van een E rijbewijs.
zo klopt het volgens mij

Met de vangende groet,
Danny

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Danny v Tongeren op 2003-09-06 22:24 ]</font>
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

06-09-2003 22:24

Frank, je laat de karper er toch niet in zitten, of is dat voor je zelf??
Is wel de hoogste zak (mat), vind het enkel een nadeel om er mee met een grote vis naar de waterkant te lopen . Laat staan als je een stukje naar beneden moet.
Stuiteren kan die er niet in, dat is zondermeer een voordeel.

Hoe ga je met vissen om, en met karpers in het bijzonder.

Een handleiding zou eigenlijk bij de (grote) vergunning moeten zitten, met mogelijk een verwijzing naar de KSN, en de Snoek Studie Groep. Er zal ongetwijfeld wel over gepraat zijn met de instanties,alleen de reden is mij niet bekent waarom dat (nog) niet gebeurt.
De gedragregels zijn nu erg summier de er op de vergunning staan.

Peter
Gast

06-09-2003 22:39

Op 2003-09-06 22:18, schreef Danny v Tongeren:
Een onthaakmat van Shakespear is in drie delen opvouwbaar ..laat mams of de vrouw des huizes achter de eerste vouw de onthaakmat door knippen en op nieuw even dicht sticken en je hebt een perfect onhaakmatje van een deel , makkelijk op te rollen in in de tas te doen en de meeste karper uit een pensessie passen er op

Ohh ennuh Danny,
dat rijbewijs verhaal van jou klopt van geen kant, het is namelijk zo,

een aanhanger ONGEREMD tot 750 kilo incl. aanhangwagen mag je op je rijbewijs meetrekken ......alles wat je boven de 750 kilo laad incl. aanhangwagen moet aanhangwagen geremd zijn en MOET je in het bezit zijn van een E rijbewijs.
zo klopt het volgens mij

Met de vangende groet,
Danny

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Danny v Tongeren op 2003-09-06 22:24 ]</font>

klopt was effu in de war maar je mag trekken tot een maximum van 3500 kilo, gewicht van de auto plus aanhanger anders een E erby
Danny v Tongeren
Berichten: 54
Lid geworden op: 30-08-2003 02:00
Locatie: Andijk

06-09-2003 22:45

Danny ,........ben nog niet met je eens wat betreft
het rijbewijs verhaal ,

Maar aangezien het hier om een visforum gaat sluit ik het rijbewijs verhaal

Met het inbezit zijn van een E rijbewijs Groet
Danny
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

07-09-2003 01:20

onthaakingsmat verplicht? >> rijbewijs E ???


doens't make sense!
Just another carp fisher.......
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-09-2003 02:17

nog een aantal dingen die verplicht zouden moeten zijn:

- partikels(indien nodig) koken voor gebruik
- je troep opruimen langs/in de waterkant
- je weerhaak plat knijpen
- geen vissen overzetten
- niet met 3 hengels vissen?!
- niet nachtvissen buiten de daarvoor bepaalde periode. juni/juli/augustus
- enz.

En nou nog een lullo vinden die dit alles gaat controleren inclusief de onthakingsmat......

Met economische groet, MB

PS: iedereen maakt zich zo druk over zijn/haar onthakingsmat. Misschien zouden jullie je iets drukker kunnen maken over het feit dat op dit moment diverse grote meren en binnenwateren door stropers worden leeggevist. Als dit zo door gaat dan heb je niks meer om op je onthaakmat te onthaken.........
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

07-09-2003 12:06

Bij een vereniging waar ik lid van ben is een onthaakmat al verplicht.

De controleerbaarheid door overheidinstanties lijkt een probleem maar wat te denken van andere karpervissers?

Een kleine moeite om langs de waterkant te wijzen op het belang van een mat.

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

07-09-2003 13:59

Peter,

ik kan er prima op liggen... stoeltje is overbodig haha

maar even serieus over die mat. Het is een onding om te vervoeren... 100% mee eens. Maar de veiligheid voor de karper is er wel super, de vis ligt op de mat en de lucht loopt eruit zodat de vis in de mat zakt... en zal de allergrootste moeite hebben om tegen de wanden van de mat op te komen.

Sterker nog... ik heb er nog geen vis uit zien springen bij mij... water blijft er ook keurig inliggen waardoor de vis nat blijft en de slijmlaag minder verkloot wordt.

Hij is tevens zo dik dat de vis de grond niet zal raken, iets wat bij de kleine en dunne matjes niet gezegd kan worden. Zelfs op het alom geprezen Cipro merk kan de vis nog op de grond laten komen door de dikte

Frank
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-09-2003 08:55

Sinds de KSN gedragscode is uitgebracht is in feite het gebruik van een onthaakmat van lieverlee gemeengoed geworden en hebben ook diverse HSV-en dit in hun vergunning opgenomen. Ook mag niet vergeten worden dat karpervissers onderling het gebruik van een onthaakmat enorm gestimuleerd hebben.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

08-09-2003 09:47

Ik heb tijdens het pennen/struinen bijna nooit een matje bij me, simpel omdat ze tijdens het struinen alleen maar lastig zijn. Ik heb pas dit jaar eentje aangeschaf omdat ik op een plek ging vissen waar het nodig was(geen zachte, begroeide bodem, maar droog & hard).

Tijdens het penvissen lukt het eigenlijk altijd wel een een plekje te vinden waar genoeg gras staat dat je de vis, mits rustig, neer kunt leggen. En is zo'n plek niet te vinden, ja dan is een mat zeker aan te raden.... en dan heb ik hem dus ook bij me...