Penvissen technisch gezien simpel maar doeltreffend?


Plaats reactie
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

29-08-2003 12:01

Nou de titel zegt het eigenlijk al. Ik zie bij de statische visserij de meest ingewikkelde rigs, terwijl de meeste penvissers slechts enkel een haak aan de hoofdlijn gebruiken of anders een eenvoudige standaardrig! Toch vangen penvissers op sommige dagen/wateren beter in verhouding tot de statische vissers. Natuurlijk heeft dit ook te maken met de mobiliteit van de penvisser, maar wat ik mij dus afvroeg:

-Maken de MEESTE statische vissers het zichzelf niet onnodig moeilijk??

Of andersom:

Houden de MEESTE penvissers hun materiaal jammer genoeg erg simpel?

N.B. Het is absoluut niet mijn bedoeling om hier een penvissers vs. statische vissers discussie op te roepen. Ik vroeg mij alleen af waarom de penvisserij in tegenstelling tot de statische visserij zo ontzetten simpel is gebleven.
Without carp fishing life would be a mistake!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

29-08-2003 13:10

Remco,

Goeie vraag! Ik denk dat je het je zelf moei-
lijk kan maken door allerlei ingewikkelde toe
standen!
En het is mij ook een bekend verschijnsel
dat penvissers op sommige wateren beter vang-
en, ik denk dat het komt door hun mobile
aanpak, en dat ze meer met convetionele aas-
soorten vissen in tegenstelling tot de sta-
tische vissers!

groetjes Benny
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

29-08-2003 13:15

Beste karpervrienden,

Als ik weinig tijd heb, dan pak ik de penhengel en ga lekker 2 uurtje struinen in de buurt. Heb ik wat meer tijd, dan ga ik naar mijn vast stek en ga statisch zitten.
Maar het leuke van pennen is, 20 min. zitten, geen stootje gehad, wegwezen. Handje mais erin en over een uurtje nog eens terug komen. Zo kun je ook een hele dag bezig zijn. Het leuke is, dat je de pen rustig kan laten zakken, tussen de bellensporen. Binnen een minuut is het dan raak.

Veel plezier met pennen.

Gr. John
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

29-08-2003 13:19

Ik denk dat de penvissers echt de montage niet moeilijker moeten maken.

Dat statische vissers dat wel doen, komt denk ik door hetgeen dat de vis zichzelf moet haken.
En de presentatie MOET goed zijn omdat het enkele uren moet kunnen liggen.

Koen
John de Vries
Berichten: 192
Lid geworden op: 26-04-2002 02:00
Locatie: Heemskerk

29-08-2003 13:35

Koen,

Mee eens. Ook ben ik van mening, dat je het statisch vissen ook best wel simpel kan houden. Back to basic.

Gr. John
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2003 13:47

Koen,

Is penvissen wel zo simpel (gebleven)?

staande haak
liggende haak
zware dobber
extreem licht spul (Zie artikelen Co Sielhorst)
extreem zware dobbers
sidehooking
hair
meerdere hairs
haak direkt aan lijn
middels soepele onderlijn
dobber op zink
afstand haak eerste loodje
zinkende hoofdlijn
drijvende hoofdlijn
nylon hoofdlijn
hoe lang vissen per plek en waarvan afhankelijk
hoeveel voeren
hoeveel plekjes
welke afstand uit elkaar

FF uit de losse pols hoor..

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-08-2003 14:22

Is de statische lijst niet vier keer, zo niet tien keer zo lang?

Het heeft m.i allemaal te maken met hoe moeilijk of makkelijk je het jezelf maakt. In mijn statische visserij heb je net zo goed twee uitersten.

1: Met hele simpele montage een nacht of avond vissen op een voerplek.

2: Gedwongen instant visserij op zwaarbevist water waardoor de trucjes wel uit de kast moeten komen.

Ook voor penvissen geld zoiets: in de polder kan ik rustig met 35/100 gaan pennen, zware dobber en geen lijn over de bodem. Dat moet je dan op de lokale wetering eens proberen... je vangt geen schub, laat staan een spiegel.

Hoewel conditoinering op de pen ook een verhaal apart is (schijnaanbeten, vasl gehaakte vissen etc.) blijf ik van de mening dat met name statische vissers het zichzelf rigsgewijs soms wel erg moeilijk maken en ook de commercie komt hier uiteraard om de hoek kijken met verzonnen supermontages, complete rigboeken worden er uitgebracht!

Vindt je het gek dat sommigen door de bomen het bos niet meer zien? Straks leeft er nog de gedachte bij sommige vissers dat je op water X alleen nog maar met rig Y uit het korda rigboek kunt vangen...

Karpervissen, actief of passief, berust in feite op enkele vrij simpele basis technieken. Je kunt het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt.

Groet,
Laurens
Jaco Boudestyn
Berichten: 29
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek

29-08-2003 15:28

hey mannen,

Hier mijn visie.

Als penvisser zie je 9 van de 10 keer wel of je azende vis op je stek heb zitten. Wanneer dat het gaval is, is het vangen meestal een niet al te moeilijke zaak. Lukt dat niet pas je a la minuut je aanbieding aan om misschien toch nog die vis te haken.
Wanneer je geen enkele vis op je stekken hebt zien azen, hoef je dus ook niet aan je aanbieding te twijfelen.

Als statisch visser zal je 9 van de 10 keer niet de vissen zien azen op je stek. Wanneer je dus blankt, ga je aan je systeem twijfelen en zodoende ook aanpassen. Dit terwijl er misschien geen vis op je stek is wezen azen. Je past dus misschien je aanbieding wel voor niets aan. Dit een aantal maal achter elkaar en je zit misschien wel met een veel te ingewikkeld systeem te vissen.

Groeten Jaco.
geld maakt niet gelukkig, vrije tijd wel!
jan schuurmans
Berichten: 133
Lid geworden op: 20-03-2003 01:00

30-08-2003 22:51

ik vind zelf dat het nut van rigs redelijk fel overdreven wordt het kan wel uitmaken maar soms wordt het wel fel overdreven
mvg jan
Gebruikersavatar
Henny van Roomen
Berichten: 127
Lid geworden op: 03-02-2003 01:00
Locatie: Tegelen
Contacteer:

30-08-2003 23:38

Ik vind ook dat er te ingewikkeld word gedaan omtrent het statisch vissen. Maar dat wil nog niet zeggen dat die rigs slecht zijn ik denk dat de meest ingewikkelde rigs die meestal overwaaien uit Engeland-meestal door de commercie-in NL verbodig zijn omdat de omstandigheden daar anders zijn door hengeldruk/dressuur, daarom kunnen ze daar misschien wel nodig zijn. Maar daardoor word er hier te ingewikkeld gedaan. Ikzelf hou het zo simpel mogelijk maar natuurlijk vragen de omstandigheden er soms ook om ingewikkeldere rigs te gebruiken maar niet te zoals vele rigs.

Soms vis ik ook een soort combinatie van penvissen en statisch vissen zeg maar. Ik vis dan wel met zelfhaaksysteem enzo maar ga dan als k ze niet meer op mijn stek zie azen na 2uur verkassen naar een andere stek waar ik ze wel regelmatiger zie azen en meestaal met succes! Dit doe ik alleen als ik niet heel erg lang vis ca 4-5 uur. Dit heb ik gister overigens ook gedaan met als resultaat 2 vissen op de nieuwe stek en geen op de vorige stek.

mvg hennydekarpervisser

_________________
'Karpers, om ze te vangen moet je van ze houden!'

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henny van Roomen op 2003-08-30 23:40 ]</font>
jan van kranenburg

31-08-2003 00:40

Dat penvissen doeltreffend kan zijn, kan ik volmondig beamen. Heb daar zeer ruime ervaring mee.
Je moet er dan wel wat voor doen. Struinen!, zoals hierboven beschreven is.
Echter, heb ook wel eens meerdere malen zwaar de p.. in gehad, als je karper zag azen op een plek, onbereikbaar voor mij als penvisser.
Hoewel ik op het gebied van afstandsvissen nog maar een groentje ben, meen ik toch dat beide methodieken hun waarde hebben. Ook meen ik dat met die laatstgenoemde methode de kans op zwaardere vissen, groter is.

Ben het helemaal eens met Henny. Zo doe ik 't nu ook.
De ingewikkeldheden die Klaas beschrijft, ken ik helemaal niet bij het penvissen.
Doe dat nog steeds hetzelfde als 50 jaar geleden. Ben wel in tegenstelling tot vroeger, harder aas gaan gebruiken; Rechtstreeks op de haak; geen hair of zo.

En dat werkt.
Desondanks richt ik me nu op statisch vissen, maar dat het o.a. te maken met lichamelijk ongemak.

mvg

Jan
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

31-08-2003 13:57

Op 2003-08-29 14:22, schreef Laurens Maasland:

Hoewel conditoinering op de pen ook een verhaal apart is (schijnaanbeten, vasl gehaakte vissen etc.) blijf ik van de mening dat met name statische vissers het zichzelf rigsgewijs soms wel erg moeilijk maken en ook de commercie komt hier uiteraard om de hoek kijken met verzonnen supermontages, complete rigboeken worden er uitgebracht!

Vindt je het gek dat sommigen door de bomen het bos niet meer zien? Straks leeft er nog de gedachte bij sommige vissers dat je op water X alleen nog maar met rig Y uit het korda rigboek kunt vangen...

Karpervissen, actief of passief, berust in feite op enkele vrij simpele basis technieken. Je kunt het jezelf zo moeilijk of makkelijk maken als je zelf wilt.

Groet,
Laurens


Laurens, hiermee verwoord je eigenlijk precies wat ik bedoelde! Ook naar mijn mening wordt het de visser, en dan met name de beginnende statische visser, simpelweg te moeilijk gemaakt (voornamelijk door de fabrikanten van diverse produkten). Inderdaad spelen naar mijn mening hierbij de engelse hypes aanzienlijk mee.

Ik denk dat er mede daarom bijvoorbeeld genoeg penvissers zijn, waaronder ik, die een beetje huiverig zijn bij de overstap naar de statische visserij. Eigenlijk is dit best jammer omdat het allemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn, het is alleen aan de visser om dit in te zien!
Without carp fishing life would be a mistake!
Plaats reactie