GEFELICITEERD


Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

28-08-2003 23:52

Dat soort artikelen werden (en dan heb ik het over de Beet) vaak geplaatst als 'dagboek van een sportvisser' of nog erger, als het een jonge auteur betrof, als 'jeugd aan de waterkant'.

Op zich is dit niet zo erg, maar het gaf mij eengevoel dat artikels van (jeugdige) auteurs niet als volwaardig werden gezien...

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

29-08-2003 09:18

Stefan, dan wil ik ook wel met jouw wedden, ik weet het 1000% zeker dat in feite iedereen erin kan komen.

Ik snap niet waarom velen nog steeds denken dat dat alleen is weggelegd voor bepaalde mensen! Dat is namelijk totaal niet zo!

Natuurlijk komt niet elk zo maar in elkaar gestoken artikel erin, het moet wel "iets" hebben en wat voor de redactie heel belangrijk is is het fotomateriaal. Dat moet gewoon goed zijn maar dat is natuurlijk logisch.
Hoe denk je dat jongens als Raymond van K. Daniël, Willem Barnas, Willem Verspoor, Raymond Hakkert, Geert Ooms etc, etc. begonnen zijn?
En dan hoeft het echt niet te gaan over 40'ers hoor...

Stefan als die Sjakie van jouw, een goed artikel schrijft en hij er mooie platen bij instuurt dan heeft ie hele goede kans dat zijn artikel in het magazine verschijnt.

Vr.Gr.

Bertil
Raymond van Keerberghen
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

29-08-2003 09:25

Stefan,

Ik kan je verzekeren dat de redactie van een karperblad maar wat blij is met artikelen die worden aangeleverd (er wordt te vaak vergeten dat het niet meevalt om om de drie maanden een blad steeds weer vol te krijgen). En als de auteur in kwestie nog nooit iets heeft geschreven heeft dat vaak zelfs een meerwaarde (soort van primeur zeg maar). Leeftijd speelt hierin geen rol, het onderwerp, de opbouw en de inhoud van een artikel wel. Een artikel moet nu eenmaal een bepaald niveau hebben(taaltechnisch met name), maar ook daar kan een redactie (of iemand anders) natuurlijk bij helpen. Vaak is er wel een mouw aan te passen. En het hoeft natuurlijk echt niet altijd over grote vissen te gaan.

Wie het leuk vind een keer iets te schrijven moet dat zeker doen. En vervolgens het stuk ook durven opsturen natuurlijk. De reactie van een Mark, Franklin of Arnout zal je zeker meevallen.

Tenslotte wil ik nog even opmerken dat ik regelmatig stukken van (jonge) auteurs op onder andere dit board lees, die m.i. een heel goede kans maken om in bijvoorbeeld een kw te worden opgenomen. En ik ben echt niet de enige die hier zo over denkt...

Succes.

Raymond van Keerberghen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-08-2003 09:27

Tsjah jongens,

helaas heb ik niet veel te melden, dus mij zal je er niet snel in zien :wink:

Toch bedankt voor de reactie's.

mvg
stefan
Willem Barnas

30-08-2003 12:48

Stefan,

Ik wil je niet opjutten of zo, maar iedereen heeft wat te melden, iedereen heeft een eigen beleving, gevoel, inhoud en benadering. Juist die dingen zijn zo interessant om te lezen. Het is voor mij persoonlijk zeer leerzaam om te lezen hoe een ander ewrgens over denkt, wat daar zijn idee bij is weet je. Je ziet en leest die dingen en past ze vervolgens op jouw eigen manier toe in je visserij. Je gaat er soms heel anders over denken en het kan verhelderend zijn, een eye-opener ook.
Ook beleving speelt erg mee, dat geeft een artikel glans, sfeer en gevoel. Het maakt in wezen geen sodemieter uit waar je over schrijft (okee, het moet uiteraard wel 'hout' snijden en het mag bloeden), als je er maar iets mee wilt zeggen en het op een leuke, eigen (zeer, zeer belangrijk!!!) en duidelijke manier brengt. Krom taalgebruik leest moeilijk, versnipperde humor en eigenwijsheid heerlijk...

Mocht je ooit nog wat van plan zijn, dan moet je je niets aantrekken van wat anderen willen lezen, voelen of zien. Doe wat jij wilt en houd het smeuiig. Jij hebt namelijk heus wel wat te melden baasje, net als vele anderen!

Er lopen gigantisch veel mensen rond met prachtige ideeen, verhalen en kritische blikken, maar slechts weinigen zijn in staat dit ook duidelijk en fraai op papier te krijgen. Ik wil mezelf en anderen echt niet op de borst en/of schouder kloppen, maar zo is het wel! Door veel te lezen krijg je ook een soort gevoel voor zinsbouw (zowel voor technische en analytische als verhalende artikelen) en een bredere vocabulaire, dat is ook heel belangrijk - herhaling en een rechte lijn zijn dodelijk; 't moet swingen en switchen, zal ik maar zeggen...

Ik zit dit allemaal heel makkelijk en mooi te vertellen, maar realiseer je dat het schrijven van een artikel enorme inspanning, aandacht en overgave vergt. Het slokt je soms voor maanden op, maar als het dan klaar is en je leest het voor de vijftigduizendste keer, ja, dan voelt het goed en kan het de deur uit. Soms gaat het echter in ene keer de juiste kant op en zijn enkele slapeloze nachten 'genoeg', maar ga daar maar niet van uit.

Overigens is fotografie ook van belang, maar tot op zekere hoogte. Liever slonzige foto's met een gevoelig verhaal, dan een steriele fotokeuze en -kwaliteit in combinatie met een net zo steriel en plat schrijven.

Nou, ik ga m'n zooi pakken, tonight's the night!

Groeten mannen,
Barnas :wink:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

30-08-2003 19:45

Hoi Stefan,

Eenvoud siert de mens.

Groeten,Peter
Jeroen Brouwer
Berichten: 44
Lid geworden op: 01-07-2003 02:00
Locatie: Lelytad

30-08-2003 20:55

Ik dacht al dat het aan mij lag, vond het weer eerg befje. Is het iemand gelukt om die uitgebeelde rig op de foto zo goed na te maken? Vooral die krimpkous zo maken lukt echt voor geen meter.

Grtjs Jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-08-2003 23:10

Willem, Stefan is inderdaad wat te bescheiden. Lees in het najaarsboekje De Karper straks maar eens zijn stukje over het eerste Jeugd karperviskamp in Frankrijk (meivakantie).
Leon van Toorenburg
Berichten: 61
Lid geworden op: 31-05-2003 02:00
Locatie: woerden

31-08-2003 10:55

Hallo allemaal,
Even voor de verduidelijking het gaat niet over de schrijvers maar om de redactie,
Die lente stukken en niet karper artiekelen in 1 uitgave bij elkaar gooit.
Zet dan een barbeel op de cover.
groeten Leon
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-08-2003 11:07

Ach ja, de beste stuurlui staan altijd aan de wal.:smile:
In karpervissersland weet iedereen het immers altijd beter...
Daniël van Dijk
Berichten: 15
Lid geworden op: 17-12-2002 01:00
Locatie: Brandwijk

03-09-2003 11:22

Beste stuurlui, schrijver en/of lezer,

Uiteraard staan de makers van de bladen continu onder druk. Terecht dat de klanten (lezers) waar willen voor hun geld. Het is dus aan een redactie om elke keer weer een blad te bundelen wat de moeite waard is voor zoveel mogelijk lezers. Daarbij is het onmogelijk om elke uitgave, voor alle lezers, in zijn totaliteit aantrekkelijk te maken. Een redactie zal elke keer dus een afweging moeten maken tussen de ‘vraag', van alle verschillende lezers, en het ‘aanbod', van enkele schrijvers.

Even over de potentiële schrijvers. Regelmatig lees of hoor je, dat men denkt niet goed genoeg te kunnen schrijven voor een artikel. Uiteraard zijn er voor het schrijven van bepaalde stukken tekst eisen waaraan het moet voldoen. Als ik me even beperk tot visartikel, is dat natuurlijk ook zo. Simpel gezegd moet je een lezer kunnen boeien. Of dat is door schrijfstijl, nieuwswaarde of wat dan ook, dat doet er eigenlijk niet toe. De lezer moet het willen lezen en er het liefst een goed gevoel aan overhouden.

Je zult je als schrijver altijd af moeten vragen wat het doel is van je visartikel. Wie is je beoogd lezer? Hoe wil je de lezer boeien? Wil je zoveel mogelijk lezers bereiken of wil je een specifieke groep vissers bedienen? Gaat het om het overbrengen van tekst met nieuwswaarde, kennis of beleving? Als je een helder doel voor ogen hebt, kun je gericht schrijven. De lezers, waarvan je er zelf ook één bent, zullen moeten beoordelen of de schrijver geslaagd is in het behalen van zijn of haar doel.

Mocht je een (kwalitatief voldoende) visartikel in elkaar hebben geklust, moet je zorgen dat er in ieder geval één lezer tevreden is; jijzelf! Voor het schrijven van bijvoorbeeld noties van een sessie of een omschrijving van een seizoen, kan dat voldoende zijn en ben je geslaagd in je doel. Wil je meer (kritische) lezers bereiken, dan kun je verwachten dat de lat hoger zal moeten liggen. En stuur je een artikel op, dan blijft het aan de redactie om in te schatten of het aantal geboeide lezers van het blad groot genoeg is om het te plaatsten. Ook in dat geval kan het wel degelijk een goed artikel zijn met een ruim te realiseren doelstelling. Vergeet niet dat bijvoorbeeld hier, op de ‘KWO' een hoop ‘lezers' komen.

Om een lang gezwam kort te maken:

Lekker schrijven, als je weet waarom !

Groeten Daniël
Willem Barnas

04-09-2003 20:35

Tja,

Dat bedoelde ik dus...

WB :wink: