Overzetten vis, wel of niet doen


Plaats reactie
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

21-08-2003 09:14

Ik las net een stukje op dit forum en nu wil ik wel eens weten wat jullie meningen hierover zijn. Zoals de titel al aangeeft gaat het over het overzetten van vis, iedereen hier is zich bewust van de risico's die hieraan kleven en de meeste zijn er dan ook fanatiek tegenstanden van(wat ik uit de verschillende reacties begrijp). Maar nu het volgende, er is in NL een water tekort, sommige wateren kunnen droog komen te staan, nu worden er initiatieven genomen om vis uit die water over te gaan zetten naar wateren in de buurt waar nog wel genoeg water aanwezig is.
Zie: <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=8807&forum=39&12" target="_blank" class=bericht>http://www.karperwereld.nl/forum/viewtopic.php?topic=8807&forum=39&12</a><!-- BBCode auto-link end -->

Maar de risico's bij het overzetten van deze vissen zijn net zo groot als de overzetten van de vis waar iedereen hier op het forum zich zo druk om maakt. Dus wat vinden de mensen hier van het overzetten van vis om die vis van de droogte te redden met het risico dat de populatie van het "nieuwe" water ook kapot gaat.

Ik ben benieuwd....
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

21-08-2003 09:33

Harold,

Ik vind dat je die vissen moet redden uit die plas die bijna droog staat tja de populatie van de andere plas staat op het spel maar ik probeer elke karper op elke manier te redden.

Met verder benieuwde groet Melvin
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-08-2003 09:39

Zonder professionele begleiding NIET overzetten,tuurlijk doet het pijn om een populatie door watergebrek te zien kreperen,maar je loopt bij overzetten het risico dat er nu 2 populatie's kreperen.

Bij professionele begleiding is dit risico natuurlijk ook aanwezig maar dan wel met een acceptabel risico.

Ga dus niet op eigen houtje vissen "redden" je maakt misschien meer kapot dan dat je red.


Wil.
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

21-08-2003 09:43

Waar kan je die professionelen begleiding dan vandaan halen?? en wat doen ze dan? testen ze of de vis ziektes heeft. Wat je natuurlijk ook kan doen bij water te kort is de brandweer vragen om water bij te spuiten of dit zelf doen met een aantal andere mensen ligt er naatuurlijk aan hoe groot het water is maar er komt dan ook zuurstof bij.

Melvin

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Melvin Miltenburg op 2003-08-21 09:43 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-08-2003 09:50

er is in mijn ogen een verschil tussen het opzettelijk zonder reden overzetten van vis en het overzetten van vis om een populatie te redden.

in het uiterste noodgeval (als water en zuurstof inpompen niet meer helpt) dan vind ik dat het moet kunnen om vis over te zetten in een ander water. hierbij dient echter de grootst mogelijke voorzichtigheid in acht te worden genomen. ideaal zou zijn om de vis tijdelijk over te zetten in een waterbassin of iets dergelijks waar (bijna) geen karper op zit. er dient dan wel een aantal karpers gecontroleerd te worden.

groeten,
karperlimbo
jan witter

21-08-2003 11:18

Heren

Ik vind het overzetten zomaar (ook niet om het bestand van een bepaald water weer op peil te brengen) van vis zonder dat er levensbedreigingen voor de vis aanwezig is (in het water waar ze uit gehaald worden) crimineel gedrag dat niet getollereerd mag worden, en wat mij betreft gestraft mag worden met zeer hoge boete's.

Vorig jaar is er hier op mijn thuiswater heel veel zeer mooie karper doodgegaan, wat nu als ik de auto stap en bij jou op je thuiswater een zootje vis kom vangen en ze meeneem om ze op mijn thuiswater weer uit te zetten zodat ik de volgende keer als ik ga vissen niet meer zover hoef te rijden...

Nee laat die vissen maar zwemmen in hun eigen omgeving daar horen ze thuis.

En als je Hsv vis wilt uitzetten weten ze echt wel waar ze moeten zijn om aan vis te komen dan heeft de ovb genoeg goede adressen om vis aan te kopen......

Met in eigen water zwemmende groet

Jan

MOTTO VIS HOORT IN HET WATER WAAR ZE ZWEMMEN
EN DAAR BLIJVEN OETLULLEN DIE DENKEN KARPERGOD TE ZIJN GEWOON VANAF.....
_________________
Riggie say's he aint heavy he's my brother

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jan witter op 2003-08-21 11:22 ]</font>
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

21-08-2003 11:30

Jan,
het voorbeeld dat jij aangeeft :"wat nu als ik de auto stap en bij jou op je thuiswater een zootje vis kom vangen en ze meeneem om ze op mijn thuiswater weer uit te zetten zodat ik de volgende keer als ik ga vissen niet meer zover hoef te rijden... " is van volstrekt andere aard als wat hierboven bedoeld is, namelijk het proberen te redden van een populatie die anders absoluut ten dode is opgeschreven.

en vissterfte kan meerdere oorzaken hebben (je hebt niet erbij gezet wat bij jou de reden is geweest).

het niet alles doen wat je kunt om de vis te redden, DAT vind ik pas crimineel gedrag..
Ik sluit me dan ook aan bij het standpunt dat, mits onder deskundige begeleiding, (tijdelijke) visoverzettingen moeten kunnen worden ingezet als (laatste) redmiddel voor een vispopulatie.

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

21-08-2003 12:55

Ik denk dat als je de bedreigde populatie overbrengt naar ander water dat je dan daar het natuurlijke evenwicht verstoord en door de al lagere waterstand, en dus een tekort aan ruimte voor de daar levende populatie, ongewild de andere vissen ook in gevaar brengt.
Dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
Ik denk dat het beter is om de plassen die nu droogvallen, als straks de waterstanden weer normaal zijn, weer onder controle van de NVVS aan te vullen om het oude karperbestand weer op peil te brengen.
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-08-2003 08:35

Mannen, veel commentaar maar de meesten hebben blijkbaar helemaal niet gelezen waar het om gaat in dit specifieke geval.
Is in onderling overleg Waterschap-NVVS-Federatie Oost-Nederland-Regionaal Viswaterbeheer en De Hengelsport Zwolle.
Kans op besmetting 0,00 en van overbezetting ook absoluut geen sprake.
Ik kan dat allemaal hier wel gaan uitleggen maar daar heb ik geen tijd voor en ook geen zin in.
Gebruikersavatar
Edwin Benschop
Berichten: 64
Lid geworden op: 03-07-2003 02:00
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

22-08-2003 08:43

Aart,

Ik denk dat Harold het overzetten van vis in het algemeen bedoeld.
Niet het overzetten van vis onder deskundige leiding, want de deskundigen zullen er wel zeer goed over nagedacht hebben voordat ze dit soort acties ondernemen.
een 50 ponder is ook 15 pond geweest......... doe voorzichtig met elke vis!

MZzl
Edwin
(de karperjutter)
Gebruikersavatar
Stephan van den Boom
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: The Middle of Nowhere

22-08-2003 08:55

Het overzetten van vis om de vis te helpen/redden onder deskundige begeleiding zolang 't maar niet door particulieren gedaan wordt met de bedoeling om het bestand op hun thuiswatertje te vergroten en/of om er grotere vissen op te hebben, mensen die puur uit eigenbelang vissen overzetten mogen ze voor mijn part... hmmm, nee, mijn gedachten zijn nu niet ethisch verantwoord, laten we 't er maar op houden dat ze in ieder geval 'n forse boete moeten krijgen, en dat ze 't recht om te vissen ontnomen moet worden!!
Mvrgr,
Das ist des Jägers Ehrenschild,
daß er beschützt und hegt sein Wild,
weidmännisch jagt, wie sich's gehört,
den Schöpfer im Geschöpfe ehrt.
jan witter

22-08-2003 13:07

Aart

Als jij een van de weinige die mijn stukje goed heb gelezen weet je dat ik niet jou actie bedoel om die vissen te redden....

Jurgen lees dit stukje nog eens

Qoute:

Ik vind het overzetten zomaar (ook niet om het bestand van een bepaald water weer op peil te brengen) van vis zonder dat er levensbedreigingen voor de vis aanwezig is (in het water waar ze uit gehaald worden) crimineel gedrag dat niet getollereerd mag worden, en wat mij betreft gestraft mag worden met zeer hoge boete's

Einde Qoute:

Ik zal het je even uitleggen......

Indien er een levensbedreigende situatie ontstaat voor de vis, zal ik de laatste zijn die zegt dat de vis niet verplaatst mag worden........

Maar ik bedoel met crimineel gedrag het zomaar overzetten van vis om je bestand aan te vullen of te verbeteren....

Mvg

Jan Witter
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

22-08-2003 13:17

Enkele woordjes gemist in de snelligheid. Excuus..

Ja, het zomaar overzetten van vis merk ik hier in de buurt ook. In korte tijd heb ik alleen al van 2 visoverzettingen gehoord. Mafkezen zijn het! absoluut zinloos. zo is er een vis overgezet van 34p op een klein putje dat flink bezet is, maar waar toch "van nature" karpers opzitten tot 32p. de vis is inmiddels meerdere keren gevangen op achtereenvolgens 34p, 32p, 31p... je snapt het wel.

zijn we het toch nog eens! :smile:

groeten,
karperlimbo
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-08-2003 13:19

Harold e.a.

Jaren geleden bereikte een put bij ons een kritische waterstand. We hebben toen zonder deskundige hulp de vissen overgezet naar een diepere plas die in de buurt lag. Ik schat dat we toen zo'n 4 ton aan vis hebben overgezet!

Er is geen enkele vissterfte of wat dan ook geweest. Het water ligt er nu jaren later nog op en top bij, de karpers zijn enorm gegroeid, waaraan ik hedendaags nog veel plezier aan beleef.

Nu wil ik niemand aansporen om zonder deskundige hulp vissen te gaan overzetten o.i.d. Ik wil alleen aangeven dat sommige zaken een beetje worden overdreven. Want het kan weldegelijk zonder deskundige hulp en zonder gevaar. Water en visonderzoek, wat toen niet gebeurde, had ik zeker op z'n plaats gevonden.

Groeten,
Bart.
jan van kranenburg

22-08-2003 15:10

Wachten op deskundige hulp (voor zover verkrijgbaar), kan in acute noodsituaties wel eens te lang duren. En dan moet je naar bevinding handelen.
Woonde ooit in een Haagsche wijk, "rustiek" aangelegd met slingerende slootjes van zo'n meter of 3 a 4 breed; afgewisseld met verbredingen (soort vijvertjes). Leuke bruggetjes ook aanwezig. Al dit water stond via duikers in verbinding met Westlandse boezem en de plassen op recreatie-gebied Madesteijn.
Op een ochtend, op weg naar werk, veel menselijke activiteit rond zo'n 100 mter sloot.
Wat bleek? Oeverafkalving. Damwanden geslagen, en namens gemeente waren pompen bezig dit stuk droog te leggen. Was de avond daarvoor begonnen.
Water stond al bijna droog, en tientallen mensen (buurtbewoners) waren bezig vis te verplaatsen naar een grotere vijver aan de Lozerlaan.
Me nooit gerealiseerd dat in dergelijk klein
k't water in een stad zoveel vis kon zitten.
Ben gaan helpen in mijn goeie kloffie, en ik schat dat er tonnen vis zijn gered. Met de hand. Boodschappen tassen, sommigen met een net, en ga zo maar door.
Heb tientallen karpers gezien, naar schatting tussen 40 en 70 cm, maar ook grote brasem etc. De meeste voorn was al ter ziele.
Operatie duurde vrijwel de hele dag. Zoeken in de modder naar vis en paling. Zowel Gemeente als Politie waren gebeld. Beide instanties zouden hulp toegezegd hebben. De aanemer die verder wilde met het werk, had zich al teruggetrokken. Gemeente- personeel heb ik niet gezien en enkele agenten regelden het verkeer. Was wel nodig, want toen de scholen uitgingen, kwamen ook nog zeker 50 kinderen helpen.
Bemodderd, maar voldaan ben ik gaan douchen, en de volgende dag maar alsnog een snipperdag opgenomen.

mvg

Jan
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

23-08-2003 21:13

hoi mensen
bij mij in de buurt is ook een groot maar ondiep karperwater aan het droogvallen.
ik ga er iedere dag kijken en scheppen tot nu toe heb ik zo`n 40 brasems,3 snoekjes en een zeelt moeten opruimen de karpers doen het nog redelijk en als het niet telang droog blijft maken ze nog kans denk ik .
het water is bijhoorlijk gekrompen en alles zwemt nu in het diepe putje wat over gebleven is.
het water wordt wel erg groen en ik weet eigelijk niet wat dat is misschien een van jullie laat het me dan a.u.b even weten.
ik zag jullie reaktie`s op het overzetten van karpers en ik denk daar net zo over .
je kan het risico niet nemen om ander viswater te besmetten dan lijkt het mij beter hoe erg het ook is om de karpers die het niet redden maar telaten afsterven .
zwaar balen.
wat ik ook raar vond is dat er op een ander putje(van het zelfde water) div palingen het hadden begeven je zou toch denken dat die beesten ook over land kunnen weg komen!!
HOPELIJK komt er snel veel regen
trieste groet Hennie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-08-2003 22:13

Triest Henny,

De groene kleur van het water is gewoon alg die tot bloei komt door de hoge temperatuur en de vele voedingstoffen in het water. Is in principe geen probleem voor de karper, zolang het zuurstof niveau genoeg blijft. Komende week komt er regen. Laten we hopen dat er genoeg gaat vallen.

Groet, Kees
Plaats reactie