paaigedrag???


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

19-08-2003 14:42

Ik heb gisteren gevist op het kanaal bij ons in de buurt. Het viel me 's morgens onder het uitvaren op dat er een paar karpers behoorlijk aan het ronddollen waren. Ze zwommen zij aan zij door de oppervlakte en trokken zich niets aan van m'n boot. Ze werden helemaal gek en sprongen bijna tegen de boot op. Het leek nog het meest op paaigedrag. Het waren echt dikke vissen, ik denk rond de 25 pond schubs. Dew vis aasde wel, want ik heb vier runs gehad en drie gevangen. Dit waren echter niet zulke grote als ik door de oppervlakte had zijn dollen. Nadat de eerste vrachtboot gepasseert was hielden ze op.
Weet iemand wat dit geweest kan zijn, paaien leek me een beetje onwaarschijnlijk in augustus. Zouden ze ivm de extreem hoge watertemperatuur twee keer paaien? Ik heb wel eens gelezen dat karper een van de weinige vissoorten is die onder ideale omstandigheden twee keer per jaar kan afpaaien, maar normaal komt dit in Nederland toch niet voor?
groeten,
Daaf
Hugo Bovenmars

19-08-2003 16:35

IDD, het meerdere keren per jaar paaien komt normaal gesproken alleen voor in warmere landen. Maarja, wij Hollanders wonen deze zomer OOK in een warm land dus het zou goed kunnen!

groeten, Hugo
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-08-2003 00:00

Ja, maar zou voor de tweede paai half augustus niet een beetje vroeg zijn? In september is (geloof ik) normaal de tweede paai. Het was ook vreemd dat het alleen 's morgens was. Ik heb er net nog gezeten en er was nu niets te zien.
groeten,
Daaf
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

24-08-2003 10:16

Dit jaar hebben op een plas bij mij in de buurt de karpers BEGIN AUGUSTUS voor de 2e keer gepaaid! alle vissen die ik deze week ving hadden ook nog restjes hom/kuit!

bizar

Frank
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

24-08-2003 12:36

dat is inderdaad raar ja.bij ons op de vijver waren ze al heel vroeg aan het paaien.
Gebruikersavatar
Bart van der Velden
Berichten: 242
Lid geworden op: 10-06-2003 02:00
Locatie: Venlo

24-08-2003 21:58

hey vissers

ik heb dit verschijnsel nog niet gezien op mijn thuiswater, maar misschien heeft het te maken met de hoge watertemperatuur??? Wie weet???

groetjes Bart
jan van kranenburg

25-08-2003 02:38

Woon in een 70'er jaren wijk in Den Haag.
Slootjes, vijvertjes etc. Alle in open verbinding met Boezemwater in Westland; o.a. plassengebied Madesteijn.
In mei de karper- paai, te zien vanaf mijn 3-hoog balcon. Geweldig gezicht. Honderden karpers zorgden voor veel herrie en spektakel. Daarna zag je niks meer.
In tegenstelling tot nu nu dan.
Bellenbanen, de een na de andere. Gaat maar door.
Bij zonlicht op 't ca 40 cm. diepe water, zie je de karper, 70 a 80 cm. Het zijn er maar een paar; maar ze zijn blijven hangen.

Er op vissen is, tussen de huizen, bijna, belachelijk.
Bovendien, ze voelen zich, daar waar ik ze
zie, kennelijk heel thuis.
Ik laat ze maar met rust.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-08-2003 19:13

Jan,
Dat zij je hier in de buurt ook altijd. Bijna altijd in mei, alleen vorig jaar in april. Daarna blijven er soms een paar in de buurt van de paaigronden hangen, dikwels de dikkere vissen. Vaak eten ze een groot deel van de larven op, ditis voor hun een makkelijke voedselbron. Ik blijf ook vaak na de paai nog in de buurt van paaiplaatsen vissen. Nu zag ik opeens vorige week iets vergelijkbaars met in mei. Ik heb hier nog nooit gezien dat ze voor de tweede keer paaiden, ik weet echter wel dat het kan. Dit was voor mij de eerste keer, vandaar dat ik zo verbaasd was. Waarschijnlijk heeft het met de extreme warmte (en dus hoge watertemperaturen) te maken.
groeten,
Daaf
Plaats reactie