In de lelies


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent Kruft
Berichten: 66
Lid geworden op: 19-06-2003 02:00
Locatie: Vleuten

16-08-2003 16:04

Ben deze vakantie al aantal keren wezen nachtvissen en krijg paar keer een run.
De karper zit in de lelies, dus ik houd een half uur lang mijn hengel omhoog, maar het lukte niet :cry:.
heeft iemand tips voor mij want ik lig altijd tegen de lelies op die stek en 1 op de 3 keer zit hij in de lelies.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-08-2003 16:18

heb er een stukje over geschreven, zou geplaats worden, maar is naar mijn weten sinds 28e vorige maand geen update geweest. heb het nu zo'n 4 of 5 weken geleden ingestuurd??
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
luuk schenkelaars
Berichten: 1643
Lid geworden op: 17-04-2002 02:00
Locatie: Raamsdonk

16-08-2003 19:54

Als je lvis de lelies in gaat/zit kun je 3 dingen doen.
- De vis gewoon lekker laten gaan. Meestal komt de vis er wel uit. Maar het risico om te verspelen is groot.

- De lijn iets losser laten, maar houd er wel altijd spanning op!!!! Vaak (als de vis er nog aan zit) begint de vis te zwemmen en zwemd er zich vaak uit.

- Je slip een stukje strakker zetten en proberen een andere richting heen te dirigeren. (vind ik de slechtste optie)

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Groeten,

Luuk
Karpervissen is net als..... .....vissen op karper
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-08-2003 20:29

Nog beter,

Lijnen hoog houden!!
Waadpak dragen
Achter de hengels zitten
losse steunen
dichte slip
stevige haken

Probeer de lijn zo strak en zo hoog mogenlijk te houden. Je ziet de vis omhoog komen en vervolgens de lelies omver gooien zodat de vis er gewoon uitkomt.
Indien het artikel geplaatst is kun je zien waar ik vis, niet echt gemakkenlijk kan ik je vertellen. Verspelen???? 1 op de 15 vissen misschien
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

16-08-2003 22:07

Sorry Jordy,

Maar ik kan niet echt inkomen wat het doel van losse steunen te maken heeft met lelievelden.

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-08-2003 22:26

In de dichte beplanting is het van belang dat je dicht achter de hengels zit. Nog meer belang heeft het als je de karper geen ruimte geeft. Dit voor jou en voor de karper, anders zwemt deze zich onherroepenlijk vast. Door losse steunen te gebruiken kun je de hengel priscies zo neerzetten dat je lijn in de richting van je aas licht gespannen. Een ander voordeel is dat het hele zooite niet omver getrokken word bij een aanbeet.

Mocht je deze mening niet delen snap ik dat, maar dit zijn mijn ervaringen van 6 jaar vissen in een zeer zeer dicht begroeide singel
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
rick schoonaard
Berichten: 549
Lid geworden op: 23-05-2003 02:00
Locatie: amersfoort
Contacteer:

17-08-2003 01:13

ik sluit mij bij jordy aan idd altijd dicht bij je hengels en als je een run krijgt meteen gaan hangen tot dat je de karper de ruimte kan geven om zijn energie kwijt te reken

succes
volg mij op twitter: @rickschoonaard http://twitter.com/rickschoonaard
jan van kranenburg

17-08-2003 02:42

Antwoord is simpel. Vis niet 's nachts bij of tussen de lelies.

Heb tich honderd karpers gevangen; bij de lelies of bij het riet. Nooit een loser gehad. Had wel altijd de hengel in mijn hand. Karper kreeg geen ruimte van me om in de troep te komen. Wel misgeslagen uiteraard.
Maar eenmaal hangen, was vangen. Dagvissen met de pen, deed ik toen.

Bij afstandsvissen kan 't anders zijn. Zeker
als 'tdonker is. Ga ik ontdekken.

jan
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

17-08-2003 15:59

Heren,

Als je in lelies vist moet je ervoor zorgen dat de vis uit balans komt, dit kun je doen door de hengeltop onder water te houden en met lichte pressie de vis eruit te halen.
deze techniek is reeds meerdere jaren door mij in gebruik als ik tegen lelies vis, en verrek het werkt.

M.v.g.

Bjorn
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

17-08-2003 16:18

mss een hele domme vraag maar wat is lichte pressie????

Met afvragende groet Melvin
Gebruikersavatar
Melvin Miltenburg
Berichten: 269
Lid geworden op: 23-10-2002 02:00

17-08-2003 16:35

ow ja dit heb ik gehoord over het korda clip system, Als de karper zich vast zwemt en je hebt dat dopje niet te strak over je loodclip geschoven dan (heb ik gehoord) laat je lood los dat altijd achter de lelies blijft hangen met de karper en de karper is los. Klopt dit???

Met afvragende groet melvin
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

17-08-2003 16:54

Als het goed is wel ja
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

17-08-2003 16:59

Die clips zijn daarvoor ontworpen...
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

17-08-2003 19:14

Los? De vis?
Nee, de vis niet, je lood laat los van de lijn, de vis blijft er nog wel aan (tenzij je pech hebt natuurlijk)

mvg
Robbert
Als je lang van je water wilt genieten, smijt dan niet met namen en gewichten...
Willem Barnas

17-08-2003 21:23

Lichte pressie?

Hengel rondtrekken en (zo diep mogelijk) onder water duwen, zware spanning erop houden en niet meegeven. De hengel moet het werk doen. Heel goede truc die werkt bij alle obstakels. Geen lichte pressie, maar behoorlijke druk!

Als alles goed in balans is (hengel, gebruikte haaktype/-maat en drilstijl) gaat het bijzonder vaak goed.

Bij statische visserij de hengels op de plek richten (i.d.d. m.b.v. losse steunen), met de top licht omhoog. Gebruik een gevoelig wakersysteem en geen geouwehoer met keurig afgestelde baitrunners of losse slippen, maar draai de boel gewoon strak aan. Achter de hengels zitten (m.a.w.; d'r bovenop!) is dan natuurlijk wel bijzonder slim, of je moet er graag in willen... Zodra die top gaat buigen en de boel helemaal strak loopt, trek je die stok in een boog, voordat de karper op snelheid is dus. Spanning erop houden en vervolgens bovenstaande truc toepassen. Heel soms echter, hoeft dat niet eens en komen ze onder de zware druk vanzelf naar boven (de softies), maar ja... ...Er zal maar net zo'n 25-plusser van rond de negentig centimeter aankloppen, dan moeten alle zeilen bijgezet en wordt het gezellig!

Ik zou er niet te makkelijk op rekenen dat een vis altijd omhoog komt wanneer je maar flink druk zet (las ik hierboven ergens). Vergeet niet dat je op deze manier te maken krijgt met de eerste krachtexplosie van zo'n beest en bij een beetje karper is dat niet mals. Wanneer je van bovenaf druk blijft zetten, kan die vis beneden blijven omdat ie enkel kracht kan uitoefenen TEGEN DE OP HEM UITGEOEFENDE KRACHT IN. Houd je het verdwijnpunt van die kracht (de hengeltop) hoog, dan kan ie er tegenin; naar beneden. Breng je het verdwijnpunt van de kracht onder hem (bovenstaande truc), dan komt ie naar het oppervlak, waar ie uiteindelijk een kolk slaat en het voor ons zaak is om hem dan pas om te trekken en lijn te winnen. Check voor deze tactiek ook even het hoofdstuk van Co Sielhorst in 'Gejaagd door de karper' hoofdstuk 'Penvissen'.

Sleur ze d'r uit, maar houd het safe!

Groet du Nord,
WB :wink:
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

17-08-2003 23:16

Hoi Ronny,

wat ik bedoel is dat je in de 1e plaats niet met een slappe lijn vist, dit zou in je nadeel werken omdat de vis dan veel lijn kan nemen en zich meteen in een bed met planten wormt.

Met het vissen van de hengel in de richting van je aas bedoel ik aan te geven dat je beetregistratie simpelweg veel beter is dan anders. Je lijn licht ook op de rod pod wel gespannen richting aas, maar de boog die de hengel aanneemt bij een harde aanbeet kan je vis 2 meter lijn nemen, je hengel van je steun rukken enz enz. Verder vis ik graag in de open gaten tussen de lelies. Dus dan is het niet aan te raden als deze links en recht van je gelegen liggen je hengels recht vooruit op te stellen?? altans zo lijkt mij.

Doe dit echter op een obstakelvrij groter water is dit geen probleem. Want nu kun je ook gewoon de slip zo afstellen dat je hengel er niet afflikkerd.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Bjorn Dohmen
Berichten: 205
Lid geworden op: 18-01-2003 01:00
Locatie: Wijlre

19-08-2003 18:27

Willem en Melvin,

Met lichte pressie, bedoel ik hand op de spoel, en de hengel het werk laten doen, wel druk uitoefenen. Het beste gaat dit bij mijn 1,5 lb Twin Power met Aero 5010 Baitrunner, de perfecte combinatie.

Ik hou nl. niet van stugge stokken, dit werkt in scheuren van de haak juist in de hand.

M.v.g.

Bjorn
Plaats reactie