Strakke lijnen, erg of niet?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

17-03-2002 19:17

Heb ik ook al ettelijke uren over liggen denken aan de waterkant.

Ik vis ook meestal met tube, en ik denk dat dit het schrikeffect zeker vermindert wanneer je lijn niet over de bodem loopt, gewoon doordat het goed waarneembaar is door de karpers. Van leliestengels hebben ze toch ook geen schrik! Alleen kan je je dan weer de vraag stellen of de karpers een schrikreaktie krijgen doordat zo'n tube gespannen staat (wanneer ze er tegen zwemmen).

Als je op afstand vist, gaat je lijn sowieso de laatste meters bijna op de bodem van het water liggen, zeker met tube, omdat deze zinkt.

Over het gebruik van backleads kan ik kort zijn: ik gebruik ze niet. Die momenten dat ze werkelijk van pas komen, kan ik ook wel zonder. Genoeg andere oplossingen!

MVG, Mark
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

17-03-2002 20:13

Ik zorg er eigenlijk ook meestal voor dat de lijn over de bodem loopt, het laatste stuk dan. Dat is natuurlijk altijd beter denk ik. De mooiste manier vindt ik altijd een grote maat olvetti loodje achter de tube, en dat schuift dan als je ingooit een paar meter naar achter. Maar omdat ik veel dicht aan de top vis kun je ook de lijn slap laten hangen in combinatie met een lichte waker. Wat ook mooi werkt op korte afstand vindt ik de leadcore helicopter systeempjes van fox. Bijkomend voordeel is dat deze absoluut volkomen veilig zijn voor de vis. en je hoeft niet meer te klooien met lange stukken tube.
Een ander iets waar ik laatst aan dacht is het volgende: Ik weet niet of meer mensen dit doen maar als ik ingooi en het lood raakt de bodem. Dan trek ik altijd even het lood wat naar me toe, ik denk dat wel meer mensen dit doen maar zou het eigenlijk niet in je nadeel werken. Omdat je onderlijn zich dan strekt?

mvg william,
Hugo Huzen
Berichten: 44
Lid geworden op: 11-01-2002 01:00
Locatie: Almen

17-03-2002 21:20

Als je het lood weer een stukje naar je toe trekt, heb je volgens mij de kans dat de haak bijvoorbeeld in de waterplanten kan worden gezet. Dit kan er dan weer voor zorgen dat als de karper het aas pakt niet goed gehaakt kan worden, of het aas wantrouwd.
Het ligt er natuurlijk wel aan op wat voor een soort bodem gevist.Op een zand bodem zou je er minder last van moeten hebben als op een bodem die vol ligt met plantenresten.

MVG,
Hugo
Karel Dille
Berichten: 108
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Veldhoven

17-03-2002 23:37

Ik heb nog een vraagje tussendoor! Over dat schuifloodje boven de tube. De bedoeling van dat loodje is dat de eerste meters lijn dan strak over de bodem blijven liggen. Maar als je dan je lijn strak trekt op je molen en je hengel in de steun legt, dan glijd dat loodje toch tegen de tube aan of heb ik het mis? Dat loodje blijft toch nooit een eind van de tube liggen?
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-03-2002 12:09

Of dat schuiflood de lijn werkelijk pal tegen de bodem houdt, weet ik ook niet zeker. Ik denk het wel, als je je waker niet te zwaar zet. Het zal alleszins zorgen voor een hoek, zodat de lijn toch laag blijft de laatste meters.

Vroeger trok ik het lood na inslag op de bodem ook een stukje naar me toe, maar nu niet meer. Je trekt in het slechtste geval je onderlijn helemaal strak, was de aasaanbieding niet ten goede komt. Als je je lijn na inslag van het lood op het wateroppervlak, geremd laat zakken, komt je boiliehaak op een goede plaats terecht, in de nabijheid van het lood, zodat de azende vis nog de ruimte heeft om de lijn strak te trekken en zich te haken. Ik zeg niet dat op dressuurwater het andere (strakke OL) niet zou werken, want je moet alles in het juiste perspectief zien.

Trouwens, als je lood na inslag een beetje in de bodem zakt (dus niet teugtrekken) zorgt dit voor meer weerstand, wat weer van pas kan komen bij het haken van de karper. Bij extreem modderige bodems kan het dan wel voorkomen dat het lood wordt vastgezogen in de modder, dan moet je wel een stukje terugtrekken, of iets anders verzinnen...

MVG, Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-03-2002 12:14

karel dat valt op die afstan wel mee hoor!
over het gebruik van tube..ii geloof niet dat dat een karper er minder van zou schrikken omdat je tubbe maar en x aantal cm lang is ik ben er van overtuigd dat hoe meer lijnen er in een bep gebied lopen de vis in dat gebied voorzichtiger gaat worden al ie ineen(oh wat een verrassing!) aas tegenkomt het gaat dus niet alleen om het gebied rond je rig maar om je gehele lijn!!

gr martijn
Plaats reactie